Решение по дело №9814/2023 на Софийски районен съд

Номер на акта: 4549
Дата: 12 октомври 2023 г.
Съдия: Иван Диянов Мичев
Дело: 20231110209814
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 18 юли 2023 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 4549
гр. София, 12.10.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 111-ТИ СЪСТАВ, в публично
заседание на единадесети октомври през две хиляди двадесет и трета година в
следния състав:
Председател:ИВАН Д. МИЧЕВ
при участието на секретаря МАРИОЛА М. ВЕЛКОВА
като разгледа докладваното от ИВАН Д. МИЧЕВ Административно
наказателно дело № 20231110209814 по описа за 2023 година
Производството е по реда на чл.59, ал.1 и сл. от ЗАНН.
Софийски районен съд е сезиран с жалба от ,,ПИМК" ООД, ЕИК: със
седалище и адрес на управление: с.М, Община Родопи, Област Пловдивска,
местността З, чрез упълномощен защитник против Електронен фиш за
налагане на имуществена санкция за нарушение, установено от електронна
система за събиране на пътни такси по чл.10, ал.1 от Закона за пътищата №
**********, издадед от Агенция ,,Пътна инфраструктура" при МППБ, с
който на търговеца е било наложено административно наказание
имуществена санкция в размер на 2 500.00 лева за извършено нарушение по
чл.102, ал.2 от Закона за движение по пътищата.
В мотивирана жалба до съда наказаното лице оспорва
законосъобразността на електронния фиш с оплакването, че същият е
издаден при наличието на допуснати съществени нарушения на
процесуалните правила и неправилно приложение на материалния закон.
Акцентира се, че не е била предвидена възможност за идваване на електронен
фиш за нарушението, за което е бил санкциониран жалбоподателя. Също така
се поддържа, че не е посочено в какво се изразява изпълнителното деяние и
оттам на самото нарушение. Не е бил посочен размера на незаплатената пътна
такса, както и на субекта на административна отговорност. Счита, че в случай
е изтекла давността по чл.34, ал.1 от ЗАНН, а алтернативно случаят е
маловажен. В заключение се иска от съда да постанови решение, с което да го
отмени като присъди и сторените разноски.
В съдебно заседание жалбоподателят ,,ПИМК" ООД, редовно
1
призован, не се представлява.
Административно – наказващият орган Председателят на УС към
Агенция ,,Пътна инфраструктура", редовно призован, не се представлява.
Съдът, като взе предвид становищата на страните и въз основа на
събраните писмени доказателства, намира, че жалбата е подадена в
законоустановения срок и от легитимна страна, поради което се явява
процесуално допустима.
Разгледана по същество жалбата ОСНОВАТЕЛНА.
Съдът, като обсъди доводите на страните и събраните по делото
писмени доказателства, приема за установено следното:
На 11.05.2021г. в 08:41ч.e установено нарушение №
С2D291DOAACO1D61E053021F160A574F с ППС влекач Мерцедес Актрос с
рег.№ , с технически допустима маса 18 000, брой оси 2, екологична
категория ЕВРО 5, в състав с ремарке с обща брой на осите 5, с обща
технически допустима максимална маса на състава 44 000 в Община
Столична, за движение по път А - 6 / автомагистрала ,,Европа"/ км. 50+427 с
посока нарастващ километър, включен в обхвата на платената пътна мрежа,
като за посоченото пътно превозно средство не била заплатена изцяло
дължимата пътна такса по чл.10, ал.1 от Закона за пътищата, тъй като за
посоченото ППС няма валидна маршрутна карта или валидна тол декларация
за преминаването. Нарушението било установено /заснето/ с техническо
устройство № 10181, представляващо елемент от електронната система за
събиране на пътин такси по чл.10, ал.1 от Закона за пътищата, намиращо се на
път А 6 км.50 + 427. Срещу дружеството - жалбоподател, като ползвател на
ППС, бил издаден процесният електронен фиш за извършено
административно нарушение по чл.102, ал.2 от ЗДвП.
Горната фактическа обстановка съдът възприе като безспорно
установена след анализ на приобщените по реда на чл.283 от НПК писмени
доказателства.
От доклад от електронната система за събиране на пътни такси по чл.
167а, ал.3 от ЗДвП за установяване на нарушения по чл.19, ал.3 - 3в от закона
се установява, че в процесното време и място заснетото МПС се е движело по
път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, като дължимата пътна
такса по чл.10, ал.1 т.2 от Закона за пътищата, не била изцяло заплатена.
Видно от справката за собственост е, че въпросният товарен автомобил е бил
ползван от ,,ПИМК" ООД. Номерът на заснетия автомобил се установява от
приложените към делото копия от снимков материал.
Съдът съобрази и разпоредбата на чл.167а, ал.3 от ЗДвП, съгласно
която електронната система за събиране на пътни такси по чл.10, ал.1 от
Закона за пътищата създава доклади за всяко установено нарушение по
чл.179, ал.3 - 3в от ЗДвП, към които се прилагат статични изображения във
вид на снимков материал и/или динамични изображения - видеозаписи.
Докладите, ведно с приложените към тях изображения във вид на снимков
материал и/или динамични изображения - видеозаписи, представляват
доказателства за отразените в тях обстоятелства относно пътното превозно
средство, неговат атабела с регистрационен номер, датата, часа и мястото на
2
движение по участък от път, включен в обхвата на платената пътна мрежа и
местонахождението на техническото средство - част от системата.
Поради това съдът кредитира приложения доклад и снимков материал,
снет от електронната система, с което се доказва извършеното нарушение.
При извършената служебна проверка по законосъобразността на
обжалвания електронен фиш съдът констатира, че в хода на проведеното
административнонаказателно производство е било допуснато съществено
процесуално нарушение, обусловящо отмяната на санкциониращия
административен акт.
Санкционирането на едно деяние чрез издаването на електронен фиш
представлява отклонение от общото правило за протичане на
административнонаказателното производство чрез издаване на АУАН и НП и
винаги изрично се предвижда за кои нарушения се прилага този
диференциран подход.
Процесинят електронен фиш е издаден на основание чл.189ж, ал.1 от
ЗДвП, който предвижда, че за нарушение по чл.179, ал.3 от ЗДвП, установено
и заснето от електронна система по чл.167а, ал.3 от ЗДвП, може да се издава
електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за
налагане на глоба или имуществена санкция в размер, определен за
съответното нарушение. Анализът на посочената разпоредба сочи, че
законодателят е предвидил възможността да се издава електронен фиш за
нарушения по чл.179, ал.3 от ЗДвП, но не и за такива по чл.179, ал.3б от
ЗДвП, какъвто е конкретният случай. Процедурата за налагане на
административно наказание на нарушенията на чл.179, ал.3б от ЗДвП е
предвидена в чл.189е, ал.1 и сл. от ЗДвП и предвижда съставяне на АУАН и
издаване на НП. Предвид това административно наказващият орган е
следвало да започне процедура със съставянето на АУАН и след това на НП, а
не на издаване на електронен фиш.
Това следва и от обстоятелството, че нормите на чл.179, ал.3 и ал.3б
от ЗДвП имат различно съдържание - първата се предвижда за наказание на
водач, който управлява ППС по път, включен в обхвата на платената пътна
мрежа, за което е дължима, но не е заплатена такса по чл.10, ал.1 т.1 от Закона
за пътищата, а втората санкционира собственик, респ. вписания ползвател на
ППС от категорията на чл.10б, ал.3 от Закона за пътищата, за което изцяло
или частично не е заплатена дължимата пътна такса по чл.10, ал.1, т.2 от
Закона за пътищата. Т.е. както субектите, така и предвидените
административни наказания са различни. Допускането и прилагането на
разширително тълкуване е недопустимо, тъй като накърнява правата на
наказателно, респ. административно наказателно правните субекти.
Като е сторил противното наказващият орган е допуснал съществено
процесуално нарушение относно реда на закона за ангажиране на
административноказателна отговорност, в резултат на което са ограничени
правата на лицето, сочено за нарушител да направи своите възражения и
ангажира доказателства в тяхна подкрепа в рамките на утвърдената от закона
процедура.
Съдът не споделя оплакванията в жалбата от страна на защитника на
наказания търговец, че е налице изтекла давност за погасяване на
3
административното преследване. Разпоредбата на чл.34 от ЗАНН изисква
спазването на сроковете по административна процедура по санкциониране на
субект в случаите при съставяне на АУАН, каквто не е конкретният случай.
Настоящата процедура е за издаден електронен фиш, за когото важи
абсолютната погасителна давност от 4г. и 6м. за погасяване на
административната отговорност.
По отношение на реквизитите на обжалвания електронен фиш съдът
намира, че същият отговаря на изискванията на закона и посочените неясноти
като датата на на издаване, размера на неплатената дължима пътна такса и
точно конкретното място на нарушението, не са от категорията на
съществените, обусловящи неяснота на вмененото деяние. Субектът на
административна отговорност е коректно посочен и това е ползвателя на
МПС, както и нарушените законови разпоредби. Неоснователно е и
оспорването на компетентността на актосъставителя, тъй като обжалваният
електронен фиш е бил издаден при диференцирана процедура по ЗДвП,
изключваща издаването на АУАН.
За пълнота следва да се отбележи единствено, че разпоредбата на
чл.189з от ЗДвП изключва приложението на чл.28 от ЗАНН за нарушения,
извършени по този закон.
Съдът не споделя наведеното в жалбата възражение за липса на годен
субект на административно наказателна отговорност. Разпоредбата, под която
санкция е попаднало дружеството - жалбоподател по чл.179, ал.3б от ЗДвП,
регламентира освен собственика, но и ползвателя на пътното превозно
средство, ако е имал такъв, да бъде наказан със съответното наказание, а ако е
собственикът или вписаният ползвател се юридическо лице, се налага
имуществена санкция в размер на 2 500.00 лева. Видно от писмените данни по
делото е, че ,,ПИМК" ООД е ползвател на заснетото ППС, поради което и
следва да носи съответната отговорност по силата на закона.
Поради отмяната на електронния фиш на процесуално осонвание, е
безпредметно да бъде обсъждана неговата материално правна
законосъобразност.
Предвид изложените правни съображения съдът счита, че обжалваният
акт е незаконосъобразен и като такъв следва да бъде отменен.
При този изход на делото Агенция ,,Пътна инфраструктура" при МРРБ
следва да бъде осъдена да заплати на ,,ПИМК" ООД търсеното адвокатско
възнаграждение в размер на 420.00 лева, съгласно приложен договор за
правна помощ и документ, удостоверяващ извършено плащане.
Воден от горното и на основание чл.63, ал.2 т.1 във вр. с чл.58д т.1 от
ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Електронен фиш за налагане на имуществена санкция за
нарушение, установено от електронна система за събиране на пътни такси по
чл.10, ал.1 от Закона за пътищата № **********, издадед от Агенция ,,Пътна
инфраструктура" при МППБ, с който на ,,ПИМК" ООД, ЕИК: със седалище и
4
адрес на управление: с.М, Община Родопи, Област Пловдивска, местността З
е било наложено административно наказание имуществена санкция в размер
на 2 500.00 лева за нарушение по чл. 102, ал.2 от Закона за движение по
пътищата.
ОСЪЖДА Агенция ,,Пътна инфраструктура" при МРРБ да заплати на
,,ПИМК" ООД, ЕИК: със седалище и адрес на управление: с.М, Община
Родопи, Област Пловдивска, местността З сторените от дружеството разноски
за упълномощен защитник в размер на 420.00 лева.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване в 14 – дневен срок от
съобщаването му пред Административен съд – София град.




Съдия при Софийски районен съд: _______________________
5

Съдържание на мотивите


Софийски районен съд е сезиран с жалба от ,,ПИМК" ООД, ЕИК: със
седалище и адрес на управление: с.М, Община Родопи, Област Пловдивска,
местността З, чрез упълномощен защитник против Електронен фиш за
налагане на имуществена санкция за нарушение, установено от електронна
система за събиране на пътни такси по чл.10, ал.1 от Закона за пътищата №
**********, издаден от Агенция ,,Пътна инфраструктура" при МППБ, с
който на търговеца е било наложено административно наказание
имуществена санкция в размер на 2 500.00 лева за извършено нарушение по
чл.102, ал.2 от Закона за движение по пътищата.
В мотивирана жалба до съда наказаното лице оспорва
законосъобразността на електронния фиш с оплакването, че същият е
издаден при наличието на допуснати съществени нарушения на
процесуалните правила и неправилно приложение на материалния закон.
Акцентира се, че не е била предвидена възможност за идваване на електронен
фиш за нарушението, за което е бил санкциониран жалбоподателя. Също така
се поддържа, че не е посочено в какво се изразява изпълнителното деяние и
оттам на самото нарушение. Не е бил посочен размера на незаплатената пътна
такса, както и на субекта на административна отговорност. Счита, че в случай
е изтекла давността по чл.34, ал.1 от ЗАНН, а алтернативно случаят е
маловажен. В заключение се иска от съда да постанови решение, с което да го
отмени като присъди и сторените разноски.
В съдебно заседание жалбоподателят ,,ПИМК" ООД, редовно
призован, не се представлява.
Административно – наказващият орган Председателят на УС към
Агенция ,,Пътна инфраструктура", редовно призован, не се представлява.
Съдът, като взе предвид становищата на страните и въз основа на
събраните писмени доказателства, намира, че жалбата е подадена в
законоустановения срок и от легитимна страна, поради което се явява
процесуално допустима.
Разгледана по същество жалбата ОСНОВАТЕЛНА.
Съдът, като обсъди доводите на страните и събраните по делото
писмени доказателства, приема за установено следното:
На 11.05.2021г. в 08:41ч.e установено нарушение №
С2D291DOAACO1D61E053021F160A574F с ППС влекач Мерцедес Актрос с
рег.№ , с технически допустима маса 18 000, брой оси 2, екологична
категория ЕВРО 5, в състав с ремарке с обща брой на осите 5, с обща
технически допустима максимална маса на състава 44 000 в Община
Столична, за движение по път А - 6 / автомагистрала ,,Европа"/ км. 50+427 с
посока нарастващ километър, включен в обхвата на платената пътна мрежа,
като за посоченото пътно превозно средство не била заплатена изцяло
дължимата пътна такса по чл.10, ал.1 от Закона за пътищата, тъй като за
посоченото ППС няма валидна маршрутна карта или валидна тол декларация
за преминаването. Нарушението било установено /заснето/ с техническо
устройство № 10181, представляващо елемент от електронната система за
събиране на пътни такси по чл.10, ал.1 от Закона за пътищата, намиращо се на
1
път А 6 км. 50 + 427. Срещу дружеството - жалбоподател, като ползвател на
ППС, бил издаден процесният електронен фиш за извършено
административно нарушение по чл.102, ал.2 от ЗДвП.
Горната фактическа обстановка съдът възприе като безспорно
установена след анализ на приобщените по реда на чл.283 от НПК писмени
доказателства.
От доклад от електронната система за събиране на пътни такси по чл.
167а, ал.3 от ЗДвП за установяване на нарушения по чл.19, ал.3 - 3в от закона
се установява, че в процесното време и място заснетото МПС се е движело по
път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, като дължимата пътна
такса по чл.10, ал.1 т.2 от Закона за пътищата, не била изцяло заплатена.
Видно от справката за събственост е, че въпросният товарен автомобил е бил
ползван от ,,ПИМК" ООД. Номерът на заснетия автомобил се установява от
приложените към делото копия от снимков материал.
Съдът съобрази и разпоредбата на чл.167а, ал.3 от ЗДвП, съгласно
която електронната система за събиране на пътни такси по чл.10, ал.1 от
Закона за пътищата създава доклади за всяко установено нарушение по
чл.179, ал.3 - 3в от ЗДвП, към които се прилагат статични изображения във
вид на снимков материал и/или динамични изображения - видеозаписи.
Докладите, ведно с приложените към тях изображения във вид на снимков
материал и/или динамични изображения - видеозаписи, представляват
доказателства за отразените в тях обстоятелства относно пътното превозно
средство, неговата табела с регистрационен номер, датата, часа и мястото на
движение по участък от път, включен в обхвата на платената пътна мрежа и
местонахождението на техническото средство - част от системата.
Поради това съдът кредитира приложения доклад и снимков материал,
снет от електронната система, с което се доказва извършеното нарушение.
При извършената служебна проверка по законосъобразността на
обжалвания електронен фиш съдът констатира, че в хода на проведеното
административнонаказателно производство е било допуснато съществено
процесуално нарушение, обусловящо отмяната на санкциониращия
административен акт.
Санкционирането на едно деяние чрез издаването на електронен фиш
представлява отклонение от общото правило за протичане на
административнонаказателното производство чрез издаване на АУАН и НП и
винаги изрично се предвижда за кои нарушения се прилага този
диференциран подход.
Процесният електронен фиш е издаден на основание чл.189ж, ал.1 от
ЗДвП, който предвижда, че за нарушение по чл.179, ал.3 от ЗДвП, установено
и заснето от електронна система по чл.167а, ал.3 от ЗДвП, може да се издава
електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за
налагане на глоба или имуществена санкция в размер, определен за
съответното нарушение. Анализът на посочената разпоредба сочи, че
законодателят е предвидил възможността да се издава електронен фиш за
нарушения по чл.179, ал.3 от ЗДвП, но не и за такива по чл.179, ал.3б от
ЗДвП, какъвто е конкретният случай. Процедурата за налагане на
административно наказание на нарушенията на чл.179, ал.3б от ЗДвП е
2
предвидена в чл.189е, ал.1 и сл. от ЗДвП и предвижда съставяне на АУАН и
издаване на НП. Предвид това административно наказващият орган е
следвало да започне процедура със съставянето на АУАН и след това на НП, а
не на издаване на електронен фиш.
Това следва и от обстоятелството, че нормите на чл.179, ал.3 и ал.3б от
ЗДвП имат различно съдържание - първата се предвижда за наказание на
водач, който управлява ППС по път, включен в обхвата на платената пътна
мрежа, за което е дължима, но не е заплатена такса по чл.10, ал.1 т.1 от Закона
за пътищата, а втората санкционира собственик, респ. вписания ползвател на
ППС от категорията на чл.10б, ал.3 от Закона за пътищата, за което изцяло
или частично не е заплатена дължимата пътна такса по чл.10, ал.1, т.2 от
Закона за пътищата. Т.е. както субектите, така и предвидените
административни наказания са различни. Допускането и прилагането на
разширително тълкуване е недопустимо, тъй като накърнява правата на
наказателно, респ. административно наказателно правните субекти.
Като е сторил противното наказващият оган е допуснал съществено
процесуално нарушение относно реда на закона за ангажиране на
административноказателна отговорност, в резултат на което са ограничени
правата на лицето, сочено за нарушител да направи своите възражения и
ангажира доказателства в тяхна подкрепа в рамките на утвърдената от закона
процедура.
Съдът не споделя оплакванията в жалбата от страна на защитника на
наказания търговец, че е налице изтекла давност за погасяване на
административното преследване. Разпоредбата на чл.34 от ЗАНН изисква
спазването на сроковете по административна процедура по санкциониране на
субект в случаите при съставяне на АУАН, какъвто не е конкретният случай.
Настоящата процедура е за издаден електронен фиш, за когото важи
абсолютната погасителна давност от 4г. и 6м. за погасяване на
административната отговорност.
По отношение на реквизитите на обжалвания електронен фиш съдът
намира, че същият отговаря на изискванията на закона и посочените неясноти
като датата на на издаване, размера на неплатената дължима пътна такса и
точно конкретното място на нарушението, не са от категорията на
съществените, обусловящи неяснота на вмененото деяние. Субектът на
административна отговорност е коректно посочен и това е ползвателя на
МПС, както и нарушените законови разпоредби. Неоснователно е и
оспорването на компетентността на актосъставителя, тъй като обжалваният
електронен фиш е бил издаден при диференцирана процедура по ЗДвП,
изключваща издаването на АУАН.
За пълнота следва да се отбележи единствено, че разпоредбата на
чл.189з от ЗДвП изключва приложението на чл.28 от ЗАНН за нарушения,
извършени по този закон.
Съдът не споделя наведеното в жалбата възражение за липса на годен
субект на административно наказателна отговорност. Разпоредбата, под която
санкция е попаднало дружеството - жалбоподател по чл.179, ал.3б от ЗДвП,
регламентира освен собственика, но и ползвателя на пътното превозно
средство, ако е имал такъв, да бъде наказан със съответното наказание, а ако е
3
собственикът или вписаният ползвател се юридическо лице, се налага
имуществена санкция в размер на 2 500 лева. Видно от писмените данни по
делото е, че ,,ПИМК" ООД е ползвател на заснетото ППС, поради което и
следва да носи съответната отговорност по силата на закона.
Поради отмяната на електронния фиш на процесуално основание, е
безпредметно да бъде обсъждана неговата материално правна
законосъобразност.
Предвид изложените правни съображения съдът счита, че обжалваният
акт е незаконосъобразен и като такъв следва да бъде отменен.
При този изход на делото Агенция ,,Пътна инфраструктура" при МРРБ
следва да бъде осъдена да заплати на ,,ПИМК" ООД търсеното адвокатско
възнаграждение в размер на 420.00 лева, съгласно приложен договор за
правна помощ и документ, удостоверяващ извършено плащане.
4