Определение по дело №862/2021 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 21 октомври 2021 г. (в сила от 14 декември 2021 г.)
Съдия: Антоанета Вълчева Митрушева
Дело: 20217260700862
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 25 август 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

21.10.2021г., гр.Хасково

 

Административен съд – Хасково, в закрито заседание на двадесет и първи октомври през две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

                                                                  Съдия: АНТОАНЕТА МИТРУШЕВА

 

като разгледа докладваното от съдия А.Митрушева

адм. дело № 862 по описа на съда за 2021 г.

за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството по делото е образувано по предявен от Б.Г.Б. *** против Областна дирекция на МВР – Хасково иск с правно основание чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ.

С определение от 26.08.2021 г. исковата молба е оставена без движение, като на ищеца е указано да изправи констатираните в исковата молба нередовности, като уточни периода, за който претендира имуществените и съответно неимуществените вреди, посочи от какво произтичат претендираните имуществени вреди, посочи началната дата, от която се претендира лихва за забава, както и конкретизира незаконосъобразния акт, действие или бездействие на съответното длъжностно лице при и по повод изпълнение на административна дейност.

В тази връзка по делото е депозирана Молба вх.№ 5780/15.09.2021 г., с която се отстраняват част от констатираните нередовности. По отношение на последното дадено от съда указание се посочва, че се касае за незаконосъобразни действия на длъжностно лице, изразяващи се в неправилна констатация за извършено нарушение, обективирано в съставени фиш и АУАН.

С определение от 16.09.2021 г. исковата молба е оставена повторно без движение, с оглед на факта, че в така посоченото от ищеца се съдържа вътрешно противоречие, доколкото, от една страна се твърди, че се касае за незаконосъобразно действие, а, от друга, се излагат твърдения за наличие на незаконосъобразни актове. На ищеца е дадена възможност да отстрани посоченото противоречие, като изрично уточни дали се касае за незаконосъобразно действие, съответно в какво се изразява то (като има предвид, че незаконосъобразното действие не би могло да се изразява в съставяне на индивидуален административен акт, доколкото в този случай предмет на оспорване е самият административен акт) или незаконосъобразен акт.

По този повод е депозирана Молба вх.№ 6252/06.10.2021 г., в която е посочено, че се касае за вреди, причинени от незаконосъобразен акт, а именно: издадените Фиш № 0004640 и АУАН серия АА № 815903 от 12.11.2020 г. по описа на РУ МВР - Димитровград при ОД МВР - Хасково. Незаконосъобразността на акта била доказана, след извършена служебна проверка по възражение на ищеца, във връзка с която същият бил отменен по съответния ред от административния орган и не се стигнало до съдебен контрол. Посочено е още, че уточненията, направени в предходната молба за отстраняване на нередовности не следвало да се приемат, като незаконосъбразни действия по смисъла на ЗОДОВ, като в тази връзка е заявено, че полицейският служител, който бил в правото си да извършва проверки и следи за спазването на установения ред, направил необоснован извод за извършено административно нарушение.

 

Като взе предвид така изложеното, настоящият състав на съда намира, че подадената искова молба е процесуално недопустима и като такава следва да се остави без разглеждане, а образуваното съдебно производство да се прекрати, поради следните съображения:

 

Процесуалните предпоставки за допустимост на иска с правно основание чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ са уредени в чл. 204, ал. 1 от АПК във връзка с чл. 1, ал. 2 от ЗОДОВ, като отмяната на административния акт, на чиято незаконосъобразност се основава иска за вреди, е абсолютна процесуална предпоставка за допустимост на иска. Актът за установяване на административно нарушение не е административен акт по смисъла на АПК. Съгласно чл. 36 от ЗАНН, съставянето на акта е правно действие, с което се образува административнонаказателното производство. АУАН не подлежи на самостоятелен контрол за законосъобразност и отмяна. Контролът за законосъобразност на акта се осъществява при обжалването на наказателното постановление. В случая административнонаказателното производство по съставения АУАН е прекратено от административнонаказващия орган – Кмет на Община Димитровград, на основание чл. 54 от ЗАНН с Резолюция за прекратяване на административнонаказателно производство регистрационен индекс: ОК-01-174 #2/25.01.2021 г. по описа на Община Димитровград. Тоест в случая административнонаказателното производство по съставения акт за установяване на административно нарушение е приключило с благоприятен за ищеца изход, поради което за него не е налице правен интерес от предявяване на иск за обезщетение на вреди от прекратяването му. Съгласно чл. 130 от ГПК, във връзка с чл. 144 от АПК, наличието на правен интерес от предявяване на иска е процесуална предпоставка от категорията на абсолютните за надлежното упражняване на правото на иск. В този смисъл Определение № 6157 от 23.04.2019 г. на ВАС по адм. д. № 542/2019 г., I о.

Предвид на така изложеното, настоящият съдебен състав намира, че исковата претенция се явява процесуално недопустима и не са налице предпоставки за образуване на съдебно-административно производство.

С оглед на така изложеното, съдът

 

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И  :

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ подадената от Б.Г.Б., ЕГН : **********,***, против Областна дирекция на МВР – Хасково искова молба с правно основание чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ, като НЕДОПУСТИМА.

ПРЕКРАТЯВА производството по административно дело № 862/2021 г. по описа на Административен съд - Хасково.

Определението може да бъде обжалвано с частна жалба в 7-дневен срок от съобщаването му пред Върховен административен съд.

 

СЪДИЯ: