Решение по дело №949/2021 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 78
Дата: 9 февруари 2022 г.
Съдия: Красимир Димитров Лесенски
Дело: 20217150700949
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 август 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 78/9.2.2022г.

 

гр. Пазарджик, 09.02.2022 г.

 

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПАЗАРДЖИК, VІІ състав, в открито съдебно заседание на четиринадесети януари две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: КРАСИМИР ЛЕСЕНСКИ

 

 

при секретаря Димитрина Г., като разгледа докладваното от съдия Лесенски адм. дело № 949 по описа на съда за 2021 г., за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 от АПК, вр. с чл. 43 от Закона за подпомагане на земеделските производители /ЗПЗП/ и е образувано по жалба на С.Д.П. *** против Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схемите и мерките за директни плащания, базирани на площ за кампания 2019 г. с изх. № 02-130-6500/7777 от 05.08.2021 г., издадено от Зам.-изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ София.

В жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност на оспорения административен акт, като издаден в противоречие с материалния закон и процесуалните правила. Иска се да бъде обявен за нищожен, евентуално отменен като незаконосъобразен.

В съдебно заседание процесуалният представител на жалбоподателя поддържа жалбата. Ангажира писмени и гласни доказателства. Моли за отмяна на процесното уведомително писмо, като излага и допълнителни съображения в писмени бележки. Претендира разноски.

Ответникът – Зам. изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ София, редовно призован, в съдебно заседание се представлява от надлежно упълномощен процесуален представител, който оспорва жалбата като неоснователна. Ангажира доказателства.

             

Административен съд Пазарджик, след запознаване с жалбата, становищата на страните и събраните по делото доказателства, обсъдени поотделно и в тяхната съвкупност, намира за установено следното от фактическа и правна страна:

 

Жалбата е подадена в предвидения за това преклузивен процесуален срок и при наличието на правен интерес, поради което се явява допустима.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

В хода на делото се установи, че със Заявление УИН 13/140619/02881 от 10.05.2019 г. С.Д.П. е заявил за финансово подпомагане следните схеми и мерки за кампания 2019 г: Схема за единно плащане на площ /СЕПП/, Схема за преразпределително плащане /СПП/, Зелени директни плащания /ЗДП/, Схема за обвързано подпомагане за зеленчуци /СЗ-ДККП/, Схема за обвързано подпомагане за протеинови култури /СПК/, Схема за преходна национална помощ за земеделска земя на хектар /ПНДП/, Биологично земеделие - Мярка 11 и Компесаторни плащания в планински район /Подмярка 13.1/НР1/, като са посочени 32 /тридесет и два/ броя земеделски парцели. Общата площ, заявена от С.Д.П. за финансово подпомагане по СЕПП за кампания 2019 г. е в размер на 112,07 ха, по ПНДП - 110,95 ха, по ЗДП- 112,07 ха, по Подмярка 13.1/НР1 -112,07, по СЗ-ДККП - 23,18 ха и по СПК - 47,17 ха.

След обработване на заявлението за подпомагане УИН 13/140619/02881 на С.Д.П. за кампания 2019 г. и извършените административни проверки, са констатирани несъответствия с изискванията за подпомагане на част от заявените парцели. С резултатите от извършените от страна на администрацията на ДФ „Земеделие“ автоматични проверки, въз основа на наличните към извършването им данни, С.П. е запознат лично с подпис, положен от него, на 10.05.2019 г. Видно от „Резултати от автоматични проверки на въведените данни“, част от заявени за подпомагане парцели са извън обхвата на специализирания слой „Площи допустими за подпомагане“, одобрен със Заповед № РД09-228/28.02.2020 г. на Министъра на земеделието. Изключените площи са следните:

От парцел 57128-789-1-1, з-ще с. Поибрене, заявена площ 17,60 ха, с декларирана култура - детелина е изключена от специализирания слой „Площи допустими за подпомагане“ площ в размер на 1,02 ха

От парцел 57128-1015-3-1, з-ще с. Поибрене, заявена площ 0,85 ха, с декларирана култура - детелина е изключена от специализирания слой „Площи допустими за подпомагане“ площ в размер на 0,08 ха

От парцел 57128-1015-8-4, з-ще с. Поибрене, заявена площ 4,21 ха, с декларирана култура - детелина е изключена от специализирания слой „Площи допустими за подпомагане“ площ в размер на 0,06 ха

От парцел 57128-1015-6-1, з-ще с. Поибрене, заявена площ 4,62 ха, с декларирана култура - детелина е изключена от специализирания слой „Площи допустими за подпомагане“ площ в размер на 0,05 ха

От парцел 57128-1015-4-1, з-ще с. Поибрене, заявена площ 1,73 ха, е декларирана култура - детелина е изключена от специализирания слой „Площи допустими за подпомагане“ площ в размер на 0,03 ха

От парцел 57128-1016-10-1, з-ще с. Поибрене, заявена площ 7,39 ха, с декларирана култура - детелина е изключена от специализирания слой „Площи допустими за подпомагане“ площ в размер на 0,02 ха.

На част от площите, които попадат извън допустимия слой, заявени от С.П. са извършени теренни проверки. Извършена е теренна проверка на място от ОСЗ Панагюрище на БЗС 57128-789-1 и е съставен протокол № 21636/29.09.2019 г., където са отразени причините за недопустимост - тревостой над 0,5 м.

Резултатът от извършените теренни проверки и данните от измерванията се отразяват в Системата за идентификация на земеделските парцели в специализираният слой „Площи, допустими за подпомагане” и недопустимата площ се изчислява автоматично на база цифрови данни.

Площи от земеделски парцели № № 57128-1090-2-1, 57128-1090-3-1, 57128-1090-4-1, 57128-10905-1, 57128-1091-1-5, 57128-401-1-2, със заявена култура – „домати на открито“ не са изключени от окончателния специализиран слой - „Площи допустими за подпомагане“ за кампания 2019 г., одобрен със Заповед № РД09-228/28.02.2020 г. на Министъра на земеделието. Така, в резултат на прилагане на одобрения от МЗХ със Заповед № РД09- 228/28.02.2020 г. на Министъра на земеделието специализиран слой „Площи допустими за подпомагане” за кампания 2019 г. при определяне площите за финансово подпомагане на С.П., са отпаднали площи в размер на 1,26 ха, но в тях не попадат парцели №№ 57128-1090-2-1, 57128-1090-3-1, 57128-1090-4-1, 57128-1090-5-1, 57128-1091-1-5, 57128-401-1-2.

            Със Заявление УИН №13/140619/02881 бенефициентът С.Д.П. е заявил посочените 6 бр. земеделски парцели за кампания 2019 г., на които се отглеждат домати на открито. Парцелите са заявени като неполивни. Общата заявена площ за отглеждане на домати на открито е 23.18 ха.

Площите, заявени от бенефициента С.Д.П. ***, в който са извършени проверки, въз основа на Заповед РД 09-726 от 25.07.2019 година на Министъра на земеделието, храните и горите. Констатациите от проверките са, че са установени като недопустими площи в размер на 23,18 ха по схема СЗ-ДККП/схема за обвързано подпомагане за зеленчуци домати, краставици, корнишони и патладжан/ - при заявена култура домати на открито, установената култура е площи с угари без остатъци от културата. Съгласно Заповед РД 09-726 от 25.07.2019 г. на Министъра на земеделието, храните и горите проверките са извършени в периода юли-октомври. По делото не са предоставени доказателства за точната дата на извършената проверка на площите с домати на открито на С.Д.П.. Процесуалният представител на жалбоподателя твърди, че доматите реално са били засети през месец май 2019 г. и в края на месец август 2019 г. са обрани, след което мястото е дисковано и подготвено за новата стопанска година. Оспорва, че в този период от време – май-август 2019 г. са извършени каквито и да било теренни проверки.  

По делото е налично писмо с изх. № 07-0400/261342 от 02.09.2019 г. от ДФ „Земеделие“ с приложена справка в табличен вид на проверените земеделски парцели. Между тях не са посочени проверени парцели на С.Д.П. и конкретно тези с №№ 57128-1090-2-1, 57128-1090-3-1, 57128-1090-4-1, 57128-1090-5-1, 57128-1091-1-5, 57128-401-1-2.

По делото е представен и Доклад № 93-2070/06.04.2020 г. от Зам. мин. на ЗХГ до Министъра на земеделието, храните и горите с приложения към него. Именно в него е посочено, че по отношение на парцели с №№ 57128-1090-2-1, 57128-1090-3-1, 57128-1090-4-1, 57128-1090-5-1, 57128-1091-1-5, 57128-401-1-2 на С.Д.П. е наличен доклад на ОДЗ, като са установени на място „площи с угари без остатъци от културата“. Докладът е препратен с писмо до ДФ „Земеделеие“ с изх. № 10-325/07.04.2020 г.

            При така установеното, административният орган е издал процесното УП, с което на С.Д.П. е отказано финансово подпомагане за 2019 г., по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ, както следва: по Подмярка 13.1/НР1 - 226,05 лв.; СЕПП - 496,11лв.; СПП - 58,98лв; СПК - 409,75лв;  ЗДП - 348,10 лв. и СЗ-ДККП - 32 811,29 лв., като му е наложена санкция за бъдещ период за мярка СЗ-ДККП – 32 811,29 лв. и сумата е прихваната на основание чл.28 от Регламент за изпълнение (ЕС) № 908/2014. Срещу уведомителното писмо е подадена жалба и е образувано настоящото съдебно производство.

В хода на същото бяха събрани гласни и писмени доказателства и бяха допуснати, изготвени, изслушани и приети три експертизи – геодезическа, агро-техническа и счетоводна. Заключенията на трите експертизи са компетентно изготвени, вещите лица са отговорили точно на поставени въпроси и съдът ги кредитира изцяло.

Заключението на геодезическата експертиза категорично потвърждава, че в резултат на прилагане на одобрения от МЗХ със Заповед № РД09-228/28.02.2020 г. на Министъра на земеделието специализиран слой „Площи допустими за подпомагане” за кампания 2019 г. при определяне площите за финансово подпомагане на бенефициента С.П. са отпаднали площи в размер на 1,26 ха. подробно описани по-горе, между които обаче не са тези с №№ 57128-1090-2-1, 57128-1090-3-1, 57128-1090-4-1, 57128-1090-5-1, 57128-1091-1-5, 57128-401-1-2, на които ще се отглеждат „домати на открито“.

Заключението на агро-техническата експертиза сочи, че съгласно предоставените по делото доказателства с фактура № **********/09.05.2019 г. С.Д.П. е закупил семена домати сорт Рио гранде 30 кг в опаковки от 1 кг от фирма „Полен 2018“ ЕООД, гр. Пловдив, ЕИК *********. Сорт домати Рио Гранде е средно ранен детерминантен сорт, високодобивен, 5-6 т добив от дка. Вегетационен период 110-120 дни, сеитбена норма 0,100 - 0,150 кг/дка за директна сеитба. За поникване на доматите са необходими около 20-30 дни и за достигане до плододаване още 80-90 дни. В един грам семена се съдържат 250-350 бр. семена. От приложените по делото доказателства доматите са засети чрез директна сеитба. Сеитбата е извършена в началото на месец май. Съгласно записи в представения от С.П. „Дневник за проведени растителнозащитни мероприятия и торене“, заверен от ОДБХ Пазарджик за 2019 г., сеитбата на домати на отрито в землището на с. Поибрене на площ от 19,33 ха е извършена в периода 01-13.05.2019 г. По данни от самия С.П. не е извършвано поливане на площите с домати. В ДГТРЗМТ за 2019 г. има записи, че не са извършвани химични обработки, не са внасяни минерални и органични торове. Не са извършвани наблюдения върху развитието на икономически важни вредители по културата домати. Вещото лице е посочило, че важна част от технологията за отглеждане на безразсадови домати е поддържането на водния режим. При засушаване се провеждат поливки за поникване. След поникване до образуване на първите цветове се поддържа умерена влажност 70-75 % от ППВ, при нарастване и узряване на плодовете се извършват редовни поливки и почвата се поддържа около 80 % от ППВ. Броят на поливките е 6-8, а интервалът между тях около 10 дни. За извеждане на борба с нежеланата плевелна растителност и икономически важни вредители се извършва редовна растителна защита - употреба на продукти за растителна защита. Борбата с плевелната растителност може да се извършва и с механични обработки. В технологията за отглеждане на домати е включена и употребата на торове-минерални и органични за постигане на високи добиви и качествена продукция. Според данните по делото беритбата на доматите е извършена в края на месец август. В ДГТРЗМТ за 2019 г., предоставен от жалбоподателя, не е посочена най-ранна дата на прибиране на реколтата. Кантарни бележки и приемо-предавателни протоколи или друг документ относно датите на предаване на набраната продукция в с. Мухово не са предоставени. Съгласно деклариране от страна на ЗС С.П. при проведени разговори с ВЛ, прибирането на реколтата е извършено ръчно, от наети за целта лица. Не са представени трудови договори за краткотрайна сезонна селскостопанска работа за период от 1 ден, които ВЛ е изискало и които биха могли да уточнят датите на беритба на 23,18 ха домати на открито. Съгласно приложените по делото като доказателства фактури с № **********/12.01.2020 г., № **********/15.01.2020 г., № **********/10.01.2020 г., № **********/07 01.2020 г.,  № **********/03.01.2020 г. и № **********/ 05.01.2020 г. С.Д.П. е произвел 400 т продукция от домати на открито, които са продадени на ЗП Р. Т., с. Мухово, общ. Ихтиман. По данни на самия С.П. 400 т домати са продадени на Р. Т. за изхранване на животни. След прибиране на реколтата от 400 т домати от площ 23,4 ха ЗП С.П. е извършил почистване и обработка на площта.

По така приложените и събраните по делото доказателства вещото лице е достигнало до извод, че не е възможно С.П. да е засял 23,18 хектара домати на открито при директна сеитба на същите през месец май /01- 13.05.2019 г./, да е прибрал ръчно 400 т домати, да е извършил почистване на растителните остатъци и да е обработил площта от 23,18 ха след прибиране на реколтата от домати до края на месец август. Сорт Рио Гранде е сорт с по-дълъг вегетационен период - 110-120 дни. Площите, на които са отглеждани домати, са заявени като неполивни съгласно Заявление УИН № 13/140619/02881 за 2019 г. С.П. потвърждава обстоятелството, че доматите са отгледани при неполивни условия. Не са внасяни минерални и органични торове. Не са извършвани растителнозащитни мероприятия. По делото липсват доказателства за извършени механични обработки по време на вегетацията на културата. Тези обстоятелства имат отрицателно въздействие върху по-ранното и дружно узряване на доматите. Узряването на доматите става поетапно - при засяване през месец май, началото на беритбена зрялост може да се достигне в края на август, но узряването и прибирането на плодовете ще продължи и през месец септември. От първите узрели в доматения храст плодове домати до узряване на всички плодове са необходими 20-30 дни, в зависимост от метеорологичните условия. Прибирането на 400 т продукция е извършено ръчно, което също изисква технологично време. ВЛ е посочило, че при проведени проучвания в района на община Пазарджик сред земеделски стопани, традиционно отглеждащи домати на по-големи площи, при провеждане на първоначалните беритби максималната дневна норма е около 200 кг/ден, а при масовите беритби може да достигне до 500 кг/ден от един човек. Почистването на площта от растителни остатъци и обработките също изискват технологично време. Сеитба през месец май и прибиране на продукция през месец август е възможна единствено при сортове с по-къс вегетационен период и при използването на разсад, а не засяване чрез директна сеитба, каквото се твърди в случая.

Заключението на счетоводната експертиза сочи, че процесните фактури с № **********/12.01.2020 г., № **********/15.01.2020 г., № **********/10.01.2020 г., № **********/07 01.2020 г.,  № **********/03.01.2020 г. и № **********/ 05.01.2020 г. с предмет сделки с домати са осчетоводени в счетоводството на С.П. по сметка 411 – Клиенти и в счетоводството на ЗП Р. Т. по сметка 401 – Доставчици.

Разпитаният по делото свидетел Н. Г. М. заяви, че през 2019 г. е помагал в засяването на доматите в с. Поибрене в началото на май месец, по Гергьовден за период от около седмица. Засял доматите на семе, за което не получил заплащане от П.. В края на август П. обрал доматите, М. му помагал в извозването им, като ги карали в с. Мухово. Направил към 15-20 курса като имало и други, които превозвали. Около 5-6 тона излизало ремаркето средно на един курс. Не му платили нищо, всичко било на приятелски начала, като и той бил ЗП и си помагали взаимно с П..

 

            При така установената фактическа обстановка, съдът с оглед задължението си по чл.168, ал.1 във вр. с чл.146 от АПК да следи служебно за валидността и законосъобразността на оспорения индивидуален административен акт (включително и при липса на направено искане в тази насока), е необходимо да бъде разгледан преди всичко въпроса за компетентността на органа да издава индивидуални административни актове като процесния. Уведомителното писмо е издадено от Заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“. По своята правна същност и с оглед съдържанието на разпоредените правни последици, обжалваното писмо, издадено от административен орган след прилагане на нормативно регламентирана административна процедура, представлява индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21, ал. 1 от АПК.

Съгласно разпоредбата на § 1, т. 13 от ДР на ЗПЗП, Разплащателната Агенция е специализирана акредитирана структура за приемане на заявления, проверка на условията и извършване на плащания от Европейските земеделски фондове и за прилагане на пазарни мерки, включително интервенция на пазарите на земеделски продукти, по правилата на Европейския съюз. По силата на чл. 11а от ЗПЗП, Държавен фонд „Земеделие“ е акредитиран за единствена Разплащателна агенция за Р България за прилагане на Общата селскостопанска политика на Европейския съюз. В чл. 20а, ал. 1 и ал. 2, т. 2 от ЗПЗП е регламентирано, че Изпълнителният директор на Държавен фонд „Земеделие“, е Изпълнителен директор на Разплащателната агенция и я представлява. По силата на чл. 20а, ал. 4 от ЗПЗП, Изпълнителният директор на ДФ „Земеделие“ може да делегира със заповед правомощията си, произтичащи от правото на Европейския съюз или от националното законодателство, включително за вземане на решения, произнасяне по подадени заявления за подпомагане и формуляри за кандидатстване и/или сключване на договори за финансово подпомагане, административни договори по Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове и по подадени заявки и искания за плащане, на заместник-изпълнителните директори и на директорите на областните дирекции на фонда съобразно териториалната им компетентност. В този смисъл е и чл. 11, ал. 2 от Устройствения правилник на Държавен фонд „Земеделие“. По делото е представена и приета като доказателство Заповед № 03-РД/ 715 от 27.06.2017 г., с която /по т. 1 от заповедта/, Изпълнителният директор на Държавен фонд „Земеделие“ е делегирал на Заместник изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ Петя Д. Славчева правомощията да издава и подписва всички уведомителни писма по схемите и мерките за директни плащания за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане до кандидатите за финансово подпомагане, съгласно чл. 1 от Наредба № 5 от 27.02.2009 г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания. Сред схемите на общата селскостопанска политика /схеми за директни плащания/ са и процесните. В случая оспореният акт е подписан от Заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ П. С.. Следователно обжалваното Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2019, е издадено от материално компетентен орган, при упражняване и в рамките на надлежно делегираните му със Заповед № 03-РД/715 от 27.06.2017 г. на Изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ административни правомощия.

Оспореният административен акт в частта на постановеното намаление на размера на финансовото подпомагане по Подмярка 13.1/НР1, СЕПП, СПП, СПК, ЗДП и СЗ-ДККП, е постановен в предвидената от закона писмена форма и съдържа всички изискуеми по чл. 59, ал. 2 от АПК реквизити, вкл. фактическите и правните основания за възприетото административно решение. В Таблица 1 изрично са посочени мерките, за които са констатирани несъответствия с изискванията за подпомагане, както и че за тези мерки Разплащателната агенция намалява или отказва финансово подпомагане на основание чл. 43, ал. 4 от ЗПЗП. Посочени са и схемите, за подпомагане по които се отнася Таблица 1. От съдържанието на Таблица № 1 и поясненията към нея се извличат и мотивите за възприемането на част от посочените в Заявлението на П. площи като недопустими за подпомагане, обосновани с резултата от извършени административни проверки. Следва да се отбележи в тази насока нещо много важно - непосредствено след подаването на заявлението и обработването му, са констатирани несъответствия с изискванията за подпомагане на част от заявените парцели. С резултатите от извършените от страна на администрацията на ДФ „Земеделие“ автоматични проверки, въз основа на наличните към извършването им данни, С.П. е запознат лично с подпис, положен от него именно още на 10.05.2019 г., когато е подал заявлението. Видно е от „Резултати от автоматични проверки на въведените данни“, че част от заявени за подпомагане парцели са извън обхвата на специализирания слой „Площи допустими за подпомагане“, одобрен със Заповед № РД09-228/28.02.2020 г. на Министъра на земеделието. В случая оспореният административен акт се основава на намаление на площ, преценена като недопустима въз основа на извършени административни проверки, каквито са кръстосаните проверки на съдържащите се в заявлението данни спрямо тези в ИСАК, въз основа на които е било установено, че част от заявените площи попадат извън обхвата на одобрения от Министъра на земеделието и храните специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2019 г. По силата на чл. 30, ал. 2, т. 2 и чл. 37, ал. 1 и 2 от ЗПЗП, проверка за допустимост на земеделските площи се извършва въз основа на електронна база данни за ползваните земеделски земи, които се съдържат в Системата за идентификация на земеделските парцели (СИЗП), която е част от Интегрираната система за администриране и контрол (ИСАК). Съгласно чл. 37, ал. 1 от ЗПЗП, Интегрираната система за контрол включва административни проверки на подадените заявления за подпомагане и проверки на място. От своя страна административната проверка се извършва посредством ИСАК, чрез съпоставяне на вписаните в заявлението данни с данните от системата за регистрация на кандидатите, заявленията за подпомагане и системата за идентификация на земеделските парцели. Обхватът на тази административна проверка включва: проверка за допустимост на кандидата, проверка за допустимост на земеделските площи, кръстосани проверки между данните в заявлението и отделните регистри и кръстосани проверки между данните в отделните заявления за наличие на едни и същи площи, декларирани от повече от един земеделски производител. С оглед на гореизложеното съдът приема, че хода на проведеното производство и при разглеждането и произнасянето по подаденото от Заявление за подпомагане не са допуснати съществени нарушения на нормативно регламентираните административнопроизводствени правила, които да обуславят отмяната като незаконосъобразно на това основание на процесното уведомително писмо.

Съдът приема, че са спазени изискванията на закона за мотивировка на административния акт в частта на постановеното намаление на финансово подпомагане по Подмярка 13.1/НР1, СЕПП, СПП, СПК и ЗДП. Постановеният отказ за финансова помощ по тези мерки е в размер на посочените „намаления“, определени като разлика между оторизираната и поисканата сума по всяка от схемите за директни плащания, базирани на площ, като от правна страна се основава на разпоредбите на чл. 43, ал. 4, т. 6 от ЗПЗПчл. 16а, ал. 6 и чл. 16г, ал. 5 от Наредба № 105 от 22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол в специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“. От фактическа страна намаленията са обосновани със съображения, че след извършени проверки за допустимост на площите, са констатирани несъответствия по схеми и мерки за директни плащания за кампания 2019 съгласно Таблица 1 в УП. За тези проверки и резултати жалбоподателят е запознат лично срещу подпис, поради което и самите резултати от проверките следва да се считат за мотиви на издаденото УП. Доколкото единствено площите, включени в одобрения със заповедта по чл. 33а, ал. 2 от ЗПЗП и чл. 16г, ал. 4 от Наредба № 105/ 2006 г. специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“, са тези, за които Разплащателна агенция може да извършва окончателна оторизация и плащания за площ за съответната година, то за заявените за подпомагане площи извън одобрения окончателен специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане", Разплащателна агенция, в условията на обвързана компетентност, е длъжна при прилагането на чл. 43, ал. 3, т. 6 от ЗПЗП, да намали размера на плащането или да откаже плащане по схемите за директни плащания, както е сторила и в случая.

Основният спорен въпрос по делото така или иначе касае отказът изцяло за заплащане на исканата сума за подпомагане в размер на 32 811,29 лв. по Схема за обвързано подпомагане на зеленчуци (домати, краставици, корнишони и патладжан) - СЗ-ДККП. Касае се за парцели с №№ 57128-1090-2-1, 57128-1090-3-1, 57128-1090-4-1, 57128-1090-5-1, 57128-1091-1-5, 57128-401-1-2, на които ще се отглеждат „домати на открито“. В случая от заключението на геодезическата експертиза се установи, че тези парцели не са изключени от подпомагане. Причината да бъде изцяло отказано изплащане по отношение на тях е извършена проверка на място, при което е установено, че се касае за „площи с угари без остатъци от културата“. В тази част на УП съдът също споделя изводите на административния орган. Вярно е, че в хода на делото не се установи по безспорен начин кога точно е извършена тази проверка, но това не влияе на крайния извод на съда по следните съображения:

Безспорно се установи, че проверка на жалбоподателя в периода месец май – месец август 2019 г. не е извършвана. В тази насока са и твърденията на процесуалния представител на жалбоподателя, които не бяха опровергани от ответника. Обстоятелството, че проверката е извършена след началото на месец септември до месец октомври 2019 г. е и факта, че посочените площи на жалбоподателя не са включени в писмо с изх. № 07-0400/261342 от 02.09.2019 г. от ДФ „Земеделие“ с приложена справка в табличен вид на проверените земеделски парцели. Така основният спорен въпрос с оглед позициите на страните по делото се свежда до обстоятелството дали в периода месец май – месец август 2019 г. жалбоподателят е могъл да засее, отгледа, набере, извози доматите от парцелите и съответно да дискова, за да е възможно при извършената проверка през месец септември 2019 г. да са налице само „площи с угари без остатъци от културата“. Такива са и твърденията на разпитания по делото свидетел М. – че това се е случило именно в периода май-август. Вещото лице по изготвената агро-техническа експертиза обаче е категорично, че не е възможно С.П. да е засял 23,18 хектара домати на открито при директна сеитба на същите през месец май /01- 13.05.2019 г./, да е прибрал ръчно 400 т домати, да е извършил почистване на растителните остатъци и да е обработил площта от 23,18 ха след прибиране на реколтата от домати до края на месец август. Вещото лице е изложило множество подробни доводи в подкрепа на този си извод. В тази насока съдът изцяло се доверя на експертните знания на вещото лице и не кредитира показанията на свидетеля М., който пък е близък на жалбоподателя и няма как показанията му да се считат за безпристрастни. Нещо повече – изводите на вещото лице са логично издържани, изхождащи от данните и доказателствата по делото. Видно е, че жалбоподателят извън фактурата за закупуването на семената на доматите, не ангажира никакви други писмени доказателства нито за тяхното засяване - осчетоводени разходи за сеитбата на 23,18 ха домати в землището на с. Поибрене (фактури за гориво, разход гориво на единица площ, амортизации), нито за тяхното поливане или химични обработки (не са внасяни минерални и органични торове, не са извършвани наблюдения върху развитието на икономически важни вредители по културата домати, липсват осчетоводени разходи за извършване на механични обработки по време на вегетацията на културата, липсват фактури за горива, разход гориво на единица площ, амортизации на машини), нито за тяхното бране (трудови договори за краткотрайна сезонна селскостопанска работа за период от 1 ден, след като се твърди, че са обирани на ръка), нито за тяхното транспортиране и предаване на купувача (пътни листове, кантарни бележки, приемо-предавателни протоколи или друг документ). Единственото, което представя П., са фактури за сделки с домати със ЗП Р. Т.. Вярно е, че съгласно разпоредбата на чл.32, ал.1 от Наредба № 3 от 17.02.2015 г. за условията и реда за прилагане на схемите за директни плащания, кандидатите по схемите удостоверяват добиви от заявените площи за заявената култура, като представят декларация и опис по образец, утвърден от изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ за произведената продукция през годината на кандидатстване, както и документи, които доказват нейната реализация, като съгласно ал.2, т.1 на същия член, такива са фактурите и/или фискални касови бележки, но съдът счита, че в случая е налице само документално оформяне на продажбата с процесните фактури, без да е налице реална сделка. Подобно документално оформяне обслужва и двете страни по твърдяната сделка - за продавача фактурите служат за доказателство пред ДФ „Земеделие“ съгласно изискванията на Наредба № 3 от 17.02.2015 г, а за купувача са доказателство за извършени разходи. И тъй като се твърди, че доматите са закупени не за по-нататъшна реализация на пазара, а за хранене на животни, то няма и как да се изследва какво се случва реално с тях след твърдяната сделка. Ето защо, с оглед заключението на ВЛ по агротехническата експертиза съдът намира, че в случая не е налице реално произведена продукция от страна на жалбоподателя, а само документално оформяне на продажба на домати с цел получаване на подпомагането. Удовлетворяването на заявеното финансово подпомагане предполага не само изпълнение от страна на заявителя на изискванията на ЗПЗП, но и отсъствие на условия за намаляване размера на плащанията или отказ на плащания. В случая такива условия са налице с оглед гореизложеното. Ето защо крайният извод на административния орган, че не е реализиран добив от парцели с № № 57128-1090-2-1, 57128-1090-3-1, 57128-1090-4-1, 57128-1090-5-1, 57128-1091-1-5, 57128-401-1-2 по Схема за обвързано подпомагане на зеленчуци (домати, краставици, корнишони и патладжан) - СЗ-ДККП, поради което следва да се откаже изцяло изплащане на исканата сума за подпомагане в размер на 32 811,29 лв. е правилен. Съответно това влече след себе си и налагането на санкция за бъдещ период в същия размер и евентуалното прихващане на санкцията с плащания за бъдещ период.

Ето защо съдът счита, че процесното УП е издадено от компетентен орган, в изискуемата от закона форма и при липса на допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, като извършените намаления на размера на плащанията по посочените схеми за директни плащания, са направени в съответствие и при правилно приложение на материалния закон и при съблюдаване целта на закона.

С оглед изхода на делото, разноските от страна на жалбоподателя следва да останат за негова сметка. От страна на административния орган пък не е направено своевременно искане за присъждане на такива, включително и за юрисконсултско възнаграждение, което е сторено от страна на процесуалния представител на ответника едва в представените по делото писмени бележки.

Водим от горното, Административен съд Пазарджик, VII състав

  

Р Е Ш И : 

 

ОТХВЪРЛЯ оспорването в жалбата на С.Д.П. *** против Уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схемите и мерките за директни плащания, базирани на площ за кампания 2019 г. с изх. № 02-130-6500/7777 от 05.08.2021 г., издадено от Зам.-изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ София.

Решението подлежи на обжалване чрез Административен съд Пазарджик пред Върховния административен съд в четиринадесет дневен срок от съобщението за постановяването му.

 

 

 

СЪДИЯ: (П)