Р Е
Ш Е Н
И Е
№ 805
гр. Пловдив, 29.05.2020г.
В И М Е Т О Н А
Н А Р О Д А
ПЛОВДИВСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, Наказателна колегия, в открито съдебно заседание на
двадесет и втори май, две хиляди и двадесета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВИОЛЕТА НИЗАМОВА
при
участието на секретаря Сийка
Радева, като разгледа докладваното от
съдията АНД № 2534/2019г. по описа на ПРС, ХХV нак. състав, за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството
е по реда на чл. 59 и сл. ЗАНН.
Обжалван е издаден Електронен
фиш на ОДМВР Пловдив, серия К № 2235803, с който е наложено административно наказание глоба
в размер на 100 лева на
основание чл. 189, ал. 4, вр. чл. 182, ал. 1, т. 3 от ЗДвП на Н.К.С., ЕГН: **********, за нарушение на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП, извършено на 12.07.2018г. в 10.17ч., в гр. Пловдив, бул. „Санкт Петербург“ до номер 1, посока Митница
Пловдив, установено и заснето с автоматизирано техническо
средство ARH
CAM S1 с № 11743са, за превишаване на разрешената скорост с 26 км/ч. при управление на МПС с рег.№ ….
Жалбоподателят в депозираната
жалба моли да бъде отменен
обжалваният електронен фиш, като излага
съображения в тази насока. В съдебно
заседание, редовно и своевременно призован, не се явява като се представлява от адв. Р.И.
който излага съображения за отмяна на издадения електронен фиш.
Въззиваемата страна, редовно
призована за съдебно заседание, не изпраща представител. В писмо рег. № 103000-5762/12.04.2019г. представя необходимата информация съобразно
изискването на чл. 189, ал.8 от ЗДвП.
Жалбата е подадена от лице имащо правен интерес и е подадена в срок. Разгледана по същество
същата се явява НЕОСНОВАТЕЛНА.
Съдът, въз основа на събраните
и приложени по делото доказателства, и след като съобрази доводите и исканията
на страните, намира и приема за установено следното:
Обжалваният електронен фиш е
издаден за установено нарушение с автоматизирано техническо средство - стационарно преносимия уред за
контрол на скоростта /СПУКС/ ARH
CAM S1 с № 11743са, за това, че на 12.07.2018г. в 10.17ч., в гр. Пловдив, бул. „Санкт Петербург“ до номер 1, посока Митница
Пловдив, в населено място с
допустима максимална скорост от 50 км/ч. и отчетен толеранс на измерената скорост от минус 3 км/час, с МПС "Мерцедес Ц 200" с рег. № …, е извършено нарушение за скорост, установено и
заснето с автоматизирано техническо средство № 11743са, при разрешена стойност на скоростта от 50 км/час, установена стойност на скоростта 76 км/час, превишена стойност на скоростта 26 км/час и отчетен толеранс на измерената скорост от минус 3
км/час.
Отразено е в електронния фиш,
че собственик, на когото е регистрирано МПС е жалбоподателят Х. Л. К. и че с това е извършено нарушение на чл. 21, ал.1 от ЗДвП.
На базата на всички събрани по
делото доказателства, съдът намира за установено, че действително на датата,
отразена по електронния фиш, описаният в него автомобил е извършвал движение с
превишена скорост. Това обстоятелство е било установено и надлежно заснето със
съответно техническо средство, с издадено удостоверение за одобрен тип средство
за измерване при БИМ, приложено по делото и валидно към датата на нарушението. Видно от приложеното писмо от БИМ стационарно преносимия уред за контрол "ARH CAM S1" с фабричен номер № 11743са е преминал успешно първоначална проверка която е
прключила със заключението че отговаря на техническите изисквания на одобрения
тип. По делото е приложено и удостоверение за одобрен тип средство на измерване
издадено на 07.09.2017г. валидно до 07.09.2027г. Проверката на използваната стационарно преносимия уред за
контрол е извършена от експерти от БИМ което е в съответствие с разпоредбата на
чл. 38 от Закона за измерванията.
Мястото и времето на нарушението са отразени
по надлежния ред и достатъчно подробно в електронния фиш, за да стане ясно на
наказаното лице какво именно поведение се санкционира.
Предвид мястото на
нарушението, което попада в населено място – в гр. Пловдив, бул. „Санкт Петербург“ до номер 1, посока
Митница Пловдив, за която съгласно разпоредбата на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП
разрешената скорост за движение в населеното място е 50 км.ч. и правилно е било посочено, че е налице установено нарушение на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП.
Видно е от отразеното по
електронния фиш, че в същия се съдържат всички реквизити, посочени в
разпоредбата на чл. 189, ал.4 от ЗДвП по утвърдения образец. Относно формата на
електронния фиш следва да се приемат за задължителни само посочените в чл. 189,
ал.4, изр. 2 ЗДвП реквизити, поради което в електронния фиш не следва да се
изписва името на издателя му и негов подпис, а само териториалната структура на
МВР, на чиято територия е извършено нарушението / в този см. ТР/2014 г. на
ВАС/. Тук следва да се има предвид, че се касае до особен и специален ред за
ангажиране на административно – наказателна отговорност, въведен в нормата на
чл. 189, ал.4 от ЗДвП, който се явява специална норма по отношение на
разпоредбите на ЗАНН, касаещи съдържанието на акта за установяване на
административно нарушение и съответно издаваното въз основа на него наказателно
постановление. От съдържанието на § 1 от ДР на ЗАНН следва, че електронният фиш
е електронно изявление, записано върху хартиен, магнитен или друг носител,
създадено чрез административно - информационна система въз основа на постъпили
и обработени данни за нарушения от автоматизирани технически средства или
системи. Следователно, електронният фиш, по силата на закона, представлява не
изявление на определен орган, а електронно обективирано изявление, записано
върху съответния носител, за формалната законосъобразност на което е достатъчно
да е изготвено чрез въведени по съответния ред автоматизирани технически
средства или системи. Електронният фиш, както се каза, представлява не
волеизявление на конкретен административен орган, за да се иска вписване в него
на негов издател.
Нарушението е установено със стационарно преносимия уред за контрол на скоростта, поради което и установяването и заснемането на нарушението попада в
хипотезата на чл. 189, ал.4 от ЗДвП и е съобразено с разрешението, дадено в
посоченото вече веднъж ТР № 1/2014 г. на ВАС.
По делото е приложен снимков
материал от заснетия от системата клип, като е видно, че на разпечатката са
отразени всички изискуеми данни за индивидуализация на нарушението. Видно е
също и че при отразяване на нарушението е налице разминаване между установената
съгласно приложения снимков материал скорост и тази, отразена във фиша, както и
изчисленото на тази база превишение, като тук следва да се има предвид, че
съгласно данните за конкретния вид система за наблюдение и регистрация на пътни
нарушения, публикувани в Публичния регистър на одобрените средства за измерване
на БИМ, са налице максимално предвидени грешки при измерване на скорост при
полеви тест от 3 км/час. В тази връзка и видно, и от отразеното изрично в електронния фиш, в същия
са изчислени в полза на водача именно наказуемата скорост и наказуемото
превишение, като действително установената скорост е намалена със стойността на
допустимата грешка при измерването, тоест изцяло в полза на нарушителя. В приложения снимков материал е отразено че използваното АТСС е ARH CAM S1 с № 11743са, което
автоматично се отразява на снимковия материал. Следва да се отбележи и това че
видно от протокола за проверка с № 247-ИСИ от 11.12.2017г. /л. 24/, АТСС тип ARH CAM S1 с № 11743са е преносима
система за контрол на скоростта на МПС с вградено разпознаване на номера, което
безспорно доказва кой от двата заснети на снимковия материал е нарушителя и
който е отразен и върху самия снимков материал. В тази връзка и съдът не
споделя възражението на жалбоподателя в тази връзка.
По делото е съставен и приложен
протокол за използвано техническо средство който се издава на основание чл. 10
от Наредба № 8121з-532/2015 г. / считано от
16.01.2018г./ в който е отразено мястото на контрол, началния и краен
час на работа на използваното АТСС, номерата на първото и последно статично
изображение. Видно от отразеното в протокола е че е използвано техническо
средство е тип ARH
CAM S1 с № 11743са, като нарушението е извършено във времевия период в който АТСС е
работило, както и номера на клипа е измежду номерата на клиповете заснети на
12.07.2018г. В издадения електронен фиш е отразено че нарушението е извършено
на 12.07.2018г. в 10.17ч., посоченото е отразено и на снимковия материал.
