Решение по дело №551/2025 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 5807
Дата: 26 юни 2025 г.
Съдия: Дарина Матеева
Дело: 20257180700551
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 14 март 2025 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 5807

Пловдив, 26.06.2025 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Пловдив - I Състав, в съдебно заседание на осемнадесети юни две хиляди двадесет и пета година в състав:

Съдия: ДАРИНА МАТЕЕВА

При секретар ДАРЕНА ЙОРДАНОВА като разгледа докладваното от съдия ДАРИНА МАТЕЕВА административно дело № 20257180700551 / 2025 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на глава десета ,раздел четвърти от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл.27 ал.4 изр. второ и трето от Закон за управление на средствата от европейските фондове и споделено управление /ЗУСЕФСУ/.

Образувано е по жалба на „САМС 97“ ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: - [населено място], [улица], ет.5, ап.14, представлявано от управителите С. А. С. и М. А. К., срещу Решение № РД-02-16-388/10.02.2025 г. на главния директор на Главна дирекция "Европейски фондове за конкурентоспособност" и за ръководител на Управляващия орган на Програма „Конкурентноспособност и иновации в предприятията“ за програмен период 2021 – 2027 г., с което е прекратено производството по отношение на кандидата "САМС 97" ООД с проектно предложение № BG16RFРR001-1.004-2759 по процедура BG16RFPR001-1.004 "Подкрепа за семейните предприятия от творческите индустрии и занаятите“.

В жалбата са изложени съображения за незаконосъобразност на оспорения административен акт и се иска отмяната му от съда. Жалбоподателят оспорва твърдението на административния орган, че представеното от кандидата проектно предложение не отговоря на условията за допустимост. Счита, че посочените основания за прекратяване са неправилни, както и че е нарушен принципът за съразмерност, задължаващ административните органи да упражняван правомощията си по разумен начин, което налага извода, че административният акт е издаден в противоречие с материалноправните разпоредби. Твърди се също така, че актът не съдържа фактически и правни основания, тъй като органът не е посочил на какво основание отказва предоставянето на помощта, което налага извода, за неспазена форма, както и че управляващият орган не е изпълнил задължението си да изясни фактите и обстоятелствата от значение за случая и да обсъди обясненията и възраженията. Иска се отмяна на акта.

В съдебно заседание жалбоподателя, редовно призован, не се явява и не изпраща представител.

Ответникът – главен директор на ГД „Евопейски фондове за конкурентноспособност„ и РУО на Програма "Конкурентноспособност и иновации в предприятията“, чрез процесуалния представител Д. К., изразява становище за неоснователност, недоказаност и необоснованост на жалбата.

Жалбата е подадена в срок и при наличието на правен интерес, поради което се явява допустима.

Разгледана по същество е неоснователна.

Няма спор, че "САМС 97" ООД е подало електронно чрез системата ИСУН 2020 проектно предложение № BG16RFРR001-1.004-2759 по процедура BG16RFPR001-1.004 "Подкрепа за семейните предприятия от творческите индустрии и занаятите“ по Програма "Конкурентоспособност и иновации в предприятията“ 2021 – 2027 на 16.09.2024 г. Няма спор и че кандидатът е заявил подкрепа по настоящата процедура като „семейно предприятие“, видно от информацията в секция „Вид на предприятието (семейно/от творческите индустрии/, осъществяващо занаятчийска дейност)“ от раздел Е-Декларации“ на формуляра за кандидатстване.

Не се формира спор и за това, че в т.2 "Данни за кандидата" от подадения формуляр за кандидатстване, поле „Код на проекта по КИД 2008“, кандидатът е посочил, че дейността, за която кандидатства попада в код 46.37 „Търговия на едро с кафе, чай, какао и подправки“, което се потвърждава и от информацията, предоставена във формуляра да кандидатстване. КИД 46.37 „Търговия на едро с кафе, чай, какао и подправки попада в сектор G - Търговия.; Ремонт на автомобили и мотоциклети, който е посочен като недопустим за кандидати – семейни предприятия. С оглед на това е прието,че кандидатът попада сред недопустимите кандидати по процедурата.

За да не допусне проектното предложение до техническа и финансова оценка, органът е приел, че кандидатът попада в „Критериите за недопустимост на кандидатите по т.11.2, подт.4) от Условията за кандидатстване по процедурата и не съответства на критерий № 13от критериите за оценка на допустимостта на кандидата към раздел I. „Критерии за оценка на административното съответствие и допустимостта“ от „Критерии и методология за оценка на проектни предложения.“ (Приложение № 5 към Условията за кандидатстване по процедурата.

На 28.01.2025 г. „САМС 97“ ООД получава отказа и на 31.01.2025 г. подава възражение с аргумента, че посоченото основание в списъка е неправилно.

Със Заповед № РД-02-16-56/30.01.2025 г. главен директор на ГД „ЕФК“ и РУО на ПКИП е определена комисия, която да извърши проверка на основателността на възраженията, подадени от кандидати, чийто проекти са включени в списъка с проектните предложения, които не се допускат до техническа и финансова оценка по процедура BG16RFPR001-1.004 "Подкрепа за семейните предприятия от творческите индустрии и занаятите“ по Програма "Конкурентоспособност и иновации в предприятията“ 2021 – 2027. Резултатите от извършената проверка от комисията по отношение възражението на „САМС 97“ ООД са обективирани в докладна записка № 91-Е-102/10.02.2025 г.

Проверката е установила, че проектно предложение № BG16RFРR001-1.004-2759 по процедура BG16RFPR001-1.004 "Подкрепа за семейните предприятия от творческите индустрии и занаятите“ по Програма "Конкурентоспособност и иновации в предприятията“ 2021 – 2027 е подадено на 16.09.2024 г. Видно от информацията в секция „Вид на предприятието (семейно/от творческите индустрии/, осъществяващо занаятчийска дейност)“ от раздел Е-Декларации“ на формуляра за кандидатстване, кандидатът е заявил подкрепа по настоящата процедура като „семейно предприятие“.

С цел изясняване на фактическата обстановка по случая е извършена справка в системата на ИСУН 2020 и проверка на представения от кандидата комплект документи, която потвърждава основанията за отхвърляне на проектното предложение на „САМС 97“ ООД, тъй като кандидатът не е заявил подкрепа по процедурата като семейно предприятие, кандидатстващо за финансиране на икономически дейности, които съгласно КИД 2008 на НСИ попадат в следните сектори/раздели/кодове: - сектор G – Търговия; Ремонт на автомобили и мотоциклети (с изключение на код 45.20 „Техническо обслужване и ремонт на автомобили“, който е допустим за подкрепа; - сектор К – Финансови и застрахователни дейности, или Раздел 92 „Организиране на хазартни игри от сектор - Култура, спорт и развлечения или код 96.09 „Други персонални услуги, некласифицирани другаде“ от раздел 96 „Други персонални услуги“ в сектор S „Други дейности“.

Комисията е установила, че кандидатът не отговаря на изискванията, посочени в т.11.2 „Критерии за допустимост на кандидатите“ на настоящите условия за кандидатстване: 4) Предвид основната цел на мярката, заложена в ПКИП, а именно, подобряване на производствения капацитет на целевите групи предприятия, в процедурата не могат да участват и да получат безвъзмездна финансова помощ семейни предприятия, кандидатстващи за финансиране на икономически дейности,, които попадат в следните сектори/раздели/кодове, съгласно КИД 2008 на НСИ (Приложение № 10): сектор G – Търговия; Ремонт на автомобили и мотоциклети (с изключение на код 45.20 „Техническо обслужване и ремонт на автомобили“, който е допустим за подкрепа; - сектор К – Финансови и застрахователни дейности, или Раздел 92 „Организиране на хазартни игри от сектор - Култура, спорт и развлечения или код 96.09 „Други персонални услуги, некласифицирани другаде“ от раздел 96 „Други персонални услуги“ в сектор S „Други дейности“. Този извод е въз основа на данните в т.2 „Данни за кандидата“ от „Формуляр за кандидатстване на проектно предложение № BG16RFРR001-1.004-2759, където кандидатът е заявил подкрепа за код на икономическа дейност 46.37 „Търговия на едро с кафе, чай, какао и подправки“, като това се потвърждава и от данните на Мониторстат за 2023 г., установени след извършена служебна проверка от НСИ.

Комисията е приела, че съгласно посоченото в КИД 2008 на НСИ (Приложение № 10), сектор G включва кодове с номерация от 45 до 47.99. Кандидатът „САМС 97“ ООД е заявил подкрепа за код на икономическа дейност46.37 „Търговия на едро с кафе, чай, какао и подправки“, който попада в този диапазон.

Крайният извод на комисията е, оценителната комисия основателно е приела, че проектно предложение № BG16RFРR001-1.004-2759 по процедура BG16RFPR001-1.004 "Подкрепа за семейните предприятия от творческите индустрии и занаятите“ по Програма "Конкурентоспособност и иновации в предприятията“ 2021 – 2027 не отговаря на изискванията на 11.2, подт. 4) от Условията за кандидатстване по процедурата и не съответства на Критерий № 13 от Критериите за оценка на допустимостта на кандидата към раздел I „Критерии за оценка на административното съответствие и допустимостта“ от „Критерии и методология за оценка на проектни предложения (Приложение № 5) към Условията за кандидатстване по процедурата , поради което същото не следва да бъде допуснато до техническа и финансова оценка.

Последвало е издаването на оспореното решение, с което е прекратено производството по отношение на кандидата "САМС 97" ООД с проектно предложение № BG16RFРR001-1.004-2759 по процедура BG16RFPR001-1.004 "Подкрепа за семейните предприятия от творческите индустрии и занаятите“ по Програма "Конкурентоспособност и иновации в предприятията“ 2021 – 2027.

В решението органът се е позовал на резултатите от проверката на оценителната комисия, както и на Критериите и методологията за оценка на проектните предложения и е направил извод, че оценителната комисия основателно не е допуснала проектното предложение до техническа и финансова оценка. Обсъдени са възраженията на дружеството и същите са приети за неоснователни.

В тази насока органът е посочил, че кандидатът не е спазил изискванията в т.11.2 „Критерий за недопустимост на кандидатите, които са възпроизведени и в Критерий № 13 от Критериите и методологията за оценка на проектните предложения по процедурата, съгласно който, за да е допустим даден кандидат, заявил подкрепа като „семейно предприятие“, задължително трябва да отговаря на изискването, че кандидати не могат да участват и да получат безвъзмездна помощ семейни предприятие, кандидатстващи за финансиране на икономически дейности, които попадат в посочените от комисията сектори/раздел/кодове.

Посочени са и основните източници на проверката – формулярът за кандидатстване, раздел Е-декларации – поле „Вид на предприятието(семейно/от творческите индустрии/, осъществяващо занаятчийски дейности), раздел „Данни за кандидата“ – поле „Код на организацията по КИД 2008“, поле „Код на проекта по КИД 2008“, раздел „План за изпълнение/Дейности по проекта“, раздел „Допълнителна информация, необходима за оценка на проектното предложение“ и информация, предоставена в цялост във формуляра за кандидатстване; служебна проверка от НСИ, Мониторстат КИД (Приложение № 10), като е отбелязано изрично, че при несъответствие с някое от посочените изисквания по т.1-13, проектното предложение се отхвърля.

Изрично е отбелязано също, че в т.24б от Условията за кандидатстване по процедурата е указано, че към формуляра за кандидатстване, заинтересованите участници са длъжни да приложат „Декларация при кандидатстване“, в които има изрични текстове, че кандидатът е запознат със задълженията по процедурата и че информацията във формуляра е пълна и точна.

Като част от административната преписка по делото са представени: - Заповед № РД-14-38/29.01.2025 г., с което министърът на иновациите и растежа и ръководител на УО на Програма „Конкурентноспособност и иновации в предприятията“ 2021 -2027 г. е упълномощил И. И. – главен директор на дирекция “Европейски фондове за конкурентноспособност“ за лице, което да изпълнява функциите на ръководител на УО по приоритет 1 „Иновации и растеж“ и приоритет 2 „Кръгова икономика“ на Програма „Конкурентноспособност и иновации в предприятията“ 2021-2027 г.; - възражението на „САМС 97“ ООД; - Заповед № РД-02-16-56/30.01.2025 г., с която са определени лицата, които да извършат проверка на основателността на възраженията, подадени от кандидати, чийто проекти са включени в списъка с проектните предложение, които не се допускат до техническа и финансова оценка; - докладна записка № 91-Е-102/10.02.2025 г.; - формуляр за кандидатстване; - декларации при кандидатстване; - удостоверение за код на икономическата дейност (КИД); - Заповед № РД-02-16-720/30.09.2024 г. на ГД на ГД „ЕФК“ и ръководител на УО на ПКИП; - Заповед № РД-02-16-887/25.11.2024 г. на ГД на ГД „ЕФК“ и ръководител на УО на ПКИП за замяна на член от оценителската комисия; - Условия за кандидатстване; - Критерии за оценка на административно съответствие и допустимост и Заповед № РД-02-16-497/31.05.2024 г. на ГД на ГД „ЕФК“ и ръководител на УО на ПКИП, с която е утвърден пакетът документи за провеждане на процедура чрез подбор на проектни предложения.

В хода на съдебното производство към делото са приобщени доказателства към жалбата.

При така установеното от фактическа страна, съдът формира следните правни изводи:

Съгласно чл.9 ал.1 от ЗУСЕФСУ, органи за управление и контрол на средствата от ЕСИФ са управляващите органи, сертифициращите органи и одитните органи, а съгласно чл.5 управляващите органи отговарят за цялостното програмиране, управление и изпълнение на програмата, както и за предотвратяването, откриването и коригирането на нередности, включително за извършването на финансови корекции. Ръководител на управляващия орган е ръководителят на администрацията или организацията, в чиято структура се намира управляващият орган, или определено от него лице. Правомощия на ръководител на управляващия орган по този закон може да се упражняват и от овластено от него лице.

Оспореното решение е издадено в условията на заместване от главен директор на Главна дирекция "Европейски фондове за конкурентоспособност" и за ръководител на Управляващия орган по Програма "Конкурентноспособност и иновации в предприятията", определен със заповед № РД-14-38/29.01.2025 г. на министъра на иновациите и растежа и ръководител на УО на ПКИП 2121 – 2027 г.

С оглед изложеното, съдът намира, че оспорваният акт е издаден от компетентен орган, в предвидената от закона форма и при спазване на административнопроцесуалните правила за издаването му, поради което не страда от пороци, водещи до неговата нищожност.

В хода на административното производство не са допуснати процесуални нарушения от категорията на съществените, обуславящи отмяната на оспорения акт, като същият е постановен при правилно приложение на материалния закон.

Според разпоредбата на чл.25 от ЗУСЕФСУ, безвъзмездната финансова помощ се предоставя чрез подбор на проектни предложения или директно предоставяне на конкретен бенефициент. В случая процедурата е чрез подбор на проекти, като съгласно чл.29 ал.2 от ЗУСЕФСУ в процедурата чрез подбор на проектни предложения се извършва: 1. оценяване на всяко проектно предложение, което включва: а) оценка на административното съответствие и допустимостта; б) техническа и финансова оценка; 2. класиране на одобрените проектни предложения в низходящ ред и 3. определяне на проектни предложения, за които се предоставя финансиране.

Първият етап от процедурата по предоставяне на безвъзмездна финансова помощ чрез подбор е визиран в чл.34 ал.1 от ЗУСЕФСУ, което представлява т. нар. проверка за административно съответствие и допустимост. Тази проверка се извършва от комисия, назначена от ръководителя на управляващия орган, съгласно чл.33 от ЗУСЕФСУ.

Съгласно цитираната разпоредба на чл.34 ал.1 от ЗУСЕФСУ, въз основа на извършената проверка за административно съответствие и допустимост, комисията по чл.33 изготвя списък на проектните предложения, които не се допускат до техническа и финансова оценка. В списъка се посочват и основанията за недопускане. Списъкът се публикува на интернет страницата на съответната програма и в ИСУН, а за недопускането се съобщава на всеки от кандидатите, включени в него. Според чл.34 ал.2 от ЗУСЕФСУ, когато при проверката по ал.1 се установи липса на документи и/или друга нередовност, комисията изпраща на кандидата уведомление за установените нередовности и определя разумен срок за тяхното отстраняване, който не може да бъде по-кратък от една седмица. Уведомлението съдържа и информация, че неотстраняването на нередовностите в срок може да доведе до прекратяване на производството по отношение на кандидата. Изрично законодателят е посочил, че отстраняването на нередовностите не може да води до подобряване на качеството на проектното предложение.

Съгласно ал.3 на цитираната норма, кандидат, чието проектно предложение е включено в списъка, може писмено да възрази пред ръководителя на управляващия орган в едноседмичен срок от съобщаването. Ръководителят на управляващия орган се произнася по основателността на възражението в едноседмичен срок от неговото получаване, като: връща проектното предложение за техническа и финансова оценка или прекратява производството по отношение на кандидата (така ал.4).

Съгласно т.11.1 „Критерии за допустимост на кандидатите“ от Условията за кандидатстване по процедурата, допустими по процедурата са само кандидати, които отговарят на следните критерии (от 1 до 7): - 7. Да са заявили подкрепа само за основната си икономическа дейност, съгласно КИД 2008 въз основа на данни за 2023 г. – приложимо за семейни предприятия, съгласно подт.5.1) и за предприятията с основна икономическа дейност в областта на творческите индустрии, съгласно подт.5.2) по-горе, или заявили подкрепа за дейност, съгласно списъкът на занаятите – Приложение № 1 към Закона за занаятите, с които собственикът/ците на предприятието е/са вписан/и в Националния регистър на занаятчиите, поддържан от Националната занаятчийска камара – приложимо за предприятията, отговарящи на изискването по подт.5.3 по-горе.

По посочената точка от условията за кандидатстване, е изведено отделно каре с информация „Важно“, в която се отбелязва, че за кандидатите – семейни предприятия, съгласно подт.5.1) и предприятия с основна икономическа дейност в областта на творческите индустрии, съгласно подт.5.3), оценителната комисия ще извършва проверка на обстоятелствата (по подт.7) въз основа на данни за основната им икономическа дейност за 2023 г., предоставени от НСИ по служебен път, както и съгласно информацията, представена във формуляра за кандидатстване, включително посочения от кандидатите код на основаната им икономическа дейност за 2023 г. в поле „Код на организацията по КИД 2008“, както и кода от раздел „данни за кандидата“ от формуляра за кандидатстване. В тази връзка изрично е посочено, че преди подаване на проектните предложения на тези кандидати се препоръчва да извършат предварителна проверка относно точния четиризначен код на основната им икономическа дейност, съгласно КИД 2008 въз основа на данни от НСИ за 2023 г. (за която е допустимо да заявят подкрепа по процедурата). Указано е, че при необходимост кандидатите трябва да се обърнат към НСИ, както и да се запознаят с Методологията за определяне на код на основната икономическа дейност по КИД 2008 (Приложение № 10). Указано е също така, че в случай, че кандидат – семейно предприятие или предприятие от творческите индустрии е заявил подкрепа за икономическа дейност, различна от основната му икономическа дейност, съгласно КИД 2008 въз основа на данните от НСИ за 2023 г. и/или за недопустима икономическа дейност по процедурата и това е видно от информацията, представена във формуляра за кандидатстване, проектното предложение ще бъде отхвърлено.

Според т.11.2, подт.4) от Условията за кандидатстване за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ /БФП/ по Програма "Конкурентоспособност и иновации в предприятията“ 2021 – 2027, "Критерии за недопустимост на кандидатите" (л.72-гръб, в процедурата не могат да участват и да получат БФП семейни предприятия, кандидатстващи за финансиране на икономически дейности, които попадат в следните сектори/раздели/ кодове, съгласно КЕД 2008 на НСИ (Приложение № 10): - сектор G – Търговия; Ремонт на автомобили и мотоциклети (с изключение на код 45.20 „Техническо обслужване и ремонт на автомобили“, който е допустим за подкрепа; - сектор К – Финансови и застрахователни дейности, или Раздел 92 „Организиране на хазартни игри от сектор - Култура, спорт и развлечения или код 96.09 „Други персонални услуги, некласифицирани другаде“ от раздел 96 „Други персонални услуги“ в сектор S „Други дейности“.

Цитираното изискване е възпроизведено и в критерий № 13 от Критериите и методологията за оценка на проектни предложения по процедурата, в който се поставят аналогични изисквания, като изрично са посочени източниците на информация в к. 6 „Основни източници на проверка“ по този критерий, като е отбелязано, че при несъответствие с някое от посочените изисквания по т.1-13, проектното предложение се отхвърля.

Съгласно т.21.1. „Оценка на административното съответствие и допустимостта“ от условията за кандидатстване по процедура BG16RFPR001-1.004 "Подкрепа за семейните предприятия от творческите индустрии и занаятите“ по Програма "Конкурентоспособност и иновации в предприятията“ 2021 – 2027, в процеса на оценката за административното съответствие и допустимостта на проектните предложения по процедурата ще бъде проверявано дали проектното предложение се отнася до обявената процедура за подбор на проекти; налице ли са всички документи, представени и попълнени, съгласно изискванията, посочени в т.24 от настоящите условия за кандидатстване; въз основа на формуляра за кандидатстване и представените документи е налице съответствие на кандидатите и дейностите с критериите за допустимост, посочени в условията за кандидатстване.

В т.24 „б“ от Условията за кандидатстване е указано, че към формуляра за кандидатстване, заинтересованите участници са длъжни да приложат декларация за кандидатстване, в която всеки представляващ заявява, че е запознат с условията за кандидатстване и условията за изпълнение и приложенията към тях по процедурата и е съгласен със задълженията , които произтичат от личното участие и от участието на представлявания кандидат,по процедурата за предоставяне на БФП, както и че е запознат с подаденото проектно предложение и информацията, съдържаща се в него е пълна, вярна и точна.

Няма спор, че кандидатът е подал в срок формуляра си за кандидатстване на проектно предложение № BG16RFРR001-1.004-2759, като в т.2 „Данни за кандидата“ е заявил подкрепа за код икономическа дейност 46.37 „Търговия на едро с кафе, чай, какао и подправки“. Разделът също отговаря на изискванията – търговия на едро, без търговията с автомобили и мотоциклети. Т. е. посоченият код и раздел – 46.37 отговарят на изискванията за предоставяне на БФП. От информацията на Моторстат за 2023 г. обаче се установява , че основната дейност по КИД 2008 е в сектор - G - Търговия; Ремонт на автомобили и мотоциклети.

Горното е наложило отхвърлянето на проекта, тъй като сектор G – Търговия; Ремонт на автомобили и мотоциклети, не попада сред допустимите по проекта дейности за БФП.

Или иначе казано, кандидатът, макар и да е подписал собственоръчно всички декларации при кандидатстване, не се е съобразил с изискванията на т 11.2, подт.4) от Условията за кандидатстване и т.11.1 от Критериите за допустимост на кандидатите, тъй като не е извършил справка в НСИ по отношение кодовете на основната си икономическа дейност. Като е подал неточно попълнен формуляр за кандидатстване по процедура BG16RFPR001-1.004 "Подкрепа за семейните предприятия от творческите индустрии и занаятите“ по Програма "Конкурентоспособност и иновации в предприятията“ 2021 – 2027, сам е саботирал участието в програмата.

В тази връзка следва да се отбележи, че кандидатът е бил запознат с Условията за кандидатстване за предоставяне на БФП по ПКИП 2021-2027 г.; кандидатът се е съгласил със същите условия още с подаването на проектното предложение и още тогава е осъзнавал, че посоченият код на дейност не попада в допустимите дейности по процедурата.

Следва да се подчертае, че процеса по предоставяне на безвъзмездна финансова помощ със средства от европейските структури и европейския инвестиционен фонд следва да е прозрачен, ясен и съобразно разписаните правила, поради което органът, който управлява тези средства се ръководи, в конкретния случай, при оценка на административно съответствие и допустимостта на предложението на жалбоподателя, единствено от посоченото от последния, от изискванията посочени в Условията за кандидатстване за предоставяне на БФП по ПКИП 2021-2027 г. и от Критериите и методологията за оценка на проектните предложения и не може да проявява логика, аналогия и др. способи, за да оцени предложението.

Законодателят не е дал възможност /оперативна самостоятелност/ на комисията да преценява дали кандидатът е допуснал техническа грешка при попълване на формуляра за кандидатстване.

Коректното подаване на формуляра или извършването на корекция на подадения формуляр за кандидатстване чрез последваща промяна, след предоставена възможност на жалбоподателя по реда на чл.34 ал.2 изр. първо от ЗУСЕФСУ, безспорно води до подобряване качеството на проектното предложение, което пък е в противоречие със забраната на чл.34 ал.2 изр. последно от с. з. Ука3ано е също така, че неотстраняването на нередовностите в срок може да доведе до прекратяване на производството по отношение на кандидата.

В случая, оценителната комисия основателно е приела, че проектно предложение BG16RFРR001-1.004-2759 на попада в програмата за предоставяне на БФП, поради което и правилно УО на ПКИП 2021 – 2027 г. е прекратил производството по отношение на кандидата „САМС 97“ ООД, подал проектното предложение.

В заключение следва да се отбележи, че оспореният административен акт съдържа и правни и фактически основания. Органът е изложил фактическите обстоятелства за издаването на акта, посочил е и приложимите правни норми. Фактическите основания съответстват на посочените в оспореното решение правни основания, които са мотивирали административният орган да вземе решението си. В този смисъл няма отклонение от изискванията на чл.59 ал.2 т.4 от АПК относно формата на акта.

Решението е издадено и в съответствие с целта на закона, а именно разходването на европейските средства да се извършва само при условия и ред, гарантиращи ефективност и ефикасност.

С оглед изложеното, съдът намира жалбата за неоснователна и, като такава, следва да бъде оставена без уважение.

При този изход на спора и предвид претенциите на ответната страна за присъждане на разноски по делото, съдът намира, че такива му се следват и същите се констатираха в размер на 1 000.00 (хиляда) лв., съобразно разпоредбата на чл.8 ал.3 от Наредба № 1/09.07.2004 г. за възнагражденията за адвокатска работа.

Воден от горното, Административен съд – Пловдив, I състав,

Р Е Ш И:

ОТХЪРЛЯ жалбата на „САМС 97“ ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: - [населено място], [улица], ет.5, ап.14, представлявано от управителите С. А. С. и М. А. К., срещу Решение № РД-02-16-388/10.02.2025 г. на главния директор на Главна дирекция "Европейски фондове за конкурентоспособност" и за ръководител на Управляващия орган на Програма „Конкурентноспособност и иновации в предприятията“ за програмен период 2021 – 2027 г., с което е прекратено производството по отношение на кандидата "САМС 97" ООД с проектно предложение № BG16RFРR001-1.004-2759 по процедура BG16RFPR001-1.004 "Подкрепа за семейните предприятия от творческите индустрии и занаятите“.

ОСЪЖДА „САМС 97“ ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: - [населено място], [улица], ет.5, ап.14, представлявано от управителите С. А. С. и М. А. К., да заплати на Министерство на иновациите и растежа – София, сумата от 1 000.00 (хиляда) лева, юрисконсултско възнаграждение.

Решението подлежи на обжалване пред Върховен административен съд на Р България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

Съдия: