РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПЛОВДИВ
Р Е Ш Е Н И Е
№ 1247
гр. Пловдив, 21.06.2021 год.
В ИМЕТО НА
НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД -
ПЛОВДИВ, ХІХ състав, в открито заседание на двадесет
и шести май през две хиляди двадесет и първа година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ
: МИЛЕНА ДИЧЕВА
ЧЛЕНОВЕ
: МАРИАНА МИХАЙЛОВА
ТАТЯНА ПЕТРОВА
при секретаря Б.К. и участието на прокурора ГЕОРГИ ГЕШЕВ, като разгледа
докладваното от чл. съдията ТАТЯНА
ПЕТРОВА к.а.н.дело № 1212 по описа за 2021 год., за да се произнесе взе предвид следното:
І. За характера на производството,
жалбите и становищата на страните :
1. Производството е по реда на Глава
Дванадесета от Административно процесуалния кодекс във връзка с чл. 63, ал. 1,
пр. второ от Закона за административните нарушения и наказания.
2.
Образувано е по
касационна жалба предявена от А.Л.М., ЕГН: **********, в качеството му на законен
представител - управител на „БЛУ ЕЪР БГ“ ЕООД, с ЕИК *********, чрез
пълномощника си адвокат А.Д., против Решение № 223 от 16.03.2021 год. на
Пловдивски районен съд, ХХ наказателен състав, постановено по а.н. дело № 359 по
описа на същия съд за 2021 год., потвърждаващо Електронен фиш серия К № 4144607
на ОД на МВР гр. Пловдив, с който на жалбоподателя, на основание чл. 189, ал.
4, вр. чл. 182, ал. 1, т. 4 от Закона за движение по пътищата (ЗДвП), е
наложено административно наказание ГЛОБА в размер на 400 лв., за
нарушение на чл. 21, ал. 2, във вр. с чл. 21, ал. 1 от същия закон.
Поддържаните касационни основания се
субсумират в изводите, че атакуваното решение е постановено в нарушение на
закона.
Иска се обжалваното решение на Пловдивски
районен съд и издадения електронен фиш (ЕФ) да бъдат отменени. Претендира се
присъждане на разноските по делото.
3. Ответникът по касационната жалба – ОД
на МВР гр. Пловдив, не взема конкретно становище относно допустимостта и
основателността на касационната жалба.
4.
Участвалият по делото
прокурор, представител на Окръжна прокуратура гр. Пловдив дава заключение, че
жалбата е неоснователна и следва да бъде отхвърлена.
ІІ. За допустимостта:
5. Касационната жалба е подадена в
предвидения за това преклузивен процесуален срок и при наличието на правен интерес. При това
положение същата се явява ДОПУСТИМА.
ІІІ.
За фактите:
6. Пловдивският районен съд е бил
сезиран с жалба, предявена от А.Л.М., в качеството му на законен представител - управител на
„БЛУ ЕЪР БГ“ ЕООД, срещу Електронен фиш серия К № 4144607 на ОД на МВР гр.
Пловдив, с който на основание чл. 189, ал. 4, вр. чл. 182, ал. 1, т. 4 от ЗДвП,
му е наложено административно наказание – ГЛОБА в размер на 400 лв., за
нарушение на чл. 21, ал. 2, във вр. с чл. 21, ал. 1 от същия закон.
На 13.10.2020 г. в 15.20 ч., в гр. Пловдив,
бул. „Северен“ № 77 с посока на движение към бул. „България“, при въведено
ограничение на скоростта 40 км/ч с пътен знак В - 26, е заснето с
автоматизирано техническо средство № МD1196 и отчетен толеранс на измерената скорост от минус 3
км/ч в полза на водача, движението на МПС товарен автомобил МИЦУБИШИ Л 200, с рег.
№ ***, със скорост от 73 км/ч при разрешена 40 км/ч. При това положение е
констатирано превишение на скоростта с 33 км/ч. Въз основа на заснемането е
издаден електронен фиш, в който като нарушител е вписано лицето А.Л.М.
– законен представител на фирма „БЛУ
ЕЪР БГ“ ЕООД, на чието име е регистрирано процесното МПС.
Административното наказание е наложено
при тази фактическа и правна обстановка. Към доказателствения материал по
делото са приобщени снимков материал и Протокол рег. № 1030р-32699/14.10.2020
г. за използване на АТСС на 13.10.2020 г.
7. С обжалваното пред настоящата инстанция
решение, Районен съд – Пловдив е приел, че от събраните доказателства по
безспорен начин се установява, че е осъществен състав на визираното в ел. фиш
нарушение, както и че същият е издаден при спазване на законоустановената
процедура и и при наличие на всички изискуеми реквизити за този вид акт по чл.
189, ал. 4 от ЗДвП.
ІV. За правото:
8. Като е стигнал до тези правни изводи, районният
съд е постановил правилен съдебен акт. В решението са изложени подробни мотиви
относно законосъобразността на оспорения електронен фиш. Фактите по делото са
обсъдени поотделно и в тяхната съвкупност. Въз основа на правилно установената
фактическа обстановка, са направени обосновани изводи относно приложението,
както на материалния, така и на процесуалния закон.
Доводите, наведени в касационната жалбата, са
идентични с тези, наведени и пред районния съд, който в мотивите на решението
си ги е обсъдил подробно. Фактическите констатации и правните изводи формирани
от първостепенния съд се споделят напълно от настоящата инстанция при условията на чл. 221, ал. 2 от АПК. Това прави
излишно тяхното преповтаряне.
9. Обосновано при извършената служебна проверка за
законосъобразност на оспорения ЕФ, първоинстанционният съд е констатирал, че в
хода на административнонаказателното производство не са допуснати съществени
нарушения на процесуалните правила.
В конкретния случай, оспореният фиш е съставен
съобразно правилото възведено в чл. 189, ал. 4 от ЗДвП, според което при
нарушение, установено и заснето с техническо средство, в отсъствието на
контролен орган и на нарушител се издава електронен фиш за налагане на глоба в
размер, определен за съответното нарушение. Същият съдържа данните, предвидени
в цитираната законова разпоредба, именно за: териториалната структура на
Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено
нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението,
регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е
регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените
разпоредби, размера на глобата, срока, сметката, начините за доброволното й
заплащане.
10.
Във връзка с възраженията на касационния жалбоподател е необходимо да се
съобрази още следното:
Според чл. 10, ал. 1 и 3 от Наредба №
8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани
технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата (Наредбата),
за всяко използване на мобилно АТСС за контрол се попълва протокол съгласно
приложението, като при работа с временно разположени на участък от пътя АТСС за
контрол на скоростта протоколът се попълва за всяко място за контрол и се
съпровожда със снимка на разположението на уреда.
За осъществяване на контрол с АТСС
служителят позиционира служебен автомобил или мотоциклет или временно разполага
АТСС на участък от пътя и насочва уреда в контролираната посока, като включва
АТСС и извършва необходимите първоначални настройки за започване на
автоматизирания контрол и поставя начало на работния процес. По време на
измерване на скоростта от мобилно АТСС служителят може да осъществява
наблюдение за функционирането на уреда или да осъществява регулиране и
подпомагане на движението, както и контрол за спазване правилата за движение.
След изтичане на времето за контрол служителят изключва АТСС, като информацията
със запаметените от уреда данни се съхранява в локална компютърна конфигурация
или локален сървър за издаване на административни документи във връзка с
установените нарушения, което се отразява в протокола по чл. 10 (чл. 9, ал. 1 –
4 от Наредбата).
Изложеното до тук налага да се приеме,
че за законосъобразното издаване на процесния електронен фиш, освен
техническата изправност на използваната автоматизирана система за контрол (в каквато насока по
делото са ангажирани доказателства)
е необходимо и съставянето на протокол по чл. 10 от Наредбата ведно със снимка.
В случая от съдържаните на административнонаказателната преписка се установява
наличието както на протокол, така и на снимка на разположението на уреда.
Самият протокол е съответен на приложението към чл. 10, ал. 1 от Наредбата и
съдържа пълни данни за мястото на контрола гр. Пловдив, бел. „Северен“ № 77), посока на движение на контр. МПС (запад – изток, в
посока бул. „България“),
начало и край на работа (от
11,00 часа до 17,00 часа – само за сравнение следва да се посочи, че процесното нарушение е установено в 16,15
часа), номерът на
служебния автомобил, ограничението на скоростта, режим на измерване (стационарен).
Именно от съдържанието на обсъждания
протокол и приложената към него снимка (на разположението на уреда), се установява, че процесното мобилно
АТСС е било разположено временно на участък от пътя, т.е. осъществяването на
контрола с него, не е било във време на движение. При това положение, настоящия
случай не попада в приложното поле на разпоредбата на чл. 11, ал. 2 от Наредба
№ 8121з-532/12.05.2015 г., регламентираща единствено случаите на осъществяване на контрол с
мобилно АТСС във време на движение (според цитираната подзаконова разпоредба, в
случаите на осъществяване на контрол с мобилно АТСС във време на движение нарушителите се спират намясто и се
предприемат действия за реализиране на административнонаказателната отговорност
за извършеното нарушение. За нарушения, установени с мобилни АТСС във време на
движение, електронни фишове не се издават.).
Не на последно място следва да се
посочи, че протоколът по чл. 10 от Наредбата представлява официален
свидетелстващ документ и като такъв има материална доказателствена сила, която
обвързва съда, когато е съставен в съответствие с нормативните изисквания,
какъвто е настоящият случай. Доказателствената сила на този документ не е
оборена от страна на касационния жалбоподател, поради което удостоверителното
изявление на издателя му за фактите отразени в него, следва да бъде зачетено
така както е направено.
11. С оглед
възраженията в касационната жалба, че ПРС при постановяване на решението си не
е съобразил действащите разпоредби на Наредба № 18 oт
23.07.2001 г. за сигнализация на пътищата с пътни знаци, в частност на чл.
133а от същата, следва да бъде съобразено следното:
С изменението на ЗДвП в сила от 05.07.2017 г. е
отпаднало изискването на чл. 165, ал. 2,
т. 8 от с. з., а именно контролните органи да обозначават чрез поставяне на
пътни знаци и да оповестяват в средствата за масово осведомяване или на
интернет-страницата на МВР участъка от пътя, на който се осъществява контрол по
спазването на правилата за движение чрез АТСС. Действително, в Наредба № 18 oт
23.07.2001 г. тези изисквания не са отменени. С отмяната на чл. 165, ал. 2, т.
8 от ЗДвП, обаче, следва да се счита отменена и съответната му разпоредба от
подзаконовия нормативен акт по неговото прилагане, т.е. чл. 133а от Наредба №
18 oт 23.07.2001 г. Това е така, тъй като съгласно разпоредбата на чл. 13, ал.
1 от Закона за нормативните актове, актът по прилагане на закон губи изцяло или
отчасти сила едновременно с пълното или частичното отменяване на закона
съобразно обсега на отменяването. В ал. 2 на чл. 13 от ЗНА е предвидено, че
новият закон може да разпореди да останат временно в сила всички или някои
разпоредби на акта по прилагане на отменения закон, ако те са съвместими с
разпоредбите на новия. В ПЗР на ЗДвП обаче липсва такава разпоредба,
следователно и не е налице задължение на контролните органи да обозначават
местата за контрол с пътен знак, както и да ги оповестяват чрез средствата за
масово осведомяване или на интернет страницата на МВР, в какъвто смисъл се е
произнесъл и ПРС.
11. С оглед изложеното, съдът намира процесният електронен
фиш за законосъобразен. В този смисъл оспореното решение следва да бъде
оставено в сила.
Мотивиран от изложеното и на осн. чл.
222, ал. 1 от АПК, във връзка с чл. 63, ал. 1, пр. 2 от ЗАНН, Пловдивският
административен съд, ХІХ касационен състав,
Р Е
Ш И :
ОСТАВЯ
В СИЛА Решение № 223
от 16.03.2021 год. на Пловдивски районен съд, ХХ наказателен състав,
постановено по АНД № 359 по описа на същия съд за 2021 год.
Решението е окончателно и не подлежи
на обжалване и протест.
ПРЕДСЕДАТЕЛ
: ЧЛЕНОВЕ : 1.
2.