РЕШЕНИЕ
№ 1142
Бургас, 20.11.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Бургас - IX-ти състав, в съдебно заседание на девети ноември две хиляди и двадесет и трета година в състав:
Съдия: |
ПАВЛИНА
СТОЙЧЕВА |
При секретар ИЛИЯНА ГЕОРГИЕВА като разгледа докладваното от съдия ПАВЛИНА СТОЙЧЕВА административно дело № 20237040701692 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда
на чл.156 и сл. от ДОПК, във вр. с чл.144 и чл.107 от с.к.
Образувано е по жалба на Н.Д.И.
*** против Акт за установяване на задължение по декларация №
ПО-02000223077152-108-001/07.07.2023г., издаден от главен инспектор по
приходите при ТД на НАП – Бургас, потвърден с Решение № 57/26.07.2023г. на
директора на ТД на НАП – Бургас.
Жалбоподателят И. оспорва
издадения АУЗД като възразява, че органът по приходите не е изяснил фактите,
нито е обсъдил представените доказателства за трайно пребиваване в Кралство
Испания, където е работил по трудово правоотношение през периода м.01.2017г. до
30.06.2022г., поради което счита, че за него е било приложимо осигурителното
законодателство на друга държава-членка на Европейския съюз. Посочва, че тези
факти не са били изяснени и от горестоящия орган, нито е изискал служебно от
компетентната институция в Кралство Испания информация за установяване на
завършени осигурителни периоди. Иска се отмяна на акта и на потвърдителното
решение.
В съдебно заседание
жалбоподателят се представлява от пълномощник, който поддържа жалбата на
сочените в нея основания, претендира присъждане на разноски.
Ответникът- директор на
ТД на НАП – Бургас не се явява и не се представлява.
Жалбата е процесуално
допустима за разглеждане, като подадена от надлежна страна, засегната от
действието на издадения административен акт и депозирана в предвидения от
закона срок, въпреки неправилно посоченото в решението, че подлежи на обжалване
в 7-дневен срок, законовият срок е 14-дневен и той е спазен.
Разгледана по същество
жалбата е основателна.
Данните от
административната преписка сочат, че на 23.02.2023г. жалбоподателят е подал
пред Тд на НАП Бургас искане вх. № 94-Н-60 за отписване на задължения на
основание чл.173, във вр. с чл.171 от ДОПК, като се е позовал на изтекла
погасителна давност по отношение на задължения за здравно осигуряване, дължими
за периоди, конкретно посочени.
По подаденото искане е
извършена проверка, в резултат на която органът по приходите е констатирал
наличието на дължими, но невнесени здравни осигуровки за периода 01.12.2017г.-18.05.2021г.
За тяхното установяване е издаден процесният Акт за установяване на задължение
по декларация № ПО-02000223077152-108-001/07.07.2023г., видно от който органът
е констатирал, че за жалбоподателя няма подадена декларация за регистрация като
самоосигуряващо се лице, няма регистриран сключен трудов договор с работодател,
няма подадени ГДД по чл.50 от ЗДДФЛ, няма подадени данни за изплатени облагаеми
доходи, подадени със справка по чл.73 от ЗДДФЛ, няма данни за приложимо
осигурително законодателство на друга държава и няма въведени документи за
принадлежност на лицето към системата за социална сигурност на друга
държава-членка на Европейския съюз или Европейското икономическо пространство,
няма данни за осигуряване по реда на чл.40, ал.1, ал.2 и ал.3 от ЗЗО, както и
се е позовал на подадена декларация образец 7 с вх. №
024812002914881/24.09.2020г., с начален период от 10.11.2016г. и валидна до
18.05.2021г. С акта е установено задължение за здравно осигуряване за
самоосигуряващо се лице в общ размер от 942,56лв. за периода
01.12.2017г.-18.05.2021г., ведно с лихви за просрочие в общ размер от 358,53лв.
Против издадения АУЗД
жалбоподателят подал пред горестоящия орган директор на ТД на НАП Бургас жалба
вх. № 94-71-274/19.07.2023г., видно от която, посочил е, че в периода м.януари
2017г. до 30.06.2022г. е пребивавал трайно в Кралство Испания, където е работил
непрекъснато и се е осигурявал, поради което не попадал в хипотезата на чл.40,
ал.5 от ЗЗО и не дължал заплащане на здравни осигуровки, тъй като в този период
спрямо него е било приложимо осигурителното законодателство на друга
държава-членка на ЕС и е принадлежал към системата за социална сигурност на
Кралство Испания. Към жалбата приложил доклад за трудов стаж към 22.02.2021г.,
издаден от Министерството на приобщаването, социалното осигуряване и миграцията
на Кралство Испания, ведно със списък на работодатели, удостоверение от фирма
„Транспортс касадо портас Ес Ел“.
По жалбата е постановено
процесното Решение № 57/26.07.2023г. на директора на ТД на НАП Бургас, видно от
мотивите на което горестоящият орган е възпроизвел напълно фактическите
констатации по издадения АУЗД, посочил е, че жалбоподателят следва да се
осигурява на основание чл.40, ал.5 от ЗЗО, поради което е потвърдил акта.
Решението и потвърденият
с него АУЗД са незаконосъобразни, като постановени при съществени процесуални
нарушения.
Жалбоподателят твърди, че
за периода, за който са установени задълженията за здравни вноски, спрямо него
е приложимо осигурителното законодателство на Кралство Испания, където е
пребивавал и работил, съответно – не попада в приложното поле на хипотезата на
чл.40, ал.5 от ЗЗО. За целта е представил документи пред горестоящия орган,
които по никакъв начин не са обсъдени в мотивите на решаващия орган, като е отбелязано
само подаденото възражение, но и по него няма изложени мотиви. Горестоящият
орган дължи собствено произнасяне и не е ограничен от фактите, установени от
органа по приходите в хода на проверката, пред него могат да се представят нови
доказателства, въз основа на които може да изведе нови фактически констатации и
съобразно тях да приложи материалния закон. След като пред него са налични
данни за упражнявана от жалбоподателя трудова дейност в друга държава-членка на
ЕС, то е следвало да съобрази основното правило при определяне на приложимото
право, а именно, че лицата са подчинени на законодателството на държавата-
членка, на чиято територия полагат труда си - lex loci laboris, което е
кодифицирано в нормата на чл.11(3)(а) от Регламент № 883/2004 - спрямо лицата
осъществяващи дейност като заети или като самостоятелно заети в една
държава-членка се прилага законодателството на тази държава-членка. В случая
органът не е обсъдил тази хипотеза въпреки наличните пред него документи и като
е възпроизвел мотивите на органа по приходите, без да изложи мотиви по
постъпилите пред него нови доказателства и приложимото право, допуснато е
процесуално нарушение, което се явява съществено, защото, ако не беше
допуснато, правният резултат би бил възможно друг.
С оглед на гореизложеното
обжалваният АУЗД следва да бъде отменен и тъй като в случая произнасянето на
съда е в хипотезата на чл.160, ал.3 от ДОПК и естеството на акта не позволява
решаването на делото по същество, преписката следва да се върне на
компетентният орган при ТД на НАП - Бургас за разглеждане и обсъждане на
представените доказателства относно здравноосигурителния статус на
жалбоподателя, вкл. и последващо постъпили в резултат на служебен обмен, които
страната твърди да са налични. Съобразно този изход на процеса в полза на
жалбоподателя следва да се присъдят разноските по делото в размер на 210лв.
Така мотивиран и на
основание чл.160, ал.1 и ал.3 от ДОПК, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Акт за
установяване на задължение по декларация № ПО-02000223077152-108-001/07.07.2023г.,
издаден от главен инспектор по приходите при ТД на НАП – Бургас, потвърден с
Решение № 57/26.07.2023г. на директора на ТД на НАП – Бургас.
ВРЪЩА преписката на орган
по приходите в ТД на НАП Бургас за ново произнасяне в съответствие с дадените
указания по тълкуването и прилагането на закона и при съобразяване с
представените доказателства.
ОСЪЖДА Национална агенция
по приходите да заплати на Н.Д.И. ***, с ЕГН **********, сумата от 210лв.
разноски по делото.
Решението може да се
обжалва пред Върховния административен съд в 14-дневене срок от съобщаването му
на страните.
Съдия: |
||