Решение по дело №601/2022 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 8 декември 2022 г.
Съдия: Десислава Димитрова Кривиралчева
Дело: 20227150700601
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 юни 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

   913/8.12.2022г.

 

гр. Пазарджик

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

Административен съд – Пазарджик – ІІІ-ти административен състав, в открито съдебно заседание на осми ноември, две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ:

ДЕСИСЛАВА КРИВИРАЛЧЕВА

 

 

 

 

при секретар

Димитрина Георгиева

и с участието

на прокурора

 

изслуша докладваното

от съдия

ДЕСИСЛАВА КРИВИРАЛЧЕВА

по адм. дело № 601 по описа на съда за 2022 г.

                                                  

Производство е по реда на чл. 156, ал. 1 от Данъчно-осигурителен процесуален кодекс (ДОПК) и е образувано по жалбата на „Аксел логистик“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Пещера, ул. „Опълченска“ № 11, представлявано от Г.А.Б., против Ревизионен акт № Р-16001321004543-092-001 от 21.01.2022 г., потвърден с Решение № 191/10.05.2022 г. на Директора на Дирекция „Обжалване и данъчно-осигурителна практика“ гр. Пловдив.

В жалбата се твърди, че оспореният административен акт е неправилен и незаконосъобразен. Моли се да бъде отменен. Подробни съображения са изложени в жалбата. Представени са и писмени доказателства.

В съдебно заседание жалбоподателят се представлява от адв. Б., който по изложени съображения моли съда да уважи подадената жалба и отмени изцяло оспорения ревизионен акт. Претендира направените по делото разноски.

Ответникът – Директорът на Дирекция „Обжалване и данъчно-осигурителна практика“ гр. Пловдив, редовно призован, не изпраща представител. Представена е по делото молба с вх. № 8803/04.11.2022 г. от ст. юрк. Я., който по изложени съображения моли съда да отхвърли жалбата като неоснователна и да постанови решение, с което да потвърди като правилен и законосъобразен ревизионния акт, потвърден с Решение № 191/10.05.2022 г. на Директора на Дирекция ОДОП гр. Пловдив. Претендира юрисконсултско възнаграждение. Прави възражение за прекомерност на разноските.

Административен съд – Пазарджик, като прецени събраните по делото доказателства в тяхната съвкупност и обсъди доводите на страните, приема за установено следното от фактическа страна:

Началото на ревизионното производство е поставено със Заповед за възлагане на ревизия № Р-16001321004543-020-001/09.08.2021 г., изменяна със Заповеди №№ Р-16001321004543-020-002/01.10.2021 г., Р-16001321004543-020-003/12.11.2021 г. и Р-16001321004543-020-004 от 08.12.2021 г. с обхват на ревизията по видове задължения ДО за осигурители от 01.04.2019 г. до 31.03.2021 г., Универсален пенсионен фонд за осигурители от 01.04.2019 г. до 31.03.2021 г.; данък върху доходите от трудови и приравнените на тях правоотношения от 01.04.2019 г. до 31.03.2021 г., вноски за здравно осигуряване за осигурители от 01.04.2019 г. до 31.03.2021 г.

Предмет на обжалване е установени и допълнително начислени задължения, както следва:

 

Вид задължение

Период

Главница (лева)

Лихви (лева)

·     Данък върху доходите от

трудови и приравнените на тях правоотношения

 от 01.04.2019 г. до 31.03.2021 г.

 

5192,63

720,11

·     Вноски за ДОО за осигурители

от 01.04.2019 г. до 31.03.2021 г.

10 177,08

1352,56

·     Вноски за ЗО за осигурители

от 01.04.2019 г. до 31.03.2021 г.

4980,04

710,86

·     Вноски за ДЗПО – УПФ за осигурители

от 01.04.2019 г. до 31.03.2021 г.

2480,68

329,71

Общо:

 

22 830,43

 3113,24

 

През ревизирания период основна дейност на дружеството е извършване на превоз на товари срещу заплащане – товарен автомобилен транспорт. От „Аксел Логистик“ ЕООД е представен лиценз за международен автомобилен превоз на товари срещу възнаграждение № 21642/20.12.2019 г., валиден до 19.12.2029 г., издаден от Министерство на транспорта. Ревизираното дружество притежава множество товарни автомобили, ремаркета и други пътни превозни средства, описани на стр. 3 от ревизионния доклад.

По реда на ДОПК, с искания за представяне на документи и писмени обяснения, от дружеството са изискани всички първични и вторични счетоводни документи, счетоводни регистри, ведомости за работни заплати, сключени трудови договори, банкови извлечения и касови книги, главни книги, оборотни ведомости, пътни листове, заповеди за командировки и отчети на шофьорите и други за ревизирания период. От страна на ревизираното дружество са представени оборотни ведомости, главни книги, счетоводни регистри, ведомости за работни заплати, пътни листове само за 2020 г. на товарни автомобили, част от които са собственост на А. Б., справки и други документи, касаещи дейността на ревизираното дружество. На ревизиращия екип не са представени от „Аксел Логистик“ ЕООД заповеди за командировки, част от изисканите пътни листове, отчети на шофьорите. Не е посочено името на шофьора, ЕГН, период, през които е управлявал съответното МПС. Проверяващите са установили несъответствие между трудовите договори на работниците и предоставените отчетни форми за отчитане на явяването/неявяването на работа на работниците. В хода на ревизията от дружеството са изискани, но не са предоставени, хронологични регистри на счетоводни сметки, касаещи начисляването на трудовите възнаграждения и осигурителните вноски. Подадени са ГДД по чл. 92 от ЗКПО за 2019 г., 2020 г. и 2021 г., с които дружеството жалбоподател отчита приходи и разходи през посочените години от упражняваната дейност.

В хода на извършеното ревизионно производство е изпратено до ОД на МВР„Граничен контрол“ гр. Пазарджик искане за извършване на действия от други контролни органи, с което е изискана информация за регистрирани преминавания през ГКПП на Република България на товарни автомобили, собственост на „Аксел Логистик“ ЕООД, изискани са данни за водачите на превозните средства, за дестинацията и за товара. В отговор на искането е получена информация относно регистрирани преминавания на товарни автомобили през български гранични пунктове и данни за лицата, управлявали ППС.

Органите по приходите съпоставят данните от ИС на НАП – подадени декларации обр. 1 за лицата, назначени на трудов договор и предоставените данни от АИС „Граничен контрол“ относно лица – шофьори, извършили превоз на товари с автомобили на „Аксел Логистик“ ЕООД. При съпоставката е установено, че са налице данни за лица, извършили международен превоз на товари с транспортни средства на ревизираното дружество извън датата на действие на сключените трудови договори, и за лица, извършили превоз на товари с превозни средства на дружеството, които не са назначени по трудови правоотношения в „Аксел Логистик“ ЕООД. Тези лица не са включени в представените от дружеството ведомости за работна заплата и за тях съответно не са начислени и внесени осигурителни вноски, и не са подавани данни с декларация обр. 1 и обр. 6, съгласно Наредба № Н-8 от 2005 г. ( отм. ДВ, бр. 1от 3 януари 2020 г.) и Наредба № Н-13/17.12.2019 г. за съответния период.

За периода от 01.04.2019 г. до 31.03.2021 г. с РА е установено, че са налице множество преминавания на товарни автомобили, собственост на „Аксел Логистик“ ЕООД, през български гранични пунктове, с водачи – шофьори, които към момента на преминаването през ГКПП на Република България не са били назначени по трудови правоотношения в ревизираното дружество.

В хода на ПУФО на лицата – водачи на товарни автомобили, собственост на „Аксел Логистик“ ЕООД, са извършени насрещни проверки, документирани с протоколи. От тях е изискана информация и документи за сключени трудови договори с „Аксел Логистик“ ЕООД, информация за извършения превоз на товари, за направлението, данни за транспортните средства и други. Част от лицата са представили обяснения, в които е посочено, че са сключили трудов договор с ревизираното дружество и са осъществявали превоз на товари в страната и чужбина. Така например, в обясненията на Н. Е. е посочено, че е работил за „Аксел Логистик“ ЕООД, представен му е трудов договор, който не е подписан от него. Лицето твърди, че е получавало възнаграждение съобразно курсовете – до Германия 350 евро, до Холандия или Белгия – 380 евро, без командировъчни. Шофьорът твърди, че е превозвал контейнери, автомобили, дограми и други стоки до страни в ЕС и обратно, възложени от управителя на дружеството Г.Б., по направление в чужбина, посочени от него. Лицето М. Б. от своя страна сочи, че е извършил превоз на автомобил от Чехия до България, за което е получил 200 лева в брой.

Във връзка с представените от „Аксел Логистик“ ЕООД пътни листове, вписаните в тях данни, както и събраната информация от ОД на МВР Пазарджик за влизанията и излизанията на ППС, собственост на ревизираното дружество, са изискани с искане за представяне на документи и писмени обяснения от задълженото лице, обяснения за пътуванията на С. В. В. с автомобил с рег. № ***през 2019 г. и до 13.08.2020 г. В отговор от „Аксел Логистик“ ЕООД са представени писмени обяснения, в които е посочено, че С. В.е бил командирован еднократно през 2019 г. с автомобил № ***. Органите по приходите са констатирали, че в представената справка от ОД на МВР Пазарджик през 2019 г. лицето е пътувало многократно с товарни автомобили, собственост на дружеството.

Административният орган, въз основа на изложеното, е установил наличие на предпоставките на чл. 122, ал. 1, т. 5 от ДОПК, според който „документите, необходими за установяване на основата за облагане с данъци, липсват или са повредени до степен негодни за ползване“, което води до определяне на данъчната основа за задълженията за данък върху доходите от трудови и приравнени на тях правоотношения и осигурителния доход за установяване на задълженията по КСО и ЗЗО, за периода от 01.04.2019 г. до 31.03.2021 г. по реда на чл. 122, ал. 2 от същия кодекс. С оглед на това, на основание чл. 124, ал. 1 от ДОПК на дружеството е връчено уведомление, с което е уведомено, че при извършването на ревизията са установени обстоятелства по чл. 122, ал. 1, т. 5 от ДОПК, поради което основата за облагане с данък върху доходите от трудови и приравнените на тях правоотношения и осигурителният доход за определяне на задължения по КСО и ЗЗО ще бъде определена по реда на чл. 122 от ДОПК. На представляващия дружеството е връчено и искане за представяне на документи и писмени обяснения от задължено лице, с което е изискано представянето на декларация за имуществено състояние по чл. 124, ал. 3 от ДОПК. Извършен е анализ на изброените в чл. 122, ал. 2 от ДОПК по точки, като в констативната част на съставения ревизионен доклад са посочени кои от същите са съотносими и кои не при определяне на данъчната основа.

С оглед направените констатации, въз основа на всички събрани в хода на ревизията доказателства, от органите по приходите са изготвени таблици, в които поименно и по месеци са посочени лицата, за които се установява, че са упражнявали трудова дейност в дружеството, в т. ч. и тези, за които от ревизираното дружество не са начислени, декларирани и внесени задължителни осигурителни вноски и данък. При определяне на осигурителния доход, върху който са начислени дължимите осигурителни вноски за ДОО, ДЗПО-УПФ и за здравно осигуряване, е взет предвид минималният осигурителен доход през съответната календарна година по основни икономически дейности и квалификационни групи професии, съгласно Приложение № 1 към чл. 9, т. 1 от ЗБДОО. Съгласно чл. 6, ал. 2 от КСО, доходът, върху който се дължат осигурителни вноски, включва всички възнаграждения, включително начислените и неизплатени или неначислените и други доходи от трудова дейност. Със Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване се определят основните икономически дейности и квалификационни групи професии, за които се въвежда минимален месечен размер на осигурителния доход за календарната година по дейности и групи професии, както и минималният осигурителен доход за тях. Съгласно чл. 6, ал. 2 от КСО, осигурителните вноски за работниците и служителите се дължат върху получените, включително начислените и неизплатените, брутни месечни възнаграждения или неначислените месечни възнаграждения, но върху не по-малко от минималния осигурителен доход по ал. 2, т. 3 от КСО.

Върху така определения осигурителен доход, по отношение на дължимите вноски за ДОО, ДЗПО-УПФ и за здравно осигуряване, ревизиращият екип е приложил разпоредбите на материалните закони – КСО и ЗЗО.

Аналогично по чл. 122 от ДОПК месечната данъчната основа за доходите от трудови правоотношения е определена, като е взет предвид минималният осигурителен доход за съответната дейност и професия, намалена с дължимите задължителни осигурителни вноски, които са за сметка на работника, посочен в Приложение 1 към чл. 9, т. 1 от Закона за бюджета на държавното обществено осигуряване (ЗБДОО) за съответната година.

Въз основа на тази фактическа обстановка, от правна страна съдът прави следните изводи:

Жалбата е процесуално допустима, като подадена в законоустановения срок и от лице имащо правен интерес от обжалването.

Разгледана по същество жалбата е неоснователна.

Съгласно чл. 160, ал. 2 ДОПК, съдебният контрол за законосъобразност и обоснованост на РА включва преценка дали той е издаден от компетентен орган и в съответната форма, спазени ли са процесуалните и материалноправните разпоредби при издаването му.

Съдът, въз основа на приложените по делото доказателства, констатира, че обжалваният РА е издаден от компетентен орган по смисъла на чл. 118, ал. 2 от ДОПК, във връзка с чл. 7, ал. 1, т. 4 от Закона за НАП, в кръга на определените му правомощия и в предвидената форма, съгласно чл. 119 и чл. 120 от ДОПК, включително разпоредителната част в табличен вид, в която е определен размерът на обжалваните задължения. По административната преписка е приложен РД и предвид разпоредбата на чл. 120, ал. 2 от ДОПК, РД е неразделна част от РА и в този смисъл може да се приеме, че мотивите на РД са и мотиви на РА.

Въз основа на установеното от фактическа страна и на основание приложените по делото писмени доказателства, съдът намира, че оспореният акт е издаден от компетентен орган, при спазване на законоустановените процедури и не страда от наличието на процесуални пороци, които да водят до неговата отмяна.

Съгласно чл. 42, ал. 1 от ЗДДФЛ, авансовият данък за доходите от трудови правоотношения следва да се определя от работодателя месечно, на базата на месечната данъчна основа. В ал. 2 от същия член е посочено, че месечната данъчна основа се определя, като облагаемият доход по чл. 24, начислен за съответния месец, се намалява с удържаните от работодателя задължителни осигурителни вноски, които са за сметка на физическото лице, по реда на КСО и ЗЗО. Размерът на дължимия данък се определя, като месечната данъчна основа се умножи по данъчна ставка 10 на сто (ал. 4 на чл. 42 от ЗДДФЛ). С ал. 5 на чл. 42 от ЗДДФЛ е регламентирано, че данъкът се удържа от работодателя при окончателното изплащане на облагаемия доход, начислен за съответния месец. Данъкът се внася в сроковете и по реда на чл. 65 и 66 от ЗДДФЛ. На основание чл. 65, ал. 11 от ЗДДФЛ (предишна ал. 10, изм. ДВ, бр. 94 от 2010 г., в сила от 01.01.2011 г., изм. ДВ, бр. 94 от 2012 г., в сила от 01.01.2013 г.), данъкът, който работодателят е задължен да удържа по чл. 42, се внася до 25-о число на месеца, следващ месеца, през който данъкът е удържан.

Ревизиращите органи, съобразявайки се в горните разпоредби на ЗДДФЛ, правилно и законосъобразно са изчислили данъчната основа по чл. 122 от ДОПК, върху която са определени задължения за данък върху доходите от трудови и приравнените на тях правоотношения за периода от 01.04.2019 г. до 31.03.2021 г. общо в размер на 5192,63 лева.

Правилно органът е приел, че декларираната дейност на „Аксел Логистик“ ЕООД е товарен автомобилен транспорт с код на икономическа дейност 4941, като във връзка с осъществяването й през ревизирания период от дружеството са подавани уведомления по чл. 62 от КТ за 19 лица, наети по трудови правоотношения на длъжност шофьор товарен автомобил и диспечер транспортни средства. Лицата са осигурявани при условията на трета категория труд, съгласно Наредбата за категоризиране на труда при пенсиониране, тъй като превозните средства не надвишават товароподемност 3,5 тона. Безспорно е установено, че „Аксел Логистик“ ЕООД, в качеството си на осигурител по чл. 5, ал. 1 от КСО, е подало декларации Образец № 1, съгласно Наредба № Н-8 от 2005 г. (отм. ДВ, бр. 1 от 3 януари 2020 г.) и Наредба № Н-13/17.12.2019 г. за дните в осигуряване, осигурителния доход и размера на осигурителните вноски за наетите лица, за които са регистрирани трудови договори, а с декларации обр. № 6 е деклариран размерът на дължимите осигурителни вноски. Декларираните осигурителни вноски за тези лица са внесени. Не е спорно и обстоятелството, че органите по приходите са установили, че в дружеството са полагали труд и други лица, за които не са подадени уведомления по чл. 62 от Кодекса на труда и декларации обр. 1 и обр. 6.

Тези обстоятелства не са оборени от ревизираното лице и в проведеното съдебно производство не са ангажирани доказателства в обратната насока, а именно че дружеството жалбоподател е изпълнило задължението си като осигурител да внесе задължителните осигурителни вноски за всички лица, които са полагали труд.

Съгласно дефинитивната норма на чл. 5, ал. 1 от КСО, осигурител е всяко физическо лице, юридическо лице или неперсонифицирано дружество, както и други организации, които имат задължение по закон да внасят осигурителни вноски за други физически лица. Осигурителните вноски се дължат върху доходите от трудова дейност – чл. 6 от КСО. Съгласно разпоредбата на чл. 10 от КСО, осигуряването възниква от деня, в който лицата започват да упражняват трудова дейност по чл. 4 от КСО и за които са внесени или дължими осигурителни вноски и продължава до прекратяването й. Изхождайки от изискването за осъществяване на трудова дейност като основание за наличие на задължение за внасяне на ЗОВ, от особено значение е обективното установяване на периодите, през които ревизираното лице е осъществявало дейност и е имало наети лица, полагащи труд във фирмата. В хода на ревизионното производство органите по приходите са установили както лицата, които са престирали труда си при условията на трета категория труд, така и периода на полагането му, въз основа на получената детайлна информация от ОД на МВР – Пазарджик за задграничните пътувания на лицата (влизания и излизания в и от територията на страната от различни ГКПП, подробно описани по дати, часове и регистрационни номера на МПС), управлявали автомобилите на ревизираното дружество или наети от него.

Върху определения осигурителен доход по реда на чл. 122 от ДОПК, по отношение на дължимите вноски за ДОО, ДЗПО-УПФ и за здравно осигуряване, ревизиращият екип е приложил разпоредбите на материалните закони – КСО и ЗЗО. На основание чл. 113 от КСО и чл. 107 от ЗЗО, във връзка с чл.175 от ДОПК, са начислени дължимите лихви за невнесените в законоустановените срокове задължения.

С оглед гореизложеното, следва да се обобщи, че ревизията на „Аксел Логистик“ ЕООД за задължения за данък върху доходите от трудови и приравнените на тях правоотношения, по КСО и ЗЗО е извършена по реда на чл. 122 от ДОПК. Разпоредбата на чл. 122 в ДОПК се намира в част, озаглавена „Ревизия при особени случаи“. При такава ревизия органите по приходите разполагат с правомощието да определят данъчната основа по собствена преценка и да приложат установения в съответния материален закон размер на данъка към нея. За да се приложи чл. 122 от ДОПК, при установяването на дължимия данък следва да е налице особен случай, който да препятства извършването на ревизия по общия ред. Случаите, в които се допуска извършването на ревизия при особени случаи, са изчерпателно изброени в чл. 122, ал. 1 от ДОПК. Наличието на един от тях е достатъчно основание за приложимостта на нормата. Съдът намира, че правилно и законосъобразно административният орган е приел, че по отношение на дружеството жалбоподател са налице предпоставките и се реализира съставът на чл. 122, ал. 1, т. 5 от ДОПК, а оттук и възможността за определяне на данъчната основа, данъка и осигурителният доход по реда на ал. 2 от чл. 122 на ДОПК и особените правила на чл. 124-124а от ДОПК.

Твърденията на жалбоподателя, че не са събрани никакви доказателства, потвърждаващи тезата, че пътуването на лицата – шофьори, в товарни автомобили, собственост на дружеството, е свързано с изпълнението на служебни трудови задължения, са неоснователни и недоказани. Безспорно е установено, че лицата – водачи на товарни автомобили, са извършвали международен превоз на товари с превозни средства на дружеството по направление в България и в чужбина. В тази насока са и събраните по делото писмени доказателства от Гранична полиция за регистрирани преминавания през ГКПП на товарни автомобили, собственост на „Аксел Логистик“ ЕООД, управлявани от лица – водачи, за които е безспорно доказателство наличието на взаимоотношения между дружеството като работодател и лицата като изпълнители. Безспорно е, че през ревизирания период дружеството е извършвало международен превоз на товари, като е използвало лица – шофьори, които към момента не са били назначени на трудов договор. Тоест осъществявана е транспортна дейност от водачи на МПС, които не са били назначени по трудови правоотношения, за които не са начислени и внесени осигурителни вноски и не е начислен, удържан и платен дължимият данък върху доходите по трудови и приравнени на тях правоотношения.

Предвид гореизложеното, съдът намира ревизионния акт, потвърден с решение на Директора на Дирекция ОДОП, за правилен и законосъобразен, а жалбата против него за неоснователна, поради което ще следва да бъде отхвърлена.

С оглед изхода на делото и предвид своевременно направеното искане от ответната страна, ще следва да бъде осъден жалбоподателят да заплати на ответника направените по делото разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 2725 (две хиляди седемстотин двадесет и пет) лева. Настоящата инстанция, като съобрази, че делото е с определен материален интерес в общ размер от 25943,67 лева, счита че на основание чл. 161, ал. 1 от ДОПК, във връзка с чл. 8, ал. 1, във връзка с чл. 7, ал. 2, т. 4 от Наредба № 1/9.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения, минималният размер за юрисконсултско възнаграждение, при интерес от 25 000 до 100 000 лева възлиза на сумата 2650 лева плюс 8 % за горницата над 25 000 лева, или това е сумата от 2725 лева.

Предвид гореизложеното и на основание чл. 160, ал. 1 от ДОПК, Административен съд – Пазарджик, ІІІ-ти състав,

 

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Аксел логистик“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Пещера, ул. „Опълченска“ № 11, представлявано от Г.А.Б., против Ревизионен акт № Р-16001321004543-092-001/21.01.2022 г., потвърден с Решение № 191 от 10.05.2022 г. на Директора на Дирекция „Обжалване и данъчно-осигурителна практика“ гр. Пловдив.

ОСЪЖДА „Аксел логистик“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр. Пещера, ул. „Опълченска“ № 11, представлявано от Г.А.Б., да заплати на Дирекция „Обжалване и данъчно-осигурителна практика“ гр. Пловдив, направените по делото разноски в размер на 2725 (две хиляди седемстотин двадесет и пет) лева.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщението на страните, че е изготвено.

                                                 

 

 СЪДИЯ: