Определение по дело №22/2020 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 31 януари 2020 г. (в сила от 26 февруари 2020 г.)
Съдия: Галина Колева Динкова
Дело: 20207240700022
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 януари 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

О   П   Р   Е   Д   Е   Л   Е   Н   И   Е

                                                                                                                                                          

 46                                                31.01.2020г.                              град Стара Загора

 

 

Старозагорският административен съд, ІІ състав, в закрито заседание на тридесет и първи януари през две хиляди и двадесета година, в състав:

 

                                                                              СЪДИЯ: ГАЛИНА ДИНКОВА

       

като разгледа административно дело № 22 по описа за 2020г., за да се произнесе, съобрази следното:                                                        

                                                     

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/. 

Образувано е по жалба на  Б.К.Б. ***, против Акт за прекратяване на ангажимент по мярка 10“Агроекология и климат“ от програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 за кампания 2016г. с изх.№ 01-6500/10167#4 от 10.09.2019г., издаден от Зам.изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“. Изложени са оплаквания за незаконосъобразност обжалвания акт като постановен при неизясняване на действителната фактическа обстановка, довело до неправилно приложение на материалния закон.

Съдът като се запозна с приложените към административната преписка доказателства намира така подадената жалба от Б.К.Б. за просрочена предвид неспазване на сроковете по чл.149, ал.3 от АПК вр.чл.97, ал.1 от АПК и разрешението, дадено с Тълкувателно решение № 6 от 30.06.2015г на ВАС по т.д.№ 4/ 2013г.

Акт за прекратяване на ангажимент по мярка 10“Агроекология и климат“ от програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 за кампания 2016г. с изх.№ 01-6500/10167#4 от 10.09.2019г., издаден от Зам.изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, е връчен на жалбоподателя Б.К.Б. на 02.10.2019г., видно от приложеното на лист 33 от делото известие за доставяне.  В Акта за прекратяване на ангажимент по мярка 10 „Агроекология и климат“ от ПРСР 2014-2020г изрично е указано, че подлежи на обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му, по административен ред – пред Министъра на земеделието, храните и горите, или по съдебен ред – пред административния съд, в чийто район се намира постоянният адрес или седалището на адресата на акта. На 17.10.2018г. Б.Б. е подал жалба до Министъра на земеделието, храните и горите, която е била заведена във входящия регистър на ДФЗ под № 01-6500/10167 от 17.10.2019г. Административната преписка по издаване на обжалвания пред Министъра на земеделието, храните и горите акт – Акт за прекратяване на ангажимент по мярка 10“Агроекология и климат“ от програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 за кампания 2016г. с изх.№ 01-6500/10167#4 от 10.09.2019г., е била изпратена от Зам.изпълнителния директор на ДФ”Земеделие” с писмо изх.№ 01-6500/10167#6 от 18.10.2019г./л.36-38 от делото/ и е получена в МЗХГ на 18.10.2019г. /рег.индекс 10-1023 от 18.10.2019г. – л.39 от делото/.  

Със Заповед № РД 20-276/ 15.11.2019г. на Министъра на земеделието, храните и горите е оставена без уважение жалбата на Б.К.Б., постъпила с писмо рег.индекс № 10-1023 от 18.10.2019г. на МЗХГ, срещу Акт за прекратяване на ангажимент по мярка 10“Агроекология и климат“ от програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 за кампания 2016г. с изх.№ 01-6500/10167#4 от 10.09.2019г., издаден от Зам.изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“. Заповедта е била изпратена за връчване на жалбоподателя с писмо изх.№ 10-1023/ 19.11.2019г., като по делото не са представени доказателства за датата на нейното получаване. 

При тези фактически установявания се налага извод, че жалбата на Б.К.Б. предмет на настоящото производство, е просрочена като подадена след изтичане на двуседмичния срок по чл.97, ал.1 от АПК.

Процесният  Акт за прекратяване на ангажимент по мярка 10“Агроекология и климат“ от ПРСР 2014-2020 за кампания 2016г. с изх.№ 01-6500/10167#4 от 10.09.2019г. на Зам.изпълнителния директор на ДФЗ е обжалван по административен ред в срока по чл. 84, ал. 1 от АПК. От датата 18.10.2019г, когато Министърът на земеделието, храните и горите, като горестоящ едноличен орган, е разполагал с материалите по административната преписка, е започнал да тече двуседмичния срок за произнасянето му, регламентиран в чл. 97, ал.1 от АПК, който е изтекъл на 01.11.2019 г. /присъствен ден/. В законоустановения срок липсва произнасяне на министъра, поради което от крайната дата, на която е следвало да се произнесе министърът, за жалбоподателят е започнал да тече 14-дневния срок за обжалване по чл. 149, ал. 1 от АПК. Оспорването на процесната заповед по съдебен ред е следвало да се направи в срок до 15.11.2019 г. /присъствен ден/. Жалбата на Б.К.Б.  обаче е подадана по пощата едва на 09.12.2019 г. и се явява просрочена въпреки направеното произнасяне на министъра със Заповед № РД 20-276/ 15.11.2019г., доколкото това произнасяне не новира срока за съдебно оспорване.

Становище в този смисъл е изложено при направеното задължително за съдилищата тълкуване на АПК с Тълкувателно решение № 6 от 30.06.2015 г. по тълкувателно дело № 4/2013 година на общо събрание на съдиите от Първа и Втора колегия на Върховния административен съд. В мотивите към него изрично е посочено, че произнасянето на горестоящия орган след изтичане на срока по чл.97, ал.1 АПК /двуседмичен в настоящата хипотеза/, не санира просрочието на жалбата срещу първоначалния административен акт, тъй като срокът по чл.149, ал.3 от АПК е преклузивен. На следващо място се приема, че последващото късно произнасяне с изричен акт на горестоящия административен орган, с който е отхвърлена жалбата срещу първоначалния административен акт, не полага началото и на нов срок за съдебно обжалване. Крайният извод в тълкувателното решение е, че както непроизнасянето на по-горестоящия административен орган, така и късното му произнасяне с резултат отхвърляне на жалбата след изтичане на предвидения за това законов срок, не санират просрочието на жалбата срещу административния акт по съдебен ред, тъй като пропускането на срока по чл.149, ал.3 АПК погасява субективното право на жалба.

По тези съображения и на основание чл.159, т.5 от АПК съдът

 

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И :

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Б.К.Б. ***, против Акт за прекратяване на ангажимент по мярка 10“Агроекология и климат“ от програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020 за кампания 2016г. с изх.№ 01-6500/10167#4 от 10.09.2019г., издаден от Зам.изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, като недопустима.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм.д.№ 22/ 2020г. по описа на Административен съд Стара Загора.

Определението подлежи на обжалване с частна жалба в 7-дневен срок от съобщаването му на страните пред ВАС.

 

                                      

                                                                                      СЪДИЯ: