Р
Е Ш Е
Н И Е
№ 49 от 24.02.2020 г., гр. Кюстендил
В И М Е Т О
НА Н А Р О Д А
Административен
съд – Кюстендил, в открито съдебно заседание на двадесет и четвърти януари две хиляди и двадесета
година, в състав:
СЪДИЯ: АСЯ СТОИМЕНОВА
при секретар И. С., като разгледа докладваното от съдията административно дело № 545 по описа за 2019 година, за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството
е по реда на чл. 145 и сл. от
Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във вр. с
чл. 40 от Закона за достъп до
обществена информация (ЗДОИ).
Делото
е образувано по жалба от И.Г.С.,***, срещу решението от 07.11.2019 г. на
временно изпълняващия длъжността кмет на община Благоевград в частта му, с
която е отказан достъп до поисканата със заявление с вх. № Д-0801-41/25.10.2019
г. обществена информация. В
жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност на решението
поради нарушаване на материалния закон. Претендират се направените разноски по
производството на делото.
В съдебното заседание по делото жалбата се поддържа от И.С. и процесуалния
му представител по пълномощие адвокат А. А., от Адвокатска колегия – Кюстендил.
Ответникът
– кметът на община Благоевград, е редовно призован за съдебното заседание по делото, но не се явява и не
изпраща процесуален представител. В писмено становище оспорва жалбата като
неоснователна.
Жалбата
е процесуално допустима. Подадена е срещу акт, който подлежи на оспорване по
съдебен ред, от лице с правен интерес от оспорването по смисъла на чл. 147, ал. 1 от АПК и в
14-дневния срок по чл. 149, ал. 1 от АПК.
Разгледана
по същество, жалбата е основателна по следните
съображения:
Административното
производство е образувано по заявление с вх.
№ Д-0801-41/25.10.2019 г. от И.С., с което същият е поискал от ответника да му бъде предоставен чрез преглед на оригиналите достъп до обществената
информация, съдържаща се в първичните счетоводни касови и
банкови документи, вторичните счетоводни документи – годишната и месечните
оборотни ведомости, и регистрите – месечните описи на първичните и вторични
счетоводни документи, за причините за изплащането и размера на
сумите (с произход средства
от общински източник, републикански източник и/или европейско финансиране),
изплатени от Община Благоевград на държавни, общински, обществени
организации, сдружения, търговски дружества и физически лица (без информация за
плащания за финансови операции с гриф „държавна
тайна” или класифицирани по закона, без плащания, породени от трудови правоотношения, социални плащания и подпомагания) – причини за изплащането и размер на сумите, обективирани в първичните
счетоводни документи съгласно изискванията на Закона за счетоводството в чл. 6,
т. 4 – предмет, натурално и стойностно изражение на стопанската операция или
извършеното от получателя и изплатена сума според договора и счетоводния
документ, с който е извършено плащането, съгласно Закона за
данъците върху доходите на физическите лица и другото
релевантно законодателство, за времето от 01.01.2014
г. до 31.12.2014 г., включително.
С
решение от 07.11.2019 г. временно изпълняващият длъжността кмет на община
Благоевград е отказал достъп до поисканата със заявление с вх. № Д-0801-41/25.10.2019
г. обществена информация с мотиви, че исканата информация е формулирана общо,
не е описана и конкретизирана в достатъчна степен, за да бъде предмет на
предоставяне по ЗДОИ, както и че при липса на посочена конкретна
обществена информация, свързана с определена дейност на Община Благоевград, не
може да бъде извършена проверка доколко се засягат интересите на трети лица и
дали следва да бъде изискано тяхното съгласие.
Отказът
е постановен при съществено нарушение на административнопроизводствените
правила по ЗДОИ. Съгласно чл. 25, ал.
1, т. 2 от ЗДОИ заявлението трябва да съдържа описание на
исканата информация. Законодателят е задължил административния орган с чл. 29, ал. 1
от ЗДОИ, в случай че не е ясно точно каква информация се иска или
когато тя е формулирана много общо, да уведоми за това заявителя и да му укаже
да уточни предмета на исканата обществена информация. Без да има яснота каква
точно информация се иска административният орган не знае заявлението за достъп
до каква обществена информация е. По смисъла на чл. 2, ал. 1
от ЗДОИ обществена информация е всяка информация, свързана с
обществения живот в Република България и даваща възможност на гражданите да си
съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона
субекти. Според трайната съдебна практика понятието „обществена информация”
следва да бъде възприемано като сведение, знание за някого или нещо, свързано с
обществения живот в страната. Тази обществена информация може да се съдържа в
документи или други материални носители,
създавани, получавани или съхранявани от задължените по ЗДОИ субекти.
Документите са материални носители на информация, но ако същата не се
претендира като описание на сведение или знание за някого или нещо, а само като
искане за предоставяне на документ, то такава информация и не се дължи. Само
ако заявителят посочи вида на исканата информация, като я опише в смисъла,
даден й от законодателя, възниква задължение за предоставянето й. След влизане
в сила на Закона за изменение и допълнение на ЗДОИ, обн. ДВ бр. 104/2008 г., и
изменението на чл. 17 от ЗДОИ редовното заявление
придобива още по-голямо значение. За да може административният орган да прецени
и да се мотивира дали достъпът до обществена информация е свободен по чл. 17, ал. 1
от ЗДОИ или ограничен по чл. 17, ал. 2
от ЗДОИ при наличието на търговска тайна, чието предоставяне би
довело до нелоялна конкуренция, освен ако е налице надделяващ обществен
интерес, трябва да е налице редовно заявление. Постановявайки
отказ
по нередовно заявление, административният орган е допуснал съществено нарушение
на процесуалните правила, което е основание за отмяна по чл. 146, т. 3
от АПК, като преписката следва да му бъде
върната за ново произнасяне след като даде възможност
на заявителя да уточни предмета на исканата обществена
информация и предвид гореизложените мотиви (вж. в т.
см. Решение №8154/17.06.2010 г. на ВАС по адм. д. № 4918/2009 г., III о. и Решение
№523/12.01.2011 г. на ВАС по адм. д. № 12512/2010
г., 5-членен с-в). На основание чл. 174, изр. 1
от АПК следва да се определи срок за произнасянето. Съдът
намира, че срокът следва да бъде 14-дневен, считано от датата на уточняването
на предмета на исканата обществена информация, съответно
от изтичането на срока по чл. 29, ал. 2 от ЗДОИ.
На
основание чл. 143, ал. 1 от АПК
Община Благоевград следва да бъде осъдена да заплати на И.С. направените от
него разноски по производството на делото в размер на 510,00 лева, в това
число: 10,00 лева – платена държавна такса, и 500,00 лева – платено
адвокатско възнаграждение (същото е в минималния размер, предвиден в чл. 8, ал.
3 от Наредба № 1/09.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските
възнаграждения), съгласно представения списък на
разноските и
документите, удостоверяващи извършените плащания.
Воден
от гореизложеното, съдът
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ решението от
07.11.2019 г. на временно изпълняващия длъжността кмет на община Благоевград в
частта му, с която е отказан достъп до поисканата със
заявление с вх. № Д-0801-41/25.10.2019 г.
обществена информация.
ИЗПРАЩА преписката на
кмета на община Благоевград за ново произнасяне след даване на възможност на заявителя да уточни предмета на
исканата обществена информация, съобразно дадените
в мотивите на настоящото решение задължителни указания по тълкуването и
прилагането на закона, в 14-дневен срок,
считано от датата на уточняването на предмета на исканата обществена информация, съответно от изтичането на срока по чл. 29, ал. 2 от ЗДОИ.
ОСЪЖДА Община Благоевград да заплати на И.Г.С.,*** размер на 510,00 (петстотин и десет) лева – разноски по делото.
Решението е окончателно.
СЪДИЯ: