Решение по дело №6785/2021 на Софийски районен съд

Номер на акта: 3037
Дата: 5 август 2022 г.
Съдия: Елена Димитрова Розалинова
Дело: 20211110206785
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 13 май 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 3037
гр. София, 05.08.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 21-ВИ СЪСТАВ, в закрито заседание на
пети август през две хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:ЕЛЕНА Д. РОЗАЛИНОВА
като разгледа докладваното от ЕЛЕНА Д. РОЗАЛИНОВА Административно
наказателно дело № 20211110206785 по описа за 2021 година
Производството е по реда на член 59 и следващите от ЗАНН.
Образувано е по жалба на „Т.М.“ ЕАД срещу наказателно постановление № Р-10-284 от
16.04.2021 година на Заместник Председателя на Комисията за финансов надзор, ръководещ
управление „Надзор на инвестиционната дейност“, с което на „Т.М.“ ЕАД е наложено
административно наказание имуществена санкция в размер на 10 000,00 лева за нарушение
на 64, ал.2 от Закона за дейността на колективните инвестиционни схеми и други
предприятия за колективно инвестиране (ЗДКИСДПКИ) във връзка с § 47, т.3 от ПЗР на
Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на
Народното събрание от 13 март 2020 година и за преодоляване на последиците.
Жалбоподателят чрез адвокат Г. моли наказателното постановление да бъде отменено като
незаконосъобразно. На първо място, посочва, че информацията, която е следвало да бъде
подадено до КФН по закон е била налична на електронната страница на управляващото
дружество и в специализиран портал.Развиват се доводи за приложението на член 28 от
ЗАНН. Не претендира разноски.
Въззиваемата страна чрез юрисконсулт Г. моли НП да бъде потвърдено и претендира
разноски. Представя подробни писмени съображения, в които наред с останалите аргументи
посочва, че жалбоподателят е вече санкциониран с влязло в сила наказателно постановление
за същото по вид нарушение.
Софийски районен съд, след като обсъди доводите в жалбата, с оглед на събраните по
делото доказателства и след като в съответствие с чл. 84 ЗАНН, вр. чл. 314 НПК провери
изцяло правилността на атакуваното наказателно постановление, констатира, че са налице
основания за неговата отмяна. Съображенията на съда за това са следните:
Въз основа на събраните по делото доказателства съдът приема следната фактическа
1
обстановка:
Управляващо дружество „Т.А.М.“ ЕАД е получило лиценз за извършване на дейност като
управляващо дружество и е вписано под № РГ-08-15 в регистъра по член 30, ал.1, т.5 от
ЗКФН. Тъй като колективната инвестиционни схема се учредява като договорен фонд или
инвестиционно дружество съгласно сключен договор или по правилата на договорния фонд
съобразно член 5, ал.1 и ал.4 от ЗДКИСДПКИ, договорен фонд „Т.К.С.“ се управлява от УД
„Т.А.М.“ и е вписан под № РГ-05-1526 в регистъра по член 30, ал.1, т.4 от ЗКФН. В
качеството си на управляващо дружество на колективната инвестиционна схема „Т.А.М.“
ЕАД е длъжна съгласно член 64, ал.2 от ЗДКИСДПКИ (в редакцията на ДВ брой 15 от 2018
година) обявява в комисията обобщена информация за емисионните стойности и цените на
обратно изкупуване на дяловете й два пъти месечно – за периода от първо до петнадесето
число на месеца и от шестнадесето число до края на месеца в срок от три работни дни,
считано от края на съответния отчетен период. С § 47, т.3 от ПЗР на Закона за мерките и
действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното
събрание от 13 март 2020 година и за преодоляване на последиците срокът е удължен на
седем работни дни от края на съответния отчетен период.
Видно от приложените писмени доказателства – извлечение от електронния портал на КФН,
УД „Т.А.М.“ ЕАД е представило информацията за периода от първо до петнадесето число на
месец октомври 2021 година на 02.01.2021 година като е следвало да стори това до
26.10.2021 година.
Свидетелката И. съставила АУАН № Р-06-811 от 11.11.2018 година за нарушение на 64, ал.2
от Закона за дейността на колективните инвестиционни схеми и други предприятия за
колективно инвестиране (ЗДКИСДПКИ) във връзка с § 47, т.3 от ПЗР на Закона за мерките и
действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното
събрание от 13 март 2020 година и за преодоляване на последиците. Разпитана като
свидетел посочва, че не е извършвала проверка дали процесната информация била налична
на сайта на управляващото дружество.
Описаната фактическа обстановка съдът намери за установена от показанията на
свидетелката И., които са безпристрастни, пълни и логични и напълно съответстват на
събраните писмени доказателства и на АУАН.
Преди съдът да направи проверка на материалната законосъобразност на обжалваното
наказателно постановление, същият дължи проверка дали издадените от администрацията
АУАН и НП отговарят на процесуалните изисквания на закона. В този смисъл следва да се
отбележи, че процесният АУАН и обжалваното наказателно постановление са издадени от
материално компетентни лица по смисъла на закона, доколкото по делото е приложен
документ, удостоверяващ компетентността им – Заповед № З-249 от 20.10.2020 година на
Заместник Председателя на Комисията за финансов надзор, ръководещ управление „Надзор
на инвестиционната дейност“.
Същевременно, АУАН и НП са издадени в предвидените в член 34 от ЗАНН давностни
2
срокове.
Основното възражение на жалбоподателя, че процесната информация, като индивидуална
(по конкретни дни), така и колективна е била налична при свързване по телефона с
консултант на управляващото дружество, на сайта на Българската асоциация на
управляващите дружества и в портала www.investor.bg не отменя задължението на
управляващото дружество да представи пред КФН информацията по член 64, ал.2 от Закона
за дейността на колективните инвестиционни схеми и други предприятия за колективно
инвестиране (ЗДКИСДПКИ) в редакцията на ДВ брой 15 от 2018 година два пъти месечно –
за периода от първо до петнадесето число на месеца и от шестнадесето число до края на
месеца в срок от три работни дни, считано от края на съответния отчетен период. С ДВ брой
16 от 2022 година периодичността на предоставяне на информацията е един път месечно, но
тъй като не е предвидена по-лека наказуемост за неизпълнението на това задължение не е
налице хипотезата на по-благоприятен закон по смисъла на член 3, ал.2 от ЗАНН.
Изброените начини, по които е оповестена информацията покриват изискването на
управляващото дружество по член 64, ал.1 от ЗДКИСДПКИ, но не отменят задължението му
по член 64, ал.2 от същия закон, което е самостоятелно и съответно за неизпълнението му в
срок се носи административнонаказателна отговорност.
Съдът намира, че са налице предпоставките за приложение на член 28 от ЗАНН.
Действително, с Тълкувателно решение № 1 от 12.12.2007 год. на ОСНК на ВКС не е
направено разграничение относно приложимостта на разпоредбата на чл. 28 ЗАНН спрямо
формалните или резултатни административни нарушения, като горепосочената разпоредба
се прилага спрямо двата вида нарушения. В този смисъл, съгласно разпоредбата на чл. 11
ЗАНН, вр. с чл. 93 т. 9 от НК, за да се определи един случай като „маловажен” се взема
предвид липсата или незначителността на настъпилите вредни последици или по-ниската
степен на обществена опасност на деянието в сравнение с обикновените случаи на
престъпление (в случая нарушение) от съответния вид. В разглежданата хипотеза, е налице
състав на административно нарушение, но управляващото дружество е изпълнило
задължението си на седмия ден след изтичане на срока и преди нарушението да бъде
открито от АНО. Напротив подадената информация, макар и със закъснение е станала повод
за иницииране на производство по ангажиране административнонаказателната му
отговорност. Обстоятелството, че срокът е бил удължен на седем работни дни с § 47, т.3 от
ПЗР на Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с
решение на Народното събрание от 13 март 2020 година и за преодоляване на последиците е
във връзка с пандемията от COVID-19 и обстоятелството, че макар и в удължения 7-дневен
срок дружеството не е изпълнило своевременно задължението си не е основание за
третирането му като отегчаващо отговорността обстоятелство. Касае се за минимално
закъснение от 6 календарни дни (4 работни дни) от изтичане на срока на 26.10.2020 година
и от така описаното административно нарушение не са произтекли вредни последици,
доколкото дружеството не е осуетило нито дейността на надзорния орган, нито
инвеститорите предвид че информацията, подлежаща на обявяване е била публично
3
достъпна за тях. Освен това, макар да не е налице по-благоприятен закон по смисъла на член
3, ал.2 от ЗАНН, с изменението от ДВ брой 16 от 2022 година на член 64, ал.2 от
ЗДКИСДПКИ това задължение се изпълнява на месечна база, което е допълнителен
аргумент, че в процесния случай, предвид минималната забава и липсата на вредни
последици от неизпълнението, нарушиеното да се квалифицира като маловажно.
Предвид изложените съображения съдът намира, че следва да приложи нормата на член 28
от ЗАНН. Доводът, че на дружеството вече е наложено административно наказание за
същото нарушение е релевиран едва в хода по същество без да са представени писмени
доказателства за това, освен това нито в АУАН, нито в НП е посочено, че нарушението е
извършено при условията на повторност, което би определило и по тежка наказуемост по
член 273, ал.5, т.10 (редакцията на ДВ брой от 21 от 2021 година, в сила към датата на
извършване на деянието).
По изложените съображение съдът счита, че следва да приложи член 28 от ЗАНН и да
упражни правомощието си по член 63, ал.2, т.2 от ЗАНН и да предупреди нарушителя че
при извършване на друго административно нарушение от същия вид, представляващо
маловажен случай, в едногодишен срок от влизане в сила на съдебното решение за това
друго нарушение ще му бъде наложено административно наказание.
Така мотивиран и на основание чл. 63, ал. 2, т.2 ЗАНН, Софийски районен съд, НО, 21-ви
състав

РЕШИ:
ОТМЕНЯ наказателно постановление № Р-10-284 от 16.04.2021 година на Заместник
Председателя на Комисията за финансов надзор, ръководещ управление „Надзор на
инвестиционната дейност“, с което на „Т.М.“ ЕАД е наложено административно наказание
имуществена санкция в размер на 10 000,00 лева за нарушение на 64, ал.2 от Закона за
дейността на колективните инвестиционни схеми и други предприятия за колективно
инвестиране (ЗДКИСДПКИ) във връзка с § 47, т.3 от ПЗР на Закона за мерките и действията
по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март
2020 година и за преодоляване на последиците.
ПРЕДУПРЕЖДАВА „Т.М.“ ЕАД, ЕИК НОМЕР, че при извършване на друго
административно нарушение от същия вид, представляващо маловажен случай, в
едногодишен срок от влизане в сила на съдебното решение за това друго нарушение ще му
бъде наложено административно наказание.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Административен съд - гр. София
на основанията, предвидени в НПК и по реда на Глава XII от АПК в 14-дневен срок от
получаване на съобщението за изготвянето му.

4
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
5