Решение по дело №1829/2020 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1862
Дата: 23 октомври 2020 г. (в сила от 23 октомври 2020 г.)
Съдия: Недялко Георгиев Бекиров
Дело: 20207180701829
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 22 юли 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

1862

 

гр. Пловдив, 23.10.2020 год.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

ПЛОВДИВСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, ХХІІІ-ти състав, в открито заседание на двадесет и пети септември, две хиляди и двадесета година в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                                                                   ЯВОР КОЛЕВ,

ЧЛЕНОВЕ:                                                                                     ЗДРАВКА ДИЕВА,

НЕДЯЛКО БЕКИРОВ,

 при секретаря Диана Караиванова и с участието на прокурора А.Т., като разгледа докладваното от съдия Н. Бекиров административно, касационно дело №1829 по описа на съда за 2020г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.63, ал.1 от ЗАНН, глава дванадесета от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл.151, ал.2, т.6, пр.1, във връзка с чл.9, ал.3, т.15 от Закона за управление на отпадъците (ЗУО).

Д.Ф.Д., ЕГН **********,***, представляван от адвокат С.Г.- пълномощник, обжалва Решение №57 от 09.04.2020г. по Н.А.Х дело №497 по описа на Районен съд- Карлово за 2019г., ІI-ри наказателен състав, с което е потвърдено наказателно постановление (НП) с №38 от 25.06.2019г., издадено от директора на Регионална инспекция по околната среда и водите (РИОСВ), гр. Пловдив, с което на Д.Д., в качеството му на кмет на община Сопот, е наложена глоба в размер от 4 000,00 лева.

Претендира се отмяна на решението поради незаконосъобразност и неправилност, като постановено в нарушение на материалния закон и при допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, и постановяване на решение по същество, с което да се отмени процесното НП.

Ответникът по делото- РИОСВ- Пловдив, представлявана от Д.Г.К.- директор на Дирекция “Административни, финансови и правни дейности” (Д“АФПД“) в РИОСВ- Пловдив, притежаваща висше юридическо образование, пълномощник, изразява становище за неоснователност на жалбата.

Окръжна прокуратура- Пловдив, чрез прокурор А.Т., изразява становище за неоснователност на жалбата.

Касационният съд, като извърши преглед на обжалваното съдебно решение, във връзка с касационните основания по чл.348, ал.1 от Наказателно-процесуалния кодекс (НПК), констатира следното:

Касационната жалба е подадена в предвидения законен срок и от страна по първоинстанционното производство, за която решението е неблагоприятно, поради което се явява допустима.

Разгледана по същество, жалбата е основателна.

Съдът приема за установено по делото, въз основа на фактическите констатации на първоинстанционния съд и приетите по делото доказателства, че на 29.03.2019г. е извършена проверка от служители на РИОСВ- Пловдив (А.И.Б.- ст. експерт “УООП“ (управление на отпадъците и опазване на почвите), Н.И.А.- гл. експерт “УООП“), в присъствието на представител на община Сопот- М.К.Р.- специалист “ЕЗГВР“, на място и направен обход на реките и прилежащите им терени в гр. Сопот, община Сопот, съгласно Заповед №РД-108 от 08.02.2019г. на министъра на околната среда и водите (МинОСВ), както и писмо с Изх.№УО-199 от 06.02.2019г. на директора на РИОСВ- Пловдив за почистване на речните легла и прилежащите терени и недопускане нерегламентираното им замърсяване. В рамките на проверката е прието за установено че:

I. На изхода на гр. Сопот посока гр. Карлово, от лявата страна, по черен път между гробищния парк и язовира се стига до воден обект, (допълнително уточнен от община Сопот с писмо с вх.№УО-554 от 05.04.2019г., като река Лиевица), която се влива в язовира до водния обект. По прилежащата територия, в коритото и по дигите е констатирано нерегламентирано замърсяване, състоящо се от смесени битови отпадъци, отпадъци от опаковки, стъклени буркани, едрогабаритни отпадъци, матраци, дюшеци, части от излязло от употреба електрическо и електронно оборудване, телевизори, кутии от хладилници, излезли от употреба гуми, строителни отпадъци, тухли, керемиди, плочки, бетон, текстилни отпадъци, автомобилни брони и стъкла. Отпадъците са в големи количества;

II. На изхода на гр. Сопот, по пътя посока гр. София, под моста на преминаващата р. Манастирска е констатирано нерегламентирано замърсяване от излезли от употреба гуми, пластмасови опаковки и части от излязло от употреба електрическо и електронно оборудване;

III. На моста, зад пречиствателна станция на ВМЗ- Сопот, от където преминава р. Манастирска, е установено нерегламентирано замърсяване от смесени битови отпадъци и пластмасови опаковки.

За резултатите от проверката е съставен Констативен протокол №0008391 от 29.03.2019г., с който е направено предписание: Да представят удостоверителни документи за водния обект и язовира, описани в т.1 в описателната част на констативната част на протокола в РИОСВ- Пловдив в срок до 05.04.2019г.

Според отразеното в протокола, същият е получен от М.Р.на 29.03.2019г., а за отговорник е вписан- Кмет на община Сопот.

До касатора, в качеството му на кмет на община Сопот, е изпратена покана с Изх.№0-1700 от 15.05.2019г. от директора на РИОСВ- Пловдив, с която е поканен да се яви на 28.05.2019г. в РИОСВ- Пловдив за съставяне на актове за установяване на административни нарушения (АУАН) за общо 6 броя констатирани такива. В случай, че не се яви, то АУАН ще бъдат съставени в негово отсъствие и връчени по реда на чл.43, ал.4 от ЗАНН. При невъзможност да се яви лично, да присъства упълномощено от Д. лице. Според приетото по делото заверено копие на известие за доставяне, пощенска пратка, съдържаща “0-1700“, изпратена от РИОСВ- Пловдив, е получена на 21.05.2019г. от М. Николова- пълн.

На 28.05.2019г. А.И.Б.- старши експерт “УООП“ в РИОСВ- Пловдив съставя АУАН с №20, в който са възпроизведени констатациите, отразени в Констативен протокол №0008391 от 29.03.2019г. Съгласно чл.19, ал.3, т.15 от ЗУО, кметът на общината отговаря за предотвратяване на изхвърлянето на неразрешени за това места и/или създаването на незаконни сметища и организиране на почистването. Приетото за установено от фактическа страна, в рамките на извършената на място проверка на 29.03.2019г., се квалифицира като административно нарушение по смисъла на чл.151, ал.2, т.6, пр. първо, във връзка с чл.19, ал.3, т.15 от ЗУО, като касаторът не е предприел мерки за предотвратяване изхвърлянето на отпадъци на неразрешени за това места. Нарушението е извършено на 29.03.2019г. Нарушението е установено с Констативен протокол №0008391 от 29.03.2019г.

Според отразеното в процесния АУАН, същият е подписан за “нарушител“ от М.А.Т.- пълномощник с пълномощно №НЗ-557 от 24.11.2017г., и екземпляр от акта е получен от пълномощника Тухчиев.

По делото не са ангажирани доказателства за подадено възражение против съставения АУАН, след което е издадено процесното НП, в което буквално е възпроизведена фактическата обстановка, описана в процесния АУАН, представляваща записаното в Констативен протокол №0008391 от 29.03.2019г. с уточнението, досежно воден обект р. Лиевица.

Според разпоредбата на чл.151, ал.2, т.6, пр. първо от ЗУО, посочена като основание за издаване на процесното НП, се наказва с глоба от 3 000 до 10 000 лева, ако не подлежи на по-тежко наказание, кмет на община и/или длъжностно лице, което не предприеме мерки за предотвратяване изхвърлянето на отпадъци на неразрешени за това места.

Предвид начина, по който е формулирана разпоредбата на чл.151, ал.2, т. 6, пр.1 от ЗУО, настоящият състав на съда намира, че изпълнителното деяние на нарушението по посочената правна норма от ЗУО е проявено бездействие от кмет на община, в резултат на което отпадъци се изхвърлят на неразрешени места. Следователно, установяването на всяко едно неразрешено място, на което се изхвърлят отпадъци, се явява самостоятелно нарушение по смисъла на разглежданата норма на ЗУО.

От своя страна, разпоредбата на чл.18 от ЗАНН установява, че когато с едно деяние са извършени няколко административни нарушения или едно и също лице е извършило няколко отделни нарушения, наложените наказания се изтърпяват поотделно за всяко едно от тях.

Предвид изложеното до тук, настоящият състав на съда намира, че от проявеното от кмета на община Сопот бездействие се е стигнало до изхвърляне на отпадъци на три неразрешени за това места, подробно описани в Констативен протокол №0008391 от 29.03.2019г., както и в процесните АУАН и НП.

Съответно, налице са три административни нарушения, за които обаче е наложено само едно наказание, с което е нарушено изискването на чл.18 от ЗАНН.

Ето защо, настоящият състав на съда намира, че процесното НП е постановено при допуснати съществени нарушения на процесуалните правила и е незаконосъобразно.

При това положение, като потвърждава оспореното пред него НП, районният съд постановява решението си при неправилно прилагане на закона. Респективно, оспореното по делото решение е неправилно, поради което следва да бъде отменено, а вместо него да бъде постановено друго такова, по същество.

По делото не са направени искания за присъждане на разноски в полза на страните, поради което такива не следва да се присъждат.

Така мотивиран и на основание чл.222, ал.1 от АПК, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Решение №57 от 09.04.2020г. по Н.А.Х дело №497 по описа на Районен съд- Карлово за 2019г., ІI-ри наказателен състав, вместо което постановява:

ОТМЕНЯ наказателно постановление №38 от 25.06.2019г., издадено от директора на РИОСВ- Пловдив, с което на Д.Ф.Д., в качеството му на кмет на община Сопот, е наложена глоба в размер от 4 000,00 лева.

Решението е окончателно.

ПРЕДСЕДАТЕЛ:…………….

 

ЧЛЕНОВЕ:    1………………

 

2………………