Решение по дело №1005/2021 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 1005
Дата: 8 юли 2021 г. (в сила от 11 август 2022 г.)
Съдия: Христо Йорданов Христов
Дело: 20217040701005
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 5 май 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

 1005                                              08.07.2021г.                                        гр. Бургас

 

   В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Бургаският административен съд двадесети състав, в публично заседание на двадесет и първи юни две хиляди двадесет и първа година, в състав

             ПРЕДСЕДАТЕЛ: ХР. ХРИСТОВ

при секретаря И.Л., като разгледа докладваното от съдия Хр. Христов административно дело № 1005 по описа за 2021 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

        

Производството е по реда на чл.145 и сл. от АПК, във връзка с  чл.23, ал.5 от Наредба за условията и реда за възлагане изпълнението на дейности в горските територии – държавна и общинска собственост, и за ползването на дървесина и недървестни горски продукти /НУРВИДГТДОСПДНГП/.

Административното дело е образувано по жалба от „ВЙНС 78“ ЕООД, ЕИК: *******, със седалище и адрес на управление: с. Пчелин, общ. Сунгурларе, обл. Бургас, представлявано от управителя В.Б.А., чрез адв. Д.Й. от АК - Варна против Заповед № 181/08.04.2021 година на Кмета на община Сунгурларе, с която е обявено класирането на участниците за извършване на комплекс от дейности – за извършване на услугата: Сеч, извоз до временен склад, товарене, транспорт и разтоварване на прогнозни количества дърва за местно население на територията на Община Сунгурларе от ОГТ от обект № 2101.

Иска се отмяна на оспорената заповед като неправилна и незаконосъобразна, постановена в противоречие с процесуалните и материалноправните норми. Претендира се присъждане на направените деловодни разноски.

В съдебно заседание  жалбоподателят „ВЙНС 78“ ЕООД се представлява от адв. Д.Й., който поддържа жалбата по изложените в нея съображения. Поддържа искането за присъждане на разноски, като представя списък на същите.

Ответната страна Кметът на община Сунгурларе се представлява от  юрисконсулт Юлиян М., който оспорва жалбата като неоснователна и претендира присъждане на разноски за юрисконсултско възнаграждение.

Заинтересованата страна „КАРТАЛ 55” ЕООД, редовно и своевременно призована, не изпраща представител.

Заинтересованата страна „КОТЕЛ ЛЕС” ЕООД, редовно и своевременно призована, не изпраща представител.

         Съдът, като взе предвид разпоредбата на чл.168 от АПК и  прецени събраните по делото доказателства, ведно с доводите и изразените становища прие за установено следното:

Със Заповед № 140/18.03.2021г. (л.15-21 от делото), на основание чл.3, ал.1, т.1; чл.10, ал.1, т.1 и т.3; чл.12, ал.1, т.1 и чл.15, ал.3 и ал.4 от НУРВИДГТДОСПДНГП, Кметът на Община Сунгурларе е насрочил да се проведе Открит конкурс по реда на Раздел II от НУРВИДГТДОСПДНГП за осъществяване на комплекс от дейности за Обект 2101/ЛФ 2021г., като е определил срок за подаване на оферти до 17.00 часа на 02.04.2021г. Заповедта била поставена на таблото за обяви в Община Сунгурларе, за което бил съставен протокол с дата 18.03.2021г. (л.71 от делото). Заповедта била обявена и на сайта на Община Сунгурларе, за което е представена разпечатка (л.73 от делото).

От Регистъра на подадените оферти се установява, че за участие в конкурса са подадени три оферти: от „КАРТАЛ 55” ЕООД с вх.№ 26-00-148/02.04.2021г. (л.74 от делото); „КОТЕЛ ЛЕС” ЕООД с вх.№ 26-00-140/02.04.2021г. (л.83 от делото) и от жалбоподателя „ВЙНС 78“ ЕООД с вх.№ 26-00-141/02.04.2021г. (л.89 от делото).

Със Заповед № 170/05.04.2021г. на основание чл.21 от НУРВИДГТДОСПДНГП, Кметът на Община Сунгурларе е назначил комисия за провеждане на открит конкурс за осъществяване на комплекс от дейности – за извършване на услугата: Сеч, извоз до временен склад, товарене, транспорт и разтоварване на прогнозни количества дърва за местно население на територията на Община Сунгурларе в обект № 2101/ЛФ2021г., като персоналния състав на същата включва юрист, лесовъд - началник отдел „Общински горски територии“ в общината и икономист в същия отдел. Разпоредено е комисията да изготви протокол за работата си.

От представения протокол от заседанието на комисията на 05.04.2021г. (л.52-53 от делото), се установява, че за процесния търг са постъпили три оферти – от „КОТЕЛ ЛЕС” ЕООД с вх.№ 26-00-140/02.04.2021г.; „ВЙНС 78“ ЕООД с вх.№ 26-00-141/02.04.2021г. и от „КАРТАЛ 55” ЕООД с вх.№ 26-00-148/02.04.2021г. В протокола е посочено, че председателят и членовете на комисията са подписали декларации по чл.21, ал.6 от НУРВИДГТДОСПДНГП, че не са свързано лице по смисъла на § 1 от Допълнителните разпоредби на Търговския закон с участник в търга или с посочените от него подизпълнители, или с членове на техните управителни или контролни органи; че ще пазят в тайна обстоятелствата, които са узнали във връзка с работата си в комисията и че нямат материален интерес от възлагането на дейността на някой от участниците, подали оферта за участие. В присъствието на упълномощен представител на „ВЙНС 78“ ЕООД – адв. Д.Й., са разгледани представените от участниците документи и са установени следните нередности:

- „КОТЕЛ ЛЕС” ЕООД не е представил декларация по образец за обстоятелствата по чл.18, ал.1, т.3 от НУРВИДГТДОСПДНГП; Пликът с ценовото предложение не е попълнен съгласно изискванията на чл.19, ал.1 от НУРВИДГТДОСПДНГП – липсва наименование на участника. След извършена служебна проверка в касата на Община Сунгурларе и на банково извлечение от депозитната сметка на Община Сунгурларе, се установило, че участникът не е внесъл гаранция за участие в открития конкурс в определения за това срок.

В резултат на така установените нередности комисията е приела, че плик с надпис „Ценово предложение“ не следва да бъде отворен и „КОТЕЛ ЛЕС” ЕООД се отстранява от участие в обявения търг с тайно наддаване.

Комисията е приела, че другите двама участници „ВЙНС 78“ ЕООД и  КАРТАЛ 55” ЕООД са представили всички необходими документи, поради което са допуснати до участие в конкурса и техните оферти са отворени. Установено е, че участникът „ВЙНС 78“ ЕООД при начална цена от 93 747.50 лв. предлага цена 93 700.00 лв., а „КАРТАЛ 55” ЕООД предлага 91 000.00 лв. След разглеждане на ценовите предложения и при съобразяване на обявения критерий - „най-ниска цена“, комисията е класирала участниците, както  следва: на първо място – „КАРТАЛ 55” ЕООД, на второ място - „ВЙНС 78“ ЕООД. Протоколът е утвърден от Кмета на Община Сунгурларе на 08.04.2021г.

В резултат на проведената процедура, Кметът на Община Сунгурларе е постановил обжалваната Заповед № 181/08.04.2021 година (л.54-55 от делото), с която е обявено класирането на участниците за извършване на комплекс от дейности – за извършване на услугата: Сеч, извоз до временен склад, товарене, транспорт и разтоварване на прогнозни количества дърва за местно население на територията на Община Сунгурларе от ОГТ от обект № 2101.

 Заповедта е връчена на обявеното за изпълнител дружество с известие по пощата на 12.04.2021г. (л.56 от делото), на недопуснатия участник „КОТЕЛ ЛЕС” ЕООД с известие по пощата на 12.04.2021г. (л.57 от делото) и на „ВЙНС 78“ ЕООД също чрез известие за доставяне на 16.04.2021г. (л.58 от делото).

Недоволно от така постановената заповед за определяне на изпълнител в тръжната процедура, „ВЙНС 78“ ЕООД оспорва същата като неправилна и незаконосъобразна поради противоречие с процесуалния и материалния закон. Твърди се в жалбата, че постановената заповед противоречи на нормите на НУРВИДГТДОСПДНГП и на Наредбата за управление на горските територии на Община Сунгурларе (НУГТОС). Според жалбоподателя оспорената заповед е издадена в противоречие с разпоредбата на чл.10, ал.1, т.1 и т.3 от НУРВИДГТДОСПДНГП, тъй като в нея са посочени дейности извън обхвата на цитираната норма на чл.10, ал.1 от Наредбата. На второ място жалбоподателят твърди, че със заповед № 140/18.03.2021г. на кмета на Община Сунгурларе за откриване на тръжната процедура, пряко се ограничава конкуренцията чрез посочване на условия и изисквания, които дават необосновано предимство или необосновано ограничават участието на участници, които не са съобразени с предмета, сложността и обема на дейностите, а именно – изискванията за наличието на технически и превозни средства и човешки ресурс със съответна квалификация. На трето място е отбелязано, че посочената в т.1 от заповед № 140/18.03.2021г. на кмета на Община Сунгурларе, „Забележка” не е с ясно съдържание, което е нарушение на процесуалните правила. На четвърто място е отбелязано, че в т.3 буква „в” от заповед № 140/18.03.2021г. на кмета на Община Сунгурларе необосновано е поставено изискването „Трудовите договори с тези лица трябва да са сключени и регистрирани в НАП, към датата на подаване на офертите за участие в открития конкурс…..”, което е в противоречие с чл.35, ал.6 от НУРВИДГТДОСПДНГП. На последно място жалбоподателят твърди, че в тръжната документация липсва информация дали същата е съобразена с нормите на чл.19 от НУГТОС.

С Определение № 1025/20.05.2021г. съдът е дал указания на жалбоподателя, че носи доказателствената тежест относно наличието на някое от основанията, изброени в чл.146 от АПК, обосноваващи незаконосъобразността на оспорения акт и е указал на административния орган, че трябва да установи съществуването на фактическите основания, посочени в оспорения акт и изпълнението на законовите изисквания при издаването му.

Ответникът е представил преписката по издаване на оспорената заповед с писма вх. № 4740/05.05.2021г. и вх. № 6115/09.06.2021г., като е посочил, че подадената жалба е неоснователна.

При така установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима, като подадена в срока по чл.149, ал.1 от АПК, от надлежна страна, имаща право и интерес от обжалването. Разгледана по същество същата се явява неоснователна поради следните съображения:

Предмет на оспорване в настоящото съдебно производство е Заповед № 181/08.04.2021 година на Кмета на община Сунгурларе, с която е обявено класирането на участниците за извършване на комплекс от дейности – за извършване на услугата: Сеч, извоз до временен склад, товарене, транспорт и разтоварване на прогнозни количества дърва за местно население на територията на Община Сунгурларе от ОГТ от обект № 2101.

Оспореният административен акт е издаден от компетентен административен орган – определен в чл.3, ал.1, т.1 от НУРВИДГТДОСПДНГП, съгласно който възложител за горските територии - общинска собственост е кметът на общината или оправомощено от него длъжностно лице.

Съдът не установи нарушения на административнопроизводствените правила, които да са самостоятелно основание за отмяна на оспорения административен акт. Обявена е тръжна процедура, предвидена в чл.12, ал.1, т.1 във връзка с чл.10, ал.1 от НУРВИДГТДОСПДНГП, по предвидения в чл.15 и следващите от Раздел II от НУРВИДГТДОСПДНГП ред.

          Съгласно чл.23, ал.1, т.1 от НУРВИДГТДОСПДНГП процедурата завършва със заповед на възложителя за обявяване на класирането и определяне на изпълнител. Посочената правна норма въвежда минимално изискуемото съдържание на административния акт относно фактическите и правните основания за обявяване на класирането и определянето на изпълнител. В останалата си част съдържанието на заповедта е съобразено с изискването на чл. 59, ал. 2 от АПК и съдържа необходимите реквизити.

От гореизложеното следва, че оспореният административен акт е издаден при липса на съществени нарушения на административно производствените правила, поради което същият не следва да бъде отменен на това основание като незаконосъобразен.

Оспорената заповед е издадена и в съответствие с материалните разпоредби на закона. Съображенията за това са следните:

В чл.10, ал.1 от НУРВИДГТДОСПДНГП в 14 точки са изброени дейностите, които се възлагат по предвидения в наредбата ред. В ал.2 на същия член е посочено, че изброените в ал.1 дейности могат да се възлагат  поотделно, като част от някоя от тях или като комплекс от дейности. В този смисъл при издаване на оспорената заповед административния орган не е допуснал нарушение на цитираната разпоредба, като със заповед № 140/18.03.2021г. е насрочил да се проведе Открит конкурс по реда на Раздел II от НУРВИДГТДОСПДНГП за осъществяване на комплекс от дейности за Обект 2101/ЛФ 2021г. В случая са посочени дейности по смисъла на чл.10, ал.1, т.1 и т.3 от наредбата. Съдът не споделя твърдението на жалбоподателя, че оспорената заповед е издадена в противоречие с разпоредбата на чл.10, ал.1, т.1 и т.3 от НУРВИДГТДОСПДНГП, тъй като в нея са посочени дейности извън обхвата на цитираната норма на чл.10., ал.1. Според т.21 от пар.1 на Допълнителните разпоредби на Закона за горите, легалното определение за „Добив на дървесина” е сеч и извоз на дървесина до временен склад, което опровергава извода на жалбоподателя за допуснато нарушение на чл.10, ал.1, т.1 и т.3 от НУРВИДГТДОСПДНГП.

Съгласно чл.16, ал.1, т.8 от НУРВИДГТДОСПДНГП със заповедта по чл.15, ал.3 от наредбата кметът на съответната община може да посочи „други условия и изисквания към участниците, свързани с наличие на техническа и кадрова обезпеченост за изпълнение предмета на конкурса”. В конкретния случай с оспорената заповед административния орган е определил допълнителни изисквания за техническа и кадрова обезпеченост към участниците в процесния конкурс, които очевидно са свързани с предмета на дейност и имат за цел да обезпечат в най-голяма степен възможността им да осъществят добива на дървесина, товаренето, транспортирането и разтоварването й. В този смисъл не е налице и второто твърдяно от жалбоподателя нарушение на материалния закон.

Третото посочено от жалбоподателя основание за отмяна на оспорената от него заповед е за допуснато нарушение на чл.35, ал.6 от НУРВИДГТДОСПДНГП, който текст е неотносим към предмета и процедурата по издаването й, тъй като се отнася за сключването на договори за възлагане на дейност по реда на Раздел III от наредбата, а не за приложимата процедура, по която е издадена оспорената заповед по реда на Раздел II от НУРВИДГТДОСПДНГП.

Не е налице нарушение на процесуалните правила и обстоятелството, че според жалбоподателя посочената в т.1 от заповед № 140/18.03.2021г. на кмета на Община Сунгурларе, „Забележка” не е с ясно съдържание, тъй като това по никакъв начин не води до ограничаване възможността на участниците да участват в конкурса и не създава необосновани ограничения/привилегия по отношение на някои от тях.

Неоснователно е и твърдението на жалбоподателя, че е налице нарушение на нормите на чл.19 от НУГТОС, тъй като в тръжната документация липсва информация дали същата е съобразена с тях. Цитираната наредба е с по-нисък ранг и дори да е налице твърдяното от жалбоподателя нарушение, същото не би могло да обоснове незаконосъобразността на оспорената заповед, която е издадена на основание и по реда на НУРВИДГТДОСПДНГП, която е нормативен акт от по-висок ранг.

Съобразно изложеното съдът намира, че оспореният административен акт е издаден от компетентен орган, в рамките на правомощията му, при липса на съществени нарушения на административно-производствените правила, в съответствие с материалните разпоредби и целта  на закона, поради което жалбата против него с искане за отмяната му се явява неоснователна и не следва да бъде уважавана.

При този изход на делото искането на процесуалния представител на ответника за присъждане на разноски за възнаграждение на юрисконсулт се явява основателно съобразно чл.143, ал.3 и чл.144 от АПК, във връзка с чл.78, ал.8 от ГПК, като размерът му следва да е 100.00 лв. съгласно чл.24 от Наредбата за заплащането на правната помощ, във вр. с чл.37, ал.1 от Закона за правната помощ и с оглед фактическата и правна сложност на делото.

Водим от горното и на основание чл.172, ал.2 от АПК, Бургаският административен съд, ХХ-ти състав

 

Р Е Ш И :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „ВЙНС 78“ ЕООД, ЕИК: *******, със седалище и адрес на управление: с. Пчелин, общ. Сунгурларе, обл. Бургас, представлявано от управителя В.Б.А., чрез адв. Д.Й. от АК - Варна против Заповед № 181/08.04.2021 година на Кмета на община Сунгурларе, с която е обявено класирането на участниците за извършване на комплекс от дейности – за извършване на услугата: Сеч, извоз до временен склад, товарене, транспорт и разтоварване на прогнозни количества дърва за местно население на територията на Община Сунгурларе от ОГТ от обект № 2101.

ОСЪЖДА „ВЙНС 78“ ЕООД, ЕИК: *******, със седалище и адрес на управление: с. Пчелин, общ. Сунгурларе, обл. Бургас, представлявано от управителя В.Б.А., да заплати на ОБЩИНА СУНГУРЛАРЕ направените по делото разноски за възнаграждение на юрисконсулт в размер на 100.00 /сто/ лева.

 

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред ВАС на РБ в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

СЪДИЯ: