Решение по дело №121/2021 на Административен съд - Ловеч

Номер на акта: 87
Дата: 7 юни 2021 г. (в сила от 7 юли 2021 г.)
Съдия: Димитрина Василева Павлова
Дело: 20217130700121
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 14 април 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ №

                                         гр. Ловеч, 07.06.2021 година

                                        

                                              В ИМЕТО НА НАРОДА

 

     ЛОВЕШКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, четвърти административен състав в публично заседание на двадесет и седми май две хиляди и двадесет и първа година в следния състав:

 

                             ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ДИМИТРИНА ПАВЛОВА

 

при участието на секретар: ДЕСИСЛАВА МИНЧЕВА, като разгледа  докладваното от ПРЕДСЕДАТЕЛЯ  адм. дело121 по описа за 2021 година на Ловешкия административен съд и на основание данните по делото и закона, за да се произнесе съобрази:

                     Производството е по реда на чл.27 ал.1 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове /ЗУЕСИФ/ във вр. с чл.145 и сл. от  Административно процесуалния кодекс /АПК/.

               В Административен съд Ловеч е постъпила жалба от „*****“  ООД, ЕИК *****,  със седалище и адрес на управление: област Ловеч, община *****, гр. *****, ул. *****, представлявано от управителя Б.И. Д., уточнена като подадена срещу Решение от 02.03.2021г. на Ръководител на Управляващия орган /УО/ на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност 2014-2020г.“ /ОПИК/, с което е одобрен списък с предложени за отхвърляне проектни предложения по двадесет и седма оценителна сесия, в частта му по т.11, с която е отказано предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по проектно предложение № BG16RFOP002-2.073-26075 на „*****“ ООД, с искане да бъде отменено в оспорената част, ведно с всички законови последици. 

              Делото е изпратено на Административен съд – Ловеч по подсъдност с определение № 2361 от 01.04.2021 г. постановено по адм.дело № 2944/2021 г. на Административен съд – София-град.

             Жалбоподателят твърди незаконосъобразност на издадения административен акт поради неспазване на административно-производствени те правила, неправилно прилагане на материалния закон и несъответствие с целта на закона, които обосновават неговата отмяна.

               Счита, че отказът е неправилен и незаконосъобразен поради пълното му несъотвествие с фактите, които са от съществено значение за издаването му, като Управляващият орган неправилно е преценил, че дружеството не отговоря на изискванията за минимално реализиран оборот през 2019 г. и респективно условието за минимално отчетен спад от 20 % в оборота през 2020 г. Излага, че посочените отчетни стойности в ГДД от 17.02.2020 г., в ГДД от 05.03.2021г. и Декларацията за финансовите данни, сочат недвусмислено на извода, че при попълването на декларацията от 17.02.2020 г. е допусната техническа грешка. Позовавайки се на легалното определение за „нетни приходи от продажби“, съдържащо се в § 1, т.11 от ЗР на Закона за счетоводството, към която норма препраща § 1, т.49 от ЗР на ЗКПО, счита, че за управляващия орган е било пределно ясно, че не е възможно при отчетени „общо приходи“ в размер на 101851,98 лева, след като от тях бъдат извадени търговските отстъпки, отбивите, рабатите и данъка върху добавената стойност да се получи размер на „нетните приходи от продажби“ 0 лева. Счита за ясно, че едно от двете числа е сгрешено и непопълването на шифър 0110 в ГДД от 17.02.2020 г. е поради допусната техническа грешка. Сочи, че Управляващият орган е следвало да изпълни задължението си по чл.35 от АПК и да издаде индивидуалния си административен акт след, като изясни всички факти и обстоятелства от значение от случая включително и чрез изискване на обяснение от „*****“ ООД, респективно от представляващите го лица. В такъв случай, допуснатата техническа грешка щяла  да бъде отстранена своевременно и нямало да се стигне до отказ за финансиране. Вместо това обаче, без да изпълни императивната разпоредба е постановил директно отказ.  

              Твърди, че Управляващият орган е следвало да изпълни и задължението си по реда на чл.30, ал.2 от АПК да уведоми заявителя за наличието на недостатъци по подаденото заявление, като му укаже и предостави възможността да отстрани недостатъците в тридневен срок от съобщението за това. Въпросното изискване в случая не е спазено, като допуснатото от управляващия орган нарушение на чл.30, ал.2 от АПК има съществен характер, тъй като, ако не беше допуснато, УО би стигнал до извода, че дружеството, отговаря на изискуемия спад в оборота през м. април 2020 г. Допуснатата техническа грешка в ГДЦ от 17.02.2020 г. щяла да бъде своевременно отстранена. Посочва, че изискване за уведомяване на заявителя за отстраняване на констатирани недостатъци, съответно на предвиденото в чл. 30 от АПК, е разписано и в документацията по обявената процедура, като същото е било задължително за административния орган, който не се е съобразил с въведените от самата администрация изисквания. Така, в т. 24. „Списък на документите, които се подават на етап кандидатстване“ от Условията за кандидатстване и изпълнение, е видно, че ако при проверката на проектното предложение бъде установена нередовност, оценителната комисия изпраща до кандидатите уведомление за отстраняване на нередовностите посредством ИСУН 2020, като кандидатите следва да представят да отстранят нередовностите в срок до 3 работни дни от датата на изпращане на уведомлението. Едва след отстраняване на недостатъка на заявлението или неотстраняването му в дадения срок, административния орган постановява административния си акт. Твърди, че като не е изпълнил посоченото задължение, управляващият орган е постановил отказа си, при съществено нарушение на производствените правила, което налага неговата отмяна. Основание за отмяна на оспореното решение намира и с оглед нормата на чл.142, ал.2 от АПК, според която „установяването на нови факти от значение за делото след издаване на акта се преценява към момента на приключване на устните състезания“. Видно от представена към жалбата - справка от досието на дружеството от електронната система на НАП, Декларация с вх. № 01100И0088368 от дата 17.02.2020 г. е със статус коригирана. В коригиращата декларация от 05.03.2021г. в част V, шифър 0110 „в това число нетни приходи от продажби“ е посочена сумата 101851.98 лева.

              Изтъква, че това обстоятелство следва да се съобрази, т.к. валидните данни се съдържат в коригиращата годишна данъчна декларация с вх. № 1100И0110184 от дата 05.03.2021 г., която е подадена след постановяване на отказа има значение за това дали дружеството има право да получи подпомагане или не, дали отговоря на изискванията или не. След като описаната по-горе техническа грешка в декларирането е отстранена, „*****“ ООД изцяло отговаря на изискванията поставени в условията за кандидатстване и в пълнота покрива критериите за отпускане на безвъзмездна финансова помощ.

      В съдебно заседание оспорващото дружество чрез пълномощника си адв. И. поддържа жалбата на заявените в нея основания и моли за отмяна на  решението в оспорената част с искане съдът да върне административната преписка на Управляващият орган за преразглеждане и за ново решение по нея, както и да присъди направените разноски за внесени държавни такси.

      Ответникът, ръководителят на Управляващия орган (УО) на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014 -2020 г. (ОПИК) и главен директор на Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност“, в съдебно заседание не изпраща представител. Представя писмен отговор, чрез главен експерт с юридическа правоспособност Н.г. със становище за неоснователност на жалбата. Счита административният акт за издаден от компетентен орган в предвидената от закона форма с посочени мотиви за отказа от предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, като работата на оценителната комисия е изцяло съобразно описаните правила и разпоредби и проектното предложение на „*****“ ООД е отхвърлено законосъобразно, предвид и характера на настоящата процедурата за предоставяне на БФП, с която се цели максимална бързина при оценка на проектните предложение. Претендира разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер, съгласно Наредба № 1 от 09.07.2004г. за минималните адвокатски възнаграждения.

     

 

 

Съдът, като взе предвид констатациите в обжалвания акт, становищата на страните и представените по делото доказателства, приема за установено следното:

            На 14.05.2020 г. Управляващият орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентослособност“ 2014-2020г. /УО на ОПИК/ е открил процедура за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ BG16RFOP002-2.073 „Подкрепа за микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVIO-19“.

              Съгласно чл. 21, ал. 1, т. 2 от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, УО е приела със Заповед № РД-16-381/14.05.2020г. опростени процедурни правила за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по горепосочената процедура. По процедурата са подадени над 28 000 проекта, като оценката се извършва на етапи по 1000.

             Съгласно Условията за кандидатстване, за да бъде подадено проектно предложение, кандидатите по процедурата следва да бъдат подали Годишни данъчни декларация към Национална агенция по приходите. Това условие е залегнало в т.9 от посочените условия, а именно че към датата на подаване на проектното предложение следва кандидатите вече да са подали Годишна данъчна декларация за 2019 г. пред Националната агенция по приходите, съобразно разпоредбите на ЗКПО/ЗДДФЛ. Заложеното изискване е с цел да може да бъде определено дали кандидатите отговарят на изискванията. Съгласно насоките допустими по процедурата са единствено кандидати с отчетени поне 30 000 лв. „нетни приходи от продажби“ в Годишната данъчна декларация за 2019 г. Освен посоченото друго изискване за допустимост е кандидатите да са регистрирали спад поне 20% в оборота /нетните приходи от продажби/ за месец април 2020 г., спрямо средния месечен оборот /нетни приходи от продажби / през 2019 г. За да бъдат определени тези стойности се вземат данни именно от подадената Годишна данъчна декларация, следователно в противен случай не би могло да бъде определено дали кандидатът е допустим или не.

              Оспорващото дружество е кандидат с подадено проектно предложение № BG16RFOP002-2.073-26075 по процедура BG16RFOP002-2.073 „Подкрепа за микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19 по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 г. с краен срок за кандидатстване 15.06.2020г., ведно с приложенията към него, включително и декларация за финансови данни – приложение № 2.

              На 02.03.2021г. на сайта на ОПИК е публикуван „Списък на предложените за отхвърляне проектни предложения и основанията за отхвърлянето им“, в който оспорващият фигурира под номер 11. Основанието за отказ е, че кандидатът не отговаря на т. 9 Минимален и максимален размер на безвъзмездната финансова помощ за конкретен проект от публикуваните Условия за кандидатстване от Критерии и методология за оценка на проектните предложенив /Приложение 4 към Условията за кандидатстване/, както и по т. 11.1, подт. 5 от Условията за кандидатстване по процедурата и Критерий №16 от Критерии и методология за оценка на проектните предложения /Приложение 4 към Условията за кандидатстване/.

              Съгласно чл.26, ал.1, изречение първо от ЗУСЕСИФ ръководителят на управляващия орган на програмата, съответно на водещата програма, утвърждава за всяка процедура насоки и/или друг документ, определящи условията за кандидатстване и условията за изпълнение на одобрените проекти, а според ал.6 на сочената норма утвърдените условия за кандидатстване и условия за изпълнение се публикуват на интернет страницата на съответната програма и в ИСУН заедно с обявата за откриване на процедурата чрез подбор. Процесните условия са одобрени като част от документацията за провеждане на процедура за подбор на проекти BG16RFOP002.2.073 „Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“.

                Със Заповед № РД-16-380/14.05.2020 г., изменена със Заповед № РД 26-559/10.07.2020г., изменена със Заповед №РД-16-696/10.08.2020г. на Главния директор на Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентноспособност“ и Ръководител на Управляващия орган /РУО/ на ОПИК е определен състав на Оценителната комисия за извършване на комплексна оценка, включваща проверка за съответствие на проектните предложения с минималните изисквания, предвидени в Условията за кандидатстване и документална проверка дали кандидатът отговаря на изискванията за бенефициент по конкретната процедура за подбор /л. 33 – 64 от делото/.

               Съгласно Заповед № РД – 16 - 381/ 14.05.2020 г. на Ръководителя на Управляващия орган на ОПИК са приети Опростени процедурни правила за работа на Оценителната комисия / на л.29 от делото/. От Председателя на Оценителната комисия е изготвен Доклад за работата на Оценителната комисия по единадесета оценителна сесия, с приложен към него по т.2 от Приложението, Списък на предложение за отхвърляне проектни предложения и основания за отхвърлянето им /л. 139 -143 от АД № 2944/ 2021 г. на АССГ/.  Съобразно т.2.14 от Опростените правила в срок от 3 работни дни, Ръководителят на УО одобрява представените му списъци или ги връща за отстраняване на допуснати нарушения. Видно от изписването срещу „одобрил“, Ръководителят е одобрил на 02.03.2021 г. /л. 13-25 от делото/ списъка на отхвърлените предложения, в който фигурира жалбоподателят. Според т. 2.18 от Опростените правила, кандидатите, на които е отказано предоставяне на БФП, се уведомяват посредством ИСУН, като им се изпраща утвърденият от Ръководителя на УО списък с предложените за отхвърляне проектни предложения, с оглед на което жалбоподателят е уведомен за постановения Отказ на 12.03.2021 г. /л. 26 от делото/.     

              Във връзка с подаденото проектно предложение на оспорващия е извършена комплексна оценка съгласно одобрените критерии за оценка /част от условията за кандидатстване по процедурата/.

               С Решение на РУО на ОПИК, с което е одобрен списъкът на предложените за отхвърляне проектни предложения по двадесет и седма оценителна сесия, е отказано на жалбоподателя предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, по подадено проектно предложение № BG16RFOP002-2.073-26075 по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020, процедура за подбор на проекти BG16RFOP002.2.073 „Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“ по приоритетна ос 2 „Предприемачество и капацитет за растеж на МСП на ОПИК“.

               В оспореното Решение по т.11 е възпроизведено съдържанието на оценката от Оценителния лист, а именно, че: 1. „кандидатът не отговаря на изискването от Критерии за допустимост на кандидатите по т. 11.1, подточка 5 от Условията за кандидатстване по процедурата и Критерий № 16 от Критерии и методология за оценка на проектните предложения (Приложение 4 към Условията за кандидатстване). Посочено е изрично, че съгласно т.11.1, подт.5) от Условията за кандидатстване кандидатите следва да са регистрирали спад поне 20% в оборота на (нетните приходи от продажби) за месец април 2020 г., спрямо средния месечен оборот (нетни приходи от продажби) през 2019 г., а според данните в представената декларация за финансовите данни /Приложение 2/ стойността на нетните приходи от продажби за м.април 2020 г. е 4840.00 лева, а нетните приходи от продажби за 2019г. съгласно представената информация от НАП- Национална агенция по приходите са нула лева.

               Предвид горното е направен извод, че не е налице спад от поне 20 % в оборота (нетните приходи от продажби) за месец април 2020 г., спрямо средния месечен оборот (нетни приходи от продажби) през 2019 г. и съобразно Приложение 4 от ,,Критерии и методология за оценка на проектните предложения“: „При несъответствие с изискванията пo т. 13-23 и т. 27, проектното предложение се отхвърля.“

               На второ място е отразено, че кандидатът не отговаря на изискването на т. 9 Минимален и максимален размер на безвъзмездната финансова помощ за конкретен проект от Условията за кандидатстване и Критерий № 25 от Критерии и методология за оценка на проектните предложения (Приложение 4 към Условията за кандидатстване), като са описани изискванията на т.9 от Условията за кандидатстване ,,Безвъзмездната финансова помощ, предоставяна по процедурата, може да бъде в максимален размер до 10 % от „нетните приходи от продажби“, декларирани: при лица, които се облагат с корпоративен данък, в Годишната данъчна декларация по чл. 92 от ЗКПО за 2019 г. (част V, шифър 0110 „Нетни приходи от продажби“), или при еднолични търговци в Годишната данъчна декларация по чл. 50 от ЗДДФЛ за 2019 г. (Приложение 2, Част III, шифър 2-30011 „Нетни приходи от продажби“) и „Допустими по процедурата са единствено кандидати с отчетени поне 30000 лв. „нетни приходи от продажби“ в Годишната данъчна декларация за 2019 г. „ В случая е указано, че нетните приходи от продажби за кандидата за 2019 г., отчетени към датата на кандидатстване, съгласно предоставена информация от Национална агенция за приходите, са 0 лева.

             Предвид описаното е прието, че кандидатът на може да получи безвъзмездна помощ по процедурата.

             Със Заявлението за кандидатстване оспорващият е подал  Декларация за финансовите данни /Приложение 2 към Условията за кандидатстване/, с която в т. III, е декларирал сумата от 101851,98 лева - нетни приходи от продажби за 2019 г. Управляващият орган, служебно е изискал информация от НАП и в тази връзка се е запознал с данните в подадената от „*****“ ООД, Годишна данъчна декларация за 2019г., с вх.№ 1100И0088368 от дата 17.02.2020 г. При попълване на посочената декларация, в част V, раздел 0110 „Нетни приходи от продажби“ на същата е непопълнен, поради което отчетната стойност е 0 лева.  

               Подадената в административната процедура годишна данъчна декларация от 17.02.2020 г. е коригирана. Според приложените с жалбата доказателства оспорващият е иницирал производство пред НАП за поправяне на допуснатата техническа грешка, следствие на което е подадена и приета в НАП коригираща декларация с вх. № 1100И0110184 от дата 05.03.2021 г., в която е попълнена отчетната стойност от 101851,98 лева в част V, шифър 0110 „нетни приходи от продажби“.  

По делото е приобщена цялата административна преписка по издаване на обжалвания акт. По представените пред съда писмени доказателства няма оспорени такива по реда на чл.193 и сл. от ГПК във вр. с чл.144 от АПК.                       

    При така установената фактическа обстановка, съдът направи следните правни изводи:

               Жалбата е редовна по отношение на форма и съдържание. Подадена е от лице с правен интерес от оспорването, срещу акт, за който е предвидено в чл.27, ал.1 във връзка с чл.38, т.1 от ЗУСЕСИФ, че подлежи на обжалване пред съд. С оспорената част на административния акт пряко са засегнати правата и законните интереси на жалбоподателя. Административният акт е връчен на жалбоподателя, жалбата е депозирана в преклузивния 14-дневен срок по чл.149, ал.1 от АПК на 13.03.2021г. и същата е допустима.

     Разгледана по същество в съвкупност със събраните по делото доказателства и становищата на страните, Ловешки административен съд, четвърти състав, намира жалбата за неоснователна, по следните съображения:

      Съобразно изискванията на чл.168, ал.1 от АПК, при служебния и цялостен съдебен контрол за законосъобразност, съдът извършва пълна проверка на обжалвания административен акт на всички основания по чл.146, от АПК относно валидността му, спазването на процесуално правните и материално правните разпоредби по издаването му и съобразен ли е с целта, която преследва законът, с оглед правните и фактически основания, посочени в оспорения индивидуален административен акт, без да се ограничава с обсъждане на тези, посочени от жалбоподателя. 

    Съгласно чл.9, ал.5 от ЗУСЕСИФ ръководителят на управляващия орган е ръководителят на администрацията или организацията, в чиято структура се намира управляващият орган или оправомощено от него лице. С Решение № 574/13.07.2016г. на Министерски съвет е определен за управляващ и сертифициращ орган Министерство на икономиката, съответно за ръководител на УО - Министърът на икономиката / на л.28 от делото/. С т. I на Заповед № РД – 16 - 635/ 30.07.2020 г. Министърът на икономиката е определил И.И.и.д. Главен директор на Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентноспособност“ в Министерство на икономиката за лице, което да изпълнява функции на Ръководител на УО по ОП „ИК“ 2014 – 2020 г., издала оспореното Решение за одобрение на Списък с отхвърлени проектни предложения от 02.03.2021 г. на Ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкуренто способност“ 2014-2020 г. /л.203 от АД № 2944/ 2021 г. на АССГ/. Следователно, оспореният акт е издаден от материално и териториално компетентен орган.

    В чл.38, т.1 от ЗУСЕСИФ е разписано, че в 10 - дневен срок от одобряването на оценителния доклад, съответно от изтичането на срока по чл. 36, ал.2 от ЗУСЕСИФ, ръководителят на управляващия орган издава мотивирано решение, с което отказва предоставяне на безвъзмездна финансова помощ /БФП/ за всяко проектно предложение, включено в списъка по чл.35, т.3 от ЗУСЕСИФ.

    Съдът намира, че са спазени изискванията за форма на акта. Съдържа фактически и правни основания за издаването му. Като неразделна част от административната преписка е приложен протоколът за определяне на оценителната комисия, оценителния лист на оценителя, на който е разпределено проектното предложение, както и списъкът на оценителната комисия с предложените за отхвърляне проектни предложения по двадесет и седма оценителна сесия. В процесния административен акт са посочени конкретни обстоятелства и правните изводи, въз основа на които издателят му е приел, че следва да откаже предоставянето на безвъзмездна финансова помощ за проектното предложение на жалбоподателя.

     Относно спазване на административнопроизводствените правила и материалната законосъобразност на акта и съответствието му с целта на закона, съдът намира следното:

     Производството по предоставяне на безвъзмездна финансова помощ чрез подбор по процедура BG16RFOP002.2.073 „Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“ е осъществено изцяло в съответствие с опростените процедурни правила на работа на оценителната комисия/ на л.29 от делото/, приети със Заповед № РД – 16 - 381/ 14.05.2020 г. Съгласно чл.21, ал.1, т.2 от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народно събрание от 13.03.2020г. и за преодоляване на последиците /Oбн., ДВ, бр. 28 от 24.03.2020г., в сила от 13.03.2020г., изм. и доп., бр. 34 от 9.04.2020г., в сила от 9.04.2020г., доп., бр. 38 от 24.04.2020г., в сила от 24.04.2020г., изм. и доп., бр. 44 от 13.05.2020г., в сила от 14.05.2020г., доп., бр. 55 от 19.06.2020г., в сила от 1.07.2020г., изм., бр. 60 от 7.07.2020г., изм. и доп., бр.64 от 18.07.2020г., в сила от 18.07.2020г./ Управляващите органи на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове имат право да: отпускат безвъзмездна финансова помощ при опростени правила, включително без публикуване на покана за набиране на предложения. В случая на основание т.2.2 от Опростените процедурни правила, по процедурата се извършва комплексна оценка, която включва проверка на съответствието на проектното предложение с минималните изисквания, предвидени в условията за кандидатстване и документална проверка, дали кандидатът отговаря на изискванията за бенефициент.

    Според т.2.8 от правилата, проверката се извършва от един член на оценителната комисия с право на глас в съответствие с утвърдените критерии, като за целта се попълва оценителен лист в ИСУН 2020. В резултат на преценката на помощния орган оспорващото дружество е поставено в списък с предложените за отхвърляне проектни предложения. Този списък е визираният в чл. 35, т. 3 ЗУСЕСИФ, който ръководителят на УО е одобрил и с оглед разпоредбата на чл.38, ал.1 ЗУСЕСИФ е издал решение – индивидуален административен акт, за отказ от предоставяне на БФП.  Със Заповед № РД-16-380/14.05.2020 г., изменена със Заповед № РД 26-559/10.07.2020г., изменена със Заповед №РД-16-696/10.08.2020г. на Главния директор на Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентно способност“ и Ръководител на Управляващия орган на ОПИК е определен състав на Оценителната комисия за извършване на комплексна оценка, включваща проверка за съответствие на проектните предложения с минималните изисквания, предвидени в Условията за кандидатстване и документална проверка дали кандидатът отговаря на изискванията за бенефициент по конкретната процедура за подбор. (л. 33 – 64 от делото/.

   От Председателя на Оценителната комисия е изготвен Доклад за работата на Оценителната комисия, с приложен към него по т. 2 от Приложението, Списък на предложение за отхвърляне проектни предложения и основания за отхвърлянето им (л. 139 -143 от АД № 2944/ 2021 г. на АССГ).  Съобразно т.2.14 от Опростените правила в срок от 3 работни дни, Ръководителят на УО одобрява представените му списъци или ги връща за отстраняване на допуснати нарушения. Видно от изписването срещу „одобрил“, Ръководителят е одобрил списъка на отхвърлените предложения, в който фигурира жалбоподателят, на 02.03.2021 г. /л. 13-25 от делото/. Според т.2.18 от Опростените правила, кандидатите, на които е отказано предоставяне на БФП, се уведомяват посредством ИСУН, като им се изпраща утвърденият от Ръководителя на УО списък с предложените за отхвърляне проектни предложения, с оглед на което жалбоподателят е уведомен за постановения Отказ.

    В случая правилата са спазени, като липсват допуснати съществени нарушения, спазен е и тридневния срок за одобрение от страна на РУО на представените списъци от оценителната комисия.

     Оспореният административен акт е издаден на основание чл.21, ал.1, т.2 от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г. и чл.20, ал.1, т.3 от Постановление № 162 на МС от 5.07.2016 г. за определяне на детайлни правила за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по програмите, финансирани от Европейските структурни и инвестиционни фондове за периода 2014 – 2020 г. В т.21.2 от Условията за кандидатстване в съответствие с чл.21, ал.1, т.2 от посочения закон е предвидено отпускане безвъзмездна финансова помощ при опростени правила, т. е. без извършване на техническа и финансова оценка.

   Отказът е мотивиран с констатирано несъответствие на кандидата с критериите за допустимост по т.11.1, подт. 5 от Условията за кандидатстване и критерий №16 от Критерии и методология за оценка на проектните предложения /Приложение 4 от Условията за кандидатстване/, а именно - кандидатът не е регистрирал спад поне 20 % в оборота (нетните приходи от продажби/ за месец април 2020 г. спрямо средния месечен оборот /нетни приходи от продажби/ през 2019 г. и по т.9 Минимален и максимален размер на безвъзмездната финансова помощ за конкретен проект от публикуваните Условия за кандидатстване от Критерии и методология за оценка на проектните предложени в /Приложение 4 към Условията за кандидатстване/, според който “безвъзмездната финансова помощ предоставена по процедурата, може да бъде в максимален размер до 10% от „нетните приходи за продажби“, декларирани при лица които се облагат с корпоративен данък, в годишната данъчна декларация по чл.92 от ЗКПО за 2019г. /част 5/ шифър 0110 „нетни приходи от продажби“/, или при еднолични търговци в годишната данъчна декларация по чл.50 от ЗДДФЛ за 2019 г./ приложение №2, част 3, шифър 2-30011“нетни приходи от продажби“/ и „допустими по процедурата са единствено кандидати с отчети поне 30 000 лева “нетни приходи от продажби“ в годишната данъчна декларация за 2019г.“.

    По делото между страните няма спор, че Условията за кандидатстване, утвърдени като част от документите по чл.26, ал.1 ЗУСЕСИФ, са влезли в сила и са задължителни както за кандидатите, така и за органа, който ръководи административното производство. Относно съдържащите се в тях критерии за предоставяне на помощта и реда за доказване на съответствие с тях дружеството-жалбоподател е било предварително и надлежно запознато, като това се удостоверява с подписването на съответната декларация, задължително изискуема като приложение към проектното предложение.

     Условията за кандидатстване са общ административен акт с оглед на своя характер, който характер е и изричното установен в чл.26, ал.4 ЗУСЕСИФ. По делото не е спорно, че актът по чл.26, ал.1 ЗУСЕСИФ е валиден, съобщаването е по реда на чл.26, ал.6 ЗУСЕСИФ, в акта е посочена възможността за оспорване. 

     В случая, видно от доказателствата по делото производството по приемане на Условията за кандидатстване и самите Условия за кандидатстване и изпълнение по процедура BG16RFOP002-2.073 „Подкрепа за микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“ от 12.05.2020г., с пълният пакет документи е публикуван в интернет страницата на Управляващия орган на ОПИК 2014-2020 г. (http://opic.ba/). Кандидатът е напълно запознат със съдържанието на Условията за кандидатстване, имал е възможността да ги оспори, не ги е оспорил, възползвал се е от тяхната регламентация, подал е проектно предложение, което е класирано за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, като този факт е установен с влязъл в сила административен акт. 

     В т.9 от Условията за кандидатстване и изпълнение /на л. 165 от АД № 2944/ 2021 г. на АССГ/  изрично е посочено, че към датата на подаване на проектното предложение следва кандидатите вече да са подали годишна данъчна декларация /ГДД/ за 2019 г. пред Националната агенция по приходите /НАП/ съобразно разпоредбите на ЗКПО и ЗДДФЛ. В същата точка е предвидено, че РУО извършва корекция в бюджета на основание предоставените данни по служебен път от НАП, когато кандидатът е посочил по-голям от допустимия размер от 10 % от „нетните приходи за продажби“ съгласно ГДД за 2019 г. Следователно при разглеждане на документите на кандидатите определящо значение има резултатът, деклариран от кандидата пред РУО и пред НАП към датата на подаване на проектното предложение.

   Ръководителят на УО по програмата се е произнесъл по искането на *****“ ООД за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по проектно приложение № BG16RFOP002-2.073-26075, по процедура за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ BG16 RFOP002-2. 073 „Подкрепа за микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“ с решение от 02.03.2021 година по т. 11 от същото. Датата на подаване на проектното предложение е 03.06.2020 година. Видно от приложената към формуляра за кандидатстване декларация /Приложение № 2/ Декларация за финансовите данни кандидатът е декларирал стойност на нетните приходи от продажба за 2019г. в размер на 101851,98лв. Съгласно посочената точка от Условията за кандидатстване, Управляващият орган извършва служебни проверки на декларираните нетни приходи за продажби, като може да изисква разяснения и документи по отношение на декларирания от кандидата размер на „нетни приходи от продажби“ от Годишната данъчна декларация за 2019 г. При това, към датата на подаване на проектното предложение следва кандидатите вече да са подали Годишна данъчна декларация за 2019 г. пред Националната агенция по приходите /НАП/, съобразно разпоредбите на ЗКПО/ЗДДФЛ. В предоставената справка от НАП, приложена като доказателство по делото, нетните приходи от продажба за 2019г. са 0 лв., които данни са вписани в подадената към датата на подаване на проектното предложение Годишна данъчна декларация. Съгласно т.11.1, подт.5 от Условията за кандидатстване кандидатите следва да са регистрирали спад поне 20% в оборота /нетните приходи от продажби/ за месец април 2020 г., спрямо средния месечен оборот /нетни приходи от продажби/ през 2019 г.

              Изтъкнатите в оспореното решение по т.11 основания са продиктувани и обосновани изцяло въз основа на фактическата обстановка и са подведени под условията и изискванията на приетите на основание чл. 26, ал.1 от ЗУСЕСИФ Условия за кандидатстване и приложенията към тях, които представляват нормативно закрепен и съответно задължителен за спазване от всички участници в процедурата за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ документ.

   Съгласно т.9 от Условията за кандидатстване „Безвъзмездната финансова помощ, предоставяна по процедурата, може да бъде в максимален размер до 10% от „нетните приходи за продажби“, декларирани: при лица, които се облагат с корпоративен данък, в Годишната данъчна декларация по чл. 92 от ЗКПО за 2019 г. /част V, шифър 0110 „Нетни приходи от продажби“/, или при еднолични търговци в Годишната данъчна декларация по чл.50 от ЗДДФЛ за 2019 г. /Приложение 2, Част III, шифър 2-30011 „Нетни приходи от продажби“/, както и че Допустими по процедурата са единствено кандидати с отчетени поне 30 000 лв. „нетни приходи от продажби“ в Годишната данъчна декларация за 2019 г.

    Видно от доказателствата по делото към датата на подаване на проектното предложение и към 02.03.2021 година – датата на решението на РУО по това проектно предложение, декларираните от кандидата данни не са били коригирани, нито от негова страна е заявена техническа грешка. Факт е, че те са възприети от органа в цифровото изражение, така както са декларирани от кандидата пред РУО и пред НАП в частта на декларацията за 2019 година.

    В подадената към 14.05.2020г. Годишна данъчна декларация /ГДД/ са декларирани нетните приходи от продажба за 2019г. 0,00 лв. След публикуване на списъка с отхвърлени проектни предложения данните, посочени в подадената от кандидата Годишна данъчна декларация са именно тези, на база които е извършена оценката на подаденото проектно предложение и допустимостта на кандидата. Едва след приключване на процеса с публикуването на списъка с отхвърлени кандидати е извършена промяна.

    Хронологично към момента на подаване на проектното предложение, към момента на неговата оценка, както и към момента на произнасяне на ръководителят на УО, не е налице спад от поне 20% в оборота (нетните приходи от продажби ) за месец април 2020 г., спрямо средния месечен оборот /нетни приходи от продажби/ през 2019 г.

   Съгласно Приложение 4 „Критерии и методология за оценка на проектните предложения“ от Условията за кандидатстване по процедурата, проектното предложение се отхвърля при несъответствие с изискванията по т.13-23 и т.27. Несъмнено при извършената проверка по установения ред е установено несъответствие за участие от кандидата за отпускане на БФП.

 Гореизложеното обосновава извод, че работата на оценителната комисия е изцяло съобразно описаните правила и разпоредби и проектното предложение на ”*****“ ООД е отхвърлено законосъобразно, тъй като оценителите оценяват на база представени данни, както от кандидата, така и от държавни институции, а видно от всичко гореизложено към момента на подаване на проектното предложение декларираните нетни приходи от продажба на „*****“ ООД са в размер на 0,00лв, което прави кандидатът недопустим за финансиране съобразно т.9 Минимален и максимален размер на безвъзмездната финансова помощ за конкретен проект от Условията за кандидатстване, а именно „Допустими по процедурата са единствено кандидати с отчетени поне 30 000 лв. „нетни приходи от продажби“ в Годишната данъчна  декларация за 2019 г., както и по т.11.1, подт. 5 от Условията за кандидатстване по процедурата и Критерий № 16 от Критерии и методология за оценка на проектните предложения /Приложение 4 към Условията за кандидатстване/. Административният орган правилно е приложил законът и одобрените условия за кандидатстване и изпълнение по процедурата. Соченото от административния орган фактическо основание за отказа се подкрепя от събраните по делото доказателства, а правното основание съответства на приложимия материален закон. 

    Няма опора в закона възражението на жалбоподателя, че ръководителят на УО /РУО/ е следвало да извършва проверка на кандидатите с оглед установяване на обективността на декларираните от тях данни. Ръководителят на УО няма качеството на орган по приходите и не разполага с правомощие да извършва проверка на декларираните данни. По същите съображения административният орган не е бил длъжен да дава указания на кандидата за подаване на допълнителни документи. В случая е релевантна Годишната данъчна декларация /ГДД/ от 17.02.2020 г., въз основа на която е подадено проектното предложение и впоследствие е извършена справката от административния орган, а не подадената по-късно /след издаване на процесния отказ/ коригираща ГДД от 05.03.2021 година.

    Този аргумент е относим и към възражението на касатора за коригираната Декларация за финансовите данни /Приложение № 2/, в която като стойност на нетни приходи от продажби за м. април 2020 година към момента на подаване на предложението е вписана сумата от 101851,98  лева. Тази декларация е била коригирана със стойността от  101851,98  лева едва след като РУО е уведомил кандидата за решението си от 02.03.2021 година, т. е. след приключване на административното производство с издаден административен акт, поради което и РУО няма нито задължение, нито правомощие да я разгледа. В действителност, РУО е постановил акта си съобразно декларираните от кандидата данни, които РУО е можел да провери единствено чрез справка в НАП, каквато е направена преди датата на издаване на административния акт. Други правомощия за друг вид проверки и справки РУО по програмата няма.                

    Следва да се отчете, че процесното производство за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, завършило с постановяване на оспореното решение за отказ, е следвало да се проведе и е осъществено именно при спазване на цитираните норми в специалния закон, дерогиращи приложението на общите такива по АПК, вкл. на чл.35 и чл.30, ал.2 от АПК.  

   При предоставянето на безвъзмездна финансова помощ по опростени правила водещо значение има принципът на бързина. С оглед спецификата на процедурата и съобразно заложените критерии за допустимост при подаване на проектното си предложение кандидатът следва да декларира пред РУО нетни приходи в същия размер, в който преди това са били декларирани от него с ГДД пред НАП, както и нетни приходи за м. април 2020 година. Облекченият ред за кандидатстване и разглеждане на проектните предложения по процедура № BG16 RFOP002-2. 073 „Подкрепа за микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“ по Оперативна програма „Иновации и конкуренто способност“ 2014-2020 цели своевременно предоставяне на помощта на нуждаещите се правни субекти - по опростени правила, при които редуцирането на критериите и етапите за предоставяне на помощта е оправдано с оглед водещата цел на процедурата да постигне преодоляване на последиците от пандемията.

   Съдът намира, че за извършващият проверката на проектното предложение не е съществувало задължение да изпраща до кандидата уведомление за установени нередовности. Формално не е констатирана каквато и да било липса на документи, а за проверяващия е била налична и достатъчна информация за извършваната проверка.

   Проверяващия не е бил длъжен да проверява или съпоставя данните, които сам кандидатът извършил проектното предложение е декларирал пред НАП в ГДД за 2019 г. на дружеството.

   В конкретния случай, административният орган правилно е приел, въз основа на подадената ГДД за финансови данни, че жалбоподателят не е отговарял на условията за кандидатстване и поради това е недопустим кандидат. В случая жалбоподателя сам е декларирал данни пред НАП, които са били изискани и анализирани от решаващия орган.  

   С оглед изложеното съдът намира жалбата за неоснователна, а  обжалваният индивидуален административен акт в процесната част за законосъобразен – постановен от компетентен орган, в предвидената от закона писмена форма, при спазване на приложимите процедурни правила; при установеност на посочените в мотивната му част фактически основания, които се подкрепят от събраните по делото писмени доказателства, и на правно основание, съответстващо на приложимия материален закон. Решението  е издадено в съответствие с условието БФП да не се предоставя на лица, които не отговарят на критериите за допустимост и постига целта да се финансират предприятията за преодоляване на недостига на средства или липса на ликвидност, настъпили в резултат от епидемичния взрив от COVID – 19.

   При този изход на спора на ответника следва да бъдат присъдени разноски за юрисконсултско възнаграждение в минимален размер.

   Водим от гореизложеното, Ловешки административен съд, четвърти административен състав, на основание чл.172, ал.2, предложение последно от АПК,      

             РЕШИ:

             ОТХВЪРЛЯ жалбата на „*****“  ООД, ЕИК *****,  със седалище и адрес на управление: област Ловеч, община *****, гр. *****, ул. *****, представлявано от управителя Б.И. Д., срещу Решение от 02.03.2021 година на Ръководителят на Управляващия орган /УО/ на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност 2014-2020г.“ /ОПИК/, с което е одобрен списък с предложени за отхвърляне проектни предложения по двадесет и седма оценителна сесия, в частта му по т.11, в която е отхвърлено  предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по проектно предложение № BG16RFOP002-2.073-26075, по процедура BG16RFOP002-2.073 „Подкрепа на микро и малки предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19 по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020.

           ОСЪЖДА„*****“  ООД, ЕИК *****,  със седалище и адрес на управление: област Ловеч, община *****, гр. *****, ул. *****, представлявано от управителя Б.И. Д., да заплати на Управлявящия орган на „Оперативна програма иновации и конкурентоспособност 2014-2020“, направените по делото разноски в размер на 100 лева.

  Решението може да бъде обжалвано пред Върховния административен съд в четиринадесетдневен срок от съобщението до страните, че е изготвено.

  Препис от решението да се изпрати на страните по делото.

 

 

 

                            АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: