Решение по дело №17800/2019 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 2204
Дата: 9 юни 2020 г. (в сила от 18 ноември 2020 г.)
Съдия: Антония Светлинова
Дело: 20193110117800
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 30 октомври 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№…........../09.06.2020 г.

гр. Варна

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ВАРНЕНСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД, ГРАЖДАНСКО ОТДЕЛЕНИЕ, 51-ви състав, в открито съдебно заседание, проведено на първи юни през две хиляди и двадесета година, в състав:

                                            

РАЙОНЕН СЪДИЯ: АНТОНИЯ СВЕТЛИНОВА

                                                                   

при участието на секретаря Дияна Димитрова,

като разгледа докладваното от съдията

гражданско дело № 17800 по описа на съда за 2019 година,

за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на Глава XIII от ГПК.

Образувано е по предявени от П.С.Р., ЕГН **********, с адрес: ***, срещу ОД на МВР-Варна с адрес: гр. Варна, ул. ***обективно кумулативно съединени осъдителни искове с правно основание чл. 178, ал. 1, т. 3 вр. чл. 187, ал. 5, т. 2 ЗМВР и чл. 86, ал. 1 ЗЗД за осъждане ответника да заплати на ищеца сумата от 1783,20 лв. (след допуснато изменение на иска чрез увеличаване на неговия размер), представляваща дължимо допълнително възнаграждение за положен извънреден труд в размер на 250 часа за периода от 30.10.2016 г. до 30.09.2019 г., получен в резултат на преизчисляване на положен нощен труд с коефициент 1,143, ведно със законната лихва, считано от датата на депозиране на исковата молба – 30.10.2019 г., до окончателното изплащане на задължението, както и сумата от 261,95 лв. (след допуснато изменение на иска чрез увеличаване на неговия размер), представляваща мораторна лихва, начислена за периода от 01.01.2017 г. до 30.10.2019 г.

По твърдения в исковата молба, в периода от 30.10.2016 г. до 30.09.2019 г. ищецът е полагал труд на длъжността „мл. оперативен дежурен“ в РУ-Аксаково, което е структурно подчинено на ОД на МВР – Варна, като е бил със статут на държавен служител. В процесния период ищецът е положил общо 1712 часа нощен труд, който, преизчислен с коефициент 1,143, възлиза на 1956,81 часа. Преизчисляването на нощния към дневен труд води до извънреден труд от 244,81 часа, който ищецът счита, че следва да му бъде допълнително заплатен от ответника в размер на сумата от 1517,85 лв. Аргументира дължимостта на претендираната сума с наличието на празнота в специалната уредба, регламентираната в ЗМВР и подзаконовите актове по неговото прилагане, която намира, че следва да бъде преодоляна чрез приложението на общите правила на КТ и Наредбата за структурата и организацията на работната заплата. Поддържа, че му се дължи и мораторна лихва върху неизплатеното възнаграждение в размер на 99,72 лв. за периода от 01.01.2017 г. до 30.10.2019 г.

В съответствие с изложените твърдения е и формулираното искане по същество – за осъждане на ответника да заплати на ищеца сумата от 1517,85 лв. като допълнително възнаграждение за положения извънреден труд, ведно със законната лихва, както и сумата от 99,72 лв. като мораторна лихва, начислена за периода от 01.01.2017 г. до 30.10.2019 г. Претендира и сторените по делото разноски, включително адвокатско възнаграждение.

В открито съдебно заседание ищецът, чрез процесуалния му представител адв. К.Б., поддържа наведените твърдения и предприема изменение на исковете чрез увеличаване на техния размер до сумата от 1783,20 лв. за главница и 261,95 лв. за мораторна лихва. Представя и писмени бележки.

В срока по чл. 131 ГПК ответникът депозира писмен отговор на исковата молба, в който излага становище за неоснователност на предявените искове. Не оспорва, че в процесния период ищецът е бил държавен служител по служебно правоотношение в ОД на МВР. Поддържа, че общите разпоредби на КТ и ЗДСл са неприложими за процесното правоотношение, доколкото е налице специална уредба в ЗМВР, Наредба № 8121з-592 от 25.05.2015 г. и Наредба № 8121з-776 от 29.07.2016 г. В тази връзка излага, че няма основание за преизчисляване на нощния труд в дневен такъв с посочения в исковата молба коефициент от 1,143, тъй като нормалната продължителност на дневното работно време на държавните служители в МВР е 8 часа и положеният труд през нощта е също 8 часа за всеки 24-часов период, респ. коефициентът е единица. Излага, че размерът на възнаграждението за нощен труд е установен в специалната уредба, предвиждаща, че за всеки отработен час през нощта (между 22.00 ч. и 6.00 ч.) на държавните служители се изплаща допълнително възнаграждение за нощен труд в размер на 0,25 лв. Поддържа, че положеният от ищеца в процесния период нощен труд е правилно отчетен и полагащото му се допълнително възнаграждение е правилно определено, съобразно действащите специални правила, както и че същото е заплатено в пълен размер. В условията на евентуалност – в случай че се приеме за основателен предявения главен иск, оспорва направените в исковата молба изчисления на положените от ищеца часове нощен труд, доколкото същите не съответстват на представените доказателства. С оглед становището за неоснователност на главния иск, намира за неоснователна и акцесорната претенция за мораторна лихва.

По изложените аргументи по същество моли за отхвърляне на предявените искове и претендира разноски, включително юрисконсултско възнаграждение.

В открито съдебно заседание ответникът не изпраща представител.

 

След като съобрази доводите на страните и събраните по делото доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност, настоящият съдебен състав намира за установено от фактическа страна следното:

С обявения за окончателен доклад по делото като безспорно и ненуждаещо се от доказване е отделено обстоятелството, че в периода от 30.10.2016 г. до 30.09.2019 г. страните са били в служебно правоотношение, по което ищецът е заемал длъжност в РУ-Аксаково при ОД на МВР – Варна. Същото се потвърждава и от приложената кадрова справка от 28.11.2019 г. (л. 16), от която се установява, че в посочения период ищецът е заемал последователно следните длъжности: „старши полицай“ в група „Охранителна полиция“ към РУ – Аксаково при ОД на МВР – Варна, считано от 18.01.2016 г., и „младши оперативен дежурен“ в „ОДЧ“ към РУ – Аксаково при ОД на МВР – Варна, считано от 18.01.2017 г. до края на исковия период.

Към доказателствения материал по делото са приобщени представените от ответника документи, относими към определяне часовете положен нощен труд и размера на дължимото възнаграждение, а именно: платежни бележки за периода от 01.10.2016 г. до 30.09.2019 г. (л. 17-39), справка за въведени болнични листи и вида обезщетение за временна неработоспособност в периода 01.10.2016 г. – 30.09.2019 г. (л. 40) и справки за използван платен годишен отпуск за 2016-2019 г. (л. 41-42).

От приетото и неоспорено от страните заключение по допуснатата съдебно-счетоводна експертиза (л. 56 и сл.), което съдът кредитира напълно като правилно и обосновано, се установява, че положените от ищеца за периода от 30.10.2016 г. до 30.09.2019 г. часове нощен труд, преизчислени с коефициент 1.143 за превръщането им в дневен труд, водят до 250 часа извънреден труд, който не е заплатен от ответника. Дължимото възнаграждение за същия вещото лице определя общо в размер на 1783,20 лв., а мораторната лихва върху него за периода от 01.01.2017 г. до 29.10.2019 г., вкл. -  261,95 лв.

 

При така установената фактическа обстановка, съдът намира от правна страна следното:

Безспорно е между страните, а и от събраните доказателства се установява, че ищецът е бил назначен на длъжностите „старши полицай“ в група „Охранителна полиция“ и „младши оперативен дежурен“ в „ОДЧ“ към РУ – Аксаково при ОД на МВР – Варна и като такъв е държавен служител по смисъла на чл. 142, ал. 1, т. 1 ЗМВР. Не се спори още, че за процесния период от 30.10.2016 г. до 30.09.2019 г. ищецът е полагал труд на 12-часови смени, включващи и нощен труд.

Правният спор се съсредоточава върху въпроса дали е приложимо превръщането на часовете положен нощен в дневен, респ. върху дължимостта на възнаграждението за извънреден труд, получен в резултат от така преобразуваните часове.

Съгласно чл. 142, ал. 2 ЗМВР статутът на държавните служители в МВР се урежда от Закона за Министерство на вътрешните работи. Разпоредбата на чл. 178, ал. 1, т. 3 ЗМВР предвижда, че към основното месечно възнаграждение на държавните служители се изплаща допълнително възнаграждение за извънреден труд. Според бланкетната норма на чл. 187, ал. 9 ЗМВР редът за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата на държавните служители извън работното време, режимът на дежурства, времето за отдих и почивките за държавните служители се определят с наредба на министъра на вътрешните работи.

По силата на тази законова делегация е издадена Наредба № 8121з-776/29.07.2016 г., обн. ДВ, бр. 60 от 02.08.2016 г., влязла в сила от деня на обнародването й съгласно § 6 от ЗР на Наредбата и действаща в процесния период от 30.10.2016 г. до 30.09.2019 г.

Според чл. 3, ал. 3 във вр. ал. 1 от Наредбата за дейностите, чието изпълнение изисква непрекъсваемост на работния процес, работното време се организира в 8-, 12- или 24-часови смени, като за държавните служители в МВР е възможно полагането на труд и през нощта между 22,00 и 6,00 ч., но работните часове не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период. В Наредбата липсва изрична норма, предвиждаща превръщане на часовете положен нощен труд в дневен, каквато възможност е била налице в действащата до 31.03.2015 г. Наредба № 8121з-407 от 11.08.2014 г. - чл. 31, ал. 2, според която разпоредба при сумирано отчитане на отработеното време общият брой часове положен труд между 22,00 и 6,00 ч. за отчетния период се умножава по 0,143 и полученото число се сумира с общия брой отработени часове за отчетния период. Липсата на такава норма в приложимия подзаконов нормативен акт не следва да се тълкува като законово въведена забрана за преизчисляване на положените от служителите в МВР часове нощен труд в дневен, а представлява празнота в уредбата на реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в Министерството на вътрешните работи. Същата следва да бъде преодоляна чрез субсидиарното приложение на Наредбата за структурата и организацията на работната заплата (обн. ДВ, бр. 9 от 26.01.2007 г.). Обратното разбиране би поставило в неравностойно положение държавните служители в МВР спрямо работниците и служителите по трудови правоотношения, за които е приложима посочената наредба. В този смисъл са и мотивите към т. 23 от Тълкувателно решение № 6 от 06.11.2013 г. по тълк.д. № 6/2012 г. на ОСГТК на ВКС, които, макар да са изложени по друг въпрос и да нямат задължителен характер, изразяват принципно разбиране, базирано на основния гражданскоправен принцип на справедливостта, който следва да бъде съобразен и в настоящия случай.

Така, според приложимата норма на чл. 9 от Наредбата за структурата и организацията на работната заплата при сумирано изчисляване на работното време нощните часове да се превръщат в дневни с коефициент, равен на отношението между нормалната продължителност на дневното и нощното работно време, установени за подневно отчитане на работното време за съответното работно място.

От събраните по делото доказателства се установява, че за периода от 30.10.2016 г. до 30.09.2019 г. положеният от ищеца извънреден труд след преобразуване на часовете нощен труд в дневен е 250 ч., като дължимото възнаграждение съобразно експертното заключение възлиза в размер на претендираната сума от 1783,20 лв. Следователно предявеният главен иск с правно основание чл. 178, ал. 1, т. 3 вр. чл. 187, ал. 5, т. 2 ЗМВР е основателен и следва да бъде изцяло уважен, ведно със законната лихва, считано от датата на депозиране на исковата молба в съда – 30.10.2019 г., до окончателното изплащане на възнаграждението.

С оглед забавата на ответника при изпълнение на паричното му задължение за заплащане на полагащото се на ищеца възнаграждение за извънреден труд, на основание чл. 86, ал. 1 ЗЗД същият дължи и мораторна лихва върху неизплатената сума от 1783,20 лв., поради което и акцесорният иск е доказан по основание. Същият е доказан и по размер от заключението на съдебно-счетоводната експертиза, според което за исковия период от 01.01.2017 г. до 29.10.2019 г., вкл. се равнява на търсената сума от 261,95 лв. При това положение и този иск следва да бъде изцяло уважен.

 

По разноските:

На основание чл. 78, ал. 1 ГПК и с оглед изхода на делото, в полза на ищеца следва да бъдат присъдени направените пред настоящата инстанция разноски за адвокатско възнаграждение от 400 лв. (по 200 лв. за всеки иск), доказателства за заплащането на което са представени по делото - договор за правна защита и съдействие от 12.03.2020 г. (л. 68), ведно с отбелязване, че уговореното възнаграждение е изплатено изцяло в брой.

Съдът намира за неоснователно възражението на ответника по чл. 78, ал. 5 ГПК, релевирано в отговора на исковата молба, доколкото размерът на претендираните от ищеца адвокатски възнаграждения по всеки иск не надвишават нормативно установения минимум в чл. 7, ал. 1, т. 1 във вр. ал. 2, т. 1 и 2 от Наредба № 1 от 9.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения (ред. ДВ, бр. 7 от 22.01.2019 г., действаща към момента на сключване на договора за правна защита и съдействие).

Предвид изхода на делото, разноски в полза на ответника не следва да се присъждат.

Доколкото делото е решено в полза на лице, освободено от държавна такса и разноски, на основание чл. 78, ал. 6 ГПК ответното дружество следва да бъде осъдено да заплати в полза на бюджета на съдебната власт, по сметка на Районен съд – Варна, всички дължащи се такси и разноски в общ размер на 291,33 лв., от които 71,33 лв. за държава такса по уважения главен иск, 50 лв. за държавна такса по уважения акцесорен иск, дължими на основание чл. 1 от Тарифата за държавните такси, които се събират от съдилищата по ГПК, и 170 лв. за разноски за възнаграждение на вещото лице по проведената съдебно-счетоводна експертиза.

Така мотивиран, съдът

 

Р Е Ш И :

ОСЪЖДА ОДна МВР - Варна с адрес: с адрес: гр. Варна, ул. ***, да заплати на П.С.Р., ЕГН **********, с адрес: ***, сумата от 1783,20 лв. (хиляда седемстотин осемдесет и три лева и двадесет стотинки), представляваща дължимо допълнително възнаграждение за положен извънреден труд в размер на 250 часа за периода от 30.10.2016 г. до 30.09.2019 г., получен в резултат на преизчисляване на положен нощен труд с коефициент 1,143, ведно със законната лихва, считано от датата на депозиране на исковата молба в съда – 30.10.2019 г., до окончателното изплащане на задължението, на основание чл. 178, ал. 1, т. 3 вр. чл. 187, ал. 5, т. 2 ЗМВР, както и сумата от 261,95 лв. (двеста шестдесет и един лева и деветдесет и пет стотинки), представляваща мораторна лихва, начислена за периода от 01.01.2017 г. до 29.10.2019 г., вкл., на основание чл. 86, ал. 1 ЗЗД;

ОСЪЖДА ОДна МВР - Варна с адрес: с адрес: гр. Варна, ул. ***, да заплати на П.С.Р., ЕГН **********, с адрес: ***, сумата от 400 лв. (четиристотин лева) за сторените по делото разноски за заплатено адвокатско възнаграждение, на основание чл. 78, ал. 1 ГПК;

Присъдените суми могат да бъдат преведени по посочената от ищеца банкова сметка *** ***, открита в „Райфайзенбанк (България)“ ЕАД;

ОСЪЖДА ОДна МВР - Варна с адрес: с адрес: гр. Варна, ул. ***, да заплати в полза на бюджета на съдебната власт, по сметка на Районен съд – Варна, сумата от 291,33 лв. (двеста деветдесет и един лева и тридесет и три стотинки) за дължимите държавни такси и разноски по производството, на основание чл. 78, ал. 6 ГПК;

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Окръжен съд - Варна в двуседмичен срок от връчването му на страните;

ПРЕПИС от решението да се връчи на страните, чрез процесуалните им представители, на основание чл. 7, ал. 2 ГПК.  

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: