Решение по дело №818/2021 на Районен съд - Несебър

Номер на акта: 14
Дата: 24 януари 2022 г. (в сила от 17 май 2022 г.)
Съдия: Петър Славов Петров
Дело: 20212150200818
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 17 септември 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 14
гр. гр.Несебър, 24.01.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – НЕСЕБЪР, III-ТИ НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на петнадесети декември през две хиляди двадесет и
първа година в следния състав:
Председател:Петър Сл. Петров
при участието на секретаря Красимира Ил. Любенова
като разгледа докладваното от Петър Сл. Петров Административно
наказателно дело № 20212150200818 по описа за 2021 година
за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.59-63 от ЗАНН.
Образувано е по жалба, подадена от Р. МЮМЮН. Х. с ЕГН **********, с адрес:
град Несебър, бл. Е. 1, ап...., срещу Електронен фиш за налагане на глоба серия Г № 0029917
на ОДМВР Бургас, с който за нарушение по чл.483, ал.1, т.1 от КЗ, във връзка с чл.638, ал.4,
вр. чл.638, ал.1, т.1, вр. чл.461, т.1 от КЗ, му е наложено административно наказание “Глоба”
в размер на 250 лева.
Жалбоподателят твърди, че Електронният фиш е незаконосъобразен. За нарушение
по чл.483, ал.1, т.1 от КЗ следва да се състави акт за установяване на адвинистративно
нарушение, а санкията по чл.638, ал.1, т.1 от КЗ да се наложи с издаване на наказателно
постановление, съгласно предвижданията в чл.647, ал.1 и ал.2 от КЗ. Електронен фиш е
предвидено да се издава в случаите по чл.647, ал.3 от КЗ, като санкциите следва да се
налагат в хиптотезите на управление на МПС при спазване на процедурата по чл.638, ал.4 и
ал.6 от КЗ. Моли Електронния фиш да бъде отменен.
В съдебно заседание жалбоподателят не се явява и не се представлява.
Административно наказващият орган също не се явява в съдебно заседание и не
изпраща представител.
Съдът като прецени събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната
съвкупност, приема за установено следното:
Административно наказателното производство е започнало с издаване от ОД МВР –
1
Бургас на Електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено и заснето с
автоматизирано техническо средство или система Серия Г № 00299917 за това, че на
19.11.2020г. в 16:38 часа в град Несебър, ж.к. Черно море 2, като собственик на МПС, което
е в движение, регистрирано в Република България и не е спряно от движение, не е сключил
задължителна застраховка “Гражданска отговорност”. В съдържанието на Електронния фиш
е посочено, че нарушението е установено с автоматизирано техническо средство САИРН
m*Spee Det 2D; МПС е посочено като лек автомобил “Фолксваген Туран” с рег.№ .......,
установено е нарушение по Кодекса за застраховането, заснето с автоматизирано техническо
средство/система № SD2D0032.
В обжалвания Електронен фиш е посочено, че собственик, на когото е регистрирано
МПС, е Р. МЮМЮН. Х. с ЕГН **********.
В електронния фиш е посочено, че за извършеното нарушение на чл.483, ал.1, т.1 от
КЗ, във връзка с чл.638, ал.4, вр. чл.638, ал.1, т.1, вр. чл.461, т.1 от КЗ, се налага глоба в
размер на 250 лева.
Към административно наказателната преписка са приложени: снимков материал,
Удостоверение за одобрен тип средство за измерване № 18.02.5133 от 20.02.2018г.,
Допълнение № 18.07.5133.1 от 31.07.2018г. към Удостоверение за одобрен тип средство за
измерване № 18.02.5133, разпечатка от проверка за сключена застраховка (всъщност от
интернет страницата на Гаранционен фонд).
Съгласно чл.189, ал.8 от ЗДвП електронният фиш подлежи на обжалване по реда на
ЗАНН, като жалбата се подава в 14-дневен срок от получаването му, а когато е направено
възражение по ал.6 – в 14-дневен срок от съобщаването на отказа за анулиране на фиша.
В съдържанието на Електронния фиш не е посочено в какъв срок и пред кой съд
може да се обжалва, поради което възможността на наказания субект да упражни правото си
на жалба е било ограничено. По тази причина съдът приема, че пропускането на срока не
следва да рефлектира върху правната сфера на наказания субект, тъй като е следствие от
пропуск на издателя на оспорения административен акт ясно да означи начина на
обжалването му. Затова и с оглед установените в националното и общностното
законодателство правни гаранции за упражняване правото на защита срещу актове, засягащи
правата и интересите на гражданите, съдът приема, че жалбата е процесуално допустима.
Настоящият съдебен състав намира, че процесният Електронен фиш е
незаконосъобразен, тъй като при издаването му е нарушен материалния закон и са
допуснати съществени нарушения на процесуалните правила.
На първо място, в обжалвания електронен фиш е посочено, че е нарушена
разпоредбата на чл.483, ал.1, т.1 от КЗ, според която разпоредба договор за застраховка
“Гражданска отговорност” на автомобилистите е длъжно да сключи всяко лице, което:
притежава моторно превозно средство, което е регистрирано на територията на Република
България и не е спряно от движение; това изискване не забранява и на всяко друго лице,
различно от собственика на моторното превозно средство, да сключи застрахователния
2
договор.
Съответна на посоченото нарушение е разпоредбата на чл.638, ал.1, т.1 или т.2 от
КЗ, според която на лице по чл.483, ал.1, т.1, което е изпълни задължението си да сключи
задължителна застраховка “Гражданска отговорност” на автомобилистите, се налага глоба
от 250 лева – за физическо лице, респ. имуществена санкция от 2 000 лева за юридическо
лице или едноличен търговец.
В случая, с оглед посочването в електронния фиш, че е налице нарушение на чл.483,
ал.1, т.1 от КЗ, в която разпоредба се въвежда задължение за сключване на договор за
застраховка “Гражанска отговорност” на автомобилистите за всяко лице, което притежава
моторно превозно средство, което е регистрирано на територията на Република България и
не е спряно от движение, неправилно е приложена съответната на нарушението санкционна
норма. В този случай не е следвало да бъде наложено наказание на основание чл.638, ал.4,
вр. чл.638, ал.1, т.2, вр. чл.461, т.1 от КЗ.
Посочената в Електронния фиш санкционна норма – чл.638, ал.4 от КЗ, отговаря на
друго по вид нарушение, а именно на това по чл.638, ал.3 от КЗ и санкционира всяко
управление на МПС, за което няма сключена застраховка “Гражданска отговорност”.
Същевременно при нарушение по чл.483, ал.1, т.1 от КЗ (посочено в Електронния фиш)
“управлението” не е част от изпълнителното деяние. Нарушението по чл.483, ал.1, т.1 от КЗ
е различно от нарушението по чл.638, ал.4 от КЗ, като първото е формално и наказуемо по
чл.638, ал.1, т.1 от КЗ от момента на придобиване и регистриране на МПС или от изтичане
валидността на предходната полица за застраховка “Гражданска отговорност” на
автомобилистите. За съставомерността по чл.638, ал.4 от КЗ обаче е необходимо управление
на МПС, за което няма сключен и действащ застрахователен договор за задължителна
застраховка “Гражданска отговорност” на автомобилистите. В обжалвания Електронен фиш
обаче никъде не е отразено, че е констатирано управление на процесния автомобил. Казано
по друг начин – в процесния Електронен фиш самото нарушение не е описано словестно,
поради което и не става ясно какво е.
С оглед това смесване между посоченото нарушение и посочената санкционна
норма остава неясна волята на административно наказващия орган досежно твърдяното
нарушение и се стига до невъзможността жалбоподателят да разбере за какво е наказан –
дали за това, че като собственик на посоченото в електронния фиш МПС няма сключена
задължителна застраховка “Гражданска отговорност”, или за това, че е налице управление
на МПС, за което няма сключена задължителна застраховка “Гражданска отговорност”.
Касае се за две различни нарушения – в единия случай отговорността е за собственика на
МПС, който няма сключена задължителна застраховка на автомобилистите “Гражданска
отговорност”, а в другия случай е за лице, което “управлява” МПС без сключена
задължителна застраховка гражданска отговорност. Горното е самостоятелно основание за
отмяна на Електронния фиш.
На следващо място, ангажирането на административнонаказателната отговорност
при нарушение на разпоредбата на чл.483, ал.1, т.1 от КЗ (посочена като нарушена в
3
процесния Електронен фиш) се реализира със съставяне на АУАН, респ. издаване на НП (по
аргумент от чл.647, ал.1 и ал.2 от КЗ), а не чрез издаване на Електронен фиш. От друга
страна, когато се касае за управление на моторно превозно средство, за което няма сключен
и действащ застрахователен договор за задължителна застраховка “Гражданска отговорост”
на автомобилистите, само тогава се прилага процедурата, регламентирана в чл.647, ал.3 от
КЗ. Този ред е приложим само по отношение на собственика на моторното превозно
средство и е в отклонение от общото правило, въведено в чл.647, ал.1 и ал.2 от КЗ. В
издадения Електронен фиш никъде не се посочва, че е налице управление на МПС, респ.
обстоятелството, че МПС “е в движение” към момента на установяване и заснемане на
нарушението, не е достаъчно дори да се предполага, че превозното средство се е
управлявало, и наред с това като нарушена е посочена разпоредбата на чл.483, ал.1, т.1 от
КЗ, която не предполага управление на МПС. Следователно в случая неправилно е издаден
Електронен фиш вместо да бъде съставен АУАН, респ. издадено НП.
Съгласно разпоредбата на чл.189, ал.4 от ЗДвП, към която препраща чл.647, ал.3 от
КЗ – електронният фиш трябва да съдържа териториалната структура на Министерството на
вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния
час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно
средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на
нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката, начините за
доброволното й заплащане. Така въпреки облекчената процедура по санкциониране с
Електронен фиш, все пак, за да може законосъобразно да бъде издаден Елекронния фиш, в
същия следва освен всичко останало, да бъде извършено пълно, точно и ясно описание на
извършеното нарушение и нарушените правни норми и на кого и каква санкция се налага. В
конкретния случай настоящият състав счита, че това условие не е изпълнено и то до степен,
налагаща отмяна на Електронния фиш.
На следващо място, настоящият състав счита, че в хода на установяване на
административното нарушение също е допуснато съществено нарушение, водещо до
порочност на цялата процедура. Това е така, доколкото в процесния случая Електронният
фиш е издаден на база нарушение, установено и заснето с мобилно техническо средство, но
към преписката не е представен протокол по чл.10, ал.1 от Наредба № 8121з-532 от
12.05.2015г. Според разпоредбата на чл.165, ал.3 от ЗДвП – условията и редът за използване
на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение се
определят с наредба на министъра на вътрешните работи, каквато се явява Наредба № 8121з-
532 от 12.05.2015г. В случай на използване на мобилна система АТСС протокол по чл.10,
ал.1 от Наредбата е задължителен, защото той е доказателство относно мястото и времето на
извършване на нарушението, относно това, с какво по вид АТСС е заснето нарушението,
относно посоката на движение, в която се осъществява контролът, относно въведените
ограничения, относно автомобила, на който е поставено мобилното АТСС, както и дали са
спазени другите изисквания на Наредбата. Липсата на протокол по чл.10, ал.1 от Наредбата
и приложенията към него, съгласно чл.10, ал.3 от Наредбата, сочи на недоказаност на
4
нарушението, поради което обжалваният електронен фиш следва да бъде отменен и на това
самостоятелно основание. Не следва да се счита, че след като не се касае за измерване
режима на скоростта, то правилата на наредбата са неприложими, дори и само за да се
установи точното място на извършване на твърдяното нарушение, което е една от целите на
изискванията на наредбата.
На последно място по делото не се установи дали мобилната система, заснела
нарушението, е била монитрана на движещ се полицейски автомобил или на такъв в покой.
Ако е била монтирана на движещ се полицейски автомобил, в подобни случаи чл.11, ал.2 от
Наредбата въвежда правилото нарушителите да се спират на място и да се предприемат
действия за реализиране на административно наказателната им отговорност за извършеното
нарушение. За нарушения, установени с мобилни АТСС във време на движение, елекронни
фишове не се издават.
С оглед всичко гореописано, настоящият съдебен състав счита, че са допуснати
нередовности, които са опорочили цялото производство и са довели до незаконосъобразно
издаване на Електронен фиш, поради което и същият следва да се отмени.
Така мотивиран и на основание чл.63, ал.3 от ЗАНН, Несебърският районен съд
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Електронен фиш за налагане на глоба Серия Г № 0029917 на ОДМВР
Бургас, с който на Р. МЮМЮН. Х. с ЕГН **********, от град Несебър, блок Е. № 1, ап....,
за извършено нарушение на чл.483, ал.1, т.1 от Кодекса за застраховането, във връзка с
чл.638, ал.4, във връзка с чл.638, ал.1, т.1, във връзка с чл.461, т.1 от Кодекса за
застраховането, е наложена “Глоба” в размер на 250 лв. (двеста и петдесет лева), като
незаконосъобразен.
Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок от съобщаването му на страните
пред Административен съд – Бургас.
Съдия при Районен съд – Несебър: _______________________
5