Р Е
Ш Е Н
И Е
№......................................2021 г.,
гр. Варна
В
ИМЕТО НА НАРОДА
ВАРНЕНСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, ХVІІІ
състав,
в публично
заседание на девети декември 2020 г., в състав:
Административен съдия: МАРИЯ ЖЕЛЯЗКОВА
при секретаря
Виржиния Миланова
като разгледа
докладваното от съдията адм.дело № 2407/2020г.
по описа на съда, за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.27 и сл. от ЗУСЕСИФ
вр. чл.145 и сл. от АПК.
Образувано е по жалба на „Е. съдружие“ ООД, ЕИК
*********, със седалище и адрес на управление: гр.Варна, ул.“Опълченска“ № 10
офис 6, представлявано от управителя Д. С. Е., против Отказ
на Ръководителя на управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и
конкурентоспособност“ 2014-2020г., с който е отхвърлено проектно предложение с
рег. № BG16RFOP002-2.073-16656 за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ,
обективиран в публикувания на сайта на ОПИК на
11.09.2020г. „Списък на предложените за отхвърляне
проектни предложения“.
Жалбоподателят
твърди, че оспореният акт е незаконосъобразен, като издаден при допуснати
съществени процесуални нарушения и в противоречие с материалния закон. Конкретно сочи нарушение на императивното изискване на чл.35 АПК, доколкото
актът е постановен без да са изяснени всички факти и обстоятелства от значение
за случая, като неправилно е прието, че „Е. съдружие“ ООД е регистрирано след
изискуемата дата. Твърди, че дружеството е осъществявало стопанска дейност през
цялата 2019г., но под различна правна форма, тъй като е универсален
правоприемник на преобразувалото се „Е. съдружие“ СД. В този
смисъл счита, че
изцяло отговаря на критериите за допустимост в т.11.1 подт.2 от Условията за кандидатстване. На изложените основания моли
съдът да отмени атакуваното решение по отношение на проектното му предложение, като процедурата по оценяване на проекта да бъде възобновена. В с.з.
не се явява представител. Представено е
писмено становище, с което жалбата се поддържа, като са
доразвити наведените възражения. Претендира присъждане на
съдебно –деловодни разноски.
Ответникът - Ръководителят на
управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“
2014-2020 и Главен директор на ГД „Европейски фондове за конкурентоспособност“
в Министерство на икономиката, в депозирани по делото чрез
процесуален представител писмени бележки, оспорва жалбата. Твърди, че жалбоподателят не е
отговаря на правилото по т.11.1, подточка 2, където е предвидено като условие
кандидатите да са регистрирани преди 01.07.2019г. и да са осъществявали
стопанска дейност през цялата 2019г. Изразява становище, че е спазена
процедурата по оценка и издаване на постановения акт, като последният е
съобразен със заложените критерии и условия, поради което се явява и
законосъобразен. На изложените основания моли отхвърляне на жалбата. Претендира
присъждане на юрисконсултско възнаграждение. В условия на евентуалност прави
възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение претендирано от жалбоподателя.
След
като разгледа доказателствата по делото и становищата на страните, съдът приема за установено от
фактическа страна следното:
Със
Заповед № РД-16-375/12.05.2020г. на Главния директор на ГД „Европейски фондове
за конкурентоспособност“ и ръководител на УО на Оперативна програма „Иновации и
конкурентоспособност“ 2014-2020г. е утвърден пакет от документи за провеждане
на процедура за подбор на проекти BG16RFOP002-2.073 „Подкрепа на микро и малки
предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията
COVID-19, по приоритетна ос „Предприемачество и капацитет за растеж на МСТ“,
Инвестиционен приоритет 2.2 „Капацитет за растеж на МСП“ на ОПИК, като са
утвърдени условия за кандидатстване и изпълнение по процедурата, обява за
откриване на процедура на подбор на проекта. Разпоредено е документите да се
публикуват на интернет страницата на Оперативната програма, както и в
Информационната система за упправление и наблюдение „ИСУН 2020“.
Със
заповед № РД-16-380/14.05.2020г. на същия
орган е определен състав на оценителната комисия за извършване на
комплексна оценка – председател, секретари и членове с право на глас, изменена със Заповед № РД-16-559/10.07.2020г., считано
от осма оценителна сесия.
Със
Заповед № РД-16-381/14.05.2020г. са утвърдени
опростени процедурни правила за работа на Оценителната комисия във връзка с
предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по процедура BG16RFOP002-2.073
„Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите
последствия от пандемията COVID-19, по програма „Иновации и
конкурентоспособност“ 2014-2020, обективирани в
Приложение № 1 към заповедта. Съгласно одобрената
процедура предоставянето на безвъзмездна финансова помощ се осъществява по
опростени правила в съответствие с чл.21 ал.1 т.1 от ЗМДВИП, обявено с решение
на НС от 13.03.2020г. ЗУСЕСИФ и ПМС № 162/2016г. По процедурата се извършва комплексна оценка, която
включва проверка на съответствието на проектното предложение с минималните
изисквания, предвидени в условията за кандидатстване и документална проверка
дали кандидатът отговаря на изискванията за бенефициент. Периодично,
служителите с права на администратор на сесии в ИСУН, присъединяват постъпилите
проектни предложения в рамките на оценителна сесия. След присъединяването към
оценителната сесия, определените със
заповед за сформиране на оценителна комисия лица извършват съответните
предвидени в процедурата служебни проверки. Проверката на всяко проектно
предложение се осъществява от
един член на оценителната комисия с право на глас, в съответствие с утвърдените критерии, като за целта се попълва
оценителен лист в ИСУН. Съгласно т.2.18 от правилата кандидатите, на които е отказано предоставяне на
безвъзмездна финансова помощ се уведомяват посредством ИНУС, като им се изпраща
утвърденият от Ръководителя на УО списък с предложените за отхвърляне проектни
предложения.
В одобрените
условия за кандидатстване и изпълнение за предоставяне на безвъзмездна
финансова помощ по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“
2014-2020, по процедура за подбор на проекти - BG16RFOP002-2.073 „Подкрепа на
микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от
пандемията COVID-19, са разписани всички
изисквания към кандидатите по процедурата във връзка с подаваните от тях
проектни предложения.
На 14.05.2020г.
жалбоподателят „Е. Съдружие“ ООД е подал проектно предложение,
регистрирано под № BG16RFOP002-2.073-16656. с Формуляр за кандидатстване за
безвъзмездна помощ в размер на 10 000 лв. – разходи, необходими за преодоляване
на недостига на средства или липса на ликвидност, настъпили в резултат от
епидемичния взрив от COVID-19. Във Формуляра са описани приложените към него
документи, в т.ч. под т.6 и „Прикачени електронно подписани документи“ – 4
бр.декларации и административен договор.
Във връзка с подаденото проектно предложение на
жалбоподателя е извършена комплексна оценка от оценителя С.Й.Р. - член на оценителната комисия под № 45, съгласно одобрените критерии за оценка /част от
условията за кандидатстване по процедурата/. В хода на извършена проверка е констатирано, че
1.кандидатът се представлява от две лица – Д. С. Е. и Г. Б. Е., заедно и
поотделно, а декларацията за запознаване с Условията за кандидатстване е
подадена само е първата от тях; 2.за втория представляващ няма издадено
свидетелство за съдимост; 3.кандидатът е регистриран в Търговския регистър на
29.08.2019г.
Предвид установеното, в
изготвената комплексна оценка е посочено, че
кандидатът не отговаря на изискванията за
допустимост по т.11.1
подт.2 от Условията за кандидатстване по процедурата и Критерий № 14 от
Критерии и методология за оценка на проектните предложения, съгласно които допустими по
процесната процедура за подбор на проекти са само кандидати, които са
регистрирани преди 01.07.2019г. и са осъществявали стопанска дейност през
2019г.
От оценителната комисия e изготвен Доклад № 93-00-1677/11.09.2020г. до УО на
ОПИК с приложен към него списък на предложените за отхвърляне проектни
предложения от седемнадесетата оценителна сесия и основанието за
отхвърлянето им, измежду които под № 162 е и проектното предложение на жалбоподателя „Е. съдружие“ ООД, с рег.№ BG16RFOP002-2.073-16656.
На 11.09.2020г. РУО е
одобрил „Списък на
предложение за отхвърлени проектни предложения и основанията за отхвърлянето им“, сред които
проектни предложения е и това на оспорващото дружество. Резултатите от тази седемнадесета оценителна сесия, в това число и обжалваният отказ на РУО на програмата е
публикуван в сайта opic.bg на 11.09.2020г. в съответствие с т. 2.15 от Опростените
правила, а на 20.08.2020г. на имейла на дружеството е изпратено съобщение, адресирано до
кандидата съобразно т.2.18 от същите опростени правила.
Посочените от РУО основания за отхвърляне на проектното предложение на оспорващия са идентични с тези в оценителния лист, описани
по-горе.
В хода на съдебното производство, в изпълнение на
съдебно разпореждане от ответника е представено Решение № 574/13.07.2016г. на Министерски съвет на Република България за Управляващ орган
по ОПИК 2014–2020 е определена Главна Дирекция „Европейски фондове и
конкурентоспособност“ на Министерството на икономиката, а за сертифициращ орган
по същата програма е определена Дирекция „Национален фонд“ на Министерство на
финансите.
С оглед указаната доказателствена
тежест, от жалбоподателя са представени: План за преобразуване на „Е. Съдружие“
СД от 30.07.2019г.; Проект на дружествен договор на дружество с огланичена
отговорност „Е. Съдружие“ ООД; и Протокол от общо събрание на съдружниците в „Е.
Съдружие“ СД, като и трите документа са с нотариална заверка на подписите от
30.07.2019г. От същите се устантовява, че съдружниците в СД са взели решение за
преобразуване на същото чрез промяна в правната му форма – от събирателно
дружество в дружество с ограничена отговорност, като първото се прекратява без
ликвидация по чл.264 и сл. от ТЗ. Договорено имуществените отношения между
преобразуващото се и новоучреденото дружество да се уредят въз основа на
счетоводен баланс изготвен към 30.06.2019г., както и дружестото с ограничена
отговорност да е универсален правоприемник на преобразуващото такова.
При така
установената фактическа обстановка, съдът достигна до следните правни изводи:
Жалбата е подадена
от лице с правен интерес, чиито права и законни интереси са
засегнати пряко от решението в оспорената му част, в
законоустановения 14-дневен срок и против подлежащ на оспорване акт, предвид разпоредбите на чл.27 ал.1 във вр. с чл.38 т.1 от
ЗУСЕСИФ, поради което се явява допустима.
По нейната основателност, съдът съобрази следното:
По валидността на акта:
След извършване на
служебна проверка, съдът установи, че обжалвания акт е издаден от компетентен
орган. Съгласно чл.38 т.1 от
ЗУСЕСИФ в 10-дневен срок
от одобряването на оценителния доклад, съответно от изтичането на срока по чл.36 ал.2 от
ЗУСЕСИФ, ръководителят на
управляващия орган издава мотивирано решение, с което отказва предоставяне на
безвъзмездна финансова помощ за всяко проектно предложение, включено в списъка
по чл.35, т.3. Съгласно чл.9 ал.5 от
ЗУСЕСИФ РУО е ръководителят на администрацията или организацията,
в чиято структура се намира управляващия орган или оправомощено от него лице. С
Решение № 574/13.07.2016 г. на Министерски съвет е определен за управляващ и
сертифициращ орган Министерство на икономиката, съответно за ръководител на УО
– Министъра на икономиката. Със своя Заповед № РД-16-638/30.07.2020г.
същият е определил И.И. – и.д.Главен Директор на Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност” в МИ да изпълнява функции на ръководител на УО по ОП “ИК“.
Предвид горното и доколкото оспореният акт е издаден в изискуемата от закона писмена форма,
следва да се направи извод, че не страда от пороци, водещи до неговата
нищожност.
По процесуалната
законосъобразност:
При извършената служебна
проверка, съдът не констатира допуснати съществени
нарушения на административнопроизводствените
правила. Производството по предоставяне на
безвъзмездна финансова помощ по конкретната процедура е осъществено изцяло в
съответствие с утвърдените опростени процедурни правила за работа на
оценителната комисия и съобразно опростените условия за кандидатстване, които
правила и условия са в съответствие с чл.21, ал.1, т.2 от Закона за мерките и
действията по време на извънредното положение, обявено с решение на НС от
13.03.2020г. и за преодоляване на последиците. Оспореният акт съдържа
фактически и правни основания за отхвърляне на проектното предложение. Посочени са конкретни
обстоятелства и правните изводи, въз основа на които издателят му е приел, че
следва да отхвърли искането за предоставяне на
безвъзмездна финансова помощ.
По
материално-правната законосъобразност:
Съдът намира за основателни
възраженията на жалбоподателя за неправилно тълкуване и приложение на
материалния закон. Като причина за отказа РУО е посочил, че кандидатът е с
регистрация от 29.08.2019г., поради което не отговаря на изискването за допустимост по т.11.1
подт.2 от Условията за кандидатстване по процедурата - да е регистриран
преди 01.07.2018г. и да е осъществявал стопанска дейност през 2019г. В мотивите
е посочено, че тази информация е получена след служебна справка в Търговския
регистър и регистър на ЮЛНЦ. Поради това и доколкото в Приложение № 4 изрично е
посочено, че при несъответствие с изискванията по т.13-23 и т.27, проектното
предложение се отхвърля, то
направеното такова от „Е. съдружие“ ООД е отхвърлено само на това основание,
без да са давани указания за отстраняване на другите установени нередовности.
С оглед наведените от
жалбоподателя възражения и представените от същия писмени доказателства, съдът
извърши служебна справка в Търговсия регистър по ЕИК на дружеството, при която
констатира, че записът съдържа изрично отбелязване, че „Е. съдружие“ ООД е
правоприемник на „Е. съдружие“ СД /преобразуващо дружество/, като видно от
публикуваните актове, в т.ч. Дружествен договор е видно, че се касае за
универсално правоприемство и преобразуващото се дружество се прекратява без
ликвидация.
При тази информация, която както
е посочено и в оспорения отказ е станала достояние на оценителя, респ. и на
РУО, неправилно е тълкуването на последния, че кандидатът не е отговарял на
изискването за допустимост по т.11.1
подт.2 от Условията за кандидатстване по процедурата. Това е така, поради следното:
В съответствие с чл.264 от ТЗ, търговско дружество /преобразуващо се дружество/ може да се преобразува чрез промяна на правната
форма, като се превърне в търговско дружество от друг вид /новоучредено дружество/.
Новоучреденото дружество става правоприемник на преобразуващото се дружество,
което се прекратява без ликвидация. Съгласно чл.264з, ал.2 и ал.3 от ТЗ, с вписването на промяната на правната
форма в търговския регистър, преобразуващото се дружество се прекратява и
възниква новоучреденото. Правата и задълженията на преобразуващото се дружество
преминават изцяло върху новоучреденото дружество. Съдружниците и акционерите в
преобразуващото се дружество стават съдружници или акционери в новоучреденото.
В случая не става въпрос за нововъзникнал субект в буквалния смисъл на думата,
а за универсален правоприемник на преобразуващото се дружество върху който
преминават изцяло правата и задълженията на това дружество, поради което
изводите на оценителя, респ. и на административния
орган, че става въпрос за нов субект, който не е извършвал стопанска дейност не съответстват на материалния закон.
Подобно буквално тълкуване на законовите разпоредби не съответства нито на
целта на закона, нито на относимите обществени отношения. В тази връзка следва да бъде
отбелязано, че нито в ЗУСЕСИФ, нито в одобрените Условията за
кандидатстване се съдържат специални разпоредби, които да дерогират общите
правила на Търговския закон.
В горния смисъл е и съдебната
практика: Решение
№ 5645/30.04.2018г.
по адм.д. № 1861/2018г. на ВАС,
VII отд., Решение № 9591/12.07.2018г.
по адм. д. № 571/2018г. на ВАС,
VII отд.
В случая извършената промяна в правната форма на
дружеството от СД в ООД не
води по никакъв начин до промяна на критериите за оценка, нито пък заличава с
обратна сила фактите и обстоятелствата, релевантни за оценка на проектното предложение. Условието по т.11.1 подт.2 има за цел да препятства получаването на помощи от
субекти, които не развиват търговска дейност и не участват в гражданския и
търговския оборот, т.е. евентуално получената от такива безвъзмездна помощ няма
да постигне целта, за която се предоставя, а ще облагодетелства неправомерно
съответния субект. Настоящият случай обаче не е такъв, предвид изложените
по-горе съображения и с оглед обстоятелството, че правообразуващото дружество е
регистрирано през 2008г. и безспорно от
представените със заявлението доказателства и от оценителният лист се
установява, че е развивало търговска дейност и през цялата 2019г. В тази връзка прави впечатление и обстоятелството, че
при преценка на други критерии за оценка е зачетен целият
период предмет на проверка, в т.ч. и когато дружеството е съществувало под
друга правна форма.
Видно от представените по делото доказателства и
публично достъпната информация в търговския регистър единствената промяна в
случая е на правната форма на дружеството. И преди и след промяната, съдружниците и представляващите
са едни и същи, новоучреденото дружеството е универсален
правоприемник на прекратеното дружество и всички права и задължения от
преобразуващото се дружество преминават върху новоучреденото такова. Промяната
в правната форма на дружеството по никакъв начин не води до промяна нито в
опита, нито в дейността, нито във финансовия капацитет и пр. за постигане целта на помощта –
осигуряване на капитал на предприятието на жалбоподателя за преодоляване
икономическите последици от пандемията COVID-19 и стабилност на работните места.
Предвид изложеното, съдът намира, че оспореният акт, като постановен в
противоречие с материалния закон се явява незаконосъобразен и следва да се
отмени, като преписката се върне на административния орган за продължаване на
производството по преценка редовността и основателността на проектното
предложение на „Е. съдружие“ ООД.
С оглед изхода на правния спор и своевременно
направеното искане, на осн. чл.143 ал.1
от АПК в полза на жалбоподателя следва да бъдат присъдени съдебно-деловодни разноски, доказани в размер на 80 лв. – внесена държавна такса
Воден от горното, съдът
Р Е
Ш И :
ОТМЕНЯ Отказ на
Ръководителя на управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и
конкурентоспособност“ 2014-2020г. по процедура
BG16RFOP002-2.073 „Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на
икономическите последствия от пандемията COVID-19, обективиран в публикувания на
сайта на ОПИК на 11.09.2020г. „Списък
на предложените за отхвърляне проектни предложения“, с
който е отхвърлено проектно предложение с рег. № BG16RFOP002-2.073-16656 на „Е. съдружие“ ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление:
гр.Варна, ул.“Опълченска“ № 10 офис 6, представлявано от управителя Д. С. Е., за
предоставяне на безвъзмездна финансова помощ.
ВРЪЩА административната преписка на Ръководителя на управляващия орган на на
Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020г. по процедура BG16RFOP002-2.073 „Подкрепа на микро и малки
предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията
COVID-19, за ново произнасяне по проектно предложение с рег. №
BG16RFOP002-2.073-16656 на „Е. съдружие“ ООД, ЕИК *********, гр.Варна, съобразно дадените в мотивите на
настоящото решение задължителни указания по тълкуването и прилагането на
закона.
ОСЪЖДА Министерство на икономиката да заплати на „Е. съдружие“ ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на
управление: гр.Варна, ул.“Опълченска“ № 10 офис 6, представлявано от управителя
Д. С. Е., направените по делото разноски в размер
на 80 /осемдесет/ лева.
Решението може да
се обжалва с касационна жалба в 14-дневен срок от съобщаването му на страните
пред Върховния административен съд.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: