Решение по дело №2193/2020 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1592
Дата: 2 септември 2020 г. (в сила от 2 септември 2020 г.)
Съдия: Любомира Кирилова Несторова
Дело: 20207180702193
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 2 септември 2020 г.

Съдържание на акта

 

РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 1592

 

.02.09.2020 г. гр.Пловдив

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

         Административен съд Пловдив, петнадесети състав, в заседание на втори септември, две хиляди и двадесета година в състав:

 

                                 Административен съдия: Любомира Несторова

 

 

Като разгледа АД №2193 по описа за 2020г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/, във вр. с чл. 12, ал. 4 от Закона за събранията, митингите и манифестациите /ЗСММ/.

        Образувано е по постъпила жалба от Л.А.Ч. с адрес: ***, против писмен отказ с изх. № 20П 7958 от 01.09.2020г. на Кмета на Община Пловдив, с който на основание чл.12, ал.2 и ал.4 от ЗСММ е наложена забрана за провеждане на мероприятие  по уведомление, постъпило в Община Пловдив с вх. № 20П-7958 от 28.08.2020г. относно провеждане на „Национален Поход за Съединение“ на 06 септември 2020г. от 18:30 часа до 22:00 часа.

       Ответникът не взема становище.

        Пловдивският административен съд – XV състав, след като прецени поотделно и в съвкупност събраните в настоящото производство доказателства, намира за установено следното:

        Жалбата е подадена в законоустановения срок, поради което е допустима.

 

         Разгледана по същество е основателна.

         В Община Пловдив е постъпило уведомление от Л.А.Ч. с вх. № 20П-7958 от 28.08.2020г. относно провеждане на „Национален Поход за Съединение“ на 06 септември 2020г. от 18:30 часа до 22:00 часа на пл. „Централен“.

         Посочени са часовете за подготовка на събитието от 18:30ч до 19:00ч и за провеждане на събитието от 19:00ч до 19:30ч. От 19:30ч до 22:00ч провеждане на гражданско шествие с конкретен маршрут.

          В оспорения отказ е посочено, че за честването на 135-та годишнина от Съединението на България и празник на града са издадени разрешения и са планувани да се проведат редица мероприятия в гр. Пловдив със съвпадащи места и часове на провеждане. На основание чл. 12, ал.2 и ал.4 от ЗСММ е наложена забрана за провеждане на мероприятието по заявлението.

         Съдът установи, че не са изложени никакви други мотиви.

         Съгласно  чл. 12, ал. 2 от ЗСММ, Кметът на общината може да забрани провеждането на събранието, митинга или манифестацията, при определени предпоставки, като забраната се налага с мотивиран писмен акт в срок от 24 часа от уведомяването (ал. 3). Оспореният акт е издаден от материално и териториално компетентен административен орган. Издаден е писмена форма, но в нарушение на административнопроизводствените правила,тъй като уведомлението е депозирана в деловодството на общината на 28.08.2020г, а оспореният акт е постановен след изтичане на срока, визиран в чл. 12, ал.3 от ЗСММ.Същият е издаден и в противоречие с материалния закон.

          Разпоредбата на чл. 43, ал. 1 от Конституцията на РБ, гарантира правото на гражданите да се събират мирно на събрания и манифестации, като алинея втора постановява, че редът за организиране и провеждане се определя със закон. В случая това е Законът за събранията, митингите и манифестациите. Анализът на приложимата нормативна разпоредба сочи на извода, че за провеждането на митинги и манифестации/шествия/ е въведен уведомителен режим, при предвидени в закона основания за налагане на ограничения и забрана за тяхното провеждане.

        Съгласно  чл. 12, ал. 2 от ЗСММ, кметът на общината може да забрани провеждането на събранието, митинга или манифестацията, когато има несъмнени данни, че са насочени към насилствено изменение на конституционно установения ред или срещу териториалната цялост на страната; че застрашават обществения ред в съответното населено място; че застрашават народното здраве при предварително обявена епидемична обстановка; че нарушават правата и свободите на другите граждани. Т. е. правомощието на Кмета на общината да забрани провеждането на събрание, митинг или манифестация е регламентирано в условията на оперативна самостоятелност, даваща право на преценка на компетентния орган да избере един от два или повече законосъобразни варианта на управленско решение. Упражняването на оперативна самостоятелност и свързаният с това избор на целесъобразно решение е израз на правилното виждане и постигане на целта на закона от административния орган. Съгласно чл. 145, ал. 1 от АПК и чл. 169 от АПК, съдът осъществява само контрол за законосъобразност на административните актове, като проверява дали административният орган е разполагал с оперативна самостоятелност и спазил ли е изискването за законосъобразност на административните актове. Доколкото забраната за провеждане на митинг / шествие/ е постановена в рамките на оперативна самостоятелност на оправомощения административен орган, на контрол за законосъобразност от съда, подлежи само наличието на условията, визирани в  чл. 12, ал. 2 от ЗСММ, но не и преценката по целесъобразност на административния орган да наложи забраната.

         Процесният акт е издаден на основание  чл. 12, ал. 2 от ЗСММ.  Съгласно цитираната норма Кметът на общината може да забрани провеждането на събранието, митинга или манифестацията, когато има несъмнени данни, че:1(изм. - ДВ, бр. 24 от 2010 г.) са насочени към насилствено изменение на конституционно установения ред или срещу териториалната цялост на страната;2. застрашават обществения ред в съответното населено място;3. застрашават народното здраве при предварително обявена епидемична обстановка;4. нарушават правата и свободите на другите граждани.

          В случая актът не е мотивиран и не е ясно коя точно хипотеза е имал предвид органът, за да издаде забрана за провеждане на мероприятието. Това, че са заявени други мероприятия и са издадени разрешения не е основание за забрана за провеждане на заявеното мероприятие.

          След като административният орган не се е мотивирал, то следва изводът, че са нарушени  изискванията на чл. 59 ал.1 и ал.2 от АПК. Липсата на мотиви е в нарушение на изискванията на чл. 59 ал.2 т.4 от АПК, което възпрепятства съдебния контрол и рефлектира върху правото на защита на адресата на акта и е основание за отмяната му.

          Воден от горното, на основание чл. 172, ал. 2, предл. второ от АПК, във връзка с чл. 12, ал. 4 от ЗСММ, съдът

 

Р Е Ш И:

 

          ОТМЕНЯ писмен отказ с изх. № 20П 7958 от 01.09.2020г. на Кмета на Община Пловдив.

          Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

 

 

 

 

Административен съдия: