Решение по дело №248/2020 на Административен съд - Силистра

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 22 февруари 2021 г. (в сила от 11 март 2021 г.)
Съдия: Павлина Димитрова Георгиева-Железова
Дело: 20207210700248
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 7 декември 2020 г.

Съдържание на акта

Р    Е    Ш    Е    Н    И    Е     № 22

гр. Силистра, 22.02.2021 г.

В     И  М  Е  Т  О     Н А     Н  А  Р  О  Д   А

            Административен съд Силистра, в открито съдебно заседание на четвърти февруари, две хиляди двадесет и първа година, в състав: съдия Павлина Георгиева-Железова при участието на секретаря Румяна Пенева разгледа докладваното от административния съдия А.Х.Д.№ 248 / 2020 г. по описа на Административен съд – гр.Силистра, и, за да се произнесе, взе предвид следното :

Образувано е по жалба на Д. ***, чрез адв. А.Г., против заповед № РД-15-04-5 / 20.11.2020 г. на Директора на Регионална здравна инспекция-Силистра за прекратяване на служебното му правоотношение на основание чл. 12, ал. 1 във връзка с чл. 108 от Закона за държавния служител (ЗДСл).

Оплакванията в жалбата са за противоречие с материално-правните норми и несъответствие с целта на закона. Претендира се за отмяна на оспорения акт и за присъждане на разноски.

Ответникът – Директорът на РЗИ-Силистра, чрез юрисконсулт М.Н., оспорва жалбата като неоснователна. Представя писмен отговор; в съдебно заседание поддържа тезата си за неоснователност на оспорването и претендира разноски за юрисконсултско възнаграждение.

Административен съд Силистра, въз основа на събраните по делото доказателства, намира за установено следното:

Жалбата е подадена в срока по чл. 149, ал. 1 АПК и е процесуално допустима. Разгледана по същество е неоснователна поради следните съображения:

Жалбоподателят Д.Д. е назначен за първи път на държавна служба в РЗИ-Силистра на длъжност "инспектор" в Дирекция "Обществено здраве" към РЗИ, със заповед № РД-15-01-2 / 30.09.2019 г. на Директора на РЗИ-Силистра, издадена на основание чл. 12 от ЗДСл., с начален срок на служебното правоотношение – 01.10.2019 г.

По време на действие на служебното правоотношение жалбоподателя е ползвал 39 работни дни отпуск, в това число - неплатен и платен – в това число и платен поради поради временна неработоспособност.

С оспорената заповед № РД-15-04-5 / 20.11.20120 г. служебното правоотношение е прекратено считано от 24.11.2020 г. на основание чл. 12, ал. 1 от ЗДСл.

По делото са представени писмени доказателства - служебна книжка, длъжностна характеристика и цитираните по-горе административни актове.

При тези доказателства настоящата инстанция намира жалбата за неоснователна.

Административният акт е издаден от компетентен орган в рамките на неговите правомощия като орган по назначаване /чл. 9, т. 6 от Устройствения правилник на РЗИ/ - Директора на РЗИ - Силистра.

Правното основание, послужило за учредяване на служебното правоотношение, е чл.12 от ЗДСл - назначаването за първи път на държавна служба, в който случай елемент от фактическото правоотношение е и „срок за изпитване“. Съгласно чл. 12, ал. 1 от ЗДСл, когато кандидатът се назначава за първи път на държавна служба, в едногодишен срок, считано от датата на встъпване в длъжност, органът по назначаването може да прекрати служебното правоотношение без предизвестие и без мотиви. Преценката за предсрочното прекратяване е по целесъобразност. Срокът за изпитване не тече през времето, през което държавният служител е бил в законоустановен отпуск /чл. 12, ал. 3 от ЗДСл/. 

Основният спорен въпрос по делото е кога изтича едногодишният срок за изпитване по чл. 12, ал. 3 ЗДСл.

Жалбоподателят поддържа, че процесната календарна година, считано 01.10.2019 г. до прекратяването на служебното правоотношение – 23.11.2019 г., представлява 381 календарни отработени дни, от които трябва да се извадят ползваните в отпуск работни дни и се получава краен срок за изпитване – 07.11.2020 г. А процесната заповед е издадена на 20.11.2020 г. с ефект на прекратяване – от 24.11.2020 г.

Ответникът поддържа, че календарна година е тази от 365 дни, към които следва да се прибавят 39 дни отпуск /явно в този срок се включва 39 работни дни, ведно със съответни дни – междуседмична почивка, но без два дни Коледни празници/, и крайната дата, финализираща едногодишният срок по чл. 12, ал. 3 от ЗДСл., е 24.11.2020 г. - датата на която по процесното дело е прекратено правоотношението.

От правна страна - нормативните разпоредби на чл. 12, ал. 3 от ЗДСл предвиждат едногодишният срок да се обективира в календарна година от 365 дни. В този смисъл чл. 60, ал.2 от Гражданско процесуалния кодекс, касаещ начина за изчисляване на сроковете, сочи, че срокът, който се брои на години, изтича в съответния ден на последната година. В този смисъл на 01.10.2020 г. е изтекъл едногодишен срок от възникване на процесното служебно правоотношение. Съгласно чл. 12, ал. 3 от ЗДСл този срок следва да се удължи с дните, през които е ползван отпуск от всякакъв вид – платен, неплатен, в това число и платен поради временна неработоспособност. Обратно на поддържаното от жалбоподателя, срокът, който следва да се зачете поради ползван отпуск, включва и почивните дни – събота и неделя. Това е така, тъй като обективно, при липса на изрично друго правило, следва да се събират еднакви величини – календарен срок с календарен срок. След като едногодишният срок от 365 дни включва и съботите и неделите, то и последващите периоди на отпуск следва да включват такъв вид почивни дни – съботи и недели, респ. празнични дни. Цитираната от процесуалния представител практика е преодоляна. В обратен смисъл е последователната практика на ВАС, обективирана в Решение № 10755 от 02.11.2006 г. на ВАС по адм. д. № 6153 / 2006 г., 5-членен с-в, докладчик съдията Елена Златинова - Едногодишният срок по смисъла на чл. 12, ал. 1 от ЗДСл се равнява на 365 календарни дни, поради което при "удължаването" на годината с дните на законоустановен отпуск те следва да бъдат също календарни“/

В случая ползваният от жалбоподателя отпуск от 39 работни дни следва да се превърне в мярна единица „календарни дни“, включвайки и междуседмичните почивки и евентуалните празници. След математическо изчисление се калкулира период от 56 календарни дни /с добавени 17 дни – съботи, недели и Коледни празници/, съставляващ едногодишният изпитателен срок по чл. 12, ал .3 от ЗДсл. Последният в процесния случай изтича на 26.11.2020 г. /от 01.10.2020 г. до изтичане на 56 календарни дни/ по правилото на чл. 60, ал. 2 от ГПК. Обжалваната заповед е издадена на 20.11.2020 г. като волята на административния орган е служебното правоотношение да се счита прекратено от 24.11.2020 г., т.е. два дни преди изтичане на изпитателният срок. При тези данни следва да се приеме, че същата издадена и е проявила правния си ефект в законо-установения срок.

В обобщение, съдът намира, че материалният закон е приложен правилно. Налице са елементите от фактическия състав на правомощието на административния орган да прекрати без предизвестие и без мотиви служебното правоотношение с жалбоподателя, постъпил за първи път на държавна служба в рамките на изпитателния едногодишен срок по чл. 12 от ЗДСл.

Процесната заповед е издадена при спазване на административно-производствените правила. В тази насока по делото няма и спор.

Използваното правомощие предоставя възможност да не се излагат мотиви при прекратяване на правоотношението в рамките на изпитателния срок.

Спазена е и целта на закона - държавната служба да се изпълнява от компетентни и професионално подготвени служители, която преценка в рамките на едногодишния срок е преценка по целесъобразност, неподлежаща на съдебен контрол.

По изложените съображения жалбата срещу процесната заповед като неоснователна следва да бъде отхвърлена с настоящото решение.

Предвид изхода на спора и съобразно претендираните и доказани разноски, с оглед на факта, че ответната страна е представлявана от юрисконсулт в съдебното производство, на основание чл. 143, ал. 4 от АПК вр. ТР № 3 / 13.05.2010 г. на ОС на колегиите на ВАС, и съгласно чл. 78, ал. 8 от ГПК, вр. чл. 144 АПК, във вр. с чл. 37,ал.1 от Закона за правната помощ, във вр. с чл. 23, т. 1 от Наредба за правната помощ на ответника следва да се присъдят разноски - юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лв. В тази връзка следва да се отбележи, че претендираният размер от 650 лева юрисконсултско възнаграждение би бил относим в хипотеза за представителство от адвокат, но не и при хипотеза на представителство на юридическо лице от юрисконсулт, каквато е процесната.

Воден от горното, и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административен съд Силистра

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Д.А.Д., ЕГН: ********** ***, чрез адв. А.Г., със съдебен адрес: *** против Заповед № РД-15-04-5 / 20.11.2020 г. на Директора на Регионална здравна инспекция - Силистра за прекратяване на служебното му правоотношение на основание чл. 12, ал. 1 във връзка с чл. 108 от Закона за държавния служител /ЗДСл/.

ОТХВЪРЛЯ искането на Д.А.Д., ЕГН: ********** ***, чрез адв. А.Г. за присъждане на разноски.

ОСЪЖДА Д.А.Д., ЕГН: ********** *** ДА ЗАПЛАТИ на РЗИ - Силистра сумата от 100 /сто/ лева, юрисконсултско възнаграждение като разноски по делото.

Решението може да се обжалва пред ВАС в 14-дневен срок от съобщението, че е изготвено.

 

                                  

                                                                       АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: