Решение по дело №462/2022 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 25
Дата: 31 януари 2023 г. (в сила от 31 януари 2023 г.)
Съдия: Теодора Андонова Милева
Дело: 20227100700462
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 25 август 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 25 / 31.01.2023 г., гр.Добрич

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

 ДОБРИЧКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, в открито съдебно заседание на двадесет и пети януари през две хиляди двадесет и трета  година в състав:

                                                   ПРЕДСЕДАТЕЛ:ТЕОДОРА МИЛЕВА

        

           При участието на секретаря МАРИЯ МИХАЛЕВА разгледа  докладваното от председателя адм.д. №462/2022 г. по описа на АС – Добрич и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и следващите от Административно- процесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл. 172, ал. 5 от Закона за движение по пътищата (ЗДвП).

Образувано е по жалба на Р.Е.Р. ***, чрез адв. Е. В. - ДАК, против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка (ЗППАМ) № 22-0851-000311, издадена на 08.02.2022 г. от Началник група към ОД МВР Добрич, сектор "Пътна полиция", с която на основание чл. 171, т. 4 от ЗДвП е иззето свидетелство му за управление на моторно превозно средство (СУМПС).

В жалбата се изразява становище за неправилност и необоснованост на заповедта, както и че същата е издадена  при  непълнота на доказателствата. Релевират се доводи, че са се издали наказателни постановления за липса на талон, а той е отнет от органите на реда. Твърди се, че независимо, че са заплатени глобите по наказателните постановления, талона на водача не е върнат и той не знае къде е. Прави се искане за отмяна на заповедта.

 В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, се представлява от адв.  В., която поддържа жалбата на основанията, изложени в нея.

Ответникът, редовно призован, не се явява и не се представлява. В съпроводителното писмо, с което е изпратена преписката, е изложено становище, че жалбата е неоснователна и недоказана, поради което следва да бъде отхвърлена.

Административен съд - Добрич намира, че жалбата е процесуално допустима, като подадена в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК, от надлежна страна, имаща право и интерес от обжалването.

Разгледана по същество е неоснователна.

От фактическа страна се установява, че в периода от 2019 г. до издаване на заповедта срещу Е. са издадени общо седем наказателни постановления, както следва:

1. С наказателно постановление № 19-0851-000350/27.03.2019 г. на сектор ПП при ОД на МВР Добрич, с отбелязване влязло в сила на 15.05.2019 г., са му отнети шест контролни точки.

2. С наказателно постановление № 19-1717-000090/25.06.2019 г. на І РУ Добрич , с отбелязване влязло в сила на 16.07.2019 г., са му ответи шест контролни точки.

3. С наказателно постановление № 20-0851-001335/31.08.2020 г. на сектор "Пътна полиция" при ОДМВР Добрич, с отбелязване влязло в сила на 09.09.2020 г., са му отнети 6 контролни точки.

4. С наказателно постановление № 20-0851-000485/25.03.2021 г. на сектор "Пътна полиция" при ОДМВР Добрич, влязло в сила на 16.04.2021 г., са му отнети 6 контролни точки.

5. С наказателно постановление 21-0819-004909/22.11.2021 г. на сектор ПП при ОДМВР Варна, влязло в сила на 30.04.2022 г., са му отнети 6 контролни точки.

6. С наказателно постановление 22-0255-000009/01.03.2022 г. на ІІ РУ при ОДМВР Добрич, влязло в сила на 30.04.2022 г., са му отнети 6 контролни точки.

7. С наказателно постановление 22-0851-000441/05.04.2022 г. на сектор ПП при ОДМВР Добрич, влязло в сила на 30.04.2022 г., са му отнети 6 контролни точки.

Наказателните постановления са връчени на оспорващия лично, видно от отбелязванията в тях.

Със заповед № 22-0851-000311, издадена на 08.08.2022 г. от Началник група към ОДМВР Добрич, сектор "Пътна полиция", на основание чл. 171, т. 4 от ЗДвП е отнето свидетелството за управление на МПС на жалбоподателя. В мотивите на заповедта е посочено, че на водача са отнети всички контролни точки /остават -5 КТ/ с влезли в сила наказателни постановления. Заповедта е връчена лично на Р. на 11.08.2022 г., което се установява от направеното отбелязване.

Като доказателство по делото е представена Справка картон на водача.

По делото е изискана информация от ответника, относно къде се намира Контролния талон на Р.Р. и на какво основание евентуално същият е иззет. В получен отговор по делото от Началник на сектор ПП при ОД на МВР Добрич се установява, че контролния талон на Р. е иззет със съставянето на АУАН №541001/05.11.2021 г. по описа на сектор ПП при ОД на МВР Варна, като същият се съхранява в сектор ПП при ОД на МВР Добрич. Посочено е, че свидетелството за управление на оспорващия също е иззето и се съхранява в сектор ПП при ОД на МВР Добрич.

Съобразно разпоредбата на чл. 168, ал. 1 от АПК, съдът преценява законосъобразността на оспорения административен акт на всички основания по чл. 146 от АПК, като не е обвързан от твърденията на жалбоподателя.

Оспорената заповед за налагане на ПАМ е издадена от компетентен орган, в рамките на предоставените му със Заповед № 357з-924/07.04.2022 г., правомощия.

Заповедта е издадена в предвидената писмена форма и съдържа мотиви.

Контролните точки, съгласно чл. 157, ал. 1 от ЗДвП, служат за отчет на извършените от водача нарушения. Според законодателя извършването на определен брой и вид нарушения е основание за отнемане на правоспособността на водача на моторното превозно средство. С цел ефективност на контрола по отношение на извършените нарушения е въвел максимален брой контролни точки и отнемане на определен брой от тях за определени нарушения.

През периода на спорното правоотношение е действала Наредба № Із-2539 от 17 декември 2012 г. .за определяне на първоначалния максимален размер на контролните точки на водач на моторно превозно средство, условията и реда за отнемането им и списъка на нарушенията на правилата за движение по пътищата, за които се отнемат. В Наредбата е определен максимален размер от 39 контролни точки и конкретния брой точки, които се отнемат за отделните нарушения.

Съгласно чл. 3, ал. от Наредбата, контролните точки се отнемат въз основа на влязло в сила наказателно постановление, което е правораздавателен акт, издаден от компетентен административнонаказващ орган.

Ответникът е представил цитираните в заповедта наказателни постановления.

Съгласно чл. 157, ал. 5 от ЗДвП, лице, което е загубило правоспособност да управлява моторно превозно средство по реда на, ал. 4, след като е върнало свидетелството си за управление, има право отново да бъде допуснато до изпит пред съответните органи за придобиване на такава правоспособност, но не по-рано от 6 месеца от датата, на която е върнато свидетелството.

След като жалбоподателя е загубил правоспособност да управлява МПС, на основание чл. 157, ал. 4 от ЗДвП, за да придобие отново правоспособност е необходимо да бъде допуснат до изпит, съответно този изпит да бъде взет, едва след което той ще разполага отново с контролни точки.

Редът и условията за възстановяване на контролните точки е предвиден в нормата на чл. 158, ал. 1 от ЗДвП, а именно: 1. чрез частично увеличаване с 1/3 от максималния брой точки след преминато допълнително обучение, но не повече от веднъж за срок от 1 година, при условие, че водачът е изпълнил задълженията си по чл. 190, ал. 3, което удостоверява със съответните платежни документи и 2. служебно, след изтичане на две години, считано от датата, на която е влязло в сила последното наказателно постановление, с което на водача са отнети контролни точки.

Видно от цитираните правни норми, след като е загубена правоспособността за управление на МПС, контролните точки не подлежат на възстановяване, а е необходимо лицето да придобие отново тази правоспособност, след явяване на изпит, като по делото не се твърди и не се установява жалбоподателят да се е явил отново на изпит за възстановяване на правоспособността.

С оглед на изложеното, след като на жалбоподателя са изчерпани всички контролни точки след влизане в сила на последното представено наказателно постановление, той е загубил своята правоспособност и изземването на действащо СУМПС, респективно отказът за издаване на ново СУМПС, е последица от тази загуба.

Неоснователно е възражението на жалбоподателя, че от органите на реда му е отнет талона, а в последствие са му издавани наказателни постановления за нарушение „не носи контролен талон от свидетелство за управление“. От доказателствата по делото се установява, че КТ на водача е отнет с АУАН 541001/05.11.2021 г. на сектор ПП при ОД на МВР Варна. Преди тази дата КТ е следвало да е у водача и да се носи от него като управлява МПС. Но видно от НП от 27.03.3019 г. на 01.03.2019 г., Р. отново е наказан, че не носи КТ. След отнемането на КТ по административен ред има издадено само едно НП от дата 05.04.2022 г. в което Р. отново управлява МПС, като не носи КТ. Съгласно чл.100, ал.1, т.1 от ЗДвП, водач на МПС при управлението на лек автомобил е длъжен да носи контролния талон от свидетелството за управление, т.е. след като ти е иззет талона, ти не следва да управляваш МПС. Всички твърдения в тази връзка освен неоснователни, са и некореспондиращи с предмета и спора по делото.

Доколкото по делото няма спор, че към датата на издаване на заповедта за налагане на ПАМ, жалбоподателят е останал без точки и не е върнал своето СУМПС в съответната служба на МВР, следва да се приеме, че са възникнали фактическите основания за налагане на принудителна административна мярка по чл. 171, т. 4 ЗДвП. Обжалваният акт е издаден в съответствие с материалния закон, както и с целта на закона, която е да се преустанови извършването на нови нарушения от неправоспособни водачи.

При така изложените съображения, жалбата на Р.Е.Р. е неоснователна и като такава следва да бъде отхвърлена.

Мотивиран от изложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административен съд - Добрич, V състав

 

РЕШИ:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Р.Е.Р. ЕГН ********** *** против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка (ЗППАМ) № 22-0851-000311, издадена на 08.02.2022 г. от Началник група към ОД МВР Добрич, сектор "Пътна полиция".

Решението не подлежи на обжалване, съгласно чл. 172, ал. 5, изр. второ от ЗДвП.

 

 

 

 

                                    СЪДИЯ: