Решение по дело №2361/2022 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 2161
Дата: 23 ноември 2022 г.
Съдия: Здравка Георгиева Диева
Дело: 20227180702361
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 12 септември 2022 г.

Съдържание на акта

Gerb osnovno jpeg
 


РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

Административен съд  Пловдив

 

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№ 2161/23.11.2022г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

Административен съд – Пловдив, XXIV състав, в открито заседание на двадесет и пети октомври две хиляди двадесет и втора година, в състав :

 

                 Председател : Здравка Диева

                  Членове : Величка Георгиева

 Светлана Методиева

 

при секретар В.П. и с участието на прокурор Здр.Я. като разгледа докладваното от съдия Диева касационно административно дело № 2361/2022г., взе предвид следното:

            Касационно производство по реда на чл.208 и сл. от АПК във вр. с чл.63в от ЗАНН.

            Баро – Транс ЕООД, гр.***** представлявано от управителя С. Е. И. с пълномощник адв.А.А. обжалва Решение № 1546 от 26.07.2022г., постановено по АНД № 3512 по описа за 2022г. на Районен съд – Пловдив, с което е потвърден електронен фиш за налагане на имуществена санкция за нарушение, установено от електронната система за събиране на пътни такси по чл.10 от Закона за пътищата, № ********** – в размер на 1 800лв. за извършено нарушение на чл.139 ал.5 и ал.7 във вр. с чл.102 ал.2 от Закона за движение по пътищата /ЗДв.П./, на основание чл.179 ал.3а вр. с чл.187а ал.1 и 2 т.2 ЗДв.П, издаден от Агенция Пътна инфраструктура /АПИ/.

            - Решението е обжалвано като незаконосъобразно. С арг. от чл.24 ал.1 т.3 от Наредба № I-45 от 24.03.2000г. за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на МПС и ремаркета, теглени от тях и реда за предоставяне на данни за регистрираните ППС се твърди, че в РБ не може да съществува регистрирано ППС с идентичен на първоначално декларирания номер. Заявено е, че с представена с жалбата разпечатка от ТОЛ ПАС става ясно, че дължимата такса за ползване на пътищата е заплатена за точно определени участъци от пътя, които са и последователни, тоест няма незаплатена дължима такса и не е налице извършване на административно нарушение. Поддържа се, че коректно са изпълнени всички задължения на собственика на товарното МПС и не е налице незаплащане на дължимите такси – сключен е договор за предоставяне на устройство за автоматично отчитане и заплащане на дължимата такса за ползване на пътищата, същото е монтирано на МПС и е било в изправност, предвид отчитане на таксите и тяхното заплащане. Посочено е, че в електронния фиш не са обективирани доказателства за виновно поведение на собственика, тоест допустителство и се счита за неправилно ангажирана административно наказателната отговорност на собственика на МПС, като задължението по ал.7 на чл.139 ЗДв.П е за водача на ППС от категорията на чл.10б ал.3 от Закона за пътищата /ЗП/, а не за собственика на ППС. Същевременно санкцията по чл.187а ал.1 и 2 т.2 ЗДв.П е имуществена и се налага на собственика – юридическо лице /ЮЛ/ за допустителство, но той не е субект на отговорността по чл.179 ал.3а ЗДв.П /в този см. Решение от 18.04.2022г. по КАНД 10043/2022г. на АС-Велико Търново/.

            В ход по същество адв.А. поддържа съображенията от жалбата и изтъква, че електронния фиш е издаден на ЮЛ и е ангажирана отговорността на основание чл.179 ал.3а, като ал.3а не се отнася за собственика, а е за водача на МПС, при което санкцията евентуално е следвало да се наложи на основание ал.3б. Поискана е отмяна на решението и на електронния фиш с присъждане на разноски съгласно представен договор.

- Ответникът Агенция Пътна инфраструктура оспорва жалбата в писмен отговор чрез процесуален представител юрисконсулт Ст. С.- Г.. Счита решението на ПРС за правилно и законосъобразно. Поддържа се, че според данните от преписката е установено, че нарушението за ППС с рег.№ *** е регистрирано вследствие на грешно деклариране на рег.номер на ППС. В разпоредбата на чл.21 ал.1 от Наредба № 1-45/24.03.2000г. е пояснено съдържанието на регистрационния номер, ведно с възможностите по см. на ал.6 и ал.7, поради което е възможно да съществува погрешно декларирания от жалбоподателя рег. номер ***. В електронната система по чл.167а ал.3 ЗДв.П са регистрирани повече от 10 нарушения на процесното ППС и са издадени електронни фишове за всяко едно от тях. АНО е извършил проверка и е установил, с оглед становището на ИТС АД, че жалбоподателят, ползвайки онлайн платформата tollpass.bg, собственоръчно въвежда и потвърждава, че въведените данни съответстват на тези, вписани в свидетелството за регистрация на ППС, както и че оборудването, асоциирано към грешно декларирания рег.номер е пренасочен към коректния рег. номер на 26.01.2021г., след дата на извършване на нарушението.

Счита се за правилно ангажирана отговорността на жалбоподателя, като електронният фиш е издаден в съответствие с изискванията на чл.189ж ал.1 ЗДв.П със задължителни реквизити на съдържанието по утвърден образец със Заповед № РД-11-4/23.01.2020г. на Агенция Пътна инфраструктура. Съгласно чл.102 ал.2 Здв.П изпълнителното деяние на нарушението представлява поведение на собственика на ППС по допускане на движението му по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, когато за ПС не са изпълнени задълженията за заплащане на съответната такса по чл.10 ал.1 ЗП – в случая такса за изминато разстояние /тол такса/. От обективна страна е налице съставомерно деяние, тъй като собственикът е допуснал процесното ППС до движение по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа на дата на извършване на нарушението – 23.11.2020г. в 9.6ч. и е налице липса на изпълнено задължение за заплащане на тол таксата към момента на използването на платената пътна мрежа, тъй като невярно са декларирани данните на рег.номер. Приложеният в случая ред за санкциониране на деянието по чл.179 ал.3а ЗДв.П чрез издаване на електронен фиш е допустим – разпоредбата на чл.189ж ал.1 Здв.П препраща единствено към нарушенията по чл.179 ал.3 ЗДвП, като същевременно в чл.189ж ал.1 с.з. е предвидено като задължителен реквизит вписването в ел.фиш на собственика или ползвателя на ППС. Поддържа се, че правилно ПРС не е приложил разпоредбата на чл.28 ЗАНН с арг. от чл.28 ал.7 ЗАНН във вр. с чл.189з ЗДв.П. Заявена е претенция за присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

            Окръжна прокуратура – Пловдив, представлявана от Прокурор Я. предлага решението на ПРС да бъде оставено в сила.

            Касационната жалба е подадена в срока по чл. 211 ал. 1 АПК, от страна с интерес да обжалва неблагоприятно съдебно решение и е процесуално допустима. Разгледана по същество е основателна.

1. Съдържанието на електронния фиш е по образец, утвърден със Заповед № РД-11-4/23.01.2020г. на Председателя на УС на АПИ. В Становище от отдел в Национално тол управление е посочено, че нарушението е № ********** от 23.11.2020г. 09:06ч., ППС с рег.№ ***, сегмент № ***. При проверка се е установило, че на датата на нарушението за ППС няма получени тол декларации, няма получени маршрутни карти за ППС и няма получена и платена тол декларация за сегмента на рамката, когато е отчетено нарушението.

Баро-Транс ЕООД е сключило договор с Интелигентни трафик системи АД /ИТС АД/ на 21.02.2020г. - № 957, за предоставяне на услуга за електронно събиране на пътни такси на база изминато разстояние и на база време, съгласно Общи условия за предоставянето им. Административният директор на ИТС АД е уведомил Директора на Национално тол управление, че в договор № 957 за предоставяне на услуги за електронно таксуване между ИТС АД и Баро-Транс ЕООД, потребителят е декларирал регистрационен номер ***, вместо ***, като tollpass.bg е онлайн платформа, в която потребителите собственоръчно въвеждат и потвърждават, че въведените данни съответстват на тези, вписани в свидетелството на регистрация на ППС. Отговорност за правилно деклариране на данни е на потребителя. Оборудването, асоциирано към рег. номер *** е пренасочено към коректния рег. номер *** на 26.01.2021г., след като потребителят се е свързал с ИТС АД.

В електронния фиш е отразено, че на 23.11.2020г., в 09:06ч. е установено нарушение с ППС влекач Скания Р 420, рег.номер ***, с технически допустима максимална маса 20000, брой оси 2, екологична категория Евро 3, в състав с ремарке с общ бой оси 5, с обща технически допустима максимална маса на състава 50000, в община Родопи, за движение по път А-1 км 107+663, с посока намаляващ километър, включен в обхвата на платената пътна мрежа, като за посоченото ППС изцяло не е заплатена дължимата пътна такса по чл.10 ал.1 т.1 от Закона за пътищата, тъй като за посоченото ППС няма валидна маршрутна карта или валидна декларация за преминаването. Нарушението е установено с устройство № 20212, представляващо елемент от електронната система за събиране на пътни  такси по чл.10 ал.1 от Закона за пътищата, намиращо се на път А-1 км. 107+663. Собственик, на когото е регистрирано ППС /ползвател е Баро-Транс ЕООД със законен представител Ст. ***.

Фактическата установеност е квалифицирана за нарушение на чл.139 ал.5 и ал.7 във вр. с чл.102 ал.2 от ЗДв.П и на основание чл.179 ал.3а във вр. с  чл.187а ал.1 и 2 т.2 ЗДв.П, на Баро-Транс ЕООД е наложена имуществена санкция в размер на 1800лв.

ПРС цитирал нормите на чл.139 ал.5 и ал.7, чл.102 ал.2 ЗДв.П, както и на чл.10 ал.1 т.2, чл.10б ал.3 ЗП и посочил, че разпоредбите задължават собствениците, респективно ползвателите на пътни превозни средства да осигурят заплащането на дължимите пътни такси при движение на превозните им средства по път, включен в платената пътна мрежа, като това движение може да се осъществи след изпълнение на съответните задължения, свързани с установяване

размера и заплащане на пътните такси. Тези задължения са регламентирани в ЗП и в Наредбата за условията, реда и правилата за изграждане и функциониране на смесена система за таксуване на различните категории пътни превозни средства на база време и на база изминато разстояние, приета на основание чл. 10 ал. 7 ЗП. Съобразил е, че съгласно чл.10б ал.3 ЗП - тол таксата се заплаща от собственика или ползвателя на пътното превозно средство за всички пътни превозни средства с обща технически допустима максимална маса над 3, 5 тона, извън тези по чл. 10а ал. 9, като заплащането дава право на пътното превозно средство да измине определено разстояние между две точки. Алинея 4 от разпоредбата на чл. 10б ЗП предвижда, че размерът на дължимата за плащане тол такса се определя въз основа на реално получени декларирани тол данни, удостоверени по реда, предвиден в наредбата по чл. 10, ал. 7 или чрез закупуването на еднократна маршрутна карта, която дава право на ползвателя на пътя да измине предварително заявено от него разстояние по определен маршрут. Неизпълнението на задълженията е скрепено със санкцията, предвидена в разпоредбата на чл. 179 ал.3а ЗДв.П. Водач, който управлява пътно превозно средство от категорията по чл. 10б, ал. 3 от Закона за пътищата по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, за което не са изпълнени съответните задължения за установяване на изминатото разстояние, съгласно изискванията на Закона за пътищата, за участъка от път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, който е започнал да ползва, или няма закупена маршрутна карта за същата, съобразно категорията на пътното превозно средство, се наказва с глоба в размер 1800 лв. Съдът е посочил, че ако собственикът или вписаният ползвател е юридическо лице, се налага имуществена санкция в в размер 1800 лв.

По делото не е имало спор за собственика на ППС с рег.№ *** – дружеството-жалбоподател. Преписката съдържа данни за установяване на нарушението въз основа на доклад от електронната система за събиране на пътни такси по чл.10 ал.1 ЗП - по чл.167а ал.3 ЗДв.П с приложени изображения / снимков материал. Правилно съдът е посочил, че при преминаване на процесното пътно превозно средство през контролно устройство № 20212, представляващо елемент от електронната система за събиране на пътни такси, същата е регистрирала нарушение за влекач Скания Р420 с рег. ***РА, собственост на Баро-Транс ЕООД, тъй като за него няма получена тол-декларация или маршрутна карта. Във вр. със сключения договор с ИТС АД жалбоподателят е предоставил данни в съответствие с т. 3. 6 от Общите условия на Интелигентни трафик системи АД, но е декларирал регистрационния номер на процесното пътно превозно средство погрешно, като вместо цифра "0" е посочил буква "О", Той е бил наясно и се е съгласил с т. 4. 9 от Общите условия, че Интелигентни трафик системи АД не носи отговорност за грешно декларирани и/или фалшифицирани данни или документи.

2. В конкретиката на фактите отсъстват доказателства за умишлени действия по см. на чл.13 ал.9 от наредбата – „Въз основа на декларацията по ал. 8 Агенция "Пътна инфраструктура" изчислява дължимите тол такси от съответния ползвател на платената пътна мрежа след проверка за достоверността на декларираните данни, освен в случаите, в които се установи, че бордовото устройство не предава данни поради умишлените действия на съответния ползвател или поради невключването му, или при установяване на грешно декларирани данни, в които случаи се прилага чл. 11, ал. 2.“ – „При определяне размера на дължимите тол такси, в случаите на установено ползване, когато не е възможно да се установи действително изминатото разстояние поради причини, които не се дължат на техническа неизправност на поддържаната от Агенция "Пътна инфраструктура" Електронна система за събиране на тол такси, и в случай че не се заплати такса по чл. 10, ал. 2 от Закона за пътищата за съответната категория пътно превозно средство, се приема, че съответното пътно превозно средство е изминало разстояние, съответстващо на най-дългата отсечка между две точки от платената пътна мрежа, определена по най-прекия маршрут по протежението на платената пътна мрежа, в който случай ползвателят заплаща максимална такса по чл. 10б, ал. 5 от Закона за пътищата, в размера, определен в тарифата по чл. 10, ал. 6 от Закона за пътищата.”. В договор № 957 за предоставяне на услуги за електронно таксуване между ИТС АД и Баро-Транс ЕООД, потребителят е декларирал регистрационен номер ***, вместо ***, като отговорността за правилно деклариране на данни е на потребителя.

Възраженията в касационната жалба не са основателни, с изключение основанието за налагане на имуществената санкция – чл.179 ал.3а във вр. с чл.187а ал.1 и 2 т.2 ЗДв.П. При представяне на преписката в ПРС ответникът е посочил, че с разпоредбата на чл.179 ал.3б ЗДв.П се предвижда наказание за собственик на ППС от категорията на чл.10б ал.3 ЗП, за което изцяло или частично не е заплатена дължимата такса по чл.10 ал.1 ЗП.

Нормата на чл.179 ал.3а ЗДв.П се отнася за водача, а не за собственика : „Водач, който управлява пътно превозно средство от категорията по чл. 10б, ал. 3 от Закона за пътищата по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, за което не са изпълнени съответните задължения за установяване на изминатото разстояние, съгласно изискванията на Закона за пътищата, за участъка от път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, който е започнал да ползва, или няма закупена маршрутна карта за същата, съобразно категорията на пътното превозно средство, се наказва с глоба в размер 1800 лв.”. В оспорения електронен фиш със съдържание по чл.189ж ал.1 ЗДв.П отсъстват данни за водача и се съдържат данни за собственика на ППС. Преписката не съдържа информация и за упражнено правото по см. на чл.187а ал.4 ЗДв.П : „Вписаният собственик, съответно ползвател, се освобождава от административнонаказателна отговорност по ал. 1 и 2 във връзка с административни нарушения по чл. 179, ал. 3 – 3б, ако в срок от 7 дни от връчването на акта за установяване на административно нарушение или електронния фиш представи декларация, в която посочи данни за лицето, което е извършило нарушението, и копие от свидетелството му за управление на моторно превозно средство.”. Адресат на електронния фиш, респект. административно-наказателно отговорното лице в случая е собственикът на ППС. Същият подлежи на санкция на основание чл.179 ал.3б вр. с чл.187а ал.2 т.3 ЗДв.П : „Собственик на пътно превозно средство от категорията по чл. 10б, ал. 3 от Закона за пътищата, за което изцяло или частично не е заплатена дължимата такса по чл. 10, ал. 1, т. 2 от Закона за пътищата, включително в резултат на невярно декларирани данни, посочени в чл. 10б, ал. 1 от Закона за пътищата, се наказва с глоба в размер 2500 лв. Глобата се налага на вписания ползвател на пътното превозното средство, ако има такъв. Ако собственикът или вписаният ползвател е юридическо лице, се налага имуществена санкция в размер 2500 лв.”. Съответно, според чл.187а ал.2 т.2 и т.3 ЗДв.П : „Ако собственикът на пътното превозно средство е юридическо лице или едноличен търговец, за допускане движението на пътното превозно средство, без да са изпълнени задълженията по установяване размера и заплащане на съответната такса по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата, на собственика се налага имуществена санкция, както следва: 2. по чл. 179, ал. 3а – в размер 1800 лв.; 3. по чл. 179, ал. 3б – в размер 2500 лв.”. /в тази насока : Решение № 899 от 07.07.2022г. по НАХД № 875/2022г. на АС-Бургас; Решение № 1255 от 28.06.2022г. на АС - Пловдив по КАНД № 1032/2022г. : „Правилно е приложена и разпоредбата на чл. 187а, ал. 2, т. 3 от ЗДвП, която регламентира налагане на административно наказание „имуществена санкция“ за извършено нарушение по чл. 179, ал. 3б от ЗДвП, когато собственик на ППС е ЮЛ.“/.

Следва да бъде отбелязано, че чл. 189ж ал. 1 ЗДв.П съдържа препратка единствено към нарушенията по чл. 179 ал. 3 ЗДв.П, но в чл. 189ж ал. 7 ЗДв.П е посочен електронния фиш за нарушение по чл. 179 ал. 3 - 3б ЗДв.П. В тази насока е и цитираната по-горе разпоредба на чл. 187а ал. 4 ЗДв.П. Според чл. 102 ал. 2 ЗДв.П изпълнителното деяние на нарушението представлява поведението на собственика на ППС по допускане на движението му по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, когато за превозното средство не са изпълнени задълженията за заплащане на съответната такса по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата – в случая такса за изминато разстояние /тол такса/. Деянието на жалбоподателя е квалифицирано като нарушение по чл. 139 ал. 5 и ал. 7 вр. с чл. 102 ал. 2 ЗДв.П, като според чл. 139 ал. 7 ЗДв.П : "Водачът на пътно превозно средство от категорията по чл. 10б, ал. 3 от Закона за пътищата е длъжен преди движение по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, да закупи маршрутна карта за участъците от платената пътна мрежа, които ще ползва, или да изпълни съответните задължения за установяване на изминатото разстояние и заплащане на дължимата такса по чл. 10, ал. 1, т. 2 от Закона за пътищата, освен когато тези задължения са изпълнени от трето лице". Тоест, регламентирано е задължение за водач на пътното превозно средство. Жалбоподателят не притежава качеството водач, при което разпоредбата на чл. 139 ал. 7 ЗДв.П не е приложима и не следва да се съдържа в правната квалификация на нарушението, тъй като е неотносима към юридическите лица - собственици на превозните средства, с които е извършено нарушението. Неправилно приложената норма на чл.139 ал.7 Здв.П не би била самостоятелно основание за незаконосъобразност на електронния фиш, предвид посочена в същия и нормата на чл.102 ал.2 ЗДв.П.

От значение за преценката за законосъобразност на електронния фиш е неправилно посочената санкционна норма /чл.179 ал.3а ЗДв.П/, като същевременно правилната /чл.179 ал.3б ЗДв.П/ е с предвидена имуществена санкция – по-висока от наложената. Следователно, не е налице възможност за отмяна на съдебното решение с връщането му на друг състав на ПРС с указания за преквалификация /същата би била дължима само въз основа на констатацията за водач по см. на чл.139 ал.7 ЗДв.П – отпадането на конкретна разпоредба от първоначално дадената правна квалификация на нарушението е допустимо и не ограничава правото на защита, когато жалбоподателят се е защитавал по фактите в хода на процеса; не се приема за първи път със съдебното решение за приложима нова и различна правна норма; нарушените норми и всички относими факти са били предявени на жалбоподателя и при отпадане единствено на отделна разпоредба от първоначалната квалификация отсъства неправомерно засягане правото на защита; не е налице съществено изменение на обстоятелствата на нарушението – тези, които описват признаците от състава на нарушението и участието на жалбоподателя в осъществяването му, тъй като не би се изменила фактическата обстановка, правилно установена в електронния фиш – факти не отпадат, както и не се добавят нови/. Предвид посоченото следва съдебното решение да се отмени ведно с отмяна на електронния фиш.

В касационното производство не са представени доказателства за направени съдебни разноски, като в делото на ПРС се съдържа договор за правна защита и съдействие от 09.06.2022г. В същия като договорена и заплатена е вписана сума в размер на 300лв., която следва да бъде присъдена на касатора.

Мотивиран с изложеното, АС – Пловдив

 

Р Е Ш И :

 

Отменя Решение № 1546 от 26.07.2022г., постановено по АНД № 3512 по описа за 2022г. на Районен съд – Пловдив.

Отменя електронен фиш за налагане на имуществена санкция за нарушение, установено от електронната система за събиране на пътни такси по чл.10 от Закона за пътищата, № ********** – наложена на Баро-Транс ЕООД, гр.С. З., ЕИК ****, в размер на 1 800лв., за извършено нарушение на чл.139 ал.5 и ал.7 във вр. с чл.102 ал.2 от Закона за движение по пътищата, на основание чл.179 ал.3а вр. с чл.187а ал.1 и 2 т.2 ЗДв.П, издаден от Агенция Пътна инфраструктура.

Осъжда Агенция Пътна инфраструктура да заплати на Баро-Транс ЕООД, гр.С. З., ЕИК **** – съдебни разноски в размер на 300лв.

Решението не подлежи на обжалване.

 

 

                                                                                                Председател :

 

                                                                                              Членове :