Р Е Ш Е Н И Е
№ 25 / 31.01.2023 г., гр.Добрич
В ИМЕТО НА НАРОДА
ДОБРИЧКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, в открито
съдебно заседание на двадесет и пети януари през две хиляди двадесет и трета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:ТЕОДОРА МИЛЕВА
При участието на секретаря
МАРИЯ МИХАЛЕВА разгледа докладваното от
председателя адм.д. №462/2022 г. по описа на АС – Добрич и за да се произнесе,
взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 145 и следващите от
Административно- процесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл. 172, ал. 5 от
Закона за движение по пътищата (ЗДвП).
Образувано е по жалба на Р.Е.Р. ***, чрез адв. Е. В. - ДАК, против Заповед за прилагане на принудителна административна
мярка (ЗППАМ) № 22-0851-000311, издадена на 08.02.2022 г. от Началник група към ОД МВР Добрич, сектор "Пътна полиция", с която на основание чл. 171, т. 4 от ЗДвП е иззето свидетелство му за управление на моторно превозно средство
(СУМПС).
В жалбата се изразява становище за неправилност и
необоснованост на заповедта, както и че същата е издадена при
непълнота на доказателствата. Релевират се доводи, че са се издали
наказателни постановления за липса на талон, а той е отнет от органите на реда.
Твърди се, че независимо, че са заплатени глобите по наказателните
постановления, талона на водача не е върнат и той не знае къде е. Прави се
искане за отмяна на заповедта.
В съдебно
заседание жалбоподателят, редовно призован, се представлява от адв. В., която поддържа жалбата на основанията, изложени в нея.
Ответникът, редовно призован, не се явява и не се
представлява. В съпроводителното писмо, с което е изпратена преписката, е
изложено становище, че жалбата е неоснователна и недоказана, поради което
следва да бъде отхвърлена.
Административен съд - Добрич намира, че жалбата е процесуално допустима, като подадена в срока по чл.
149, ал. 1 от АПК, от надлежна страна, имаща право и интерес от обжалването.
Разгледана по същество е неоснователна.
От фактическа страна се установява, че в периода от 2019 г. до издаване на заповедта срещу Е. са издадени общо седем наказателни постановления, както следва:
1. С наказателно постановление № 19-0851-000350/27.03.2019 г. на сектор ПП при ОД
на МВР Добрич, с отбелязване влязло в сила на 15.05.2019 г., са му отнети шест контролни точки.
2. С наказателно постановление № 19-1717-000090/25.06.2019 г. на І РУ
Добрич , с отбелязване влязло в сила на 16.07.2019 г., са му ответи шест контролни точки.
3. С наказателно постановление № 20-0851-001335/31.08.2020 г. на сектор "Пътна полиция" при ОДМВР Добрич, с отбелязване влязло в сила на 09.09.2020 г., са му отнети 6 контролни точки.
4. С наказателно постановление № 20-0851-000485/25.03.2021 г. на сектор "Пътна полиция" при ОДМВР Добрич, влязло в сила на 16.04.2021 г., са му отнети 6 контролни
точки.
5. С наказателно постановление 21-0819-004909/22.11.2021 г. на сектор ПП при ОДМВР Варна, влязло в сила на 30.04.2022 г., са му отнети 6 контролни
точки.
6. С наказателно постановление 22-0255-000009/01.03.2022 г. на ІІ РУ при ОДМВР Добрич, влязло в сила на 30.04.2022 г., са му отнети 6 контролни
точки.
7. С наказателно постановление 22-0851-000441/05.04.2022 г. на сектор ПП при ОДМВР Добрич, влязло в сила на 30.04.2022 г., са му отнети 6 контролни
точки.
Наказателните
постановления са връчени на оспорващия лично, видно от отбелязванията в тях.
Със заповед № 22-0851-000311, издадена на 08.08.2022 г. от Началник група към ОДМВР Добрич, сектор "Пътна полиция", на основание чл. 171, т. 4 от ЗДвП е
отнето свидетелството за управление на МПС на жалбоподателя. В мотивите на
заповедта е посочено, че на водача са отнети всички контролни точки /остават -5 КТ/ с влезли в сила наказателни постановления. Заповедта е
връчена лично на Р. на 11.08.2022 г., което се
установява от направеното отбелязване.
Като доказателство по делото е представена Справка картон
на водача.
По
делото е изискана информация от ответника, относно къде се намира Контролния
талон на Р.Р. и на какво основание евентуално същият е иззет. В получен отговор
по делото от Началник на сектор ПП при ОД на МВР Добрич се установява, че
контролния талон на Р. е иззет със съставянето на АУАН №541001/05.11.2021 г. по
описа на сектор ПП при ОД на МВР Варна, като същият се съхранява в сектор ПП
при ОД на МВР Добрич. Посочено е, че свидетелството за управление на оспорващия
също е иззето и се съхранява в сектор ПП при ОД на МВР Добрич.
Съобразно разпоредбата на чл. 168, ал. 1 от АПК, съдът
преценява законосъобразността на оспорения административен акт на всички
основания по чл. 146 от АПК, като не е обвързан от твърденията на
жалбоподателя.
Оспорената
заповед за налагане на ПАМ е издадена от компетентен орган, в рамките на
предоставените му със Заповед № 357з-924/07.04.2022 г., правомощия.
Заповедта
е издадена в предвидената писмена форма и съдържа мотиви.
Контролните точки, съгласно чл. 157, ал. 1 от
ЗДвП, служат за отчет на извършените от водача нарушения. Според законодателя
извършването на определен брой и вид нарушения е основание за отнемане на
правоспособността на водача на моторното превозно средство. С цел ефективност
на контрола по отношение на извършените нарушения е въвел максимален брой
контролни точки и отнемане на определен брой от тях за определени нарушения.
През периода на спорното правоотношение е действала
Наредба № Із-2539 от 17 декември 2012 г. .за определяне на
първоначалния максимален размер на контролните точки на водач на моторно превозно
средство, условията и реда за отнемането им и списъка на нарушенията на
правилата за движение по пътищата, за които се отнемат…. В Наредбата е определен максимален размер от 39 контролни точки и
конкретния брой точки, които се отнемат за отделните нарушения.
Съгласно чл. 3, ал. от Наредбата, контролните точки се отнемат въз основа на влязло в
сила наказателно постановление, което е правораздавателен акт, издаден от
компетентен административнонаказващ орган.
Ответникът е представил цитираните в заповедта
наказателни постановления.
Съгласно чл. 157, ал. 5 от ЗДвП, лице, което е загубило
правоспособност да управлява моторно превозно средство по реда на, ал. 4, след
като е върнало свидетелството си за управление, има право отново да бъде
допуснато до изпит пред съответните органи за придобиване на такава
правоспособност, но не по-рано от 6 месеца от датата, на която е върнато
свидетелството.
След като жалбоподателя е загубил правоспособност да
управлява МПС, на основание чл. 157, ал. 4 от ЗДвП, за да придобие отново
правоспособност е необходимо да бъде допуснат до изпит, съответно този изпит да
бъде взет, едва след което той ще разполага отново с контролни точки.
Редът и условията за възстановяване на контролните точки
е предвиден в нормата на чл. 158, ал. 1 от ЗДвП, а именно: 1. чрез
частично увеличаване с 1/3 от максималния брой точки след преминато
допълнително обучение, но не повече от веднъж за срок от 1 година, при условие,
че водачът е изпълнил задълженията си по чл. 190, ал. 3, което удостоверява със
съответните платежни документи и 2. служебно, след изтичане на две години,
считано от датата, на която е влязло в сила последното наказателно
постановление, с което на водача са отнети контролни точки.
Видно от цитираните правни норми, след като е загубена
правоспособността за управление на МПС, контролните точки не подлежат на
възстановяване, а е необходимо лицето да придобие отново тази правоспособност,
след явяване на изпит, като по делото не се твърди и не се установява
жалбоподателят да се е явил отново на изпит за възстановяване на
правоспособността.
С оглед на изложеното, след като на жалбоподателя са
изчерпани всички контролни точки след влизане в сила на последното представено
наказателно постановление, той е загубил своята правоспособност и изземването
на действащо СУМПС, респективно отказът за издаване на ново СУМПС, е последица
от тази загуба.
Неоснователно е възражението на жалбоподателя, че от органите
на реда му е отнет талона, а в последствие са му издавани наказателни
постановления за нарушение „не носи контролен талон от свидетелство за
управление“. От доказателствата по делото се установява, че КТ на водача е
отнет с АУАН 541001/05.11.2021 г. на сектор ПП при ОД на МВР Варна. Преди тази
дата КТ е следвало да е у водача и да се носи от него като управлява МПС. Но
видно от НП от 27.03.3019 г. на 01.03.2019 г., Р. отново е наказан, че не носи
КТ. След отнемането на КТ по административен ред има издадено само едно НП от
дата 05.04.2022 г. в което Р. отново управлява МПС, като не носи КТ. Съгласно
чл.100, ал.1, т.1 от ЗДвП, водач на МПС при управлението на лек автомобил е
длъжен да носи контролния талон от свидетелството за управление, т.е. след като
ти е иззет талона, ти не следва да управляваш МПС. Всички твърдения в тази
връзка освен неоснователни, са и некореспондиращи с предмета и спора по делото.
Доколкото по делото няма спор, че към датата на издаване
на заповедта за налагане на ПАМ, жалбоподателят е останал без точки и не е върнал своето СУМПС в съответната служба на МВР,
следва да се приеме, че са възникнали фактическите основания за налагане на
принудителна административна мярка по чл. 171, т. 4 ЗДвП. Обжалваният акт е
издаден в съответствие с материалния закон, както и с целта на закона, която е
да се преустанови извършването на нови нарушения от неправоспособни водачи.
При така изложените съображения, жалбата на Р.Е.Р. е неоснователна и като такава следва да бъде отхвърлена.
Мотивиран от изложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административен съд - Добрич, V състав
РЕШИ:
ОТХВЪРЛЯ жалбата на Р.Е.Р. ЕГН ********** *** против Заповед за прилагане на принудителна
административна мярка (ЗППАМ) № 22-0851-000311, издадена на 08.02.2022 г. от Началник група към ОД МВР Добрич, сектор "Пътна полиция".
Решението не подлежи на обжалване, съгласно чл. 172, ал.
5, изр. второ от ЗДвП.
СЪДИЯ: