Решение по дело №776/2019 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 25 октомври 2019 г. (в сила от 25 октомври 2019 г.)
Съдия: Павлина Христова Господинова
Дело: 20197260700776
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 3 юли 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

№ 709        /    25.10.2019г., гр.Хасково

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ХАСКОВО, в открито съдебно заседание на двадесет и пети септември две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

                                                      ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ИВА БАЙНОВА

                                                      ЧЛЕНОВЕ:        1. ПЕНКА КОСТОВА

                                                                                  2. ПАВЛИНА ГОСПОДИНОВА

Секретар: Диана Динкова

Прокурор: Н.Гугушев

като разгледа докладваното от съдия П.Господинова  к.а.н.дело №77 по описа на съда за 2019г., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.72, ал.1 във вр. с чл.70, б.Д от Закона за административните нарушения и наказания. Образувано е по предложение на прокурор при ОП - Хасково за възобновяване на административнонаказателно производство по влезли в сила НП №631/12.04.2011г., НП №172/31.01.2012г., НП №2042/13.08.2012г., НП №755/09.07.2015г., НП №1311/13.09.2015г., издадени от Началник Митница Свиленград по съответно административнонаказателно производство АНП №631/2011г., АНП №172/2012г., АНП №2042/2012г., АНП №755/2015г., АНП №1311/2015г., влезли съответно в законна сила на 27.04.2011г., 16.02.2012г., 24.08.2012г., 24.07.2015г. и 02.10.2015г., като на основание чл.33, ал.2 от ЗАНН да бъде прекратено административнонаказателното производство. В предложението се сочи, че в ОП Хасково се води досъдебно производство №1000-64/2016г. по описа на Митница Бургас /бивша Свиленград/, преписка №2312/2015г. по описа на ОП Хасково срещу Н.М.Ч. ***, за това, че за периода от 23.02.2011г. до 26.07.2015г. през ГКПП К. А. на пет пъти пренесъл през границата на страната от Република Турция в Република България стоки – без знанието и разрешението на митниците, като това е извършено от лице, което системно се занимава с такава дейност – престъпление по чл.242, ал.1, б.А от НК. Ч. не бил привлечен в качество на обвиняем. Досъдебното производство било образувано за пет деяния, извършени от Ч., за периода от 23.02.2011г. до 26.07.2015г., като към настоящия момент няма извършени нови деяния от Ч. след края на обследвания период. Така към момента предмета на разследване по делото обхващал посочените пет АУАН, съставени през процесния период, за които имало издадени наказателни постановления, с които било наложено административно наказание и които били влезли в законна сила. С Постановление от 01.06.2016г. делото било спряно на основание чл.244, ал.1, т.1 във вр. с чл.25, т.2 от НК, тъй като при призоваването Ч. не бил издирен. С Постановление от 27.03.2018г. наказателното дело било прекратено на основание чл.1999, чл.245, ал.2 и чл.243, ал.1, т.1 във вр. с чл.24, ал.1, т.6 от НПК във вр. с чл.4, пар.1 от Протокол №7 от ЕКПЧОС, но при служебен контрол с Постановление от 08.05.2019г. на Апелативна прокуратура Пловдив посоченото прекратително постановление било отменено, както и било разпоредено да се изготви предложение за възобновяване на административнонаказателните производства, което било предпоставка за осъществяване на наказателна отговорност. С Постановление от 02.07.2019г. на основание чл.199, чл.244, ал.1, т.1 във вр. с чл.25, ал.1, т.5 от НПК производството било спряно. Образуваното досъдебно производство било от 09.12.2015г., т.е. след приключване на административнонаказателните производства. В този смисъл считат, че следвало да се приеме, че по отношение на едно и също лице имало влезли в сила наказателни постановления за същото деяние, за което се води досъдебното производство. Престъплението по чл.242, ал.1, б.А от НК инкриминирало системност, т.е извършване на поне три пъти на деяния, всяко от което представлява м същото време и административно нарушение по Закона за митниците. В случая предмет на разследване били пет отделени случая, при всеки от които при преминаване на границата на страната при влизане от Република Турция Ч. извършвал нарушение по чл.233, ал.3 във вр. с ал.1 от ЗМ. За всяко нарушение бил наказан с административно наказание чрез издаването на наказателно постановление, като всички наказания били идентични – парична глоба в размер на процент от стойността на пренасянето, а именно: различни количества цигари, което налагало и отнемането им полза на Държавата. Всички наказателни постановления били влезли в сила. Налице било тъждество на деянието, преценявано съобразно конкретните условия на време, място, обстановка на извършване и субективна страна на деянието в съзнанието на дееца. Предвид спазване на принципа non bis in idem и предвид тълкуването, посочено в т.1.2.2 и т.3.1 на ТР №3/2015г. и  с оглед законосъобразното реализиране на наказателната отговорност спрямо Н.М.Ч., то наказателното производство спрямо него било спряно. Необходимо било обаче да се възобновят административнонаказателните производства, да се отменят наказателните постановления и да се прекрати административнонаказателното производство на основание чл.33, ал.2 от ЗАНН Едва след това следвало да се проведе наказателното производство при отпадане на процесуалната пречка по чл.4, пар.1 от Протокол №7 към ЕКПЧ. Вносителят на предложението счита поради посоченото, че са налице основанията по чл. 70 б. "д" от ЗАНН.

Участващият в производството представител от Окръжна прокуратура  Хасково счита предложението за възобновяване на административнонаказателното производство за основателно и предлага да бъде уважено.

Административнонаказващият орган, ответник в настоящото производство – ТД Южна морска към Агенция Митници, не вземат становище по искането.

Заинтересованата страна – Н.М.Ч., счита, че искането е недопустимо и неоснователно. Нормата на чл.70, б.Д от ЗАНН била приета след влизане в сила на наказателните постановления и не би следвало да се предава обратно действие. Нямало новооткрити или новонастъпили обстоятелства. Наказателните постановления били влезли в сила преди образуването на досъдебното производство. Имало бездействие от страна на административнонаказаващия орган, които при наличието на три наказателни постановления е следвало да уведоми прокуратурата. Нямало данни за престъпление, тъй като липсвала системност трайна и непрекъсната връзка между отделените административни нарушения.

Съдът, като прецени доказателствата по делото, приема за установено от фактическа страна следното:

С представените по делото наказателни постановления НП №631/12.04.2011г., НП №172/31.01.2012г., НП №2042/13.08.2012г., НП №755/09.07.2015г., НП №1311/13.09.2015г., издадени от Началник Митница Свиленград, за всяко от които има отбелязване за влязло в законна сила съответно на 27.04.2011г., 16.02.2012г., 24.08.2012г., 24.07.2015г. и 02.10.2015г., се установява, че на Н.М.Ч. за деяния, съставляващи нарушение на чл.233, ал.3 във вр. с ал.1 от ЗМ – направил опит да пренесе през държавната граница стоки, за които се дължи акциз, без знанието и разрешението на митническите органи, са наложени съответни административни наказания глоба. Видно от Постановление на ОП Хасково от 09.12.2015г. срещу същото лице е образувано наказателно производство за престъпление по чл.242, ал.1, б.А от НК за това, че за периода от 23.02.2011г. до 26.07.2015г. на ГКПП К. А. на пет пъти пренесъл през границата на страната стоки без поставен върху тях акцизен бандерол, без знанието и разрешението на митниците, като това било извършено от лице, което системно се занимава с такава дейност.

С представените по делото актове на прокуратурата се установява, че с Постановление от 27.03.2018г. на ОП Хасково наказателното дело било прекратено на основание чл.1999, чл.245, ал.2 и чл.243, ал.1, т.1 във вр. с чл.24, ал.1, т.6 от НПК във вр. с чл.4, пар.1 от Протокол №7 от ЕКПЧОС, но при служебен контрол с Постановление от 08.05.2019г. на Апелативна прокуратура Пловдив посоченото прекратително постановление било отменено и производството продължило, а с Постановление от 02.07.2019г. на ОП Хасково на основание чл.199, чл.244, ал.1, т.1 във вр. с чл.25, ал.1, т.5 от НПК производството отново било спряно.

При така установената фактическа обстановка съдът направи следните правни изводи:

Предложението е направено от компетентен за това орган – съответния наблюдаващ прокурор съгласно разпоредбата на чл.72, ал.1, пр.2 от ЗАНН, поради което е допустимо. Разгледано по същество, предложението за възобновяване на административнонаказателното производство е основателно.

Съгласно приложимата разпоредба на чл.70, б.Д от ЗАНН възобновяване на административнонаказателните производства, по които наказателните постановления са влезли в сила се допуска, когато деянието, за което е приключило административнонаказателното производство, съставлява престъпление. В случая се установи, че в Постановление от 09.12.2015г. на прокурор при ОП Хасково е посочено извършеното от Н.Ч. деяние, описано в изброените пет вече влезли в сила наказателни постановления, издадени от Началник Митница Свиленград, като за всяко нарушение на лицето е било наложено административно наказание. Така за посочения в постановлението на ОП Хасково период, съвпадащ с периода, които е съобразно датите на извършване на нарушенията от петте наказателни постановления, се установява, че има пет извършени админинистративнонаказателни нарушения, които са санкционирани. Налице са предпоставките на чл.70, б.Д от ЗАНН с оглед идентичността на фактите, въз основа на които е ангажирана отговорността на нарушителя.

Настоящият съдебен състав не споделя възражението на процесуалният представител на заинтересованата страна за неприложимост на тази норма, обосновано липсата ѝ на обратно действие, на новооткрити или новонастъпили обстоятелства, а също и с бездействие от страна на административнонаказаващия орган.  Разпоредбата на чл.70, б.Д от ЗАНН е процесуална по своя характер, а не материалноправна, поради което се прилага не само за напред, но и за всички заварени случаи. Действието на разпоредбата не се поставя в зависимост от новооткрити или новонастъпили обстоятелства, нито е от правно значение извършените от административнонаказавщия орган действия след приключване на производството по налагане на наказанието по всяко от петте наказателни постановления.

Предвид изложеното съдът намира, че направеното предложение за възобновяване на административнонаказателното производство по посочените наказателни постановления е основателно, поради което и те следва да бъдат отменени, като се прекрати образуваното административнонаказателно производство.

Мотивиран така и на основание чл.70, б.Д от ЗАНН Административен съд Хасково

Р Е Ш И:

ВЪЗОБНОВЯВА административнонаказателното производство по влезлите в сила НП №631/12.04.2011г., НП №172/31.01.2012г., НП №2042/13.08.2012г., НП №755/09.07.2015г., НП №1311/13.09.2015г., издадени от Началник Митница Свиленград,  с които за деяния, съставляващи нарушение на чл.233, ал.3 във вр. с ал.1 от ЗМ, е наложено съответно наказание глоба на  Н.М.Ч., ЕГН **********,***, и са отнети в полза на държавата съответните стоки.

ОТМЕНЯ НП №631/12.04.2011г., НП №172/31.01.2012г., НП №2042/13.08.2012г., НП №755/09.07.2015г., НП №1311/13.09.2015г., издадени от Началник Митница Свиленград, с които за деяния, съставляващи нарушение на чл.233, ал.3 във вр. с ал.1 от ЗМ, е наложено съответно наказание глоба на  Н.М.Ч., ЕГН **********,***, и са отнети в полза на държавата съответните стоки, и ПРЕКРАТЯВА образуваното по тях  административнонаказателно производство.

Решението е окончателно.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

ЧЛЕНОВЕ: 1.

  

 

    2.