Р Е Ш
Е Н И Е № 260163/21.10.2021
г.
Гр. Ямбол , 21.10.2021г.
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
Ямболски районен
съд……………………………....наказателна колегия в публичното
заседание
на двайсти септември ……. …………………………………………………... през двехиляди двайсет и първа
година в състав:
Председател: С.Митрушева
Съдебни
заседатели:
Членове:
при секретаря ……………….Г.М..….. …………………….. и
в присъствието на прокурора…………….……………………………….………………….. като разгледа
докладваното от …………..съдия Митрушева…...............н.а.х.д. № 774 по описа
за 2020 год
…………..…………………………….………………………………………
Производството по делото е образувано по жалба на „Топ
транс инвест“ ЕООД гр.Ямбол против Наказателно постановление №
Е-НП-13/06.07.2020г на Министъра на енергетиката, с което, на осн. Чл. 93 ал.2
т.1 ЗПБ на дружеството е наложено наказание имуществена санкция в размер на 50
000 лв. за нарушение на чл.4 ал.2 ЗПБ. Жалбата е бланкетна, като се твърди за
процесуална и материална незаконосъобразност на атакуваното наказателно
постановление, с оглед на което се иска отмяната му. Иска се присъждане и на
направените по делото разноски
В съдебно заседание жалбоподателят, чрез процесуалния си
представител, поддържа жалбата. Счита същата за основателна и доказана и моли
за уважаването й от страна на съда.
Въззиваемата страна – Министерство на икономиката, чрез
процесуалния си представител, оспорва жалбата. Счита атакуваното с нея
наказателно постановление за правилно и законосъобразно и моли за оставянето му
в сила.
Съдът , след като обсъди по отделно и в тяхната съвкупност
събраните и проверени в хода на съдебното следствие доказателства по делото,
приема за установена следната фактическа обстановка:
С Акт за държавна собственост № 1206/29.07.2011г били
обявени за изключителна държавна собственост подземни богатства, намиращи се в
находище „Окопите“ на 1.5 км. Източно от с.Окоп общ. Тунджа и вид на полезното
изкопаемо – пясък, годен за производството на строителни разтвори-всички марки
и всички групи обикновени бетони- марка до 30 Мра след пресяване и промиване.
През 2012г между фирма „Ресурси“ ЕООД гр.Бургас с *** св. С.И.
и Д.Д. и Министерски съвет на Република България бил сключен договор за
предоставяне на концесия за добив на подземни богатства по чл. 2 ал.1 т.5 ЗПБ-
строителни материали –пясъци от находище „Окопите“, разположено в землището на
с. Окоп общ. Тунджа. Съгласно чл. 22 ал.2 от договора , концесионният договор
влиза в сила от датата на която са изпълнени едновременно следните условия: 1.
Влизане в сила на решение по ОВОС и
оценка за съвместимостта с предмета и целите на опазване в защитените зони, с
което се одобрява осъществяването на инвестиционното предложение; и 2.
Представяне на банкова гаранция по чл.
23 ал.2. Към 7.10.2017г както и към настоящия момент концесионният договор не е
влязъл в сила.
На 2.04.2019г между „Митстрой“ ЕООД гр.София с *** св.С.И.
и „Топ транс инвест“ ЕООД гр.Ямбол бил сключен договор за продажба на
строителни материали – доломити по силата на който „Митстрой“ ЕООД гр.София в
качеството на продавач се задължавал да продаде на „Топ транс инвест“ ЕООД
гр.Ямбол, в качеството му на купувач 4300м3 земни маси, находящи се в имот,
собственост на продавача – ПИ 000017 в с. Окоп. Съгласно чл.4.5 от договора
купувачът се задължава да не нарушава и изземва по какъвто и да е начин
съществуващите в имота подземни богатства – пясъци- изключителна държавна
собственост. С Анекс от 18.09.19 е договорено между страните закупуването на
допълнителни 4400м3 земни маси.
На 7.10.2019г за времето от 13.30 – 15.30ч. , по повод на
постъпил сигнал в Министерство на енергетиката за добив на инертни материали в
находище „Окопите“ , намиращо се в землището на с. Окоп общ. Тунджа., св. Л.Х.
и св. Х.К. – *** *** в отдел „Контрол“ на дирекция „Природни ресурси, концесии
и контрол“ към Министерство на енергетиката била извършена проверка на място.
По време на проверката било установено наличието на техника в централната част
на находище „Окопите“ – багер „JCB“ , без
регистрация, собственост на лизингова компания и лизингополучател „Топ транс
инвест“ ЕООД Ямбол и автосамосвал „МАН“ с ДК № У4670АС, собственост на „Топ
транс инвест“ ЕООД. Процесните машини се управлявали от С.Г.П. и Г.Г.Г.
-работници на „Топ транс инвест“ ЕООД. Наличният багер изкопавал баластра,
която натоварвал на автосамосвала. Дълбочината на изкопа била около 3-4 метра,
а нарушената площ с размери около 3 декара
и изцяло попадала в имот № 53480.14.190 ( стар № 000017) в землището на
с. Окоп. Установеното било обективирано в Констативен протокол от 7.10. 2019г.
При проведения с работниците разговор било установено, че баластрата се
транспортира до база на „Топ къмпъни инвест“, намираща се на околовръстен път
Ямбол, на входа на с. Веселиново, където се преработва на чакъли пясък.
С Покана изх. № Е-26-Т-697/ 23.12.2019г на Министерство на
Енергетиката П.Т., в качеството му на управител на „Топ транс инвест“ ЕООД е
поканен да се яви на 6.01.2020г в 14.00ч. в сградата на министерство на
енергетиката за съставяне и връчване на АУАН. Поканата е получена лично от
управителя на „Топ транс инвест“ ЕООД на 30.12.2019г.
На 6.01.2020г св. Л.Х.
съставил на дружество „Топ транс инвест“ ЕООД
АУАН № 1 за нарушение на чл. 4 ал.2 ЗПБ. Актът бил подписан без
възражения от законния представител на дружеството жалбоподател. В последствие
– на 7.01.2020г. били подадени писмени възражения от страна на П.Т., в
качеството му на управител на „Топ транс инвест“ ЕООД.
Въз основа на така съставения АУАН било издадено
Наказателно постановление № Е-НП-13/06.07.2020г на Министъра на енергетиката, с
което, на осн. Чл. 93 ал.2 т.1 ЗПБ на „Топ транс инвест“ ЕООД било наложено
наказание имуществена санкция в размер на 50 000 лв. за нарушение на чл.4 ал.2
ЗПБ.
Наказателното постановление било връчено на законния
представител на жалбоподателя на 21.07.2020г.
Въз основа на така установената фактическа обстановка съдът
прави следните правни изводи:
Жалбата е процесуално допустима, като подадена в
преклузивния срок по чл. 59 ал.2 ЗАНН от надлежно легитимирано лице. Разгледана
по същество се преценя като неоснователна, поради следните съображения:
Съдът счита като неоснователни
твърденията на дружеството-жалбоподател
за незаконосъобразност на административно-наказателното производство, предвид обстоятелството,
че е образувано въз основа на анонимен сигнал. Съгласно чл. 36 ал.1 от ЗАНН административнонаказателното
производство се образува със съставяне на акт за установяване на извършеното
административно нарушение. Сигналът , доколкото не е част от
административнонаказателното производство, не може да се отрази върху неговата
законосъобразност. Последният може да бъде единствено повод за извършване на
проверка, или отказ за извършването и. В конкретния случай, независимо, че
сигналът е бил подаден по електронна поща и не е бил подписан с КЕП контролния
орган, в лицето на Министерство на енергетиката е решил да извърши проверка и
последната е реализирана на 7.10.2019г. Съставеният въз основа на проверката
АУАН е съобразен изцяло с предвидените процесуални правила, поради което е
довел до надлежното образуване на административнонаказателно производство срещу
дружеството-жалбоподател.
Като неоснователно се преценя
и твърдението на жалбоподателя , че в акта и наказателното постановление не е
посочен точния обем на добитите полезни
изкопаеми. Макар и това да не е сторено, доколкото на жалбоподателя е наложена
минималната, предвидена в закона санкция последното не е довело до нарушаване
правото му на защита и в този смисъл не съставлява съществено процесуално
нарушение.
От извършената цялостна
служебна проверка на акта и наказателното постановление не се установи
допуснато съществено процесуално нарушение при издаването им, което да води до
тяхната отмяна.
От събраните в хода на
съдебното следствие доказателства по безспорен начин се установи, че по време
на проверката дружеството-жалбоподател е извършвало нерегламентиран добив на
подземни богатства. Безспорен по делото факт е , че „Топ транс инвест“ ЕООД е
имало сключен договор , а впоследствие и анекс с търговско дружество,
собственик на п.и. № 000017,
на чиято територия се е намирало и находище „Окопите“ в землището на
с.Окоп. Съгласно този договор жалбоподателят е имал право да добива земна маса,
но е следвало да не нарушава и изземва
по какъвто и да е начин съществуващите в имота подземни богатства – пясъци-
изключителна държавна собственост (чл.4.5 от Договора). От показанията на св. Х.
и св.К. по безспорен начин се установява, че по време на проверката е
констатиран добив на баластра и изкопът е с дълбочина 4 м. Посочените свидетели са
инженери-геолози, поради което биха могли безпроблемно да различат добива на
баластра от дейност, свързана с товаренето на земна маса. И двамата свидетели
са без каквито и да било връзки с дружеството – жалбоподател и наличието
на заинтересованост от изхода на делото,
за да се приеме, че с даването на неверни показания биха се опитали да повлияят
на изхода на делото. В тази насока съдът отказа да даде вяра на показанията на
св. Т. и св. П., в частта им, в която се твърди, че не се е извършвал добив на
инертни материали, а са заравнявали терен и са изземвали боклуци и земна маса.
На първо място св. Т. е в пряка родствена връзка с управителя на
дружеството-жалбоподател, а св. П. е в трудови правоотношения с юридическото
лице, поради което е обяснимо с даването на неверни показания да се опитат да
повлияят на изхода на делото. Показанията в тази им част изцяло противоречат на
показанията на незаинтересованите свидетели Х. и К. и на следващо място
противоречат на констатираното на терена, тъй като земни маси не би следвало да
се добиват на дълбочина четири метра, особено в имот, за който е ясно, че има
налични подземни богатства –изключителна държавна собственост. Съгласно §1 т.4
ДР на ЗПБ "добив" е цялостният технологичен процес
на извличане на твърди, течни и газообразни полезни изкопаеми от земните недра,
включително и чрез преобразуване на естественото им състояние. В конкретния
случай безспорно е налице добив на подземни богатства по смисъла на §1т.4 от ДР
на ЗПБ и доколкото последният е извършен без наличието на концесия е в
нарушение на чл. 4 ал.2 от същия закон. Горното е довело до осъществяване на
административнонаказателния състав на
Чл.93 ал.2 т.1 ЗПБ, предвиждащ налагане на имуществена санкция в размер от 50 000 до 100 000 лв. за дружество , което
извършва добив на подземни богатства без надлежно предоставена концесия. В
случая на дружеството е наложено минималното, предвидено в закона наказание,
поради което и на осн. Чл. 27 от ЗАНН същото не може да бъде намалявано.
Водим от горното, съдът
Р
Е Ш И :
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление №
Е-НП-13/06.07.2020г на Министъра на енергетиката, с което на „Топ транс инвест“
ЕООД ЕИК *********, на осн. Чл. 93 ал.2 т.1 ЗПБ, е наложено наказание имуществена санкция в
размер на 50 000 лв. за нарушение на чл.4 ал.2 ЗПБ.
Решението подлежи на
касационно обжалване пред АС-Ямбол в
14-дневен срок от съобщаването му на страните.
Районен съдия: