Решение по дело №15/2022 на Административен съд - Силистра

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 10 май 2022 г. (в сила от 10 май 2022 г.)
Съдия: Елена Стойнова Чернева
Дело: 20227210700015
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 24 март 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

17

гр. Силистра,10 май 2022 година

 

СИЛИСТРЕНСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, в публично заседание на тринадесети април  през две хиляди и двадесет и втора година в състав:

                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ: Павлина Георгиева - Железова

                                                       ЧЛЕНОВЕ: Валери Раданов

                                                                  Елена Чернева

при секретаря Виолина Рамова, при участието на представителя на Окръжна прокуратура С.Г. като разгледа докладваното от съдия Чернева КАНД № 15 по описа на съда за 2022 год., за да се произнесе, взе предвид следното :

 

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), вр. чл. 63в от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

Образувано е по касационна жалба на „Дидо – КС – 89“ ЕООД, ЕИК *********, представлявано от управителя В.Х.С., против Решение № 46 от 24. 02. 2022 г. на Районен съд гр. Силистра, постановено по АНД № 508 / 2021 г., с което е потвърден електронен фиш (ЕФ) серия Г 0021743 на Областна дирекция на Министерството на вътрешните работи (ОДМВР) – Силистра и дружеството е осъдено да заплати на ОДМВР разноски в размер на 80. 00 лева, формирани от размера на дължимото юрисконсултско възнаграждение.

Касаторът твърди неправилност на обжалваното решение поради противоречието му с материалния закон и допуснати процесуални нарушения -  отменителни основания по чл. 348, ал. 1, т. 1 и т. 2 от НПК. По конкретно излага доводи, че липсвала дата на издаване на електронния фиш;  в представеното техническо досие липсвали данни дали уредът, с който е заснето нарушението, е бил в срока на валидност след извършен технически преглед; липсвали данни, че уредът е вписан в регистъра на БИМ за одобрените типове средства за измерване; липсвали необходимите реквизити на протокола по чл. 10, ал. 1  от Наредба № 8121з-532 / 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата, както и  на снимка на разположението на уреда към протокола съгласно изискването на чл. 10, ал. 3 от същата наредба, което препятствало да се установи точното място, на което е поставено мобилното АТСС, а оттам да се прецени истинността на протокола. Позовава се и на несъответствие на съдебния акт със събраните по делото доказателства относно обстоятелството кой е бил реалния извършител на нарушението. Счита, че изводът на съда относно липсата на изтекла давност по чл. 34 от ЗАНН е неправилен, тъй като ЕФ е издаден повече от три месеца след откриване на нарушителя; оспорва възприетото от съда, че срокът за издаване на ЕФ е шестмесечен, какъвто е срокът за издаване на НП съгласно чл. 34, ал. 3 ЗАНН, а не тримесечен съгласно  чл. 34, ал. 1 ЗАНН за съставяне на акт за установяване на административно нарушение.  По изложените съображения моли за  отмяна на съдебното решение и на потвърдения с него електронен фиш, както и за присъждане на разноските, направени пред първата съдебна инстанция.

Ответната страна ОДМВР гр. Силистра, действащ чрез гл. юриск. В. А., оспорва изложените доводи в жалбата; моли за потвърждаване на оспореното решение и за присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Представителят на Окръжна прокуратура-Силистра дава заключение за неоснователност на касационната жалба. Счита, че обжалваното решение е правилно и следва да бъде потвърдено.

Настоящата съдебна инстанция, след като прецени допустимостта на жалбата, обсъди направените в нея оплаквания и извърши проверка на обжалваното решение съобразно разпоредбите на чл. 218 и чл. 220 от АПК, намира за установено следното:

С обжалваното решение е потвърден електронен фиш, издаден за нарушение, установено с автоматизирано техническо средство, с който на основание чл. 638, ал. 4 вр. ал. 1, т. 2 вр. чл. 461, т. 1 от КЗ, на дружеството-жалбоподател, в качеството на собственик на лек автомобил, за който не е била сключена задължителна застраховка „Гражданска отговорност“, е наложена имуществена санкция в размер 2000 (две хиляди) лева.

За да постанови това решение, въззивният съд е установил, че на 10.06.2020 г. в 16,24 ч. в гр. Силистра, по ул. *** в посока село Калипетрово, общ. Силистра, е било заснето с автоматизирано техническо средство TFR1-M 571 управлението на лек автомобил "Форд Галакси" с рег.№ ***, за който собственикът не е сключил задължителна застраховка "Гражданска отговорност".

За да потвърди оспореното решение съдът е приел, че от събраните веществени доказателства (снимков материал) се установява, че лек автомобил "Форд Галакси" с рег.№ *** в указаните място, ден и час е бил в движение и с него е било допуснато нарушение на скоростта; въз основа на справка в "Гаранционния фонд", е установено, че за автомобила не е имало сключена задължителна застраховка "Гражданска отговорност“. Установено е също, че техническото средство, с което е констатирано нарушението, надлежно е преминало през метрологичен контрол и съответства на одобрения тип. Съдът не е констатирал формално нарушение в производството по налагане на санкция чрез електронен фиш, за нарушение установено с техническо средство, тъй като са спазени изискванията на чл. 189 ал. 4 и сл. от ЗДвП и е използван одобрения от Министъра на вътрешните работи образец на ЕФ. Съдът е счел, че възражението за изтекла давност е неоснователно предвид приравняването на електронния фиш с наказателното постановление (чл. 189, ал. 11 ЗДвП), а ЕФ е издаден на 01.10.2020 г. при извършено нарушение на 10.06.2020 г., т.е. в рамките на шестмесечния срок, в който се издават наказателните постановления, като по-късното му връчване не води до неспазване изискванията на чл. 34 ЗАНН.  Коментирал е, че отговорността на търговското дружество е ангажирана за извършено нарушение на чл. 483, ал. 1, т. 1 от КЗ в качеството му на собственик на автомобила, като отговорността е обективна и безвиновна и е неотносимо да се изследва субективното психическо отношение на управителя в качеството на физическо лице. По тези съображения съдът е потвърдил изцяло електронния фиш, като правилен и законосъобразен.

Така постановеното решение е правилно. Първоинстанционният съд е формирал изводите си въз основа на цялостно изяснената от него фактическа обстановка, след като е обсъдил всички обстоятелства по делото, както и наведените от страните доводи и възражения. Не са били нарушени процесуалните правила относно събирането на допустимите и относими към спора доказателства. При постановяване на обжалваното решение правилно е приложен материалния закон.

Не може да бъде споделен довода на касатора за незаконосъобразност на електронния фиш, аргументиран с обстоятелството, че липсва на дата на издаването му, което съставлявало липса на реквизит по смисъла на чл. 57, ал. 1, т. 2 от ЗАНН и било  абсолютно основание за неговата отмяна. Разпоредбата на чл. 647, ал. 3 от КЗ предвижда, че когато с автоматизирано техническо средство или система е установено и заснето управление на моторно превозно средство, за което няма сключен и действащ застрахователен договор за задължителна застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите, се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител при условията и по реда, предвидени в Закона за движение по пътищата. По силата на тази препратка реквизитите на електронните фишове, издавани за нарушения на КЗ, са регламентирани в чл. 189, ал. 4, изр. 2 ЗДвП и в тях не фигурира дата на издаване на санкционния акт. Ето защо нейното непосочване в текста на фиша не може да се счете за незаконосъобразност.

Неоснователни са и доводите, че в представеното техническо досие липсвали данни дали уредът, с който е заснето нарушението, е бил в срока на валидност след извършен технически преглед и че липсвали данни дали уредът е вписан в регистъра на БИМ за одобрените типове средства за измерване. Регистърът на одобрените типове средства за измерване е публично достъпен на електронната страница на Български институт по метрология, поради което не е било наложително да се изисква представянето на доказателства относно съдържанието на този регистър. Касаторът би могъл да направи извлечение от този регистър и да го представи по делото, ако е считал, че това е необходимо. След справка в регистъра е видно, че за мобилна система за видеоконтрол на нарушенията на правилата за движение „TFR1-M“ е издадено удостоверение за одобрен тип средство за измерване, валидно до 24.02.2020 г. Съгласно разпоредбата на чл. 30, ал. 5 от ЗИ обаче когато срокът на валидност на одобрения тип е изтекъл, намиращите се в употреба средства за измерване, които отговарят на одобрения тип, се считат от одобрен тип. В тази връзка, след като средството за измерване, с което е извършено заснемането на нарушението - тип "TFR1-M" с № 571, е било от одобрен тип и е в употреба, то на основание чл. 30, ал. 3 от ЗИ не е имало пречки за неговото използване. Съгласно т. 29 от  Списъка за определяне на периодичността на последващи проверки на средствата за измерване, които подлежат на метрологичен контрол, приет със Заповед № А-441 на председателя на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор от 13.10.2011 г., обн., ДВ, бр. бр. 85 от 1.11.2011 г., в сила от 1.11.2011 г., периодичността на проверките при радарните скоростомери е една година.  Видно от приложения протокол № 1-42-19 / 29. 10. 2019 г.  мобилната система за видеоконтрол, с която е заснето нарушението, е преминала последваща проверка на изправността в рамките на малко повече от осем месеца преди нарушението, което означава, че към датата на нарушението е отговаряла на условията на чл. 43 от ЗИ. В този смисъл при доказани годност и изправност на техническата система, няма основание да се приеме, че някои от отразените в електронния фиш параметри са неверни.

  Не могат да бъдат споделени и доводите, че липсвали необходими реквизити на протокола по чл. 10, ал. 1  от Наредба № 8121з-532 / 12.05.2015 г., както и  на снимка на разположението на уреда към протокола съгласно изискването на чл. 10, ал. 3, което препятствало да се установи точното място, на което е поставено мобилното АТСС, а оттам да се прецени истинността на протокола. В жалбата нито се посочва кой точно реквизит липсва от протокола по чл. 10, ал. 1 – 2 от Наредба № 8121з-532 / 12.05.2015 г., нито съдът установява съществена непълнота в съдържанието на протокола. Освен това в конкретния случай  изобщо не е било необходимо изготвянето на снимка на разположението на уреда. Действително разпоредбата на чл. 10, ал. 3 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. изисква изготвянето на снимка на разположението на уреда, но това изискване касае само единия подвид мобилни автоматизирани технически средства и системи за контрол на скоростта, а именно тези, които са временно разположени на участък от пътя. По делото не е било спорно, а и се установява от приложения по делото Протокол за използване на автоматизирано техническо средство, че процесното нарушение е установено с мобилна система за видеоконтрол TFR1-M № 571, която е била прикрепена към превозно средство (служебен автомобил с рег. № ***), а не е била временно разположена на пътя.

Без значение за делото са доводите, свързани с това кой е управлявал процесния автомобил към момента на заснемането му (това би било от значение за състава на чл. 638, ал. 3 КЗ, който обаче не е основание на процесната административнонаказателна отговорност). Защото, за да се наложи санкция по чл. 638, ал. 1 КЗ, не е нужно автомобилът да е бил управляван. Достатъчно е той да е бил собственост на касатора, да е регистриран на територията на Република България, да не е спрян от движение и за него да не е сключен договор за застраховка "Гражданска отговорност" на автомобилистите (арг. чл. 638, ал. 1 във вр. с чл. 483, ал. 1, т. 1 от КЗ); това са елементите от състава на разглежданото нарушение и всички тези съставни елементи са установени от предходната инстанция.

Правилно СРС е счел за приложим 6-месечния срок по чл. 34, ал. 3 ЗАНН за издаване на наказателно постановление, а не 3-месечния срок по чл. 34, ал. 1 ЗАНН за съставяне на акт за установяване на административно нарушение. Електронният фиш стои по-близо по своята същност до наказателните постановления и би било в несъответствие със закона да се изисква един аналог на наказателно постановление да се издава в срока за съставяне на акт за установяване на административно нарушение. Поради празнотата в действащата уредба относно електронните фишове е необходимо също така да се приеме – по аргумент от чл. 34, ал. 3 ЗАНН и чл. 189, ал. 4, изр. 1 ЗДвП – че, 6-месечният срок за издаване на електронен фиш започва да тече от действието, с което започва производството по издаване на фиша, а именно: заснемането на нарушението с автоматизирано техническо средство или система (в този смисъл Решение № 16 / 27. 04. 2022 г. по КАНД № 13 / 2022 г. на АдмС – Силистра). В тази връзка следва, че оспореният електронен фиш е издаден преди изтичането на шестмесечния срок от заснемането на нарушението, поради което възможността да се ангажира административнонаказателната отговорност на дружеството не е погасена по давност.

В заключение на изложеното настоящата инстанция намира, че обжалваното решение на СРС е валидно и допустимо. Същото е постановено в съответствие с установените факти по делото и със закона, поради което следва да се остави в сила.

Предвид изхода на делото и на основание чл. 63д, ал. 4 – 5 ЗАНН във вр. с чл. 37, ал. 1 ЗПП на ответната страна следва да се присъди юрисконсултско възнаграждение, чийто размер съответства на посочените в чл. 27е от Наредбата за заплащането на правната помощ  - в диапазона от 80.00 до 150 лева. Принципно фактическата и правната сложност на спора не обуславят присъждане на възнаграждение над установения минимум, поради което касаторът следва да заплати на ОДМВР – Силистра разноски в размер на 80,00 лв.

Водим от горното, Силистренският административен съд на основание чл. 221, ал. 2 от АПК

 

Р Е Ш И :

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 46 от 24. 02. 2022 г. на Районен съд гр. Силистра, постановено по АНД № 508 / 2021 г.

 

ОСЪЖДА „Дидо – КС – 89“ ЕООД, ЕИК *********, да заплати на Областна дирекция на Министерството на вътрешните работи – Силистра сумата 80,00 (осемдесет) лв., представляващи юрисконсултско възнаграждение.

 

Решението е окончателно.

 

 

 

 

                                              Председател:

 

 

                                                     Членове: 1.

 

 

  2.