Решение по дело №456/2019 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 15 ноември 2019 г. (в сила от 15 ноември 2019 г.)
Съдия: Райна Димова Тодорова
Дело: 20197240700456
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 1 юли 2019 г.

Съдържание на акта

      Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

                    

                         401       15.11.2019г.      град Стара Загора

 

 

В    И  М  Е  Т  О    Н  А    Н  А  Р  О  Д  А

 

 

            Старозагорският административен съд, V състав, в публично съдебно заседание на шестнадесети октомври през две хиляди и деветнадесета година, в състав:

 

                                           

СЪДИЯ: РАЙНА ТОДОРОВА

       

 

при секретар  Пенка Маринова                                                                     и с участието

            на прокурор                                                                                           като разгледа

            докладваното от съдия  Р. ТОДОРОВА  административно дело № 456 по описа за 2019г., за да се произнесе съобрази следното:                                                       

 

            Производството е по реда на чл. 145 и сл. Административно-процесуалния кодекс /АПК/ във вр. с чл.10, ал.6 от Закона за семейни помощи за деца /ЗСПД/.

                                              

Образувано е по жалба на Т.А.С. ***, против Заповед № ЗСПД/Д-СТ-Ч/1170 от 21.05.2019г., издадена от Директора на Дирекция „Социално подпомагане” – Чирпан, потвърдена с Решение № 24-РД06-0024 от 17.06.2019г. на Директора на Регионална дирекция за социално подпомагане – Стара Загора. С оспорената заповед, на основание чл.10, ал.4 от Закона за семейни помощи за деца и чл.4 от Правилника за прилагане на Закона за семейни помощи за деца /ППЗСПД/, на Т.А.С. е отпусната месечна помощ по чл.8д, ал.1 от ЗСПД в размер на 350 лева, за срок от 01.05.2019г. до 30.11.2020г.

 

В жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност на оспорения административен акт, в частта му относно определения начален момент за отпускането на помощта, по съображения, че в тази си част заповедта е постановена в нарушение и при неправилно приложение на материалния закон. Жалбоподателката поддържа, че неправилно и необосновано месечната помощ по чл.8д, ал.1 от ЗСПД й е отпусната при прилагането на чл.8д, ал.7, вместо на чл.8д, ал.8 от ЗСПД. Твърди, че подаването на заявлението – декларация след изтичането на тримесечния срок от издаването на решението на Националната експертна лекарска комисия е по независещи от лицето причини, а се дължи изцяло на бездействието на администрацията на НЕЛК своевременно да изпрати Експертно решение № 0322/032 от 14.02.2019г. Счита, че доколкото изпращането на експертното решение от страна на НЕЛК е извършено повече от три месеца след неговото издаване, обективно е било невъзможно в по-ранен момент да подаде заявление за отпускането на помощта по чл.8д, ал.1 от ЗСПД. Излага доводи, че това административното бездействие не може да рефлектира неблагоприятно върху правото й на семейна помощ за дете, заявено непосредствено след получаването на акта на НЕЛК, на който се основава искането за подпомагане по чл.8д, ал.1 от ЗСПД. Направено е искане за отмяната на оспорената заповед в обжалваната й част и определяне на началния момент за отпускането на помощта при прилагането на чл.8д, ал.8 от ЗСПД.

 

 Ответникът по жалбата – Директор на Дирекция „Социално подпомагане” –  Чирпан, оспорва жалбата като неоснователна и моли да бъде отхвърлена Поддържа, че обжалваната заповед е постановена в съответствие и при правилно приложение на материалноправните разпоредби на ЗСПД при определяне на началния момент, от който се следва отпускането на помощта по чл.8д, ал.1 от ЗСПД в хипотезата на чл.8д, ал.7 от ЗСПД, доколкото заявлението е било подадено след изтичането на 3-месечния срок от датата на издаване на Експертно решение № 0322/032 от 14.02.2019г. на НЕЛК

           

            Въз основа на съвкупната преценка на събраните по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна по административно-правния спор:

 

Жалбоподателката в настоящото производство – Т.А.С., е подала Заявление-декларация вх. № ЗСПД/Д-СТ-Ч/1170 от 20.05.2019г. в Дирекция „Социално подпомагане“ – Чирпан, с искане за отпускане на месечна помощ за отглеждане на дете с трайно увреждане по чл. 8д от ЗСПД. Към заявлението е приложено Експертно решение № 0322/032 от 14.02.2019г. на Специализиран състав по Вътрешни и белодробни болести при Националната експертна лекарска комисия. По така подаденото заявление – декларация е извършен предварителен контрол за законосъобразност преди вземането на решение за отпускането на помощта, като съгласно попълненото от длъжностно лице в Дирекция „Социално подпомагане“ – Чирпан, заявителката има право на месечна помощ по чл.8д, ал.1 и ал.7 от ЗСПД за едно дете – И.М.Д., за което е представено ЕР № 0322/032 от 14.02.2019г. на НЕЛК за 50% трайно намалена работоспособност, като заявлението – декларация за подпомагане е подадено на 20.05.2019г., след изтичане на тримесечния срок от издаването на ЕР на НЕЛК, поради което подпомагането следва да започне от 01.05.2019г., при определена сума за получаване в размер на 350 лева месечна помощ. 

 

С оспорената в настоящото съдебно производство Заповед № ЗСПД/Д-СТ-Ч/1170 от 21.05.2019г., издадена от Директора на Дирекция „Социално подпомагане” – Чирпан, на основание чл.10, ал.4 от Закона за семейни помощи за деца и чл.4 от Правилника за прилагане на Закона за семейни помощи за деца, на Т.А.С. е отпусната месечна помощ по чл.8д, ал.1 от ЗСПД /месечна помощ за родител, който отглежда дете с трайни увреждания/ в размер на 350 лева, за срок от 01.05.2019г. до 30.11.2020г.

 

 Т.С. е обжалвана заповедта по административен ред. С Решение № 24-РД06-0024/ 17.06.2019г. на Директора на Регионална дирекция за социално подпомагане – Стара Загора,  на основание чл. 97, ал.1 и чл.81, ал.1 от АПК във вр. с чл.8д от ЗСПД, е отхвърлена като неоснователна подадената от Т.С. жалба против Заповед № ЗСПД/Д-СТ-Ч/1170 от 21.05.2019г. на Директора на Дирекция „Социално подпомагане” – Чирпан. Решаващият административен орган е приел, че за заявителката Т.С. е изпълнен фактическият състав за отпускане на месечна семейна помощ по чл.8д, ал.1 от ЗСПД за отглеждане на дете с увреждане. Доколкото обаче Т.С. не е упражнила правото си чрез подаване на заявление-декларация за отпускането на помощта по чл.8д, ал.1 от ЗСПД в тримесечен срок от датата на издаване на ЕР № 0322/032 от 14.02.2019г. на НЕЛК, началната дата, от която се следва отпускането на помощта, се определя при прилагането на чл.8д, ал.7 от ЗСПД, а именно от началото на месеца, през който е подадено заявлението. С оглед на което е направен извод, че правилно и законосъобразно с обжалваната заповед на Директора на Дирекция „Социално подпомагане” – Чирпан, по подаденото от Т.С. Заявление-декларация вх. № ЗСПД/Д-СТ-Ч/1170 от 20.05.2019г., месечната помощ по чл.8д, ал.1 от ЗСПД, е приета за дължима и съотв. отпусната считано от 01.05.2019г., в съответствие със законовата регламентация по чл.8д, ал.7 от ЗСПД. В мотивите на решението са изложени съображения, че волята на законодателя във връзка с прилагането на чл.8д, ал.8 от ЗСПД еднозначно свързва тримесечния срок с датата на издаването на експертното решение, а не с датата на неговото получаване, поради което ирелевантно за определяне на началния момент, от който се следва отпускането на помощта, е кога в случая ЕР № 0322/032 от 14.02.2019г. на НЕЛК е било получено от заявителката.

 

По делото са представени и приети като доказателства документите, съдържащи се в образуваната административна преписка по издаването на оспорената Заповед № ЗСПД/Д-СТ-Ч/1170 от 21.05.2019г. на Директора на Дирекция „Социално подпомагане” – Чирпан и на потвърждаващото заповедта Решение № 24-РД06-0024/ 17.06.2019г. на Директора на Регионална дирекция за социално подпомагане – Стара Загора. Като доказателства са приети и представените от жалбоподателката писмо изх. № 2025/ 24.06.2019г. от Директора на НЕЛК и обратна разписка – известие за доставяне. 

 

Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с направените в жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните и като извърши цялостна проверка на законосъобразността на оспорения административен акт в обжалваната му част на основание чл. 168, ал.1 във връзка с чл.146 от АПК, намира за установено следното:

 

   Оспорването, като направено от легитимирано лице с правен интерес, в законово установения преклузивен срок и против административен акт, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност, е процесуално допустимо.

 

Разгледана по същество жалбата е основателна.

 

            Оспорената Заповед № ЗСПД/Д-СТ-Ч/1170 от 21.05.2019г. е издадена от материално и териториално компетентния административен орган – Директора на Дирекция „Социално подпомагане” – Чирпан, при упражняване на законово регламентираните му правомощия по чл.10, ал.4 във вр. с чл.8д, ал.1 от ЗСПД.

 

Обжалваният административен акт е постановен при спазване на законово регламентираните процесуални правила и НА формалните изисквания досежно неговото съдържание.

 

            Съгласно разпоредбата на чл.8д, ал.1 от ЗСПД, месечни помощи за отглеждане на дете с трайно увреждане до 18-годишна възраст и до завършване на средното образование, но не по-късно от 20-годишна възраст, се предоставят на родители (осиновители), когато отглеждат деца с трайни увреждания, независимо от доходите на семейството, при условие че детето живее постоянно в страната и не е настанено за отглеждане извън семейството по реда на чл. 26 от Закона за закрила на детето.

В случая от фактическа страна не е спорно по делото /а и се установява от представените доказателства/, че по отношение на жалбоподателката Т.С. е налице възникнало право на семейно подпомагане по чл.8д, ал.1 от ЗСПД – за получаване на месечна помощ за отглеждане на дете с трайни увреждания /И.М.Д., с определена с ЕР на НЕЛК 50% трайно намалена работоспособност/. Именно осъщественият фактически състав по чл.8д, ал.1 от ЗСПД и упражненото от Т.С. право на подпомагане чрез подаденото от нея в Дирекция „Социално подпомагане“ – Чирпан Заявление-декларация вх. № ЗСПД/Д-СТ-Ч/1170 от 20.05.2019г., е мотивирало издаването на обжалваната заповед за отпускането на месечна помощ по чл.8д, ал.1 на Т.А.С.. Спорният по делото въпрос се свежда до това, кой е началният момент, от който се следва отпускането на помощта респ. дали правилно и законосъобразно с обжалвания административен акт помощта е отпусната при прилагането на чл.8д, ал.7 от ЗСПД.

 

Съгласно чл.8д, ал.7 от ЗСПД, месечните помощи по ал. 1 и 2 се отпускат от началото на месеца, през който е подадено заявлението-декларация, до изтичането на срока, определен в експертното решение на ТЕЛК/НЕЛК. Съответно в разпоредбата на ал.8 на чл.8д от ЗСПД е регламентирано, че месечната помощ по ал. 1 се отпуска от 1-во число на месеца, през който е определена датата на инвалидността в експертното решение на ТЕЛК/НЕЛК, но не повече от една година назад, считано от месеца на подаване на заявлението-декларация, ако то е подадено в тримесечен срок от датата на решението, като размерът на помощта за периода преди подаването на заявлението-декларация е 50 на сто от размера на помощта, определен по реда на ал. 3 за съответната година. В чл.24б, ал.4 от ППЗСПД е предвидено че в случаите на преосвидетелстване на дете с трайно увреждане месечните помощи се отпускат от първо число на месеца, през който е отпаднало основанието за отпускането им, но не повече от една година назад, считано от месеца на подаване на заявлението декларация, при условие че няма промяна във вида и степента на трайното увреждане или в степента на трайно намалената работоспособност, които да водят до отпадане на правото, когато заявлението декларация е подадено в тримесечен срок от датата на издаване на новото експертно решение на ТЕЛК/НЕЛК.

 

Както в оспорената Заповед № ЗСПД/Д-СТ-Ч/1170 от 21.05.2019г. на Директора на Дирекция „Социално подпомагане” – Чирпан, така и в потвърждаващото заповедта  Решение № 24-РД06-0024/ 17.06.2019г. на Директора на РДСП – Стара Загора, е прието, че доколкото Заявление-декларация вх. № ЗСПД/Д-СТ-Ч/1170 от 20.05.2019г. за отпускане на месечна помощ за отглеждане на дете с трайно увреждане по чл. 8д, ал.1 от ЗСПД, е подадена повече от три месеца след издаването на ЕР № 0322/032 от 14.02.2019г. на НЕЛК, началният момент за отпускането на помощта се определя при прилагането на чл.8д, ал.7 от ЗСПД.

 

Този извод е неправилен и несъответен на целта на закона, по следните съображения:

 

Видно от представеното и прието като доказателство по делото Експертно решение № 0322/032 от 14.02.2019г. на Специализиран състав по Вътрешни и белодробни болести при Националната експертна лекарска комисия, със същото изцяло е потвърдено /по всички поводи/ ЕР № 2448 от 01.11.2018г. на ТЕЛК към УМБАЛ „Проф. д-р Ст. Киркович“ АД – гр. Стара Загора, вкл. определената с това решение /при условията на преосвидетелстване/ 50 % трайно намалена работоспособност на освидетелстваното лице И.М.Д.. Съгласно посочената като дата на постановяване на ЕР № 0322/032 на НЕЛК, същото е издадено на 14.02.2019г. От представената към писмо изх. № 2025/ 24.06.2019г. на Директора на НЕЛК и обратна разписка – известие за доставяне, се установява, че ЕР № 0322/032 от 14.02.2019г. на НЕЛК е било изпратено от НЕЛК на 14.05.2019г. и съотв. получено от освидетелстваното лице на 16.05.2019г. т.е още към момента на изпращането на експертното решение и преди неговото получаване, е бил изтекъл тримесечният срок за подаване на заявлението за упражняване на правото при прилагане на хипотезата на чл.8д, ал.8 от ЗСПД.

Преобладаващата съдебна практика, вкл. на Върховен административен съд, е че не с издаването, а с узнаването на административния акт (ЕР на ТЕЛК/ НЕЛК), се свързва настъпването на последиците от акта и съотв. възможността на заинтересованото лице да реализира правата си, включително да оспори експертното решение, ако то е неблагоприятно за него и в този смисъл нормите на чл. 8д, ал.8 от ЗСПД /чл.9, ал.6 от ЗСПД, отм./, респ. чл.24б, ал.4 от ППЗСПД, следва да се тълкуват корективно и логически - а именно че изчисляването на тримесечния срок следва да започне от момента на узнаване от родителя за експертното решение /Решение № 1768/ 08.02.2018г. по адм. дело № 8243/2017г. по описа на ВАС, Решение № 1243 от 04.02.2015г. по адм. дело № 12294/2014г. по описа на ВАС, Решение № 9752 от 20.07.2017г. по адм. дело № 4735/2017г. по описа на ВАС и др./. Този извод следва както от общите разпоредби на АПК относно съобщаването на административните актове и сроковете за тяхното оспорване /чл.61, ал.1 и чл.149, ал.1 от АПК/, така и от съдържащата се в чл.112, ал.1, т.4 и чл.112а от Закона за здравето специална правна регламентация. Нещо повече – тълкуването на предвидения в чл.8д, ал.8 от ЗСПД, респ. в чл.24б, ал.4 от ППЗСПД тримесечен срок в контекста на узнаването, а не на издаването на експертното решение на НЕЛК/ТЕЛК,  произтича от законово регламентираната в чл.8д, ал.4 от ЗСПД цел на месечната помощ за отглеждане на дете с трайно увреждане - да подпомогне семействата в отглеждането на децата с трайни увреждания в семейна среда и тяхното социално включване. В този смисъл недопустимо е поради бездействието на администрацията на НЕЛК своевременно да изпрати издаденото ЕР № 0322/032 от 14.02.2019г., да произтичат неблагоприятни правни последици за правоимащото по чл.8д, ал.1 от ЗСПД лице. Очевидно е и че преди да бъде получено постановеното от НЕЛК/ТЕЛК експертно решение, няма как да бъде заявено отпускане на месечна помощ за отглеждане на дете с трайно увреждане по чл.8д от ЗСПД, доколкото упражняването на правото изисква подаване на заявление - декларация по образец, утвърден от Министъра на труда и социалната политика, съгласно който образец следва да бъде посочено влязлото в сила ЕР на НЕЛК/ ТЕЛК за освидетелстване/преосвидетелстване на детето, за което се иска отпускането на помощта и съотв. да бъде приложено /представено за справка/ това експертно решение. След като в тримесечния срок от издаване на ЕР № 0322/032 от 14.02.2019г., Т.С. не е била уведомена за това експертно решение и съотв. лицето не е знаело нито за неговото издаване, нито за съдържанието му от гл.т на определената оценка /процент трайно намалена работоспособност/ на сина й, за нея е съществувала обективна невъзможност да заяви и упражни своевременно правото си по чл.8д, ал.1 от ЗСПД. Ако се приемат за правилни съображенията на органите на Агенцията за социално подпомагане, че в случая за определяне на началния момент, от който се следва отпускането на помощта, е ирелевантно кога ЕР № 0322/032 от 14.02.2019г. на НЕЛК е било получено от заявителката, би означавало да се допусне неизпълнението респ. недобросъвестното изпълнение на задължения от страна на органите на медицинската експертиза, да рефлектира неблагоприятно върху съдържанието и упражняването на правото по чл.8д, ал.1 от ЗСПД от правоимащото лице Т.С., вкл. от гл.т. на началната дата, считано от която се следва отпускането на помощта, което противоречи както на правната, така и на житейската логика, на целите Закона за семейни помощи за деца и на смисъла, целта и предназначението  на помощта по чл.8д, ал.1 от ЗСПД - да подпомогне родителите на дете, което е с установени трайни увреждания за неговото адекватно и пълноценно отглеждане, осигуряване на необходимата грижа с оглед спецификата на увреждането и индивидуалните нужди на детето. В случая  възприетото в оспорената Заповед № ЗСПД/Д-СТ-Ч/1170 от 21.05.2019г. на Директора на Дирекция „Социално подпомагане” – Чирпан и в потвърждаващото заповедта  Решение № 24-РД06-0024/ 17.06.2019г. на Директора на РДСП – Стара Загора основание за отпускането на помощта при прилагането на чл.8д, ал.7 от ЗСПД, правото на заявителката за отпускането на месечна помощ по чл.89, ал.1 от ЗСПД за минали периоди, е отречено единствено и само заради несвоевременното изпълнение от страна на органите на медицинската експертиза на задължението им по чл.112а от Закона за здравето, като преклудираната възможност за получаването на помощта съгласно чл. 8д, ал.8 от ЗСПД респ. чл.24б, ал.4 от ППЗСПД, се основава не на неупражняването на правото в нормативно предвидения тримесечен срок, а на административното бездействие на администрацията на ТЕЛК в рамките на този срок да уведоми заинтересованото лице за издаденото решение, което е недопустимо - не може правоимащото лице да търпи неблагоприятни правни последици от неправомерното административно бездействие. Аргумент за това е и разпоредбата на чл.24б, ал.6 от ППЗСПД – след като закъснението на преосвидетелстването на детето не по вина на родителите законът признава като обстоятелство, което не може да рефлектира върху съдържанието и упражняването на правото по чл.8д, ал.1 от ЗСПД, вкл. от гл.т. на началната дата, считано от която се следва отпускането на помощта, на още по-силно основание като такова обстоятелство следва да се разглежда обективната невъзможност за подаване на заявлението в тримесечен срок от издаването на ЕР на НЕЛК, поради липсата на своевременно уведомяване на родителя на освидетелстваното дете за постановяването на това експертно решение.

 

В случая, както беше посочено ЕР № 0322/032 от 14.02.2019г. на НЕЛК е било изпратено от НЕЛК на 14.05.2019г. т. е към момент, в който е изтекъл тримесечния срок за подаване на заявлението за упражняване на правото при прилагане на хипотезата на чл.8д, ал.8 от ЗСПД респ. на чл.24б, ал.4 от ППЗСПД. Експертното решение е било получено от освидетелстваното лице /И.М.Д./ на 16.05.2019г., а Заявлението-декларация с искане за отпускане на месечна помощ за отглеждане на дете с трайно увреждане по чл. 8д, ал.1 от ЗСПД е било подадено от майка му Т.С. в Дирекция „Социално подпомагане“ – Чирпан на 20.05.2019г. С оглед на което съдът приема, че доколкото заявлението е подадено в 3-месечен срок от дата на съобщаване на ЕР на НЕЛК /релевантният момент, с който се свързва настъпването на последиците от експертното решение и съответно възможността на заинтересованото лице да реализира правата си/,  определянето на началния момент на отпускането на помощта по чл.8д, ал.1 от ЗСПД е следвало да бъде извършено при прилагането на чл.8д, ал.8 от ЗСПД респ. чл.24б, ал.4 от ППЗСПД.

 

В този смисъл при неправилно тълкуване и прилагане на разпоредбите на ЗСПД и ППЗСПД; в противоречие с целта на закона и с принципа за съразмерност по чл.6 от АПК, административния орган е отказал отпускането на месечна помощ за период, за който безспорно са налице предпоставките за нейното получаване и на практика е лишил правоимащото лице от подпомагане. Следователно по отношение на Заповед № ЗСПД/Д-СТ-Ч/1170 от 21.05.2019г. на Директора на Дирекция „Социално подпомагане” – Чирпан в обжалваната й част са налице отменителните основания по чл.146, т.4 и т.5 от АПК и оспореният административен акт в частта относно определения начален момент за отпускането на помощта по чл.8д, ал.1 от ЗСПД, следва да бъде отменен, като незаконосъобразен. Доколкото естеството на акта не позволява решаването на въпроса по същество и с оглед правилото на чл. 173, ал. 2 от АПК, преписката следва да бъде върната на компетентния административен орган за ново произнасяне по подаденото от Т.С. Заявление-декларация вх. № ЗСПД/Д-СТ-Ч/1170 от 20.05.2019г., при съобразяване с дадените с настоящото решение задължителни указания по тълкуването и прилагането на чл.8д, ал.8 от ЗСПД, респ. на чл.24б, ал.4 от ППЗСПД.

 

           

Водим от горните мотиви и на основание чл.172, ал.2, предложение второ и чл.173, ал.2 от АПК, Старозагорският административен съд 

 

 

                               Р     Е     Ш     И     :

 

 

ОТМЕНЯ по жалба на Т.А.С. ***, Заповед № ЗСПД/Д-СТ-Ч/1170 от 21.05.2019г., издадена от Директора на Дирекция „Социално подпомагане” – Чирпан, с която на Т.А.С. е отпусната месечна помощ по чл.8д, ал.1 от ЗСПД в размер на 350 лева, за срок от 01.05.2019г. до 30.11.2020г., в частта й относно определения начален момент за отпускане на помощта, като незаконосъобразна.

 

           ИЗПРАЩА преписката на Директора на Дирекция „Социално подпомагане” – Чирпан за ново произнасяне по подаденото от Т.А.С. Заявление – декларация вх. № ЗСПД/Д-СТ-Ч/1170 от 20.05.2019г., с искане за отпускане на месечна помощ за отглеждане на дете с трайно увреждане по чл. 8д от ЗСПД, при съобразяване с дадените указания по тълкуването и прилагането на закона.

 

ОПРЕДЕЛЯ 14-дневен срок за произнасяне на административния орган, считано от датата на влизане в сила на решението.

 

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване, съгласно чл.10, ал.6 от  Закона за семейни помощи за деца.

 

 

 

                                                                                     СЪДИЯ: