Решение по дело №6147/2020 на Софийски градски съд

Номер на акта: 265345
Дата: 10 август 2021 г.
Съдия: Ивайло Красимиров Димитров
Дело: 20201100506147
Тип на делото: Въззивно гражданско дело
Дата на образуване: 1 юли 2020 г.

Съдържание на акта

 Р Е Ш Е Н И Е

 

    гр. София, 10.08.2021 г.

 

      В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

СОФИЙСКИ ГРАДСКИ СЪД, ГО, IІІ-Б въззивен състав, в публичното заседание на единадесети май две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

   ПРЕДСЕДАТЕЛ: Теменужка Симеонова

             ЧЛЕНОВЕ: Ивайло Димитров

                                      Адриана Атанасова                                     

 

при секретаря Виктория Иванова, разгледа докладваното от съдия Димитров в. гр. дело №6147 по описа за 2020 г., и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 258 и сл. ГПК

С решение от 24.02.2020 г. по гр. дело №64064/2019 г., по описа на СРС, 78 състав, ответникът С.Д.НА М.НА В.Р.е осъдено, на основание чл. 187, ал. 5, т. 2 от ЗМВР да заплати на ищеца Д.А.П.  сумата от 1566,70 лв., представляваща обезщетение за положен извънреден труд за периода 01.11.2016 г. - 01.11.2019 г., ведно със законната лихва, считано от датата на подаване на исковата молба - 01.11.2019 г., до окончателното изплащане на сумата, като искът е отхвърлен в останалата част до пълния предявен размер от 1598 лв., както и на основание чл. 86, ал. 1 от ЗЗД е присъдена сумата от 200 лв. - лихва за забава върху главница от 1566,70 лв., начислена за периода 01.11.2016 г. - 01.11.2019 г. С оглед изхода на спора ищецът е осъдена да заплати на ответника, на основание чл. 78, ал. 3 ГПК, разноски по делото в размер на 30 лева, а ответникът е осъден да заплати на ищеца 450 лв. – съдебни разноски и на основание чл. 78, ал. 6 ГПК по сметка на СРС, 302,34 лв. – деловодни разноски.

Срещу така постановеното решение е подадена въззивна жалба от Столична дирекция на министерство на вътрешните работи с доводи за неговата неправилност поради противоречие с материалния закон и необоснованост. Поддържа, че съдът не бил изложил мотиви относно приложението на Наредба №8121з-592/02.06.2015 г. и Наредба №8121з-779/02.08.2016 г., издадени от министъра на вътрешните работи, като решението било основано единствено на приетата по делото съдебно-счетоводна експертиза. Не били обсъдени възраженията в отговора на исковата молба, като липсвали аргументи относно приетото, че преобразуваните по посочената от ищеца методика часове нощен труд се превръщат в извънреден труд, доколкото същите не са реално изработени.

Излага, че съгласно чл. 176 ЗМВР брутното месечно възнаграждение на държавните служители се състои от основно и допълнително, а в чл. 178, ал. 1, т.  3 от ЗМВР е предвидено, че към основното месечно възнаграждение се изплаща и такова за извънреден труд, а също и за нощен. Съгласно чл. 187, ал. 1 и ал. 3 от ЗМВР, за работещите на 8, 12 или 24 - часови смени, работното време се изчислява сумирано, за тримесечен период, като в периода от 2014 до момента на предявяване на претенцията са действали три Наредби, като в тези от 2015 г. и от 2016 г., уредбата за преобразуването на положения нощен труд към дневен не е предвидена. Според въззивника, тълкуването на последвалите нормативни актове досежно процесния случай сочи, че волята на законодателя е нощният труд на служителите на МВР да не бъде преобразуван в дневен. Аргумент в тази насока е и обстоятелството, че в сега действащата Наредба № 8121з-36 от 07.01.2020 г. за реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в МВР, също не било предвидено такова преобразуване. Отделно от това, в хипотезата на извънреден труд при сумирано отчитане на работното време при работа на 24-часови смени съдебната практика на ВКС непротиворечиво приемала, че е приложима изричната разпоредба в специалния закон, поради което няма основание за субсидиарно прилагане на Кодекса на труда (Определение 405/22.04.2016 г. по дело 1513/2016 г. на ВКС, ГК, 4- то Г.О.). Липсата на специална норма не можело да се преодолее с аналогично приложение на друг акт, тъй като е налице е несъвместимост между уредбата по ЗМВР и по КТ. Дори и да се приемело, че уредбата по КТ и НСОРЗ е приложима за служители на МВР, при определена по чл. 140, ал. 1 КТ нормална продължителност на работното време през нощта - 7 часа и коефициент за преизчисляване - 1,143, като частно на нормалната продължителност за дневния и нощния труд, то преизчисляването целяло компенсиране на работещите, което се осъществявало посредством увеличаване на часовата ставка и посредством преизчисляване на нощните дни в дневни. Изложеното показвало, че преизчисляването има отношение към увеличеното заплащане на нощния труд, но не и към натрупването на часове, чието надвишаване след преизчисляването да акумулира извънреден труд. Сочи, че в Наредба №8121з-407/11.08.2014 (отм.) е предвидено преизчисляването с цел повишено заплащане, а по действалата към момента на предявяване на иска нормативна уредба, ищецът не е положил извънреден труд, тъй като липсват доказателства и твърдения същият да е работил на смени, надвишаващи 24 часа. Моли обжалваното решение да бъде отменено, а предявените искове отхвърлени..

Въззиваемият – ответник Д.А.П. оспорва въззивната жалба и моли решението на СРС да бъде потвърдено като правилно.

Въззивната жалба е подадена в срока по чл. 259 ГПК, от легитимирано лице - страна в процеса, поради което е допустима.

Съгласно чл. 269 ГПК въззивният съд се произнася служебно по валидността на решението, а по допустимостта – в обжалваната му част, като по останалите въпроси е ограничен от релевираните въззивни основания в жалбата.

Решението е валидно, а в обжалваните му части и допустимо, като постановено в рамките на правораздавателната власт на съдилищата по граждански дела и в съответствие с основанието и петитума на искането за съдебна защита.

Съдът, като съобрази доводите на страните и събраните по делото доказателства, намира въззивната жалба за неоснователна. Съображенията за това са следните:

Не се спори, че в процесния период 01.11.2016 г. - 01.11.2019 г. между страните е съществувало служебно правоотношение, по силата на което ищецът е полагал труд на смени като младши инспектор в 07 РУ – СДВР в гр. София при сумирано отчитане на работното време, при тримесечен отчетен период, както и че ищецът е изпълнявал точно служебните си задължения и за ответника е възникнало задължение да заплати основно възнаграждение за службата, дадена през него. Според приетата пред СРС, без възражения от страните, ССчЕ за същия период служителят е положил 201 нощни смени, като общият нощен труд се равнява на 1623 часа. Според експертизата броят на нощните часове с превръщането им в дневни с коефициент 1,143, за процесния период е 1855,08 часа, като така би се получила разлика в извънредно положен от служителя труд, който е в размер на 232 часа и 4 мин. и 48 сек., а дължимата се сума за извънреден труд е 1566,70 лв.

За времето от 01.11.2016 г. до 01.11.2019 г. липсва нормативна уредба, регламентираща по начина, посочен в действалия преди този период чл. 31, ал. 1 от Наредба № 8121з-407 от 11.08.2014 г., сумирано отчитане на работното време чрез преизчисляването на положените часове нощен труд между 22:00 ч. и 06:00 ч. с коефициент 1,143. Спорът пред въззивната инстанция е концентриран относно възможността такова преизчисляване да бъде извършено чрез субсидиарно приложение на чл. 9, ал. 2 НСОРЗ спрямо положените от ищеца часове нощен труд през процесния период, на която разпоредба се позовава въззиваемият в исковата молба. Нормата предвижда, че при сумирано изчисляване на работното време нощните часове се превръщат в дневни с коефициент, равен на отношението между нормалната продължителност на дневното и нощното работно време, установени за подневно отчитане на работното време за съответното работно място.

В чл. 179, ал. 1 ЗМВР е предвидено, че на държавните служители се изплаща допълнително възнаграждение за полагане на труд през нощта от 22.00 ч. до 6.00 ч., а в чл. 187, ал. 5, т. 2 и, ал. 6 ЗМВР (в приложимата редакция от ДВ, бр. 81 от 2016 г.), че работата извън редовното работно време до 280 часа годишно се компенсира с възнаграждение за извънреден труд за отработени до 70 часа на тримесечен период - за служителите, работещи на смени, като извънредният труд се заплаща с 50 на сто увеличение върху основното месечно възнаграждение.

Съгласно чл. 187, ал. 1 ЗМВР в релевантната за процесния период редакция (изм. и доп. ДВ. бр. 81 от 14.10.2016 г.) нормалната продължителност на работното време на държавните служители в МВР е 8 часа дневно и 40 часа седмично при 5-дневна работна седмица. Според ал. 3 работното време на държавните служители се изчислява в работни дни - подневно, а за работещите на 8-, 12- или 24-часови смени - сумирано за тримесечен период. Определянето на 24-часова смяна е по изключение. Поради спецификата на дейността в Медицинския институт на МВР може да се определя и 6-часова смяна. При работа на смени е възможно полагането на труд и през нощта между 22,00 и 6,00 ч., като работните часове не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период.

Нормата на чл. 187, ал. 9 ЗМВР, урежда редът за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата на държавните служители извън редовното работно време, режимът на дежурство, времето за отдих и почивките за държавните служители чрез законова делегация и определянето им с наредба на министъра на вътрешните работи. През процесния период е действала Наредба № 8121з-776 от 29.07.2016 г. за реда за организация и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в Министерство на вътрешните работи, издадена от министъра на вътрешните работи, обн., ДВ, бр. 60 от 02.08.2016 г., в сила от 02.08.2016 г., отм. ДВ бр. 3 от 10.01.2020 г., отм. ДВ бр. 4 от 14.01.2020 г. В чл. 3, ал. 3 от наредбата е предвидено, че за държавните служители от МВР е възможно полагането на труд и през нощта между 22.00 ч. и 06.00 ч., като работните часове не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период. Във визирания подзаконов нормативен акт отсъства правило за трансформиране на нощния труд в дневен, каквото се е съдържало в предходно действалия чл. 31, ал. 1 от Наредба № 8121з-407 от 11.08.2014 г., съгласно който при сумирано отчитане на отработеното време общият брой часове положен труд между 22.00 ч. и 06.00 ч. за отчетния период се умножава по 0.143, като полученото число се сумира с общия брой отработени часове за отчетния период.

Горепосочените разпоредби на ЗМВР, нито тези, съдържащи се в Наредба № 8121з-776 от 29.07.2016 г., не регламентират нормалната продължителност на нощното работно време, каквото правило изрично се съдържа в чл. 140, ал. 1 КТ - нормалната продължителност на седмичното работно време през нощта при 5-дневна работна седмица е до 35 часа, а тази на работното време през нощта при 5-дневна работна седмица е до 7 часа. Аргумент в обратен смисъл не може да бъде възприет от норма на чл. 187, ал. 3 ЗМВР, тъй като в нея единствено се предвижда работа на смени, включително и през нощта, като в последния случай продължителността на работата се лимитира до средно 8 часа за всеки 24-часов период, без обаче изрично да се предвижда нормална продължителност от 8 часа. Следва да бъде съобразено и обстоятелството, че работниците и служителите, полагащи нощен труд, се ползват със специална закрила (арг. от чл. 140 КТ), тъй като в този часови интервал те извършват поначало несвойствена за човешкия биологичен ритъм физическа и психическа активност, нарушавайки възможността за обичайното възстановяване на жизнените си сили. Отклонението от нормата на чл. 140 КТ, създадено с чл. 187, ал. 3 от ЗМВР, за полагане на до 8 часа нощен труд на служителите на МВР е свързано с безспорно силно значимата обществена функция, която те изпълняват (чл. 2, ал. 1 ЗМВР) и поради това е оправдано. Не е налице отлика обаче по отношение поначало по-силното негативно въздействие, което указва нощния труд върху работниците и служителите, полагащи нощен труд в сравнение със служителите на МВР. Аргумент в тази насока е и нормата на чл. 188, ал. 2 ЗМВР, според която държавните служители, които полагат труд за времето между 22,00 и 6,00 ч., се ползват със специалната закрила по Кодекса на труда, каквато предвижда и нормата на 140 КТ. Ето защо при липсата на правило за отчитане на нощния труд в специалния закон - ЗМВР и в наредбата, издадена по чл. 187, ал. 9 ЗВМР, до изменението на чл. 187, ал. 4 от 07.07.2020 г., при сумирано отчитане на работното време на служителите от МВР, работещи по служебно правоотношение, следва да се прилага субсидиарно правилото за трансформиране на нощните часове в дневни, установено в чл. 9, ал. 2 НСОРЗ. Възприемането на обратното би поставило ищеца спрямо работниците и служителите по трудово правоотношение в неблагоприятно положение при полагане на нощен труд и би било в разрез с основния конституционен принцип, закрепен чл. 6 от Конституцията на Република България, за равно третиране и недопускане на дискриминация. Предвид така изложените съображения, настоящият съдебен състав не възприема тълкуването, поддържано от въззивника, че след отмяната на Наредба №8121з-407/11.08.2014 (отм.), в последващите наредби не се съдържало правило за преизчисляване на нощните часове в дневни и поради това обстоятелство служителите нямат право на възнаграждение за положения извънреден труд, получен в резултат от преизчисляването

Доколкото въззивната инстанция е обвързана от посочените в жалбата оплаквания, а такива липсват по отношение на присъдения размер на обезщетение и на дължимата лихва за забава, тези въпроси не следва да бъде преразглеждани в настоящото производство.

Тъй като крайните правни изводи на двете инстанции съвпадат, първоинстанционното решение следва да бъде потвърдено в обжалваната му част, а въззивната жалба оставена без уважение.

По разноските:

При този изход на спора право на разноски има въззиваемата страна, но доказателства такива да са сторени във въззивното производство не са ангажирани, включително не е представен договор за правна помощ, от който да е видно, че ищецът е заплатил адвокатски хонорар. Ето защо и искането за присъждането на такъв, обективирано в отговора на въззивната жалба, се явява неоснователно.

С оглед на правилата, установени в разпоредбата на чл. 280, ал. 3, т. 1 ГПК, вр. чл. 69, ал. 1 ГПК, въззивното решение не подлежи на касационно обжалване.

 

Така мотивиран, Софийския градски съд

 

 

РЕШИ:

 

 

ПОТВЪРЖДАВА решение от 24.02.2020 г. по гр. дело №64064/2019 г., по описа на СРС, 78 състав в обжалваната му част.

РЕШЕНИЕТО не подлежи на обжалване.

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                                ЧЛЕНОВЕ: 1.                        2.