Решение по дело №99/2019 на Районен съд - Царево

Номер на акта: 57
Дата: 14 май 2019 г. (в сила от 2 юли 2019 г.)
Съдия: Мария Атанасова Москова
Дело: 20192180200099
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 26 март 2019 г.

Съдържание на акта

Р    Е    Ш    Е    Н    И    Е

 

 

                                   14.05.2019г.                 гр.Царево

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Царевският районен съд                                                           наказателен състав

На четиринадесети май                                     две хиляди и деветнадесета година

В публичното заседание в следния състав:

 

                                                    Председател: Мария Москова

секретар Стефка Илиева,

като разгледа докладваното от съдия Москова НАХД № 99/2019г. по описа на РС-Царево, за да се произнесе взе предвид следното :

Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.

Образувано е по жалба от **************, срещу Наказателно постановление № *********************, с което за нарушение на чл.114 т.3 б.“а“ и “в“ от Закона за туризма е наложена „имуществена санкция” в размер на 500  лева на основание чл.209 от Закона за туризма. С жалбата се твърди, че атакуваното постановление е незаконосъобразно и неправилно, поради което се моли за отмяна на наказателното постановление.

В с.з. за дружеството, редовно уведомено, се явява управителят Л., който поддържа жалбата и моли НП да бъде отменено като неправилно, алтернативно – да се приложи разпоредбата на чл.28 от ЗАНН.

За ответната страна - ******, редовно уведомена, в с.з.  се явява надлежно упълномощен процесуален представител –ю.к.Д., която моли наказателното постановление да бъде потвърдено като правилно и законосъобразно.

Въз основа на събраните доказателства, съдът установи от фактическа страна следното:

На 10.07.2018г. св.Г.Г. на длъжност ****** в ***** заедно с колегата си  Ст.С. извършил проверка в обект–хотел ************ и стопанисван от дружеството-жалбоподател **********. Проверяващите констатирали, че в близост до входа на обекта търговецът не е поставил информация за фирмата, седалището и управлението на търговеца, както и имената на управителя на обекта с телефон за контакти. При проверката били констатирани и други нарушения, допуснати от дружеството, които обаче не са предмет на настоящето дело. Констатациите от проверката са обективирани в Констативен протокол №******* /л.25/.

На 10.07.2018г. св.Г.Г. съставил против дружеството акт за административно нарушение №*********, като приел, че дружеството е извършило нарушение на чл.114 т.3 т.3 б.“а“ и „в“  от ЗТ /л.19-21/. Актът е съставен в присъствието на управителя на дружеството-жалбоподател и подписан от него без възражение.

На 18.07.2018г. управителят на дружеството депозирал пред **** жалба, в която практически признава извършените нарушения и уведомява контролния орган, че е предприел действия по отстраняването им, в частност – поставил е информацията по чл.114 т.3 от ЗТ на входната врата във фоайето на хотела.

Въз основа на така съставения АУАН, Директорът на **** издал атакуваното Наказателно постановление № ***** в което фактическата обстановка, констатациите и изводите са същите както в АУАН, дадена е същата правна квалификация и на дружеството-жалбоподател е наложена  че „имуществена санкция” в размер на 500 лева на основание чл.209 от Закона за туризма.

Препис от НП е връчен на 07.03.2019г., видно от  известието за доставяне / л.16/ Жалбата срещу НП е подадена на 14.03.2019г., видно от входящия регистрационен номер на АНО /л.3/.

При така установената фактическа обстановка, съдът прие от правна страна следното:

Жалбата е подадена в срока за обжалване и от надлежно лице, посочено като нарушител, поради което същата е допустима. Разгледана по същество, същата е неоснователна по следните съображения:

Съгласно разпоредбата на чл.114, т.3 от ЗТ лицата, които извършват хотелиерство и/или ресторантьорство в туристически обекти по чл.3, ал.2, т.1, 2 и 3, са длъжни да поставят в близост до входа на туристическия обект табелата по чл.132, ал.1 и следната информация: фирмата, седалището и адреса на управление на търговеца; работното време на туристическия обект - за заведенията за хранене и развлечения; имената на управителя на обекта с телефон за контакт.

Неизпълнението на горепосочената разпоредба е скрепено с имуществена санкция в размер от 500 до 1000 лева, която е регламентирана в чл.209 от Закона за туризма. Санкцията се налага на едноличните търговци и юридическите лица, които не поставят информацията по чл.114, т.3 или я поставят не в указания вид.

В настоящия случай е безспорно установено, че в близост до входа на хотела не е поставена информацията по чл.114, т.3 от ЗТ, поради което отговорността на дружеството е ангажирана правилно. По делото не се съдържат данни, от които да се направи извод, че са осъществени предпоставките на чл.28, ал.1 от ЗАНН, поради което възражението на жалбоподателя не е основателно. Не се възприемат както основателни доводите на жалбоподателя относно това, че случаят е маловажен, доколкото същият не разкрива по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на нарушения от посочения вид. Случаят не може да бъде определен като маловажен и с оглед характера и важността на защитените обществени отношения, които се охраняват с нарушената разпоредба, доколкото в случая се касае до неизпълнение от страна на жалбоподателя на особени законоустановени задължения, касаещи наличието на задължителна информация за потребителите относно фирмата, седалището и адреса на управление на търговеца и имената на управителя на обекта, предоставящ  туристически услуги, с телефон за контакт. Дори да се приеме, че нарушението е било отстранено няколко дни след проверката, това обстоятелство не освобождава търговецът, който осъществява хотелиерска дейност, от отговорността за неизпълнение на задълженията му по чл.114 т.3 от ЗТ, а влияе върху определянето от АНО на размера на наложената санкция. Наличието на туристи в хотела, сочи, че тези туристи действително са разполагали с информация, че процесния хотел функционира, но получената от туристите по рекламен път информация за функционирането на процесния хотел в никакъв случай не може да се приравни на наличие на информацията по чл.114 т.3 от ЗТ.

С обжалваното НП на жалбоподателя е наложена имуществена санкция в  размер на 500 лева, т.е. в минималния предвиден размер, като е  взето предвид обстоятелството, че нарушението е за първи път, поради което съдът намира, че наказанието е определено правилно и в съответствие с чл. 27 от ЗАНН. Ето защо НП е законосъобразно и следва да бъде потвърдено.

Мотивиран от гореизложените съображения и на основание чл. 63 ЗАНН, съдът

                              Р    Е   Ш   И  :

 

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № ***********, с което на *******************, за нарушение на чл.114 т.3 б.“а“ и “в“ от Закона за туризма е наложена „имуществена санкция” в размер на 500  лева на основание чл.209 от Закона за туризма

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване чрез РС-Царево по реда на АПК на основанията предвидени в НПК пред Административен съд-Бургас в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                     

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: