РЕШЕНИЕ
№ 980
гр. Бургас, 09.12.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – БУРГАС, XLVII НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в
публично заседание на двадесет и девети ноември през две хиляди двадесет и
четвърта година в следния състав:
Председател:ТОДОР Д. МИТЕВ
при участието на секретаря Д. ИВ. БОДУРОВА
като разгледа докладваното от ТОДОР Д. МИТЕВ Административно
наказателно дело № 20242120203470 по описа за 2024 година
, за да се произнесе взе предвид следното:
Производството по делото е образувано по повод жалбата на „*” ЕООД, ЕИК *против
наказателно постановление № 778770-F777311/18.07.2024г. на Началник отдел „Оперативни
дейности“ – Бургас в Дирекция „Оперативни Дейности“ в ГД „Фискален контрол“ на
Национална Агенция за приходите, с което за нарушение на чл. 7, ал. 1 от Наредба Н-
18/13.12.2006 на МФ вр. чл. 118, ал. 4 от ЗДДС и на основание чл. 185, ал. 2, изр. 1 от ЗДДС
е наложена имуществена санкция в размер на 6000 лева.
С жалбата се иска отмяна на НП като се изтъкват доводи за материална и
незаконосъобразност на санкционния акт.
В открито съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, не се
представлява.
За административнонаказващия орган се явява юрисконсулт Чолакова, която
моли постановлението да бъде потвърдено. Моли за присъждане в полза на НАП на
юрисконсултско възнаграждение.
Съдът приема, че жалбата е подадена в рамките на четиринадесетдневния срок
за обжалване по чл. 59, ал. 2 ЗАНН (видно от разписката на НП то е връчено на търговеца на
30.07.2024 г., а жалбата е депозирана на 13.08.2024 г). Жалбата е подадена от легитимирано
да обжалва лице срещу подлежащ на обжалване акт, поради което следва да се приеме, че е
процесуално допустима. Разгледана по същество жалбата е основателна, като съдът след
като прецени доказателствата по делото и съобрази закона в контекста на правомощията си
по съдебния контрол намира за установено следното:
На 28.06.2024г. била извършена проверка от служители на НАП в това число от св. В.
М. на фестивал „Еxe beach festival 2024”, проведен в гр. Созопол, плаж „Каваци“, като е
1
констатирано, че дружеството „*” ЕООД с ЕИК * е организатор на събитието.
Предварително било обявено, че на територията на фестивала разплащанията ще се
извършват безкасово със заредени фестивални карти или с кредитни и дебитни карти като се
препоръчва ползването на фестивална карта.
За периода 26.06. - 30.06.24г. организатор на фестивала бил „*”, който организирал
локацията, продукти, барове и други доставчици на храни – 6 бр. /юридически лица/, които
извършват продажби на храни и напитки от 6 бр. обекти, разположени на територията на
събитието, на база сключени договори.
Преди легитимация на органите по приходите, от обект- бар за напитки, находящ се
на територията на организирания фестивал, в 17:41 часа била извършена контролна покупка
на 1 бр. минерална вода на стойност 5,00 лева чрез заплащане с фестивална карта с
потребителски номер ********** и издадена бележка от терминал: 00002 с ИН:
00040002240628174132. Издадената бележка съдържала следните реквизити: Наименование
„Еxe beach festival 2024”, дата 28.06.2028г. 17:41:35, описание - ПОКУПКА КАРТА, сума
ВGN 5, потребителски номер **********, сума П/3: BGN 38, приспадна сума: BGN 5,
предплатен баланс: BGN 33, баланс точки: 0, потребител: 2150696, персонал: 2139397,
обект: 0004, терминал:0002 и ИН: 00040002240628174132.
За извършената покупка, не била издадена фискална касова бележка, поради липса на
монтирано и въведено в експлоатация ФУ, или от кочан с ръчни касови бележки, съдържащи
реквизити съгласно изискванията на Наредба №Н-18/13.12.2006г. на МФ.
За извършената проверка и направените констатации били съставени Протокол за
извършена проверка, сер. АА №0142288/28.06.2024г. и Протокол сер. АА
№1292934/08.07.2024г.
Св. М. приела, че е налице нарушение, като дружеството организатор не било издало
фискален касов бон за заплатената сума в размер 5 лева, тъй като в момента на плащането в
обекта не било монтирало, въведено в експлоатация и регистрирало в компетентната ТД на
НАП фискално устройство за регистриране на извършваните продажби, от датата на
започване на дейността на обекта, разположен на територията на организираното събитие -
26.06.2024г., а съгласно чл. 7, ал. 1 от Наредба Н-18/13.12.2006г на МФ, лицата по чл. 3 били
длъжни да монтират, въведат в експлоатация и използват регистрирани в НАП ФУ/ИАСУТД
от датата на започване на дейността на обекта.
На 08.07.2024г. св. М. съставила АУАН F777311/08.07.2024 г. за нарушение на чл. 7,
ал. 1 от Наредба Н-18/13.12.2006г. на МФ със чл. 118, ал. 4 от ЗДДС, който бил връчен на
представляващ дружеството.
На 18.07.2024г. е издадено и обжалваното НП, с което са приети констатациите в
АУАН, като е прието, че дружеството организатор нарушило разпоредбата на чл.7, ал.1 от
Наредба Н-18/13.12.2006 на МФ във връзка с чл.118, ал.4 от ЗДДС и на основание чл.185,
ал.2 от ЗДДС изр.1 е наложена имуществена санкция в размер на 6000 лева.
Във връзка със същата проверка на дружеството, отново за нарушения на чл.7, ал.1 от
Наредба Н-18/13.12.2006 на МФ във връзка с чл.118, ал.4 от ЗДДС, били съставени и НП №
778769-F777310/18.07.2024г. (по АУАН № F777310/08.07.2024 г.) и НП № 778771-
F777308/18.07.2024г. (по АУАН № F777308/08.07.2024 г.).
НП № 778769-F777310/18.07.2024г. е издадено за това, че преди легитимация на
органите по приходите, от обект- бар за напитки, находящ се на територията на
организирания фестивал, в 17:38 часа била извършена контролна покупка на 1 бр. напитка
студен чай на стойност 6,00 лева чрез заплащане с фестивална карта с потребителски номер
********** и издадена бележка от терминал: 00003 с ИН: 00040003240628173819, като
издадената бележка съдържала следните реквизити: Наименование „Еxe beach festival 2024”,
дата 28.06.2028г. 17:38:21, описание - ПОКУПКА КАРТА, сума ВGN 6, потребителски
2
номер **********, сума П/3: BGN 44, приспадна сума: BGN 6, предплатен баланс: BGN 38,
баланс точки: 0, потребител: 2150696, персонал: 2139397, обект: 0004, терминал:0003 и ИН:
00040003240628173819.
НП № 778771-F777308/18.07.2024г. е издадено за това, че преди легитимация на
органите по приходите, от обект- бар за напитки, находящ се на територията на
организирания фестивал, в 17:37 часа била извършена контролна покупка на 1 бр. напитка
Redbull на стойност 6,00 лева чрез заплащане с фестивална карта с потребителски номер
********** и издадена бележка от терминал: 00003 с ИН: 00040003240628173819, като
издадената бележка съдържала следните реквизити: Наименование „Еxe beach festival 2024”,
дата 28.06.2028г. 17:37:14, описание - ПОКУПКА КАРТА, сума ВGN 6, потребителски
номер **********, сума П/3: BGN 50, приспадна сума: BGN 6, предплатен баланс: BGN 44,
баланс точки: 0, потребител: 2150696, персонал: 2139377, обект: 0004, терминал:0004 и ИН:
00040004240628173712.
Съдът кредитира изцяло депозираните гласни доказателства, доколкото същите са
ясни, логични и последователни, кореспондиращи си с останалия събран по делото
доказателствен материал. Съдът кредитира събраните по делото писмени доказателства,
като следва да се отбележи, че в нито един етап от производството не са били оспорени от
страните по делото.
Наказателно постановление е издадено от компетентен орган в срока по чл. 34 от
ЗАНН. АУАН също е издаден от компетентен орган.
Съдът обаче намира, че е допуснато съществено процесуално нарушение в
производството, тъй като е нарушен принципът non bis in idem, т.е. дружеството е
санкционирано повече от веднъж за едно и също нарушение. Както постановлението,
предмет на настоящото дело, така и НП № 778769-F777310/18.07.2024г. и НП № 778771-
F777308/18.07.2024г., са съставени за това, че в обект- бар за напитки, намиращ се на
територията на организираното събитие, не е било монтирано, въведено в експлоатация и
използвано регистрирано в НАП ФУ/ИАСУТД от датата на започване на дейността на
обекта. Иначе казано, нарушението се изразява в липсата на фискално устройство, т.е.
налице е едно продължително състояние на бездействие. Касае се за продължено нарушение
(по аналогия с наказателноправната теория), при което същото се осъществява в
продължителен период от време. Съставът счита, че и трите постановления касаят един и
същ обект, тъй като той е описан само като бар за напитки, а също така и в издадените
бележки за продажбите е записан „обект:0004“. Следователно, в посочения бар е следвало да
има фискално устройство, което не е било така. Трите контролни покупки, въз основа на
които са издадени постановленията, са извършени в периода от 17:37 часа до 17:41 часа на
28.06.2024 г. Същевременно, в постановлението е записано, че проверката е извършена в
20:00 часа на 28.06.2024 г. Ако се приеме, че органите в 20:00 часа са констатирали липсата
на фискално устройство, то същите е следвало да съставят само един акт за така
констатираната липса. Същото важи и ако се приеме, че липсата на фискално устройство е
констатирана при извършването на контролните покупки, тъй като независимо колко
продажби са били извършени, липсата на фискално устройство е една. Следва да се прави
разлика между това нарушение и неизпълнението на задължението за издаване на фискален
бон при извършването на всяка продажба. Последният случай предполага наличието на
фискално устройство в обекта, което обаче не се използва за всяка извършена продажба, при
което всяко отделно бездействие представлява отделно нарушение. Както бе посочено по-
горе обаче, при изначалната липса на фискално устройство се касае за едно продължено
нарушение, като в случая АНО изкуствено го е разделил, издавайки три постановления за
всяка от трите контролни покупки, които са извършени в рамките на четири минути. С оглед
на изложеното, като се вземат предвид номерата на трите издадени акта за установяване на
административно нарушение, първо по ред за това нарушение се явява образувано
3
административнонаказателното производство, чието начало е поставено с АУАН №
F777308/08.07.2024 г. Постановлението, което се обжалва по настоящото дело се явява
издадено по третото образувано производство за едно и също нарушение, поради което се
явява незаконосъобразно издадено и следва да се отмени.
На второ място, съставът намира, че е налице неяснота при описанието на
нарушението, което се твърди да е извършено от дружеството.
В НП е посочено, че дружеството жалбоподател, като организатор на фестивала, се
явява задължено лице по чл. 3 от Наредба Н-18/13.12.2006 на МФ. Съгласно ал. 1 на тази
разпоредба всяко лице е длъжно да регистрира и отчита извършваните от него продажби на
стоки или услуги във или от търговски обект чрез издаване на фискална касова бележка от
ФУ или касова бележка от ИАСУТД. Съгласно чл. 7 лицата по чл. 3 са длъжни да монтират,
въведат в експлоатация и използват регистрирани в НАП ФУ/ИАСУТД от датата на
започване на дейността на обекта.
Видно е, че наредбата вменява задължение за въвеждане в експлоатация на фискално
устройство на всяко лице, което извършва продажби в съответния обект. Същевременно, в
самото НП е отразено (а и от доказателствата по делото става ясно, че това е така), че на
територията на фестивала е имало 6 различни обекта, на които 6 броя юридически лица
извършват продажби на храни и напитки. По отношение на обекта, от който е извършена
контролната покупка- бар за напитки, не е посочено изобщо от кой субект е стопанисван. Не
става ясно дали това е дружеството жалбоподател, или някое от другите юридически лица.
При това положение, от описанието в постановлението не става ясно защо е ангажирана
отговорността именно на жалбоподателя, след като изобщо не се твърди той да стопанисва
обекта, в който е извършена продажбата. Нещо повече, изобщо не се твърди дружеството да
е извършвало каквито и да е продажби в обектите на територията на фестивала. Законът не
съдържа фигурата на „организатор на фестивал“, която да е свързана със задължение за
осигуряване на фискални устройства, поради което остава неясно защо след като в
постановлението е записано, че други юридически лица осъществяват продажби в обектите
(т.е. същите се явяват задължени субекти по чл. 3 от Наредбата), накрая е ангажирана
отговорността на жалбоподателя.
Настоящият състав намира, че се касае за непълнота в постановлението, която пречи
на жалбоподателя да разбере за какви действия точно е санкциониран, което представлява
съществено процесуално нарушение.
Дори и да не се приеме, че горната непълнота в постановлението представлява
съществено процесуално нарушение, то същата води до материална незаконосъобразност на
обжалвания акт. Това е така, тъй като след като липсват твърдения покупката да е извършена
от обект, стопанисван от жалбоподателя, то описаните действия, свързани само с
организацията на фестивала, не съставляват нарушение на която и да е законова разпоредба.
Освен това и от доказателствената съвкупност не се установява дружеството да е
извършвало продажби в този обект- бар за напитки, поради което да е имало задължение да
въведе в експлоатация фискално устройство. Тук следва да се отбележи, че вътрешните
отношения между организатора на събитието и останалите юридически лица, които
извършват продажби на отделните обекти на територията на фестивала, не могат да
дерогират разпоредбите, които регламентират задълженията на субектите по отчитане на
извършените продажби. След като се твърди, че барът за напитки е отделен обект, то
задължението за въвеждане в експлоатация тежи върху субекта, който го стопанисва, като не
се установява това да е организаторът на фестивала. Обратният извод би почивал
единствено на предположения, след като се твърди, че шест други юридически лица са
извършвали продажби на територията на събитието.
В обобщение, обжалваното постановление се явява процесуално и материално
незаконосъобразно и следва да се отмени.
4
Мотивиран от горното, Бургаският районен съд
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 778770-F777311/18.07.2024г. на Началник
отдел „Оперативни дейности“ – Бургас в Дирекция „Оперативни Дейности“ в ГД „Фискален
контрол“ на Национална Агенция за приходите, с което за нарушение на чл. 7, ал. 1 от
Наредба Н-18/13.12.2006 на МФ вр. чл. 118, ал. 4 от ЗДДС и на основание чл. 185, ал. 2, изр.
1 от ЗДДС, на „*” ЕООД, ЕИК *, е наложена имуществена санкция в размер на 6000 лева.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба пред Административен
съд – гр.Бургас в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия при Районен съд – Бургас: _______________________
5