РЕШЕНИЕ
Номер: 31.07.2020 г. гр.Стара Загора
В ИМЕТО НА НАРОДА
Старозагорският районен съд Шести наказателен
състав
На тридесети юли Година: 2020
В публичното заседание в следния състав:
Председател:
Златко Мазников
Съдебни
заседатели:
Секретар: Светла Иванова
Прокурор:
Разгледа докладваното от съдията Златко Мазников
а.н.дело № 1611 по описа за 2020 година
и за да се произнесе, съобрази:
Обжалвано
е НП (наказателно постановление) № 474482-F506919 от 01.11.2019 год. на Началника
на Отдел „Оперативни дейности“ – Пловдив в ЦУ на НАП (Централно управление на
Национална агенция по приходите).
Жалбоподателят
„РОСИ КАР“ ООД гр.Стара Загора, ЕИК *********, твърди, че НП е
незаконосъобразно, и моли същото да бъде отменено.
Въззиваемата
страна ЦУ на НАП счита, че обжалваното НП е законосъобразно, и моли същото да
бъде потвърдено. Претендира за юрисконсултско възнаграждение.
Съдът,
като прецени събраните доказателства и служебно провери изцяло
законосъобразността на НП, намери за установено следното:
С
обжалваното НП, издадено въз основа на АУАН (акт за установяване на
административно нарушение) № F506919 от 03.09.2019 год.,
жалбоподателят е санкциониран:
на
основание чл.185, ал.2, изречение второ от ЗДДС – Закон за данък върху добавената
стойност („Извън случаите по
ал.1 на лице, което извърши или допусне извършването на нарушение по чл.118 или
на нормативен акт по неговото прилагане, се налага глоба – за физическите лица,
които не са търговци, в размер от 300 до 1000 лв., или имуществена санкция – за
юридическите лица и едноличните търговци, в размер от 3000 до 10 000 лв. Когато
нарушението не води до неотразяване на приходи, се налагат санкциите по ал.1”) във връзка с ал.1 на същия член („На лице,
което не издаде документ по чл.118, ал.1, се налага глоба – за физическите
лица, които не са търговци, в размер от 100 до 500 лв., или имуществена санкция
– за юридическите лица и едноличните търговци, в размер от 500 до 2000 лв.“);
за
нарушение на чл.3, ал.9 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. на МФ за
регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските
обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата,
които извършват продажби чрез електронен магазин („Лице,
което извършва продажби на услуги чрез автомат на самообслужване, с изключение
на услугите с развлекателен характер, е длъжно да регистрира и отчита всяка
продажба чрез фискално устройство по чл.2, ал.2, т. 1 или 2, което се вгражда в
автомата, и се издава фискална касова бележка на хартиен носител” – в редакцията му към датата на извършване на
нарушението, а според действащата му редакция: „Лице, което извършва
продажби на услуги по обмяна на валута чрез автомат на самообслужване, е длъжно
да регистрира и отчита всяка продажба чрез фискално устройство по чл.2, ал.2, т. 1
или 2, което се вгражда в автомата, и се издава фискална касова бележка на
хартиен носител“) във връзка с чл.118, ал.4, т.1 от ЗДДС („Министърът на финансите издава наредба, с която се
определят условията, редът и начинът за одобряване или
отмяна на типа, за въвеждане/извеждане във/от експлоатация,
регистрация/дерегистрация, отчитане, съхраняване на документи, издавани от/във
връзка с фискално устройство и интегрирана автоматизирана система за управление
на търговската дейност”).
Като
описание на нарушението и обстоятелствата, при които то е било извършено, в НП
е посочено, че при извършена проверка на 21.06.2019 г. в 16:00 часа на стопанисван от жалбоподателя обект – автомивка
на самообслужване „Point
S“, находящ се в гр.Стара
Загора, ул.„Никола Петков” № 59, жалбоподателят в качеството му на задължено
лице по чл.3 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. на МФ е допуснало нарушение на разпоредбите на същата, като не регистрира и
отчита всяка продажба чрез фискално устройство по чл.2, ал.1, т.1 (ЕКАФП) или
т.2 (ФПр) от Наредбата, което се вгражда в автомата и се издава фискална касова
бележка на хартиен носител, в частност – жалбоподателят регистрирал и въвел в
експлоатация фискално устройство, вградено в автомат на самообслужване (ФУВАС),
модел Tremol V-KL, с индивидуален номер на ФУ (фискалното
устройство) ZK124557 и номер на ФП (фискалната памет) 50160030,
чийто дисплей само визуализирал извършената при проверката контролна покупка на
услуга прахосмукачка за 3 минути, с което жалбоподателят нарушил изискванията
на чл.3, ал.9 от Наредбата, като това му нарушение не е довело до неотразяване
на приходи.
Фактическите констатации, отразени в АУАН и
възпроизведени в НП, се потвърждават от показанията на актосъставителя Г.С.Г. и
протокола за извършената проверка, серия АА, № 0408936 от 21.06.2019 г., от
които се установява още, че процесното ФУВАС работи само с монети, а
фискалният бон, регистриращ продажбата, се визуализира само на дисплей, без да
се издава хартиен документ.
При тези данни съдът намира, че е налице
хипотезата на чл.3, ал.2 от ЗАНН (Закон за административните нарушения и
наказания) – ако до влизане в сила на
наказателното постановление последват различни нормативни разпоредби, се
прилага онази от тях, която е по-благоприятна за нарушителя. В случая за
отчитането на продажбите на услуги в процесния търговски обект е приложима разпоредбата
на чл.118, ал.3, изречение второ от ЗДДС в действащата й към момента редакция: „В случаите
на продажби на стоки или услуги, които се предоставят от автомати на
самообслужване с електрическо захранване и които се регистрират и отчитат чрез
фискални устройства, вградени в автоматите на самообслужване, с изключение на
услуги по обмяна на валута, фискалният бон, регистриращ продажбата, може да се
визуализира само на дисплей, без да се издава хартиен документ по ред и начин,
определени с наредбата по ал.4“. Настъпилата
законодателна промяна е обнародвана в ДВ, бр. 96/2019 г. и е в сила от
10.12.2019 г. В този смисъл са и последвалите изменения в Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. на МФ – според действащата към момента разпоредба на чл.3, ал.8 от Наредбата лице, което
извършва продажби на стоки или услуги чрез автомат на самообслужване с
електрическо захранване, с изключение на услуги по обмяна на валута, е длъжно
да регистрира и отчита всяка продажба чрез
ФУВАС, като фискалният бон, регистриращ продажбата, се визуализира само на
дисплей, без да се издава хартиен документ, или чрез фискално устройство по чл.2, ал.2, т.2,
което се вгражда в автомата, като фискалният бон, регистриращ продажбата, се
издава на хартиен носител. Изложеното означава, че действащата към момента
нормативна уредба изключва съставомерността като административно нарушение на
деянието, за което жалбоподателят е санкциониран, поради което се явява
по-благоприятна за него по смисъла на чл.3, ал.2 от ЗАНН и следва да бъде приложена, като обжалваното НП бъде отменено.
Водим от
горните мотиви, съдът
Р
Е Ш И :
ОТМЕНЯВА наказателно постановление № 474482-F506919 от 01.11.2019 год. на Началника на Отдел
„Оперативни дейности“ – Пловдив в Централно управление на Национална агенция по
приходите.
Решението
подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от получаване на съобщението,
че е изготвено, пред Административен съд Стара Загора.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: