Решение по дело №91/2022 на Районен съд - Пирдоп

Номер на акта: 79
Дата: 19 октомври 2022 г. (в сила от 19 октомври 2022 г.)
Съдия: Симеон Горанов Гюров
Дело: 20221860200091
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 5 май 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 79
гр. , 19.10.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПИРДОП, ПЪРВИ НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на деветнадесети септември през две хиляди двадесет и
втора година в следния състав:
Председател:Симеон Г. Гюров
при участието на секретаря М.Н.Н.
като разгледа докладваното от Симеон Г. Гюров Административно
наказателно дело № 20221860200091 по описа за 2022 година
Производството е по чл. 59 и сл. от Закона за административните нарушения и наказания
(ЗАНН).
Постъпила е жалба от „В и К” ЕООД - гр. С. с ЕИК ***********, със седалище и адрес на
управление: гр. С., район „Н-”, бул. „Р.” № 15 против НП № 48/*********2 г., издадено от
Директора на Регионална инспекция по околната среда и водите (РИОСВ) - С., с което на
жалбоподателя е наложена имуществена санкция в размер на 2000,00(две хиляди) лв за
нарушение на чл.200, ал.1, т.6, вр.чл.48, ал.1, т.3 от Закона за водите (ЗВ).
Жалбоподателят изразява становище, че Наказателното постановление е
незаконосъобразно, постановено в противоречие с материалноправни разпоредби. Моли
съда да се постанови решение, с което да се отмени издаденото НП.
В съдебно заседание жалбоподателя не се явява, не се представлява, не ангажира
доказателства.
Процесуалният представител на РИОСВ-С., оспорва жалбата и иска постановяване на
решение, с което да се потвърди постановеното Наказателно постановление като правилно и
законосъобразно.
Районна прокуратура-Елин Пелин, ТО-Пирдоп не взима становище по жалбата.
Районен съд-Пирдоп, като взе предвид доводите на страните, прецени събраните по
делото доказателства, като провери служебно атакуваното Наказателно постановление и
приложените към него писмени доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, намира за
установено следното от фактическа страна:
На 23.08.2021 г. е проведен емисионен контрол по компонент „Води“ на обект
1
„Канализационна система на гр. К.“, община К., област Софийска, стопанисван от „В и К“
ЕООД - гр. С., отразен в Протокол за проверка № 55/23.08.2021 г. Взета е водна проба за
физико - химичен анализ от Заустване № 1 /Поток № 1 - смесен поток: битови-фекални,
производствени и дъждовни отпадъчни води от канализационна система на гр. К., съгласно
Разрешително за ползване на воден обект за заустване на отпадъчни води в повърхностни
води № 0996/21.07.2003 г., изменено с Разрешително № 0996/18.05.2006 г. /нов № 33110135/,
продължено с Решение № 502/12.12.2008 г. и продължено и изменено с Решение № РР-
2355/15.05.2015 г., издадени от директора на Басейнова дирекция „Източнобеломорски
район".
В деловодството на РИОСВ - С. е постъпило писмо с вх. № 17720/16.09.2021 г. от
Изпълнителна агенция по околна среда (ИАОС), ведно с Протокол от изпитване № 01-1859
от 13.09.2021 г., съдържащ резултати от проведения физико - химичен анализ на взетата
водна проба по компонент ,Зоди" на обект на „Канализационна система на гр. К.", община
К., област Софийска.
В Разрешителното за заустване са заложени Индивидуалните емисионни ограничения
(ИЕО) за Заустване № 1 /Поток № 1 - смесен поток: битови-фекални, производствени и
дъждовни отпадъчни води от канализационна система на гр. К., при провеждане на
контролен мониторинг по компонент „Води".
Видно от представения Протокол от изпитване № 01-1859/13.09.2021 г. са установени
превишения на ИЕО за Заустване № 1/Поток № 1 - смесен поток: битови-фекални,
производствени и дъждовни отпадъчни води от канализационна система на гр. К. по
следните показатели:
- Неразтворени вещества - отчетен резултат 46 ± 5 mg/dm3, при норма - 35 mg/dm3
- ХПК - отчетен резултат 182 ± 32 mg/dm3, при норма - 125 mg/dm3
- БПК5 - отчетен резултат 65 ± 7 mg/dm3, при норма - 25 mg/dm3.
На 23.08.2021 г. е съставен Акт за установяване на административно нарушение (АУАН)
№198/2021 г., от В. В. А. - главен експерт в отдел „Контрол на компонентите и факторите на
околната среда" към дирекция „Контролна и превантивна дейност" при РИОСВ -С., против
„ВиК” ЕООД - гр. С. с ЕИК ***********, като е посочено, че на 23.08.2021 г. е проведен
емисионен контрол по компонент „Води" на обект „Канализационна система на гр. К.“",
община К., област Софийска, стопанисван от „ВиК“ ЕООД - гр. С., отразен в Протокол за
проверка № 55/23.08.2021 г. Взета е водна проба за физико - химичен анализ от Заустване №
1/Поток № 1 - смесен поток: битови-фекални, производствени и дъждовни отпадъчни води
от канализационна система на гр. К., съгласно Разрешително за ползване на воден обект за
заустване на отпадъчни води в повърхностни води № 0996/21.07.2003 г., изменено с
Разрешително № 0996/18.05.2006 г. /нов № 33110135/, продължено с Решение №
502/12.12.2008 г. и продължено и изменено с Решение № РР-2355/15.05.2015 г., издадени от
директора на Басейнова дирекция „Източнобеломорски район“. В АУАН се сочи, че в
деловодството на РИОСВ - С. е постъпило писмо с вх. № 17720/16.09.2021 г. от
Изпълнителна агенция по околна среда (ИАОС), ведно с Протокол от изпитване № 01-1859
от 13.09.2021 г., съдържащ резултати от проведения физико - химичен анализ на взетата
2
водна проба по компонент "Води" на обект на „Канализационна система на гр. К.", община
К., област Софийска. В АУАН се сочи, че в Разрешителното за заустване са заложени
Индивидуалните емисионни ограничения (ИЕО) за Заустване № 1/Поток № 1 - смесен поток:
битови-фекални, производствени и дъждовни отпадъчни води от канализационна система на
гр. К., при провеждане на контролен мониторинг по компонент „Води“. В АУАН се сочи, че
видно от представения Протокол от изпитване № 01-1859/13.09.2021 г. са установени
превишения на ИЕО за Заустване № 1/Поток № 1 - смесен поток: битови-фекални,
производствени и дъждовни отпадъчни води от канализационна система на гр. К. по
следните показатели:Неразтворени вещества - отчетен резултат 46 + 5 mg/dm3, при норма -
35 mg/dm3 ; ХПК - отчетен резултат 182 + 32 mg/dm3, при норма - 125 mg/dm3 ; БПК5 -
отчетен резултат 65 + 7 mg/dm3, при норма - 25 mg/dm3. В АУАН се сочи, че от изложеното
е видно, че „ВиК" ЕООД - С. нарушава условията на издаденото Разрешително за заустване,
част от които са посочените ИЕО, което води до влошаване качеството на водите на
повърхностния воден обект, в който се заустват водите - р. Тополница, поречие Марица. В
АУАН е посочена като нарушена разпоредбата на чл. 200, ал. 1. т. 6, във връзка с чл. 48, ал.
1, т.3 от Закона за водите. Актът е връчен и подписан на 08.10.2021 г., като е отразено, че
ще бъдат направени възражения по него в законоустановения срок, като не се установиха
такива в приложената в цялост административнонаказателна преписка.
На *********2 г. е съставено Наказателно постановление № 48 на Директора на
Регионална инспекция по околната среда и водите (РИОСВ) - С. срещу „ВиК” ЕООД - гр. С.
с ЕИК *********** за извършено нарушение на чл.200, ал.1, т.6, вр.чл.48, ал.1, т.3 от
Закона за водите (ЗВ) и е наложена „имуществена санкция” в размер на 2 000,00 лева на
основание чл. 53 от Закона за административните нарушения и наказания и чл. 200, ал. 1, т.
6 от ЗВ във връзка с чл. 38, ал. 3 от Наредба № 2 от 8 юни 2011 г. за издаване на
разрешителни за заустване на отпадъчни води във водни обекти и определяне на
индивидуалните емисионни ограничения на точкови източници на замърсяване.
От разпита на свидетеля В. А.-актосъставител, се установи, че е съставил АУАН и
поддържа отразените в него констатации и няма какво да добави към изложената фактическа
обстановка.
От разпита на свидетелите С. А. и И. М. се установява, че са свидетели при съставяне и
връчване на АУАН.
Горната фактическа обстановка съдът възприема въз основа на отразеното в Акта за
установяване на административно нарушение, издаденото въз основа на него наказателно
постановление, както и от събраните по делото писмени и гласни доказателства, в
приложената към писмо Изх.№ 4228/29.04.2022 г. на РИОСВ - С.
административнонаказателна преписка, съдържаща: Жалба свх.№ 8301/ 19.04.2022 г.; Писмо
с изх. № 3076/ *********2 г. до „ВиК" ЕООД - гр. С., ведно с известие за доставянето му;
НП№ 48/*********2 г.; Заповед № РД - 8/10.01.2011г. на министъра на околната среда и
водите; Акт за установяване на административно нарушение № 198/ 08.10.2021 г.;
Пълномощно с per. № 025 / 08.01.2020 г.; Заповед № РД - 839/29.10.2019 г. на министъра на
околната среда и водите; Писмо с изх. № 8978/ 28.09.2021 г. до „ВиК“ЕООД - гр. С., ведно с
3
известие за доставянето му; Писмо с вх. № 17720/ 16.09.2021 г. от ИАОС, ведно с Протокол
от изпитване № 01-1859/ 13.09.2021; Протокол за проверка № 55/ 23.08.2021 г.;
Разрешително за ползване на воден обект за заустване на отпадъчни води в повърхностни
води № 0996/ 21.07.2003 г., изменено с Разрешително № 0996/ 18.05.2006 г. /нов №
33110132/, продължено с Решение № 502/ 12.12.2008 г. и продължено и изменено с Решение
№ РР-2355/ 15.05.2015 г., издадени от директора на БД "ИБР", разпитите на св. А., А. и М..
При така установената фактическа обстановка съдът прави следните правни изводи:
Подадената жалба е допустима. Жалбата е подадена в срок. С жалбата се иска отмяна на
Наказателно постановление, за което не се спори, че жалбоподателят е уведомен на
05.04.2022 г., а жалбата срещу НП е постъпила в МОСВ-РИОСВ-С. на 19.04.2022 г.
(пощ.клеймо от 18.04.2022г., л.3-л.8 от делото).
Въз основа на служебно извършената цялостна проверка по законосъобразността на
обжалваното Наказателно постановление, както и по отношение на конкретните оплаквания,
сторени от жалбоподателя в жалбата и наведените от въззиваемата страна доводи в съдебно
заседание, съдът намира следното:
Настоящият съдебен състав намира, че от изложеното в АУАН и издаденото въз основа на
него НП, се установяват по безспорен начин посоченото от административнонаказващия
орган(АНО) като извършено от жалбоподателя нарушение на чл.48, ал.1, т.3 от ЗВ, описано
са нарушението, датата и мястото, където е извършено, обстоятелствата, при, които е
извършено и доказателствата, които го потвърждават. Посочени са и законовите разпоредби,
които са били нарушени. АНО правилно, след като е установил състава на конкретното
нарушение го е подвел под конкретна правна норма. По този начин спазвайки разпоредбата
на чл. 57, ал. 1, т. 5 и 6 от ЗАНН е установил единство между констатираното нарушение,
обстоятелствата, при които е извършено и законовите разпоредби, които са били нарушени.
Извършеното от "В и К" ЕООД гр. С. нарушение е квалифицирано от наказващия орган като
такова по чл. 200, ал. 1, т. 6 във връзка с чл. 48, ал.1, т.3 от Закона за водите. Предвид
изложеното, настоящия въззивен състав намира, че жалбоподателят е извършил процесното
нарушение и АНО правилно е ангажирал отговорността му по чл. 200, ал. 1, т. 6, вр.чл.48,
ал.1,т.3 от ЗВ, като намира, че не е допуснато неправилно приложение на материалния
закон, както и не е допуснато съществено нарушение на процесуалните правила в
административнонаказателното производство.
Съдът счита, че случаят не е маловажен и не следва да намери приложение разпоредбата
на чл. 28 от ЗАНН, поради следните съображения: При преценка дали е приложима
разпоредбата на чл. 28 ЗАНН, следва да се съобразяват разпоредбите на НК - разпоредбата
на чл. 93, т. 9 от НК, съгласно която маловажен случай е този, при който извършеното
престъпление с оглед на липсата или незначителността на вредните последици или с оглед
на други смекчаващи обстоятелства, представлява по-ниска степен на обществена опасност
в сравнение с обикновените случаи на престъпление от съответния вид. Процесното
нарушение засяга важни обществени отношения, свързани с опазване на здравето на
населението от опасността от замърсени води, поради което деянието не се характеризира с
по-ниска степен на обществена опасност от другите деяния от този вид.
4
За допуснатото от жалбоподателя деяние, което правилно е квалифицирано като
нарушение на чл. 200, ал. 1, т. 6 във връзка с чл. 48, ал. 1, т.3 от Закона за водите, АНО
законосъобразно е ангажирал административно-наказателната му отговорност, налагайки му
законоустановеното в чл. 200, ал. 1, т. 6 от Закона за водите, административно наказание
„имуществена санкция”.
За извършено нарушение по чл. 200, ал. 1, т. 6 във връзка с чл. 48, ал. 1, т.3 от Закона за
водите, в разпоредбата на чл. 200, ал. 1, т. 6 от Закона за водите се предвижда наказание
имуществена санкция в размер от 1000,00 лв. до 5000,00 лв. Относно размера на
наказанието и отчитайки разпоредбата на чл. 27, ал. 2 ЗАНН, на жалбоподателя е наложена
санкцията от 2000,00 лв., която е над предвидения минимален размер – 1000,00 лв. Съдът,
като съобразява всички обстоятелства по делото, конкретната обществена опасност на
нарушението, а така също и обстоятелствата при които е извършено, намира че при
определяне размера на имуществената санкция, АНО не се е съобразил с изискванията на
чл. 27 от ЗАНН, като е наложил необосновано висок размер. Съответна на извършеното
според съда е санкция в размер на 1 000,00 лв., с което ще се постигнат целите, преследвани
от ЗАНН и специалния закон - Закона за водите. Ето защо съдът намира, че следва да измени
наказателното постановление, като измени наложената санкция от 2000,00 лв. и я намали
на 1000 лв. Съдът счита, че с така наложеното наказание ще бъдат постигнати целите,
предвидени в чл. 12 от ЗАНН да се предупреди и превъзпита нарушителя, както и генерална
превенция за въздействие върху обществото.
Мотивиран от изложеното и на основание чл. 63 ЗАНН, Районен съд-Пирдоп, първи състав
РЕШИ:
ИЗМЕНЯ, на основание чл.63 ЗАНН, наказателно постановление НП № 48/*********2 г.,
издадено на Директора на Регионална инспекция по околната среда и водите (РИОСВ) - С., с
което на „В и К” ЕООД - гр. С. с ЕИК *********** е наложена имуществена санкция в
размер на 2000,00(две хиляди) лв. за нарушение на чл.200, ал.1, т.6, вр.чл.48, ал.1, т.3 от
Закона за водите (ЗВ), като НАМАЛЯВА имуществената санкция в размер на 1000 (хиляда)
лева.
Решението може да бъде обжалвано в четиринадесетдневен срок от съобщението за
изготвянето му пред Административен съд-С. област с касационна жалба по реда на АПК
Съдия при Районен съд – Пирдоп: _______________________
5