Следователно нарушението е било извършено в часовия диапазон отразен в
протокола, в който АТСС е работело, а именно от 09.00ч. до 13.00ч. По делото е
приложен и снимков материал за разположението на АТСС.
Обжалваният електронен фиш
правилно е издаден по отношение на жалбоподателя С., като се има предвид, че същия се явява собственик на
регистрираното МПС с което е извършено нарушението, което обстоятелство не се оспорва и се
установява от справката за регистрация на МПС от информационните масиви на МВР
/л. 21/. Освен това, жалбоподателят няма данни да се е възползвал от
възможността по чл. 189, ал.5 от ЗДвП и по чл. 189, ал.6 от ЗДвП, каквото обстоятелство и не се твърди.
Поради изложените установеното
нарушение правилно е съобразено с нормата на чл. 182, ал.1, т.3 от ЗДвП. Този текст на закона предвижда
глоба от 100 лева при установено превишение на разрешената скорост в
населено място от 21 до 30 км/час.
Неоснователно се явява изложеното от страна на
жалбоподателя че електронния фиш е незаконосъобразен защото не било ясно къде е
извършено нарушението. На първо място безспорно е ясно че нарушението е
извършено в гр. Пловдив, на бул. „Санкт Петербург“ до № 1. Няма спор че в
населено място разрешената максимална скорост е 50 км/ч. Няма въведено
ограничение на скоростта за движение под 50 км/ч., в която хипотеза би имало
значение точното местоположение на извъшеното нарушение. В настоящия случай
точните координати на разположението на уреда за контрол на скоростта са
отразени върху снимковия материал, като автоматично върху него се изписват
освен точните координати и локацията по адрес. Спора воден от страна на
жалбоподателя дали нарушението било извършено до № 1, или малко по надолу или
нагоре, в крайна сметка не се отразява по никакъв начин върху възможността на
нарушителя да разбере в какво го обвинват и да се защити. По делото е изискана
справка от Община Пловдив приложена на л. 135-138 от делото, като на схемата
приложена към писмото на л. 136 е видно че географските координати които са
отразени и върху снимковия материал изготвен чрез АТСС – 42.134466 24.759516 са
именно на бул. Санкт Петербург, в близост до № 1. В крайна сметка в електронния
фиш не е отразено че е точно № 1, а е отразено „до № 1“, а отразеното в
допълнение „посока Митница Пловдив“ дава още по-голяма яснота на нарушителя
къде точно е извършил нарушението. В крайна сметка мястото на нарушението
според настоящия състав е конкретизирано в достатъчна степен и не нарушава
правото на защита на жалбоподателя по никакъв начин.
По отношение на възражението че от
заснетия снимков материал е видно че в непосредствена близост до автомобила на
жалбоподателя се движи друг автомобил, и поради това не било ясно кой е
извършил нарушението, съдът приема че и то се явява неоснователно. При
заснемането на нарушението е използвано автоматизирано техническо средство тип ARH CAM S1, която е преносима система за контрол на скоростта на МПС с вградено
разпознаване на номера, което безспорно доказва кой от двата заснети автомобила
е нарушителя. В тази връзка и съдът не споделя възражението на жалбоподателя в
тази връзка.
Съобразно с горните мотиви, съдът XXV н.св.
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Електронен
фиш на ОДМВР Пловдив, серия К № 2235803, с който е наложено административно наказание глоба
в размер на 100 лева на
основание чл. 189, ал. 4, вр. чл. 182, ал. 1, т. 3 от ЗДвП на Н.К.С., ЕГН: **********, за нарушение на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП, извършено на 12.07.2018г. в 10.17ч., в гр. Пловдив, бул. „Санкт Петербург“ до номер 1, посока
Митница Пловдив, установено и заснето с
автоматизирано техническо средство ARH CAM S1 с № 11743са, за превишаване на разрешената скорост с 26 км/ч. при управление на МПС с рег.№ ….
Решението подлежи на обжалване пред
Административен съд гр. Пловдив в 14-дневен срок от съобщението до страните за
неговото изготвяне по реда на АПК.
РАЙОНЕН СЪДИЯ:
/п/
ВЯРНО С
ОРИГИНАЛА!
С.Р.