Решение по дело №275/2020 на Административен съд - Търговище

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 31 декември 2020 г. (в сила от 20 януари 2021 г.)
Съдия: Красимира Тодорова Тодорова
Дело: 20207250700275
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 14 декември 2020 г.

Съдържание на акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер 150                      31. 12. 2020 година                                      град Търговище

 

В   И М Е Т О  НА   Н А Р О Д А

Административен  съд                                                                           първи състав

на       двадесет и девети декември                                                        2020 година

В публично заседание в следния състав:   

                                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ:   КРАСИМИРА ТОДОРОВА

Секретар: ГЕРГАНА БАЧЕВА

Като разгледа докладваното от ПРЕДСЕДАТЕЛЯ

АД № 275 по описа за 2020 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е образувано по жалба на К.А.М. *** срещу Заповед № ЗСП /Д-Т-О/2985 от 30.10.2020 г. на Директор ДСП – Омуртаг , с която е отказано отпускане на целева помощ за отопление на осн. чл.1 от Наредба № РД 07-5/16.05.2008 г. във вр. с чл.11, ал.2 ЗСП.  В СЗ жалбодателката не се явява, същата се представлява от а.. Р.Р., който поддържа жалбата. Не се претендират разноски.

Ответникът се явява и  взема становище по жалбата, като я счита за неоснователна.

От фактическа страна съдът приема ,че жалбоподателката е подала заявление – декларация Вх.№ЗСП/Д-Т-О/2985 от 13.10.2020 г. Декларирала е, че обитава собствено жилище състоящо се от две стаи и съжителства със син, снаха и внучка.

По цитираното заявление е изготвен социален доклад, в който е прието, че лицето получава   СМДО за предходните шест месеца в размер на 167,66 лв., като диференцирания доход  е в размер на 186 лв. Към административната преписка са приложени документи приети като доказателства по делото, от които е виден и дохода на лицата с които съжителства жалбоподателката. Видно от удостоверение изх.№ 19/02.12.2020 г. С. М. – снаха на жалбоподателката за последните шест месеца е получила общо  брутно трудово възнаграждение в размер на общо 3 894, 24 лв. От удостоверение № 94-00-167/01.12.2020 г. е видно, че Дж. И. – син на жалбоподателката е получил брутно трудово възнаграждение за последните шест месеца в общ размер 4 764,  10 лв. Видно от лична карта Ф №********** на ВТУ  лицето Д. И. - внучка на жалбоподателката е студент. Установено е било от социални работници, че жалбоподателката живее във второстепенна постройка към къщата в много добри битови условия.

Въз основа на изложеното е издадена атакуваната в настоящият процес Заповед № ЗСП /Д-Т-О/2985 от 30.10.2020 г. на Директор ДСП – Омуртаг , с която е отказано отпускане на целева помощ по за отопление на осн. чл.1 от Наредба № РД 07-5/16.05.2008 г. във вр. с чл.11, ал.2 ЗСП.   Обжалвана по административен ред е потвърдена с  Решение № 25- РД06-0049 от 26.11.2020 г. от директора на РД СП – Търговище.

Жалбата е подадена в срок  и от лице, имащо право на жалба, поради което е процесуално допустима, а разгледана по същество е  основателна.

Акта е издаден от лице снабдено с материална компетентност, в предвидената законова форма.

 Като мотиви за отказа в заповедта е посочено единствено, че не са изчерпани всички възможности за самоиздръжка от тесния роднински кръг.  Съгласно чл.11, ал.2 от Закона за социално подпомагане, социални помощи се получават от лица, след като са изчерпани всички възможности за самоиздръжка и помощ от задължените по закон да ги издържат лица. Социалните помощи се отпускат въз основа на молба-декларация, подадена от нуждаещия се или от упълномощено от него лице, като помощите се отпускат със заповед на директора на дирекция “Социално подпомагане” след преценка на всички данни и обстоятелства, констатирани със социална анкета.  Последната е дейност по установяване наличието на условията за упражняване на правото на социално подпомагане, извършена от социални работници в ДСП, която се изразява в проверки на място, в проучване на документация и събиране на информация. Обстоятелствата, които следва да се установят при социалната анкета и преценят в социалния доклад, са нормативно установени в чл.12, ал.2 от ЗСП - доходите на лицето или семейството, имущественото състояние, семейното положение, здравословното състояние, трудовата и учебна заетост, възрастта и други констатирани обстоятелства. Докато обстоятелствата, упоменати в първите 7 точки на законовата норма са ясно и точно посочени, то в т.8 законодателят дава възможност за преценка на други констатирани обстоятелства, които са релевантни и относими при решаване на въпроса за отпускане на исканата социална помощ.

Съгласно разпоредбата на чл. 27, ал. 1 ППЗСП се извършва социална анкета от социален работник, който изготвя социален доклад, като социалната анкета се извършва в дома по настоящ адрес. Смисълът на това изискване е да се установяват конкретните реални материални условия на живот след което се вземат предвид и всички констатирани обстоятелства от социален семеен, битов и здравен характер, отнасящи се до възможностите за самоиздръжка. В настоящия случай констатациите при извършване на социалната анкета са достатъчни за да бъде изведен обоснован извод относно липсата на материалните възможности на жалбоподателкта, за която са налице материалните предпоставки за отпускане на месечна социална помощ.

  Според чл. 12, ал. 4 ЗСП условията и редът за отпускането, изплащането, изменянето, спирането, възобновяването и прекратяването на социалните помощи се уреждат с правилника за прилагане на този закон с изключение на целевите помощи за отопление, които се уреждат с наредба на министъра на труда и социалната политика. С оглед на така разписаната в ЗСП делегация е приета Наредба № РД-07-5 от 16.05.2008 г. за условията и реда за отпускане на целева помощ за отопление, издадена от министъра на труда и социалната политика.

Към датата на издаване на заповедта чл. 2, ал. 1 от Наредбата предвижда, че право на целева помощ за отопление имат лицата и семействата, чийто средномесечен доход за предходните 6 месеца преди месеца на подаване на заявлението-декларация е по-нисък или равен от диференциран минимален доход за отопление. За да възникне правото на целева помощ на посоченото в Наредбата основание, лицата следва да отговарят и на допълнителните условия по чл. 10 и 11 от Правилника за прилагане на Закона за социално подпомагане (ППЗСП).

При посочените факти органът  е издал оспорената заповед е приел, че за лицето не са изчерпани възможностите за самоиздръжка и поради това е постановил отказ за отпускане на целевата помощ. Изследван е какъв е доходът, който лицето има, и от който може да се издържа.

Отпускането на целева помощ на лица или семейства е обусловено от наличието на две кумулативни изисквания: 1). средномесечният доход за предходните 6 месеца преди месеца на подаване на молбата-декларация да е по-нисък или равен от диференциран минимален доход за отопление и 2). да отговарят на условията по чл. 10 и 11 от ППЗСП. В случая  е установено, че жалбоподателката отговаря на първото изискване, поставено с нормата на чл. 2, ал. 1 от Наредбата.

Като основание и мотиви са посочени добрите битови условия - обзавеждане. В тази връзка съдът намира да отбележи, че безспорно   жалбоподателката живее в пристройка към основната къща, това е констатирано от социални работници извършили анкетата. В същата има обособено самостоятелно домакинство включващо както стая за живеене, то така и кухня, и самостоятелен санитарен възел. Това налага извод, че тя и семейството на сина й обитават на практика две домакинства.  Следва да се приеме, че и основните разходи  са също два. Извършеният ремонт не налага извод за лукс, доколкото нормална среда за живеене може да се постигне  без да е необходимо тя да е скъпа, а отделно е възможно това да стане и със собствен труд. Получаваните доходи от семейството на сина й са към минималната за страната работна заплата. Отделно са налице доказателства, че родителите издържат и студент. Именно преценката на тези доходи обосновава извод, че  не са налице  възможности  за самоиздръжка предвид размера на пенсията, отделно и издръжка  от лицата по чл.140 СК, която би затруднила значително в материален аспект домакинството.

Такъв неправилен извод е изведен и от административния орган, поради което жалбата срещу заповедта като основателна следва да бъде уважена.

Водим от горното, съдът

 

Р Е Ш  И :

 

ОТМЕНЯ по жалба на К.А.М. *** Заповед № ЗСП /Д-Т-О/2985 от 30.10.2020 г. на Директор ДСП – Омуртаг, с която е отказано отпускане на целева помощ за отопление на осн. чл.1 от Наредба № РД 07-5/16.05.2008 г. във вр. с чл.11, ал.2 ЗСП

Решението подлежи на обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                                   ПРЕДСЕДАТЕЛ: