Решение по дело №210/2023 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 7 юли 2023 г.
Съдия: Огнян Методиев Евгениев
Дело: 20237140700210
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 1 март 2023 г.

Съдържание на акта

                                   Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

                                      

               444/07.07.2023 г.

 

                                В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд - Монтана, І-ви състав в съдебно заседание на двадесет и девети юни през две хиляди двадесет и трета година в състав:

 

                                                                    Председател : ОГНЯН ЕВГЕНИЕВ

 

при секретар  Александрина А.                                         разгледа

Адм.дело №210/2023г. по описа на   

Административен съд Монтана

 

            Производството е по реда на чл.33а, ал.6 от Закон за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП) във вр. с чл.145 и сл. от Административно процесуален кодекс (АПК).

         Образувано е по жалба на С.Д.Г. *** против Заповед №РД 09-94/31.01.2023г. на Министъра на земеделието, с която на основание чл.25, ал.4 от Закона за администрацията (ЗА), чл.33а, ал.2 от ЗПЗП и чл.16г, ал.4 от Наредба №105/22.08.2006г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и и контрол (Наредба №105/2006г.) са одобрени окончателни специализирани слоеве "Физически блокове" и "Площи, допустими за подпомагане" /ПДП/ за кампания 2022, в ЧАСТТА относно парцели с идентификатори №43516-60-4-2, 43517-60-5-2, 43517-69-1-2, 43517-69-2-2 и 43517-69-3-2 (оспорващият е уточнил надлежно предмета на спора в ОСЗ на 20.04.2023г.). В жалбата се поддържа, че оспореният административен акт е незаконосъобразен. В съдебно заседание, оспорващият, чрез пълномощника си адвокат А., поддържа жалбата си и моли да бъде уважена, като развива доводи за незаконосъобразност на оспореният административен акт развива в писмена защита и претендира присъждане на разноски по делото без да представя списък.

         Ответника, чрез процесуалният си представител юрисконсулт Г., оспорва жалбата и моли да бъде отхвърлена, като развива доводи, че оспореният административен акт е законосъобразен и следва да бъде потвърден, като подробни доводи излага в писмена защита и моли за присъждане на разноски по делото.

 Настоящият състав на Административен съд Монтана, като взе в предвид оплакванията в жалбата, доводите на страните, събраните по делото доказателства и приложимата нормативна уредба извършвайки служебна проверка на обжалваната заповед по реда на чл.168, ал.1 от АПК намира за установено следното:

Жалбата е подадена в законоустановеният срок, от надлежно легитимирано лице и е процесуално допустима. Оспореният административен акт е публикуван в брой 15/14.02.2023г. на ДВ, тоест жалбата с вх.№1353/28.02.2023г. е подадена в срока по чл.36а, ал.6 от ЗПЗП. Разгледана по същество е НЕОСНОВАТЕЛНА.

Предмет на спора е законосъобразността на Заповед №РД 09-94/31.01.2023г. на Министъра на земеделието, с която на основание чл.25, ал.4 от Закона за администрацията (ЗА), чл.33а, ал.2 от ЗПЗП и чл.16г, ал.4 от Наредба №105/22.08.2006г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол (Наредба №105/2006г.) са одобрени окончателни специализирани слоеве "Физически блокове" и "Площи, допустими за подпомагане" /ПДП/ за кампания 2022, в ЧАСТТА относно парцели с идентификатори №43516-60-4-2, 43517-60-5-2, 43517-69-1-2, 43517-69-2-2 и 43517-69-3-2. В мотивите на оспореният административен акт е посочено, че одобряването на окончателните специализирани слоеве "Физически блокове" и "Площи, допустими за подпомагане" /ПДП/ за кампания 2022 като част от Система за идентификация на земеделски парцели, актуализирани за 2022, е извършено чрез дешифрация на нова цифрова ортофотокарта на страната по самолетно и сателитно заснемане от 2022г., отразяване на резултатите от теренни проверки от областните и общинските структури на Министерство на земеделието, както и чрез проверка на получени възражения срещу обхвата на проектните слоеве, одобрени със Заповед №РД 09-1319/02.12.2022г. на Министъра на земеделието.

Настоящата съдебна инстанция въз основа на събраните доказателства, приетата съдебно-техническа експертиза, която не се оспорва от страните по делото, като взе предвид становищата на страните, формира следните правни изводи по същество на спора:

Административният акт е издаден от компетентен орган. Това е така, тъй като съгласно разпоредбата на чл.33а, ал.2 от ЗПЗП (ред. ДВ бр.103/2020г.), данните в Системата за идентификация на земеделските парцели, които се отнасят до физическите блокове и обхвата на специализирания слой "Площи, допустими за подпомагане", се одобряват със заповед на министъра на земеделието, храните и горите по ред, определен в наредбата по чл.30, ал.6 от ЗПЗП. Същите правомощия на Министъра на земеделието се следват и от разпоредбата на чл.16г, ал.4 от Наредба №105/22.08.2006г., съгласно която Министърът на земеделието, храните и горите одобрява или изменя със заповед окончателните специализирани слоеве "Физически блокове" и "Площи, допустими за подпомагане"

При издаване на оспорения административен акт е спазена предвидената форма. Това е така, тъй като в него ясно, точно и изчерпателно са изложени конкретни мотиви, които са дали основание на издателя на административния акт да упражни правомощията си по ), чл.33а, ал.2 от ЗПЗП и чл.16г, ал.4 от Наредба №105/22.08.2006г.. При наличието на надлежни фактически и правни основания, които са посочени в административния акт не са налице основания да се приеме, че има порок във формата.

Не се установява при издаване на административният акт да е допуснато съществено нарушение на административнопроизводствените правила. Оспорващият е имал възможност да защити правата си в хода на воденото административно производство по издаване на оспорената заповед. Неоснователно, оспорващият поддържа, че поради липса на извършени теренни проверки след подаденото от него възражение е налице съществено нарушение на административнопроизводствените правила. Съгласно чл.16г, aл.1 от Наредба № 105/2006 г., Министерството на земеделието, храните и горите изготвя окончателни специализирани слоеве "Физически блокове" и "Площи, допустими за подпомагане". В чл.16г, ал.2 от Наредба № 105/2006 г, изрично е посочено, че „проверката по ал. 1 се извършва чрез преглед на коректността на: 1. извършената дешифрация, когато съответните площи попадат под актуално за годината заснемане; 2. извършената теренна проверка и нанасянето на констатациите от нея в базата данни на СИЗП, когато съответните физически блокове са определени за теренна проверка. Когато за парцелите е извършело самолетно или сателитно заснемане и е извършена дешифрация на релевантна за кампанията ЦОФК, теренни проверки не се извършват, тъй като в чл.16г, ал.2 от Наредба 105/2006 г, е посочено, че проверката след подадени възражения против обхвата на проекто слой ПДП, се извършва чрез преглед на коректността на извършената дешифрация, когато площите попадат под актуално заснемане, или коректността на извършените теренни проверки, когато площите са определени за трепни проверки, тоест когато е избран за конкретен парцел един от трите алтернативни метода за проверка, не е необходимо след подаване па възражение, да се извършва проверка посредством друг метод, респективно теренна проверка не е необходима и не е задължителна според приложимия материален закон.

За кампания 2022 г. със Заповед № РД 09-1319 от 02.12.2022 г. на Министъра на земеделието е одобрен проект на специализирания слой „Площи допустими за подпомагане" /ПДП/, който е актуализиран чрез дешифрация /разчитане/ на нова цифрова ортофото карта /ЦОФК/ на страната по самолетно/сателитно заснемане през 2022 г. и чрез отразяване на резултатите от теренни проверки през годината. Съгласно чл. 16г, ал. 3 от Наредба № 105/2006г. резултатите от извършените проверки на възраженията се публикуват чрез системата по чл.1, ал.1, т.6, тоест в Системата за електронни услуги (СЕУ). Основната цел на заповедта за одобряване на проект на слоя е да информира заинтересованите лица за изготвяне на специализирания слой, да им укаже възможностите за запознаване с него и за подаване на възражения срещу обхвата му, както и най-вече да одобри процедурата и правилата за разглеждане на такива възражения. Заповедта е публикувана на интернет страницата на министерството. В раздел VIII от Заповед № РД 09-1319/02.12.2022 г. на Министъра на земеделието, за одобряване на проект на специализирания слой ПДП е посочено, че в случаите на установени некоректни граници и/или начин на трайно ползване на специализираните слоеве «ФБ» и «ПДП», поради административна грешка или пропуск, да се коригират съответните данни. Възражението, което е подал оспорващият е основание за допълнителна проверка с цел констатиране на пропуски и грешки и коректно определяне на обхвата на слоя. Оспорващият се е възползвал от предоставената му  от възможност и е подал възражение срещу обновения проекто слой, приложено но делото, като въз основа на подадените в срок възражения са извършени необходимите проверки и специализираният слой ПДП е бил актуализиран, респективно правото му на защита не е нарушено в хода на воденото административно производство.

Неоснователно в жалбата се поддържа, че оспорения административен акт е незаконосъобразен, тъй като е издаден в противоречие на материалния закон. Това е така, тъй като от приетата по делото съдебно-техническа експертиза, изготвена от вещото лице Л.А., която не се оспорва от страните по делото и се кредитира от настоящият съдебен състав, като обективна и безпристрастна, се установява, че по отношение на парцели с идентификатори №43516-60-4-2, 43517-60-5-2, 43517-69-1-2, 43517-69-2-2 и 43517-69-3-2 са налице надлежно установени и актуализирани данните СИЗП, като допустимите и недопустимите площи са надлежно отразени. В ОСЗ на 29.06.2023г., вещото лице детайлно разяснява, че само за неотносимо малка част от описаните по-горе парцели би имало индиция при идентификация на допустимите и недопустими за подпомагане площи, но прави уточнение, че това обстоятелство не указва влияние на извода за надлежност при определяне на допустимите площи заявени от оспорващият. Вещото лице изцяло потвърждава данните в Системата за идентификация на земеделските парцели и коректното определяне чрез дешифрация на ЦОФК по самолетно заснемане, на обхвата на окончателния слой „Площи, допустими за подпомагане" за Кампания 2022 по отношение на процесиите парцели, заявени за подпомагане от оспорващият. Настоящият съдебен състав изцяло кредитира детайлно заключение на вещото лице Л.А., в което е описан начина за актуализиране на данните в СИЗГ1 в конкретния случай, и установява от доказателствата по делото наличието на причините за наличието на недопустими за подпомагане площи в процесиите площи и техния характер/вид, както и нормативните основания за определянето им като такива. В тази връзка следва да се посочи, че земеделските земи, заявени за подпомагане трябва да се поддържат в състояние, отговарящо на условията за допустимост през цялата календарна година, тъй като оспорващият поел целогодишен ангажимент, който следва да се изпълнява във всеки един момент, а неизпълнението му представлява самостоятелно основание за недопустимост на подпомагането. Релевантно за делото, това се установява и от заключението на вещото лице, е обстоятелството, че към момента на извършване на самолетното заснемане, има парцелите (части от парцели), които не са отговаряли на критериите за допустимост.

Пълнотата изисква да се посочи, че следва да бъде споделено изложеното в писменото становище на пълномощника на ответника, че предвид спецификата на административния акт /за одобряване на окончателния специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане" за територията на цялата страна за съответната кампания/, е обективно невъзможно излагането на мотиви за невключването в специализирания слой на заявени за подпомагане площи по отношение на всеки един парцел, останал извън обхвата на одобрения специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане", като е достатъчно да се съдържат данни за начина, по който е определен специализираният слой "Площи, допустими за подпомагане", като константна е съдебната практика е приела, че съображенията за изключване на парцели /части от парцели/ от одобрения специализиран слой се съдържат в дешифрираните цифрови ортофото карти /изображения от самолетно/сателитно заснемане/, като именно данните от последните позволяват на съда с помощта на специалисти да извърши проверка за материалната законосъобразност на акта. В случая, парцелите, които са предмет на подаденото от оспорващият възражение, са под самолетно заснемане от 30.06.2022г., тоест за тези територии е извършена дешифрация на актуална (релевантна за кампанията) Цифрова ортофото карта (ЦОФК), в резултат на което, част от площите попадат извън специализирания слой ПДП, тъй като са оценени като неподдържани и следователно негодни за подпомагаме съгласно Наредба № 2 от 26.03.2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ. По делото е представено писмо изх. № 93- 1476/24.03.2023 г. на Дирекция „Идентификация на земеделските парцели" (Д „ИЗП") при МЗХ, с което е предоставена таблица с подробни данни за заявените or кандидата парцели за кампания 2022г. В таблица съдържа има подробно описание на причините за изключване на площи or слоя ПДП, като подробно са описани разпоредбите от Наредба № 2 от 26.03.2018 г, за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ, на основание на които части от процесиите парцели, предмет на възражение вх. № АР-7571 /20.12.2022 г., са изключени от окончателния слой „Площи допустими за подпомагане". Същото писмо съдържа информация и относно начина на извършване на проверката, а именно чрез дешифрация на актуална /релевантна за кампанията/ цифрова ортофото карта, датата на които са направени самолетните снимки, както и площите от парцелите, които са заявени и тези, които са останали извън двата слоя -ФБ и ПДП. В писмото е посочено, че за кампания 2022 бенефициерът е заявил за подпомагане 26 парцела, като обект на възражението са 5 парцела. Съгласно цитираните разпоредби като основание за изключване на площи от слоя, части от процесиите парцели са необработени , непочистени без следи от земеделска дейност (паша или коситба, дървета и храсти), което не отговаря на критериите в чл. 8, ал. 2 от Наредбата, съгласно който допустими за подпомагане са постоянно затревените площи по ал.1. когато на тях - 1. има не повече от 100 бр. дървета и/или храсти на хектар с височина над 0.5 м (за видовете от чл.Ю, ал.1, т.1-3 - независимо от височината, които са с мозаечно разположение); 2. има мозаечно разположени сгради, съоръжения, скали, скални участъци, ерозирали или оголени терени, които заемат не повече от 10 % от общата площ. след изключване на неподходящите за подпомагане площи по чл. 10, ал.1. т.4; 3. следите от паша или косене са разпознаваеми през цялата календарна година. За посочените части от парцели не са налице критериите по чл.8, ал. 2, т. 1 и 3 от Наредбата, което е видно от справката на МЗХ и от заключението на вещото лице.

Противно на твърденията изложени и становището на ответната страна, че по административната преписка, предоставена на съда не са представени цифрови данни, че няма координати на границите на териториите и че представените ортофотокарти на процесиите парцели са дадени във формат PDF, т.е. не може да се отчита по тях, към административната преписка СА предоставени цифрови данни. Цифровите данни, предоставени на CD не съществуват на хартия, а същите са ръчно създадени файлове с цел улесняване на съда и на вещото лице. Съответно се предоставят като извадки от ЦОФК, изготвени по самолетно заснемане от 30.06.2022 г. е нанесени контури на физически блокове от Системата за идентификация на земеделските парцели. Координатите на парцелите са записани в четирите ъгъла на всяка от предоставените на съда цветни снимки, представляващи извадки от ЦОФК, като на същите е посочена координатната система WGS84 Ш М и мащаба. Не може да се сподели становището на оспорващият, че предоставени в този формат, същите не могат да бъдат разчетени, тъй като вещото лице дава своето заключение именно въз основа на проверка на тези снимки, извадки от ЦОФК, като както в становището си в ОСЗ изрично изяснява, че данните от ЦОФК за спорните парцели са коректно разчетени, като за отчитане на отразените намаления на парцелите е използвано разчитане/дешифриране на ЦОФК и са използвани самолети снимки. В връзка следва да се посочи, че законосъобразно части от петте парцела, които са били обект на възражението на оспорващият не са включени в одобрения специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане" за кампания 2022.

На последно място следва да се посочи, че административния акт е издаден в съответствие с целта на закона, която се постига с издаването му, а именно да се извърши ежегодното обновяване на данните в системата за идентификация на земеделските парцели, които се отнасят до физическите блокове и специализирания слой "Площи, допустими за подпомагане", което се извършва чрез дешифриране (компютърно разчитане) на актуална цифрова ортофото карта на страната по самолетно и сателитно заснемане, чрез извършване на специализирани теренни проверки на референтни парцели и чрез отразяване на резултатите от проверките на място по чл.37 от ЗПЗП с цел отразяване на реалното състояние и ползване на площите, доколкото са свързани с преценката за допустимостта на заявените за подпомагане площи при произнасянето на ДФЗ - РА по подадените заявления за подпомагане, тоест за оторизация на плащанията по схеми и мерки за директни плащания, респ. за отказ на заявеното подпомагане.

При проверка законосъобразността на оспореният административен акт на основанията по чл. 146 от АПК, съдът констатира, че е издаден от компетентен орган, в законоустановената форма, при спазване на административнопроизводствените правила, съгласно материално правните разпоредби и в съответствие с целта на закона.

  При този изход на делото и направеното искане от пълномощника на ответника по жалбата, за присъждане разноски по водене на съдебното производство, и съгласно разпоредбата на чл.24 от Наредбата за правната помощ във вр. с чл.37, ал.1 от Закон за правната помощ във вр с чл.78, ал.8 от ГПК във вр. с 143, ал.4 от АПК, оспорващият следва да бъде осъден да заплати в полза на Министерство на земеделието, разноски по делото за юрисконсултско възнаграждение, който предвид характера на спора следва да бъдат определени в размер на 100 (сто) лева.

Съобразно гореизложеното, настоящият съдебен състав намира, че оспорената Заповед №РД 09-94/31.01.2023г. на Министъра на земеделието, с която на основание чл.25, ал.4 от Закона за администрацията (ЗА), чл.33а, ал.2 от ЗПЗП и чл.16г, ал.4 от Наредба №105/22.08.2006г. са одобрени окончателни специализирани слоеве "Физически блокове" и "Площи, допустими за подпомагане" /ПДП/ за кампания 2022, в ЧАСТТА относно парцели с идентификатори №43516-60-4-2, 43517-60-5-2, 43517-69-1-2, 43517-69-2-2 и 43517-69-3-2 е законосъобразна и следва да бъде потвърдена, а жалбата да се отхвърли като неоснователна, предвид което на основание чл.172, ал.2 от АПК и чл.143, ал.4 от АПК, І-ви състав на Административен съд Монтана

 

                                                Р Е Ш И:

 

         ОТХВЪРЛЯ жалбата на С.Д.Г. *** против Заповед №РД 09-94/31.01.2023г. на Министъра на земеделието, с която на основание чл.25, ал.4 от Закона за администрацията (ЗА), чл.33а, ал.2 от ЗПЗП и чл.16г, ал.4 от Наредба №105/22.08.2006г. са одобрени окончателни специализирани слоеве "Физически блокове" и "Площи, допустими за подпомагане" /ПДП/ за кампания 2022, в ЧАСТТА относно парцели с идентификатори №43516-60-4-2, 43517-60-5-2, 43517-69-1-2, 43517-69-2-2 и 43517-69-3-2.

ОСЪЖДА С.Д.Г. ***, ЕГН * да заплати на Министерство на земеделието разноски по воденото съдебно производство в размер на 100 (сто) лева.

 

         Решението подлежи на обжалване пред ВАС в четиринадесет дневен срок от съобщаването му на страните по делото.

 

 

 

                                                        ПРЕДСЕДАТЕЛ: