Решение по дело №18095/2019 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 2359
Дата: 15 юни 2020 г. (в сила от 25 ноември 2020 г.)
Съдия: Евгения Димитрова Мечева
Дело: 20193110118095
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 1 ноември 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ ................/15.06.2020 г.

гр. Варна

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ВАРНЕНСКИ РАЙОНЕН СЪД, ГРАЖДАНСКО ОТДЕЛЕНИЕ, VIII състав, в открито съдебно заседание, проведено на четвърти юни две хиляди и двадесета година, в състав:

                               

                       РАЙОНЕН СЪДИЯ: ЕВГЕНИЯ МЕЧЕВА

 

при участието на секретаря Величка Велчева,

като разгледа докладваното от съдията

гражданско дело № 18095 по описа на съда за 2019 г.,

за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството по делото е образувано по предявен от Д.Ж.А., ЕГН **********, с адрес: ***, срещу Главна дирекция „Гранична полиция“ при МВР, иск с правно основание чл. 178, ал. 1, т. 3 вр. чл. 187, ал. 5, т. 2 ЗМВР за осъждане на ответника да заплати на ищеца сумата 1664.75 лв. /след допуснато изменение на иска вместо първоначално предявения в размер на 1464 лв./, представляваща дължимо допълнително възнаграждение за положен извънреден труд в размер на 240 часа за периода 01.11.2016 г. – 01.11.2019 г., получен в резултат на преизчисляване на положен нощен труд с коефициент 1.143, ведно със законната лихва от датата на подаване на исковата молба в съда – 01.11.2019 г. до окончателното изплащане на задължението.

В исковата си молба ищецът твърди, че през периода 01.11.2016 г. – 01.11.2019 г. е полагал труд на длъжност младши инспектор-старши полицай в ЛКЦ Галата от група “Охрана на държавната граница” на ГПУ – Варна. Излага, че е със статут на държавен служител. Посочва, че за посочения период е положил общо 1704 часа нощен труд, който преизчислен с коефициента 1.143 възлиза на 1948 часа. Преизчисляването на нощния към дневен труд води до извънреден труд от 244 часа, който твърди, че следва да му бъде допълнително заплатен от ответника като дължимата сума е в претендирания размер. По изложените съображения моли предявеният иск да бъде уважен. Претендира разноски.

В срока по чл. 131 ГПК ответната страна Главна дирекция „Гранична полиция“ при МВР е депозирала отговор на исковата молба. Не оспорва обстоятелството, че ищецът е бил държавен служител по служебно правоотношение в МВР. Оспорва предявените искове като твърди, че е заплатил всички отработени от ищеца часове нощен труд. Освен това законодателят изрично е регламентирал, че продължителността на работното време при нощен труд в МВР е 8 часа на всеки 24 часа и ищецът няма как да обоснове претенция за извънреден труд, попадащ извън редовното работно време на база общите норми на КТ и ЗДСл при положение, че има действащи специални норми, в случая ЗМВР, Наредба № 8121з-592/25.05.2015 г. и Наредба № 8121з-776/29.07.2016г. Счита, че Наредбата за структурата и организацията на работната заплата е неприложима в случая. По изложените съображения моли предявеният иск да бъде отхвърлен. Претендира разноски.

В проведеното по делото на 04.06.2020 г. открито съдебно заседание ищецът се представлява от процесуалния му представител – адв. Д.Х., която заявява, че поддържа подадената искова молба и моли предявеният иск да бъде уважен.

Съдът, след като взе предвид становищата на страните, събраните по делото доказателства и съобрази приложимия закон, прие за установено от фактическа и правна страна следното:

Предявен е иск с правно основание чл. 178, ал. 1, т. 3 вр. чл. 187, ал. 5, т. 2 ЗМВР.

По делото е обявено за безспорно и ненуждаещо се от доказване на основание чл. 146, ал. 1, т. 3 и 4 ГПК, че между страните е съществувало служебно правоотношение в периода 01.11.2016 г. – 01.11.2019 г., като ищецът е заемал длъжност „младши инспектор-старши полицай” в ЛКЦ Галата от група “Охрана на държавната граница” на ГПУ – Варна, както и че в процесния период 01.11.2016 г. – 01.11.2019 г. ищецът е работил на 24-часови смени.

Основният спорен въпрос в производството е изцяло правен и той се свежда до това дали към настоящото служебно правоотношение, предвид специфичния статут на държавните служители в МВР, регламентиран от специалния закон – ЗМВР и издадените въз основа на него подзаконови нормативни актове, са приложими общите разпоредби на трудовото законодателство, предвиждащи преизчисляване на нощния труд в часове дневен труд, умножавайки го с коефициент 1.143 и следва ли резултатът от изчислението да се счита за извънреден труд, респективно да се начисли и изплати съответно възнаграждение за такъв труд.

Съгласно чл. 187, ал. 3 ЗМВР работното време на държавните служители се изчислява в работни дни – подневно, а за работещите на 8-, 12- или 24- часови смени – сумирано за тримесечен период. Според ал. 5 на същия текст работата извън редовното работно време се компенсира с допълнителен платен годишен отпуск за работата в работни дни и с възнаграждение за извънреден труд за работата в почивни и празнични дни – за служителите на ненормиран работен ден; и с възнаграждение за извънреден труд за отработени до 70 часа на тримесечен период – за служителите, работещи на смени.

Съгласно чл. 176 ЗМВР брутното месечно възнаграждение на държавните служители на МВР се състои от основно месечно възнаграждение и допълнителни възнагражденияПоследните са регламентирани в чл. 178 ЗМВР  и сред тях в ал. 1, т. 3 е и това за извънреден труд. А в чл. 179, ал. 1 ЗМВР е регламентирано допълнително възнаграждение за полагане на труд през нощта от 22:00 часа до 06:00 часа. До изменението на чл. 179, ал. 2 ЗМВР с ДВ бр. 97/05.12.2017 г. условията и редът за изплащане на възнаграждението за нощен труд се определя със заповед на министъра на вътрешните работи, а след изменението с наредба на министъра на вътрешните работи се определят условията и редът, а техният размерс негова заповед. В чл. 179, ал. 4 ЗМВР  е разписано, че на държавните служители се изплащат и други възнаграждения в случаи, определени със закон или с акт на Министерския съвет за държавните служители от МВР.

В чл. 187, ал. 9 ЗМВР е предвидено, че редът за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата на държавните служители извън редовното работно време, режимът на дежурство, времето за отдих и почивките за държавните служители се определят с наредба на министъра на вътрешните работи.

За процесния период 01.11.2016 г. – 01.11.2019 г. действаща е била Наредба № 8121з-776/29.07.2016 г., издадена от Министъра на вътрешните работи /обн., ДВ, бр. 60/02.08.2016 г./, в сила от 02.08.2016 г., отменена с решение № 16766/10.12.2019 г., постановено по адм. д. № 8601/2019 г. по описа на ВАС, петчленен състав. На основание чл. 195 АПК Наредбата, като подзаконов нормативен акт, се счита за отменена  от деня на влизане в сила на съдебното решение, тоест от 10.12.2019 г. Процесната наредба урежда реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в Министерството на вътрешните работи. Според чл. 3, ал. 3 от Наредбата за държавните служители в МВР е възможно полагането на труд и през нощта между 22:00 часа и 06:00 часа, като работните часове не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период. В действащата в процесния период Наредба № 8121з- 776/29.07.2016 г. няма изрично предвидено основание за преизчисляване на положения от ищеца нощен труд с коефициент 1.143. Такова е имало в чл. 31, ал. 2 от Наредба № 8121з- 407/11.08.2014 г. /обн. ДВ, бр. 69/19.08.2014 г., в сила от 19.08.2014 г., отм., ДВ, бр. 40/02.06.2015 г./, съгласно която разпоредба при сумирано отчитане на отработеното време общият брой часове положен труд между 22:00 часа и 06:00 часа за отчетния период се умножава по 0.143. Полученото число се сумира с общия брой отработени часове за отчетния период.

Липсата на изрична норма обаче съдът приема, че не може да се тълкува като законово въведена забрана за преизчисляване на положените от служителите в МВР часове нощен труд в дневен, а представлява празнота в уредбата на реда за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в Министерството на вътрешните работи. Затова и приложение за така неуредения въпрос следва да намери общото трудово законодателство. В чл. 9, ал. 2 от Наредбата за структурата и организацията на работната заплата е предвидено, че при сумирано изчисляване на работното време нощните часове се превръщат в дневни с коефициент, равен на отношението между нормалната продължителност на дневното и нощното работно време, установени за подневно отчитане на работното време за съответното работно място, който възлиза на 1.143. Предвид посоченото, следва да се направи обоснован извод, че исковата претенция е доказана в своето основание.

По отношение на размера й, съдът кредитира изцяло заключението на вещото лице Д.П. по допуснатата и приета в производството съдебно-счетоводна експертиза. От него се установява, че стойността на допълнителното възнаграждение за извънреден труд, получен при преизчисляване на положения нощен труд в дневен с коефициент 1.143 за периода 01.11.2016 г. – 01.11.2019 г. е 1664.75 лв. за 240 часа.

По изложените съображения и предвид липсата на доказателства, установяващи заплащане на претендираното допълнително възнаграждение, съдът приема, че така предявения иск е основателен и следва да бъде уважен изцяло. Основателно в този смисъл е и искането за присъждане на законна лихва върху сумата 1664.75 лв., считано от датата на подаване на исковата молба в съда – 01.11.2019 г. до окончателното й изплащане.

Предвид изхода на спора, право на разноски в производството има ищецът. Същият представя списък на разноските по чл. 80 ГПК и претендира сумата 335 лв. – платено в брой адвокатско възнаграждение по договор за правна защита и съдействие от 22.10.2019 г., която сума следва да бъде присъдена в полза на страната, на основание чл. 78, ал. 1 ГПК. 

На основание чл. 78, ал. 6 ГПК ответникът следва да бъде осъден да заплати в полза на Варненския районен съд сумата в общ размер от 216.59 лв. /сумата 66.59 лв., представляваща дължимата държавна такса в производството, както и сумата 150 лв., представляваща платен депозит за ССчЕ от бюджета на съда/.

Воден от горното, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОСЪЖДА Главна дирекция „Гранична полиция“ при МВР, със седалище и адрес на управление: гр. София, бул. „Мария Луиза“ № 46, да заплати на Д.Ж.А., ЕГН **********, с адрес: ***, сумата 1664.75 лв. /хиляда шестстотин шестдесет и четири лева и седемдесет и пет стотинки/, представляваща дължимо допълнително възнаграждение за положен извънреден труд в размер на 240 часа за периода 01.11.2016 г. – 01.11.2019 г., получен в резултат на преизчисляване на положен нощен труд с коефициент 1.143, ведно със законната лихва от датата на подаване на исковата молба в съда – 01.11.2019 г. до окончателното изплащане на задължението, на основание чл. 178, ал. 1, т. 3 вр. чл. 187, ал. 5, т. 2 ЗМВР.

ОСЪЖДА Главна дирекция „Гранична полиция“ при МВР, със седалище и адрес на управление: гр. София, бул. „Мария Луиза“ № 46, да заплати на Д.Ж.А., ЕГН **********, с адрес: ***, сумата 335 лв. /триста тридесет и пет лева/, представляваща сторените в настоящото производство съдебно-деловодни разноски, на основание чл. 78, ал. 1 ГПК.

 

ОСЪЖДА Главна дирекция „Гранична полиция“ при МВР, със седалище и адрес на управление: гр. София, бул. „Мария Луиза“ № 46, да заплати в полза на бюджета на съдебната власт, по сметка на Варненски районен съд, сумата 216.59 лв. /двеста и шестнадесет лева и петдесет и девет стотинки/, представляваща дължима държавна такса /66.59 лв./ и разноски /150 лв. – депозит за ССчЕ, платен от бюджета на съда/ в производството, на основание чл. 78, ал. 6 ГПК.

 

Решението подлежи на обжалване пред Варненски окръжен съд в двуседмичен срок от съобщаването му на страните.

 

                                                  РАЙОНЕН СЪДИЯ: