Решение по дело №251/2017 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 227
Дата: 19 декември 2017 г. (в сила от 5 март 2020 г.)
Съдия: Айгюл Аптула Шефки
Дело: 20177120700251
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 21 септември 2017 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

гр. Кърджали, 19.12.2017 г.

В ИМЕ­ТО НА НА­РО­ДА

Административен съд - Кърджали в публично заседание на шести декември през две хиляди и седемнадесета  година в състав:

                                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВИКТОР АТАНАСОВ

                                                           ЧЛЕНОВЕ: АЙГЮЛ ШЕФКИ

                                                                 МАРИЯ БОЖКОВА                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  

при секретаря Мелиха Халил, като разгледа докладваното от съдия Шефки адм.д  251  по описа на КАС за 2017 г., и за да се произнесе  взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 185-196 от АПК.

Образувано е по протест от Б. В. - прокурор в ОП - Кърджали против разпоредбата на чл.33, ал.5 от Наредбата за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинска собственост, приета с Решение №70/23.12.2008 г. на Общински съвет Черноочене. В протеста са изложени подробни съображения за материална незаконосъобразност на оспорения текст на наредбата, като приет в противоречие с разпоредбите на чл.141, ал.4 от Конституцията на РБ, както и с чл.6 и чл.7, ал.1 от Закона за местните данъци и такси /ЗМДТ/. Иска се отмяна на оспорената разпоредба. В съдебно заседание прокурорът поддържа протеста, по изложените в него съображения. Претендира и направените по делото разноски.

Ответникът – Общински съвет - Черноочене, чрез пълномощник, намира протеста за неоснователен. Счита, че ОбС Черноочене, в изпълнение на делегирани му от законодателя правомощия е определил цена, която е елемент от ценообразуването при разпореждане с общински имоти.  В тази връзка намира, че  оспорения текст не противоречи на закона.

Административният съд, като взе предвид събраните по делото доказателства, намира за установено следното:

Наредбата за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинска собственост е приета с Решение №70/23.12.2008 г. на Общински съвет Черноочене, на основание чл.21, ал.2 от ЗМСМА, във вр. с чл.8, ал.2 от Закона за общинската собственост. Видно от приложения по делото протокол №10/23.12.2008 г. от проведеното заседание на ОбС Черноочене,  решението е прието при необходимия кворум и мнозинство, с 16 гласа „за“, от присъствалите на заседанието 16 общински съветника /при общ брой на общинските съветници - 17/. По делото е приложено и предложението на кмета на общината, за приемането на наредбата.

По делото са приети като доказателства и други решения на ОбС Черноочене, за изменение и допълнение на наредбата, също приети с необходимия кворум и мнозинство, които обаче не касаят оспорените текстове, поради което не следва да се обсъждат. 

След проверка на оспорения административен акт, съобразно  чл. 168, ал.1 АПК, съдът прави следните правни изводи:

Оспорването е допустимо. Протестът е подаден от прокурор, който съгласно чл.186, ал.2 АПК разполага с правомощието да оспори пред настоящия съд процесните текстове на наредбата, приета от ОбС Черноочене, като това оспорване, според чл.187, ал.1 от АПК, не е ограничено със срок.  

             Общинската наредба е приета от компетентен орган и в предвидената от закона писмена форма. Общинският съвет е орган на местното самоуправление, определящ политиката за изграждане и развитие на общината, във връзка с осъществяването на дейностите от местно значение, както и на други дейности, определени със закон. В изпълнение на правомощията си по чл. 21, ал.2 от ЗМСМА общинският съвет приема правилници, наредби, инструкции, решения, декларации и обръщения. Съгласно чл. 8 от Закона за нормативните актове, общинският съвет може да издава наредби, с които да урежда съобразно нормативните актове от по-висока степен неуредени от тях обществени отношения с местно значение. Наредбата е приета на основание чл.8, ал.2 ЗОС,  с който общинският съвет е оправомощен да определя с наредба реда за придобиване, управление и разпореждане с общинското имущество и конкретните правомощия на кметовете.

             При приемането на Наредбата обаче, съдът констатира съществено нарушение на процесуалните правила. Съгласно  чл. 26, ал. 2 от Закона за нормативните актове /ЗНА/, в относимата редакция на текста обн.ДВ бр.46/2007 г., приложим субсидиарно по силата на препращащата норма на чл. 80 от АПК, преди внасянето на проект на нормативен акт за издаване или приемане от компетентния орган, съставителят на проекта го публикува на интернет страницата на съответната институция заедно с мотивите, съответно доклада, като на заинтересованите лица се предоставя най-малко 14-дневен срок за предложения и становища по проекта. В случая, въпреки дадените указания, по делото не се представиха доказателства, предложеният проект да е бил публикуван на интернет страницата на ОбС Черноочене, в изпълнение на изискването на чл.26, ал.2 ЗНА. Последното задължение е императивно и има за цел да гарантиране принципите на обоснованост, стабилност, откритост и съгласуваност, а неизпълнението му води до процесуално нарушение, опорочаващо акта до степен, налагаща отмяната му в оспорената част.

        По изложените съображения настоящият съдебен състав приема, че оспорения текст на чл.33, ал.5 от общинската наредба е приет при съществено нарушение на административнопроизводствените правила, налагаща отмяната му. 

Отделно от изложеното, съдът намира, че оспорената разпоредба противоречи и на материалния закон, по следните съображения:

Оспорения текст на чл.33, ал.5 от наредбата, има следното съдържание:

„При разпореждане с имот, физическите и юридическите лица заплащат на общината режийни разноски в размер на 2% от неговите цени или данъчната оценка, съгласно чл.46, ал.2, т.1 от Закона за местните данъци и такси:

       на имота, предмет на продажба, съответно на ограниченото вещно

право, което се учредява;

   на имота с по-висока данъчна основа при замяна;

   на реалния дял с по-висока данъчна основа при делба.

-        в случаите на безвъзмездни сделки.“

Съгласно чл. 111 от ЗМДТ, по производства за настаняване под наем, продажби, замени или учредяване на вещни права върху общински имоти се заплаща такса.

С разпоредбите на чл.7, ал.1 и чл.8, ал.1 ЗМДТ, е предвидено местните такси да се определят въз основа на необходимите материално-технически и административни разходи по предоставяне на услугата и при спазване на следните принципи:

1. възстановяване на пълните разходи на общината по предоставяне на услугата;

2. създаване на условия за разширяване на предлаганите услуги и повишаване на тяхното качество;

3. постигане на по-голяма справедливост при определяне и заплащане на местните такси.

Пълните разходи по предоставяне на услугата, според §1, т.15 ДР ЗМДТ, включват всички разходи на общината по предоставяне на услугата, включително съответните разходи: за работни заплати и осигуровки на персонала; материални, режийни, консултантски; за управление и контрол; по събиране на таксите и други, имащи отношение към формирането на размера на таксата, определени конкретно от общинския съвет.

В случая, в нарушение на чл.7, ал.1 и чл.8, ал.1 ЗМДТ, определената с оспорената разпоредба сума за режийни разноски, е пропорционална на стойността на осъществяваната сделка и не е основана на материално-техническите и административни разходи по предоставяне на услугата. Така определената сума не отчита нито вида, нито размера на направените от администрацията разходи по разпореждане с общински недвижими имоти, като необосновано обвързва тези разходи със стойността на сделката, вместо с действителните разходи по предоставяне на подобни услуги.

             При така констатираното съществено нарушение на административнопроизводствените правила, както и несъответствие на оспорения текст на общинската наредба с предвиденото в закона, настоящата инстанция счита, че оспорената разпоредба на чл.33, ал.5 от Наредбата за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинска собственост е незаконосъобразна и следва да бъде отменена.

             При този изход на делото, в полза на ОП Кърджали следва да бъдат присъдени направените по делото разноски за внесена такса за обява в ДВ, в размер на 20 лв., платими от ответника.

Водим от горното и на основание чл. 193, ал. 1 от АПК, Административен съд Кърджали

                                   Р  Е  Ш  И  :

 

ОТМЕНЯ разпоредбата на чл.33, ал.5 от Наредбата за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинска собственост, приета с Решение №70/23.12.2008 г. на Общински съвет Черноочене.

ОСЪЖДА Общински съвет Черноочене да заплати на Окръжна прокуратура Кърджали, разноски по делото в размер на 20 лева.

Решението може да се обжалва пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

След влизането му в сила, решението подлежи на обявяване по реда, по който е обявена Наредбата за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинска собственост, на община Черноочене.

 

         

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                                   ЧЛЕНОВЕ:   1.

 

                                                                                      

                                                                              2.