Решение по дело №30/2019 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 67
Дата: 12 март 2019 г. (в сила от 27 януари 2020 г.)
Съдия: Айгюл Аптула Шефки
Дело: 20197120700030
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 18 януари 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

гр. Кърджали, 12.03.2019 г.

В ИМЕ­ТО НА НА­РО­ДА

Административен съд - Кърджали в открито заседание на двадесет и шести февруари през две хиляди и деветнадесета  година в състав:

                                                        СЪДИЯ: АЙГЮЛ ШЕФКИ

при секретаря Мелиха Халил, като разгледа докладваното от съдия Шефки  адм. дело  30 по описа на КАС за 2019 г., и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/, във вр. с чл. 86, ал.3 от Правилника за прилагане на Закона за физическото възпитание и спорта /ППЗФВС/. Образувано е по жалба от Сдружение с нестопанска цел /СНЦ/ Спортен клуб по бокс и кикбокс - Янтар, със седалище и адрес на управление в ***, ***, представлявано от председателя на сдружението - Я. Г. Б., против Заповед №8/04.01.2019 г. издадена от кмета на община Кърджали, с която СНЦ „Спортен клуб – Арда бокс“, *** е определен за наемател на общински имот „Боксова зала ***“, с площ 191 кв.м. и с идентификатор *** по КК на ***, актуван с АПОС №***/*** г. Жалбоподателят твърди незаконосъобразност на заповедта, като постановена в нарушение на материалния закон и при съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Счита, че не е налице соченото в заповедта основание за недопускането му до участие в процедурата, тъй като в случая е налице законово представителство, в полза на председателя на сдружението. В тази връзка, намира за неприложимо изискването по раздел II, т.1.2 от документацията, касаещо единствено случаите на упълномощаване на лица. Счита също, че е представил всички необходими документи за участие в процедурата, поради което отстраняването му е незаконосъобразно. Иска отмяна на оспорената заповед. В съдебно заседание, чрез процесуалния си представител, поддържа жалбата. Излага и допълнителни съображения за нарушение на чл.76, ал.4 ППЗФВС, тъй като назначената от кмета на общината комисия, не разполага с правомощия по допускането и недопускането на кандидати, а може единствено да предложи на кмета да приеме или отхвърли предложението за сключване на договор.  Претендира и направените по делото разноски.

Ответникът – Кмет на община Кърджали, чрез процесуалния си представител, намира жалбата за неоснователна. Сочи, че съгласно съдебното решение за вписване на сдружението в регистъра на СНЦ, правомощията по придобиване, отчуждаване и обременяване с вещни тежести на недвижими имоти, както и отдаването им под наем са предоставени на Управителния съвет /УС/ на сдружението, като в случая, председателят на сдружението не е бил упълномощен да участва в процедурата. Претендира и направените по делото разноски.

Заинтересованата страна – СНЦ „Спортен клуб – Арда бокс“, ***, чрез председателя на сдружението, намира жалбата за неоснователна. Излага доводи за нарушения при вписването на жалбоподателя в регистъра на лицензираните спортни организации. Сочи също, че представляваното от него сдружение има спортни постижения на национално и международно ниво.  

          Съдът, като взе предвид доказателствата по делото, приема за установено следното:

Не се спори по делото, че имотът, представляващ „Боксова зала ***", с идентификатор *** по Кадастрална карта на *** с площ 191 кв.м, предмет на процесната заповед, е публична общинска собственост, актуван с АПОС №***/*** г.

          С т.I.3 от Решение №199 от 20.09.2018 г., Общински съвет - Кърджали е дал съгласие за отдаване на имота под наем на лицензирани спортни организации или спортни клубове, чрез пряко договаряне, за срок от 5 години, с начална наемна цена в размер на *** лв. без ДДС, определена от лицензиран оценител. В решението са определени и изискванията към участниците в процедурата и задълженията на наемателя. С т. VII, т.VIII и т.Х от решението,  кметът на общината е оправомощен да обяви списъка на общинските спортни обекти, предвидени за отдаване под наем; да проведе процедурата, съобразно разпоредбите на ЗФВС и ППЗФВС, както и да сключи договорите за наем.

          В изпълнение на горното решение на ОбС-Кърджали, Списък на спортни обекти и съоръжения - общинска собственост, за отдаване под наем на лицензирани спортни организации, е бил обявен на интернет страницата на общината на 05.11.2018 г. /***/; залепен на таблото за съобщения в сградата на общинска администрация Кърджали, на 06.11.2018 г., както и публикуван в бр.113/06.11.2018 г. на  вестник „Арда“.

По делото е приложена и Документация за отдаване под наем на процесния спортен обект, утвърдена от кмета на общината. Според раздел II, т.1.2 от тази документация, като необходим за участие документ е  посочено:  „Решение на Управителния съвет за представителство, касаещ единствено обекта, предмет на процедурата в случаите на упълномощаване“. В раздел II, т.3 от документацията е предвидено, назначената от кмета комисия да се произнася с предложение за всеки един от участниците в процедурата, като при несъответствие с изискванията, комисията не одобрява кандидата и посочва конкретни основания.

Видно от приложената по делото Заповед №***/*** г., кметът на общината е назначил комисия, която на 10.12.2018 г., да проведе обявената процедура за отдаване на имота под наем. На указаната дата и час, комисията се събрала за провеждане на процедурата, като установила, че документи за участие са подали двама кандидати – Заинтересованата страна – СНЦ „Спортен клуб – Арда бокс“, ***  и жалбоподателят СНЦ „Спортен клуб по бокс и кикбокс - Янтар, ***.  По отношение на първия кандидат комисията приела, че са представени всички изискуеми документи за участие, а по отношение на жалбоподателя е посочено, че не е изпълнено изискването на т. 1.2 от раздел II от документацията – не е представено протоколно решение на УС на сдружението, за участие в процедурата, поради което взела решение да не допусне кандидата до участие в процедурата и предложила на кмета на общината да сключи договор за наем със „Спортен клуб – Арда бокс“.  Тези действия на комисията са отразени в протокол от 10.12.2018 г., подписан без възражения и особени мнения от всички нейни членове.

Въз основа на горния протокол е постановена и оспорената заповед, с която СНЦ „Спортен клуб – Арда бокс“, *** е определен за наемател на общински имот „Боксова зала ***“, с площ 191 кв.м. и с идентификатор *** по КК на ***, актуван с АПОС №***/*** г. Заповедта е била връчена на законния представител на жалбоподателя, на 07.01.2019 г., видно от отбелязаното в нея.

При тази фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата   до  административния съд е подадена  в срока по чл. 149, ал.1  от АПК,  от надлежна страна-участник в проведената процедура и при наличен правен интерес, поради което е процесуално допустима.

Разгледана    по     същество    жалбата е  основателна,   по    следните съображения:

Предмет на делото е заповед на кмета на община Кърджали, с която е определен участникът, спечелил проведена процедура по пряко отдаване под наем на спортен имот - публична общинска собственост. По отношение на втория кандидат в процедурата, и жалбоподател в настоящото производство, в заповедта са възприети мотивите на комисията, изложени в протокола от 10.12.2018 г., за недопускане до участие, поради липса на  решение на УС на сдружението, изискуемо според  указаното в т. 1.2, раздел II от утвърдената документация.

Установи се по делото, че решение на УС на сдружението за участие в процедурата, действително не е представено от жалбоподателя. Съдът намира обаче, че в случая то не е било и необходимо, предвид изискването на т. 1.2, раздел II от документацията, такова решение да се представя единствено в случаите на упълномощаване, а настоящата хипотеза не е такава. Видно от доказателствата по делото, заявлението на  СНЦ „Спортен клуб по бокс и кикбокс - Янтар, за участие в процедурата, ведно с необходимите приложения, е било подадено от Я. Г. Б., в качеството му на председател на УС на сдружението и осъществяващ законно представителство, поради което за него е неприложима изискването за представяне на нарочно решение на УС, касаещо случаите на изрично упълномощаване за участие в конкретната процедура. Така, според приложеното съдебно решение за вписване на сдружението в регистъра за ЮЛНЦ, сдружението се представлява от председателя на УС, а като такъв в надлежния регистър е вписан именно Я. Г. Б., на когото е възложено и представителството на сдружението. По изложените съображения, неправилен е изводът за несъответствие на подаденото заявление с утвърдените изисквания.

Във връзка с доводите на ответната страна, свързани с правомощията на УС по отдаване под наем на недвижими имоти, следва да се отбележи, че горните правомощия касаят отдаване под наем на притежаваните от сдружението имоти, а не тези, които то има намерение да ползва, като наемател. 

На следващо място, правната възможност за отдаване под наем на спортни обекти и съоръжения - публична общинска собственост на юридически лица с нестопанска цел за осъществяване на общественополезна дейност -  спортни организации и спортни клубове е предвидена в чл.50а Закона за физическото възпитание и спорта /ЗФВС/ /Обн., ДВ, бр. 58 от 9.07.1996г. отм. 18.01.2019 г./, респ. чл.71-75 ППЗФВС, а процедурата е регламентирана в разпоредбите на чл.76 - 94 ППЗФВС. Предвидената в горните разпоредби процедура за отдаване под наем, на този вид общинска собственост, е специална, предвид специалното предназначение на имотите, и се различава от общия режим, уреден в Закона за общинската собственост /чл.14, ал.7, вр. с ал.2 от ЗОС/. В специалния закон е предвидено ползването на имотите от лицензирана спортна организация или спортен клуб, членуващ в такава организация, чиято основна дейност съответства на предназначението на имота. В тази връзка и за да се осигури предимство на специалните изисквания по ППЗФВС, органът следва да гарантира възможност за оценяване именно на специалните изисквания към кандидатите. Тъй като в ППЗФВС не са уредени случаите на непълни документи на кандидатите, приложима се явява разпоредбата на чл. 30, ал. 2 от АПК, която задължава административния орган да уведоми заявителя, да отстрани нередовностите в тридневен срок. По делото няма доказателства за такова уведомяване, поради което съдът намира, че е налице съществено нарушение на административнопроизводствените правила, довело до незаконосъобразно отстраняване на жалбоподателя до участие в процедурата. При това положение липсва и извършена преценка по същество, за предимствата на двамата кандидати, съобразно изискванията на чл. 77, ал. 2 от ППЗФВС /в този смисъл и Решение № 10431 от 7.08.2018 г. на ВАС по адм. д.№ 14740/2017 г., 5-членен с-в/.

Предвид изложеното, определянето на наемател за общинския имот, е извършено при съществено нарушение на административнопроизводствените правила и материалния закон, което е основание за отмяна на заповедта, като незаконосъобразна. Тъй като съдът не е компетентен да се произнесе по съществото на спора, следва преписката да се изпрати на кмета на община Кърджали за произнасяне, съобразно указанията, дадени в настоящите мотиви.

С оглед изхода на делото, на основание чл. 143, ал.1 от АПК, на жалбоподателя следва да бъдат присъдени направените по делото разноски, в размер 310 лева, от които 10 лв. за внесената държавна такса и 300 лв. за адвокатско възнаграждение съгласно представения договор за правна защита и съдействие от 14.01.2019 г.

Водим  от горното и на основание чл. 172 и  чл. 173, ал. 2 АПК съдът

 

                                          Р  Е  Ш  И :

 

ОТМЕНЯ Заповед №8/04.01.2019 г., издадена от кмета на община Кърджали.

ИЗПРАЩА делото като преписка на кмета на община Кърджали за произнасяне съобразно задължителните указания по тълкуването и прилагането на закона.

ОСЪЖДА Община Кърджали да заплати на „Спортен клуб по бокс и кикбокс - Янтар“, със седалище и адрес на управление в ***, ***, БУЛСТАТ ***, разноски по делото, в размер на 310 лв.

Решението подлежи на обжалване пред ВАС на Република България в 14-дневен срок от получаване на съобщение за изготвянето му.

 

                              

                                        С Ъ Д И Я :