Р А
З П О
Р Е Ж
Д А Н Е
гр. Кюстендил, 29.03.2010 г
КЮСТЕНДИЛСКИ ОКРЪЖЕН СЪД, наказателна колегия, на двадесет и девети март две хиляди и десета година, в състав :
ПРЕДСЕДАТЕЛ: НАДЯ ГЕОРГИЕВА
в разпоредително заседание, в качеството си на съдия-докладчик по НОХД № 36/2010 г. по описа на съда, на етап „Подготвителни действия за разглеждане на делото в съдебно заседание”, за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по чл.248, ал.2 и сл. от глава ХІХ НПК вр. с чл.478 от глава ХХХVІ, раздел ІV НПК, озаглавен „Трансфер на наказателно производство”
Образувано е по молба за трансфер на съдебно производство, изпратена от Общински съд-Самобор, Република Хърватия до Министерство на правосъдието на РБългария, препратена от последното по компетентност на КОС.
Съдебното производство в Общински съд-Самобор, РХ е образувано по внесен обвинителен акт
(титулуван като обвинително предложение) от Общинска държавна прокуратура – гр.
Самобор срещу
българската гражданка И.В.М., родена на *** г., без да се сочи ЕГН,
от гр.Кюстендил за това че: На
16.02.2008 г., около 22.30 ч,
пристигайки на международен ГКПП Брегана, в качеството си на пътничка на автобус BOVA, с български рег.номера СА 34 19 АХ, при
провеждането на митнически контрол не декларирала 240 кутии цигари: 120 кутии цигари, м.”Фемина слим”, 100 кутии цигари,
м. „Виктори БЛУ”, 10 кутии цигари, марка „ Л &М»,
10 кутии цигари, марка Асос слим, без акцизни бандероли, което е в противоречие
с чл.17, ал.4 от ЗАкона за специалните
данъци върху тютюневите продукти (ДВ 136/02 променен текст), като цигарите са били скрити в пътната й чанта и така пренася
през митническата линия, избягвайки митнически контрол, стоки, с ограничен оборот, и по този начин извършва престъпление против сигурността
на платежния оборот и работа-избягване
на митнически контрол-описано
и наказуемо по чл.298, ал.1 от НК.
С Решение Кв-197/08 от 06.08.2008
г. Общински съд-Самобор,
на осн.чл.65 от Закона за международната правна помощ
в наказателните предмети е отстъпил
наказателния предмет против обвинената М. поради наказателно деяние по чл.298, ал.1 от НЗ за по-нататъшно
производство пред компетентните органи на правосъдието на РБългария,
тъй като наказателното деяние, според обвинителния акт, е извършено на територията на РХърватия, обвинената е гражданка на РБ, където има и
постоянен адрес и става дума за наказателно деяние, за което се предвижда
наказание-затвор от 6 месеца до 5 години
Към молбата за трансфер на наказателно
производство са приложени Решението на Общински съд-Самобор
от 06.08.2008 г., Обвинително предложение от Общинска държавна прокуратура-Самобор до Общински съд в Самобор,
Наказателно постановление против И.М., изд. от Гранична полиция-пункт Загреб,
Полицейско управление-Загреб към МВР на РХърватия и
изпратено на Общинска държавна прокуратура на Самобор,
поради основателно съмнение за извършено от
заподозряната М. престъпление по чл.298, ал.1 от НК и др., както и др.доказателства.
Съдията-докладчик обсъди въпросите по чл.248, ал.2 НПК и констатира, че делото не е подсъдно на съда, тъй като деянието, за което е направено искането не съставлява престъпление по НК на РБългария, а административно нарушение по чл.233, ал.1 Закона за митниците ( митническа контрабанда). Този извод съдът прави въз основа на изложените в обв.акт фактически обстоятелства, описващи нарушаване на режима за внос-износ на стоки през митническа граница, доколкото това е осъществено без знанието и разрешението на митниците. С обв.акт деянието на подсъдимата е квалифицирано като престъпление по чл.298, ал.1 от НК (митническа контрабанда) на РХърватия, гласящ „Който пренесе през митническата линия, избягвайки мерките на митнически контрол, стоки, чието производство и оборот е ограничен или забранен се наказва със затвор от 6 месеца до 5 години.” То не съответства на нито един от посочените в особената част на НК на РБ престъпни състави, в т.ч. и на тези от глава VІ, р.ІІІ „Престъпления против митническия режим”, в чл.242, ал.1 от която е криминализирана като престъпление „квалифицираната контрабанда”. Следователно според българското законодателство контрабандата поначало не е престъпление, а административно нарушение, предвидено в чл.233 ЗМ и се свежда до пренасяне на стоки през границата на страната без знанието и разрешението на митниците. Това разбиране за контрабанда е залегнало и в чл.242, ал.1 НК, която разпоредба, както бе посочено, сочи елементите от състава на престъплението контрабанда.
Според настоящия съдебен състав
описаното деяние в обв.акт на Общинската държавна прокуратура-Самобор
е адм.нарушение по чл.233 от Закона за митниците (приет от Народното събрание на РБългария,
обн.ДВ, бр.15/98 г. , в сила от 01.01.1999 г., изм
В случая не се касае и за маловажен случай на квалифицирана контрабанда по чл.242, ал.1 НК, какъвто привилегирован състав е предвиден в чл.242, ал.6 НК, а деянието осъществява признаците на адм.нарушение „митническа контрабанда”, за което отговорността на М. следва да бъде реализирана по реда на Закона за митниците. При това положение делото не е подсъдно на съд, а на друг орган - Министерство на финансите, Агенция „Митници”.
Въпреки изложеното съдът ще прекрати наказателното производство и ще изпрати делото на Министерство на правосъдието за произнасяне с изричен акт по допустимостта на молбата за трансфер на наказателното производство или за отстраняване на пропуска за прилагане към делото на постановен такъв. Съображенията за това са следните:
Трансферираното съдебно производство е изпратено по компетентност на КОС с писмо, без акт, от който да е видно дали молбата за трансфер на съдебно производство е била уважена. Очевидно това е така, предвид препращането й на настоящия съд. Предположението в тази насока не следва да освобождава съда от задължението му за изясняване на този въпрос, още повече, че съдията-докладчик констатира липса на предпоставки за осъществяване на трансфер от друга държава, в който случай проведеното съдебното производство ще е при съществено нарушение на НПК. Първото задължително и липсващо в случая условие за трансфер на наказателно производство е да е налице принципа за двойна наказуемост на деянието. На второ място трансферът следва да е в интерес на правилното функциониране на правосъдието и да отговаря на алтернативно изброените условия в разпоредбите на чл.8 и 11 от Европейската конвенция за трансфер на производства по наказателни дела и чл.478, ал.2 от НПК.
Съдът не е компетентен да се
произнесе по процесуалната допустимост на молбата за трансфер на наказателно
производство. Такъв орган според чл.478, ал.1, т.2 НПК е Министерство на
правосъдието и само то може да уважи или не молбата за трансфер на съдебно
производство. Доколкото това не е сторено по надлежния ред съдебното производство по делото следва да
бъде прекратено , а делото се изпрати на Министерство на правосъдието за
произнасяне по процесуалната допустимост на молбата за трансфер на съдебно
производство, изпратена от Общински съд-Самобор до
Министерство на правосъдието на РБ и определяне подсъдността на делото
Воден от горното и по арг. на чл.249 ал.1 ,във
вр. с чл. 248 ал.2 т.1 от НПК, съдията-докладчик
Р А З П О Р Е Д И :
ПРЕКРАТЯВА
съдебното производство по НОХД № 36/10 г. по описа на КОС и ИЗПРАЩА
делото на Министерство на правосъдието на Република България, поради
изложените в мотивите на разпореждането
съображения
Разпореждането е окончателно.
Съдия- докладчик: