Решение по дело №609/2020 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 210
Дата: 25 юни 2021 г. (в сила от 23 декември 2021 г.)
Съдия: Нели Иванова Каменска
Дело: 20207100700609
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 3 декември 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 210

 

25.06.2021 г., град Добрич

 

В    И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

Административен съд - Добрич, в публично заседание на двадесет и шести май, две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

      ПРЕДСЕДАТЕЛ: Нели Каменска                                                          

при участието на секретаря, Стойка Колева, разгледа докладваното от председателя адм. дело № 609 по описа на съда за 2020 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по чл.145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс във връзка с чл. 73, ал. 4 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ) и е образувано по жалба на Община Балчик срещу Решение № РД-02-14-963/02.11.2020 г. по проект с рег. № ROBG 422 „Синергия на природата и културата- потенциал за развитие на трансграничния регион“, финансиран по Програма Интеррег V-А Румъния-България 2014-2020г. с партньор Община Балчик, издадено от Д.Г. - директор  на Дирекция „Управление на териториалното сътрудничество“ към МРРБ и ръководител на националния орган, с което е определена финансова корекция в размер на 100 % или 19 599, 80 лева без ДДС от стойността на допустимите разходи по Договор за обществена поръчка № 272/23.05.2019 г. на стойност 20 000 лева без ДДС, с изпълнител Сдружение с нестопанска цел „Европейски институт по културен туризъм „Еврика““.

В жалбата се оспорват изводите на ръководителя на Националния  орган, че Договор за обществена поръчка № 272/23.05.2019 г. на стойност 20 000 лева без ДДС, с изпълнител Сдружение с нестопанска цел „Европейски институт по културен туризъм „Еврика““, бил сключен в нарушение на разпоредбите, предвидени в Насоките за кандидатстване по третата покана по програмата. Оспорват се изводите, че Община Балчик е следвало да назначи ръководител на проекта вместо да обявява обществена поръчка с предмет за избор на изпълнител на управление на проекта. Жалбоподателят твърди, че е спазил всички изисквания, посочени в Пакета за кандидатстване по третата покана. Проектът на общината съдържал няколко работни пакета като попълването на работен проект „Управление“ било задължително условия. Счита, че общината е изпълнила указанията по матрицата, по която се описва управлението на проекта, а именно да се посочват планираните договори с външни експерти и доставчици на услуги. По тези основи съображения община Балчик, чрез процесуалният си представител, възразява, че оспореното решение е издадено в нарушение на материалния закон, моли да бъде отменено и да й се присъдят направените по делото разноски.

Ответната страна, директор  на Дирекция „Управление на териториалното сътрудничество“ към МРРБ и ръководител на Националния орган, с писмена молба от 25.01.2021г.(л.266), подадена чрез процесуален представител, оспорва изцяло жалбата като неоснователна. Позовава се на чл.11, Анекс Е, ал.1, б.“а“ - “н“ от Ръководството за кандидатстване, представляващо списък на допустимите разходи, като заявява, че дейностите, за които са разрешени разходи за външна експертиза и услуги, са изчерпателно изброени. Възразява, че дейностите по управление на проекта, за които жалбоподателят е сключил Договор № 272/23.05.2019г. с външен изпълнител, не са идентични с дейностите, предвидени в Анекс Е, които могат да се извършват от външни експерти. Затова Община Балчик, като водещ бенефициер, е следвало да наеме служители, вместо да възлага обществена поръчка, с което било извършено нарушение на чл.30 от Регламент / ЕС ЕВРАТОМ № 966/2012г. от 25.10.2021г. относно финансовите правила, приложими за общия бюджет във връзка с чл.4, § 8 от Регламент № 1303/2013 г. В 8случая бил нарушен принципът за ефикасност, понеже възложителят сключил договор, който не съответства на Правилата на програмата и целите, за които е сключен не съответстват на изискванията на Програмата. Община Балчик следвало да назначи трима служители: „ръководител на проекта“, „отговорник за информация и публичност“ и „технически отговорник“. По тези основни съображения, подробно развити в писмената молба, ответникът моли жалбата да се отхвърли като неоснователна и да му се присъдят направените разноски за юрисконсултско възнаграждение и за превод на документи от 1501,50 лева по представен списък, л.272.

От фактическа страна съдът приема за установено следното:

От данните по делото се установява, че Програма Интеррег V-А Румъния-България 2014-2020г. е програма за трансгранично сътрудничество, съфинансирана от Европейския съюз със средства на Европейския фонд за регионално развитие. Програмата обхваща 7 окръга в Румъния ( Констанца, Долж, Олт, Телеорман, Гюргево, Кълъраш, Мехединци) и 8 области в Р България ( Видин, Враца, Монтана, Плевен Велико Търново, Русе, Силистра и Добрич). Изискването по програмата е да има един български и един румънски партньор, които да кандидатстват по общ проект.

Институционалната рамка за управление и контрол на Програма ИНТЕРРЕГ V-А, Румъния-България 2014-2020г. се съдържа в „Меморандум за изпълнение - договорености между държавите-членки, участващи в Програма за сътрудничество ИНТЕРРЕГ V-А, Румъния-България 2014-2020г.“, ратифициран със закон, приет от 43-то Народно събрание на 11 февруари 2016 г. - ДВ, бр. 16 от 2016 г.

Съгласно меморандума, Управляващ орган по програмата е Министерството на регионалното развитие и публичната администрация на Румъния, а съответстващ на Управляващия орган, с координационна роля за територията на Република България, е Министерството на регионалното развитие и благоустройството, действащо като Национален орган.

Жалбоподателят, Община Балчик е участник в проект с рег. № ROBG 422 „Синергия на природата и културата - потенциал за развитие на трансграничния регион“, финансиран по Програма Интеррег V-А Румъния-България 2014-2020г. по Третата покана за представяне на проектни предложения.

Общината е сключила Договор за предоставяне на национално съфинансиране по Програма за трансгранично сътрудничество ИНТЕРРЕГ V-А, Румъния-България 2014-2020 № РД 02-29—38 на 26.02.2019г. (л.153) с Министерство на регионалното развитие и благоустройството на РБ за предоставяне на национално съфинансиране по Трета покана за набиране на проектни предложения.

Община Балчик е сключила и Договор за субсидия от ЕФРР № 156725/28.12.2018г.(л.131 и  сл., л.407 и сл. в превод) с Министерство на регионалното развитие и публичната администрация на Румъния, от което  е видно, че Община Балчик участва в проекта като „водещ бенефициер“.

От данните по делото се установява, че втори бенефициер е Община Мангалия, Румъния.

От представената Част А-Резюме на проекта се установява, че проектът е с продължителност от 29.12.2018 - 28.12.2021г. (448) Съгласно чл.6, ал.7 от Договор за субсидия от ЕФРР № 156725/28.12.2018г. , с цел проверка на разходите, направени от партньорите от всяка страна, е въведена система за контрол на първо ниво в Румъния и в България като всеки от партньорите гарантира, че разходите му са утвърдени от инспектор от държавата, на чиято територия се намира преди да бъде представен докладът по проекта.

Неразделна част от сключените договори е Списъка на допустимите разходи, приложим за приоритетна ос 1-5, т.нар Анекс Е от Ръководството за кандидатстване, представен на л.429-446 от делото.

Община Балчик е изготвила проектното си предложение в Електронен формуляр за кандидатстване-апликационна форма. По делото е представена извадка от попълнената апликационна форма, касаеща дейността по управление на проекта А.М.1 Мениджмънт (л.447, л.43-70, л.454 и сл.).

Със Заповед № 10 от 03.01.2019г. (л.124) кметът на Община Балчик е наредил дейностите по проекта да се осъществяват от длъжностни лица на общината, а именно от Димитър Димитров – директор на Дирекция „ТЕМСЕ“, Мима Василева-главен експерт финансов контрольор и Стоян Петков – старши специалист ЕМС.

На 22.01.2019г. Община Балчик е обявила обществена поръчка –публично състезание на основание чл.18, ал.1, т.12 от ЗОП с предмет “Управление на проект с рег. № ROBG 422 „Синергия на природата и културата - потенциал за развитие на трансграничния регион“, финансиран по Програма Интеррег V-А Румъния-България 2014-2020г.“ в Раздел ІІ.1.4 от Обявлението на обществената поръчка е посочено, че поръчката е за възлагане на консултантска услуга за външно управление на проекта, за всестранно координиране на цялостната дейност изпълнение на проекта и работата на съвместния управленски екип.

В резултат от проведената обществена поръчка, Община Балчик, възложител, е сключила Договор № 272/23.05.2019г. (л.246) със Сдружение с нестопанска цел „Европейски институт по културен туризъм „Еврика“, в качеството му на изпълнител, по силата на който изпълнителят е приел да предостави срещу заплащане услугата по управление на горепосочения проект в съответствие с Техническата спецификация, Предложението за изпълнение на поръчката на изпълнителя и Ценовото предложение на изпълнителя.

На 15.11.2019г. е постъпило Уведомление за съмнение на нередност № 99-00-3-254/15.11.2019г. по повод извършен през м.август 2020г. Одиторски доклад от Одитния орган-Сметна палата на Румъния.

Решение № РД-02-14-939/28.10.2020 г. (л.284) по проект с рег. № ROBG 422 „Синергия на природата и културата- потенциал за развитие на трансграничния регион“, финансиран по Програма Интеррег V-А Румъния-България 2014-2020г. с партньор Община Балчик, Националният орган е  определил финансова корекция в размер на 5 % или 979,99 лв. без ДДС от стойността на допустимите разходи по процесния Договор за обществена поръчка № 272/23.05.2019 г. на стойност 20 000 лева без ДДС, с изпълнител Сдружение с нестопанска цел „Европейски институт по културен туризъм „Еврика““. ФК е наложена заради констатирани нарушения на чл.70, ал.7 от Закона за обществената поръчка.

С оспореното в настоящото съдебно производство Решение № РД-02-14-963/02.11.2020г. Националният орган е наложил финансова корекция (ФК) от 100 % или 19 599,80 лева като е приспаднат собственият принос на бенефициера по  процесния Договор за обществена поръчка № 272/23.05.2019 г. на стойност 20 000 лева без ДДС, с изпълнител Сдружение с нестопанска цел „Европейски институт по културен туризъм „Еврика““. Финансовата корекция е определена след като е възприемане становището в Одитния доклад, че водещият бенефициер, Община Балчик, е следвало да наеме служители за управлението на проекта, вместо да възлага тази дейност чрез обществена поръчка на външен изпълнител. Прието е, че управлението на проекта от външен изпълнител не е предвидено като допустим разход в Анекс Е към сключения договор. В мотивите на оспореното решение нередността е квалифицирана по т.2 от Приложение № 2 към чл.2, ал.3 от Наредбата за посочване на нередности и като нарушение на принципите по чл.4, § 8 и чл.7 и чл.8 от Регламент ЕС № 1303/2013г. Прието е и че е налице основанието по чл.70, ал.1, т.3 от ЗУСЕСИФ и чл.5, ал.1 от  Наредбата за определяне на финансова корекция.

Преди издаване на решението за налагане на ФК, Националният орган, чрез Дирекция „УТС“ на МРРБ, е уведомил представляващия Община Балчик с писмо с изх. № 99-00-2-480-2/18.09.2020г. (л.109-118) за съмнението за нередност в Одитния доклад относно сключения с външен изпълнител Договор № 272/23.05.2020г. В писмото е посочено, че предстои налагане на ФК.

Срещу уведомлението на налагане на ФК Община Балчик е подала възражение, в което е изтъкнала факта, че със Заповед № 10 от 03.01.2019г. кметът на общината е определил екип, състоящ се от ръководител на проекта, технически отговорник и отговорник за информация и публичност, който отговаря за общото управление, цялостната организация, изпълнение и отчитане на проекта, съдействие на партньора по проекта и координиране изпълнението на заложените дейности, изготвяне на технически и финансови доклади, финансова отчетност на проекта, други присъщи дейности, свързани с реализацията на проекта. Във възражението е посочено, че екипът на управление на проекта, излъчен от Община Балчик и външният екип работят съвместно, без дублиране на задълженията, покривайки различни нива на отговорност. Изразено е становище, че дейността, извършвана от външния екип представлява „Финансово управление“ на проекта, заложено в допустимите разходи за външни услуги в Анекс Е към договора.

Според заключението на вещото лице по допуснатата съдебно-икономическа експертиза, има пълно съответствие между  заявените обстоятелства в  Апликационната форма D.M.1.2 „Управление на проекта“ и констатираното изпълнение по проекта от страна на Община Балчик, тъй като в Апликационната  форма за кандидатстване изрично е описано, че част от управлението ще бъде възложено на външни изпълнители.

 Според вещото лице разходите по Договор №272/23.05.2019 год.  с изпълнител Сдружение с нестопанска цел „Европейски институт по културен туризъм ЕВРИКА“  са  предвидени и описани в Апликационната форма и имат заложена сума в бюджета на проекта, с която бенефициерът се е съобразил.  Сключеният Договор №272/23.05.2019год.  на стойност 20 000  лв. без ДДС е в рамките на одобрения бюджет и няма дублирани задължения,  функции или отговорности с тези на екипа, определен от Община Балчик.

За да обоснове тези изводи вещото лице посочва, че работен пакет „Управление“ съдържа следното указание: „ За услуги избройте планираните договори с външни експерти и доставчици на услуги и опишете връзките им с дейностите по проекта.“   При попълването на работен пакет „Управление“ Община Балчик е изпълнила това указание като е предвидила следните външни услуги, които били остойностени / бюджетирани както следва: „D.M.1.2 „Управление на проекта – Балчик“-13.003,75 EUR с ДДС; D.M.1.4 „Услуги за обществени поръчки за Балчик“-60 часа х 35 евро = 2.100 EUR (без ДДС)

Според вещото лице, водещият бенефициер е направил разделение на задълженията, функциите, контрола  и отговорностите, с цел спазване на поетите ангажименти и съобразяване с условията за кандидатстване като екипът на Община Балчик отговарял за:

  Общото управление, цялостна организация, изпълнение и отчитане на проекта;

  Водене на официалната кореспонденция с партньора община Мангалия, с УО, НО, ПНК, Съвместния секретариат и др.;

  Координиране на съвместните дейности по проекта с партньора община Мангалия;

  Координиране на времевия график на дейностите по проекта;

  Сключване на договорите за услуги, доставки и строителство в рамките на проекта, за тяхната законосъобразност и съответствие с апликационната форма;

  Изготвя документи по изпълнение на дейностите като междинни и окончателни протоколи за приемане на строителните работи, услуги, доставки;

  Упражнява мониторинг върху извършването на СМР. Подържа контакт с изпълнителя на строителните дейности, строителен и авторски надзор. Изисква, одобрява и подписва нужната документация във връзка със СМР; 

  Сканира, архивира и съхранява всички документи;

  Следи паричните потоци и осигурява средствата за изпълнение на проекта.

  Подава на екипа за външно управление всички тръжни документи и сключени договори с изпълнители, финансови документи, протоколи за извършена работа, снимков и друг доказателствен материал в pdf с цел създаване на отчети на партньора и искане за ПНК.

  Упражнява мониторинг върху изпълнението на всички договори в рамките на проекта;

  Упражнява мониторинг върху работата на външния екип за управление на проекта; приема и одобрява изготвените технически и финансови доклади;

  Организира предоставянето  на документи при ПНК;

В съдебно заседание, на въпрос поставен от ответника, вещото лице пояснява, че тези задължения на служителите на общината били посочени във възражението на жалбоподателя.

Съдът не споделя заключението на вещото лице в тази част, както и в частта, че има пълно съответствие между  заявените обстоятелства в  Апликационната форма D.M.1.2 „Управление на проекта“ с дейността по възлагане на външен изпълнител на дейности по управлението на проекта,  тъй като в Апликационната  форма за кандидатстване изрично било описано, че част от управлението ще бъде възложено на външни изпълнители.

В останалата част, касаеща извършването от външния изпълнител на договорените дейности и тяхното заплащане, съдът кредитира заключението като обективно и неоспорено от страните.

Оспореното решение е съобщена на 09.11.2020г., а жалбата срещу него е постъпила на 20.11.2020г.

При така установената фактическа обстановка от правна страна съдът приема следното:

Жалбата е допустима, като подадена от надлежна страна, в законоустановения срок срещу годен за оспорване административен акт, издаден в производство по чл.70, ал.1 от ЗУСЕСИФ, подлежащо на съдебен контрол за законосъобразност на основание чл.70, ал.4 от ЗУСЕСИФ.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

При извършване на задължителната проверка за законосъобразност на оспорения акт по чл.168, ал.1 от АПК, на всички основания за законосъобразност съдът намира следното:

Оспореното решение е издадено от компетентен орган.

Институционалната рамка за управление и контрол на Програма ИНТЕРРЕГ V-А, Румъния-България 2014-2020г. се съдържа в „Меморандум за изпълнение - договорености между държавите-членки, участващи в Програма за сътрудничество ИНТЕРРЕГ V-А, Румъния-България 2014-2020г.“, ратифициран със закон, приет от 43-то Народно събрание на 11 февруари 2016 г. - ДВ, бр. 16 от 2016 г.

Съгласно меморандума, съответстващ на Управляващия орган, с координационна роля за територията на Република България, е Министерството на регионалното развитие и благоустройството, действащо като Национален орган (НО). Сред функциите и отговорностите на НО са: осигуряване съответствието на разходите с правилата на програмата и правото на ЕС, както и с процедурите на програмата, чрез подходяща система за контрол;  осигуряване съответствието на обществените поръчки с българското национално законодателство чрез системата за първо ниво на контрол; предотвратяване, откриване и отстраняване на нередностите, допуснати в Република България;

Съгласно чл.29, ал.1, т.4 от Устройствения правилник на МРРБ,  Дирекция "Управление на териториалното сътрудничество" изпълнява функциите на Национален орган за програмите за трансгранично сътрудничество по вътрешните граници на ЕС 2014 - 2020 (между Република Румъния и Република България и Република Гърция и Република България).

Решението е издадено от Д.Г.-директор на Дирекция "Управление на териториалното сътрудничество" на МРРБ.

Със Заповед № РД-02-14-191/26.02.2019г. министърът на регионалното развитие и благоустройството е възложил правомощието Д.Г. – директор на Дирекция „УТС“ в МРРБ да ръководи и организира дейността на Национален партниращ орган по Програма ИНТЕРРЕГ V-А, Румъния-България 2014-2020г., вкл. и да издава заповедите и измененията на заповедите свързани с управлението на програмите.

Решението е издадено в предвидената от закона форма и съдържа мотиви. То е издадено в производство по Раздел III „Администриране на нередности и извършване на финансови корекции“, чл.69-77 от ЗУСЕСИФ и съдържа фактически и правни основания, от които може да се установят съображенията на административния орган, съобразно изискването по чл.73, ал.1 от ЗУСЕСИФ.

Решението е издадено при спазване на процесуалните правила на ЗУСЕСИФ при налагане на ФК. Видно от представените по делото писмени доказателства, преди издаване на решението административният орган е дал възможност на ползувателя по договора да се запознае с констатираните нередности и да направи възражения, с което са спазени административно-производствените правила на чл.73, ал.2 от ЗУСЕСИФ. Съдът не установи в административното производство да са допуснати съществени процесуални нарушения, представляващи основания за отмяна н решението.

Решението е съобразено с материалния закон.

Административният орган правилно е квалифицирал допуснатата от жалбоподателя нередност като нарушение на чл.70, ал.1, т.3 от ЗУСЕСИФ, съгласно която финансова подкрепа със средства от ЕСИФ може да бъде отменена изцяло или частично чрез извършване на финансова корекция при констатиране на нарушаване на принципите по чл. 4, параграф 8, чл. 7 и 8 от Регламент (ЕС) № 1303/2013;

Правилно е прието, че предоставяйки управлението на проекта на външен екип, Община Балчик е извършила разход, невключен в Списъка на допустимите разходи - Анекс Е към сключения договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, което обосновава заключение за нарушение на принципа за добро финансово управление, в частност на принципите за икономичност и ефикасност, заложени в чл. 30 от Регламент (ЕС, Евратом) № 966/2012 на Европейския парламент и на Съвета от 25 октомври 2012 относно финансовите правила, приложими за общия бюджет на Съюза и за отмяна на Регламент (ЕО, Евратом) № 1605/2002 на Съвета.

В случая от представения Списък на допустимите разходи-Анекс Е се установява, че дейността по цялостното управление на проекта, възложена от Община Балчик на външен изпълнител с Договор № 272 от 23.05.2019г., не е предвидена в процесния проект.

Видно е, че в чл.11, ал.1, б.а-н от Анекс Е, са изброени видовете дейности и услуги, свързани с изпълнението на проекта, които могат да се възлагат на външни изпълнители, а именно: а/ Изследвания или проучвания; б/ Обучение; в/Писмени преводи; г/ Разработване на информационно-технологични системи и интернет сайтове и тяхното изменение и актуализиране; д/Дейности за популяризиране, комуникация, реклама или осведомяване, свързани с дадена операция или с Програмата Интеррег V-А Румъния-България; е/ Финансово управление; ж/ Услуги, свързани с организирането и провеждането на събития или срещи (вкл.за наеми, кетъринг, или устен превод); з/ Участия в събития (напр.регистрационни такси); и/ Правни консултации и нотариални услуги, технически и финансови експертни оценки, други консултантски услуги, счетоводни услуги; й/ Права върху интелектуална собственост; к/ Проверки по чл.125, §4 б.“а“ от Регламент (ЕС) № 1303/2013 и чл.23, § 4 от Регламент (ЕС) № 1299/2013; л/ Гаранции, предоставени от банка или друга финансова институция, когато това се изисква от законодателството на Съюза или националното законодателство, или програмен документ, приет от мониторинговия комитет; м/ Пътувания и нощувки за външни експерти, лектори, председатели на заседания и доставчици на услуги; н/ Други специфични експертни оценки и услуги, необходими за операциите;

Видно от обявената обществена поръчка и сключения с външния изпълнител договор № 272/23.05.2020г., Община Балчик е възложила дейност по цялостното управление на проекта, каквато не е предвидена в цитирания чл.11, ал.1 б.а-н от Анекс Е, определящ допустимите разходи. Допустимите разходи за външни изпълнители са за единични и специфични други дейности, обслужващи изпълнението на проекта. Твърдението, че Община Балчик е възложила на външен експерт дейността „Финансово управление“ по чл.11, ал.1, б.“е“ от Анекс Е, не съответства на обявения предмет на обществената поръчка в Решението за откриване на процедура, на заложените изисквания в раздел ІV.3 „Описание на предмета на поръчката“ и в раздел ІV.6 „Разделяне на обособената позиция“, в която е посочена целта на поръчката. Община Балчик е обявила, че възлага „консултантска услуга за външно управление на проекта, за всестранно координиране на цялата дейност по изпълнение на проекта и работата на съвместния управленски екип, а не единствено дейността по Финансово управление на проекта. Този извод се потвърждава и от обявените изисквания към кандидатите в критериите за подбор р раздел ІІІ.3 от Обявлението за обществената поръчка. Посочено е, че участникът следва да има на разположение „ръководител“ с висше образование и опит като ръководител при управление и отчитане на минимум един инфраструктурен проект. Това изискване сочи, че се цели възлагане цялостното управление на проекта, а не единствено финансовото му управление. В мотивите за неразделяне на поръчката също е подчертано следното: „ Доколкото в същата се предвижда изпълнение и всестранно координиране на цялата дейност по изпълнение на проекта и работата на съвместния управленски екип по проекта, всяка от дейностите се намира в условията на взаимосвързаност с предходната и при конкретна последователност и логическа връзка, то разделянето на предмета на обществената поръчка, би затруднило изпълнението  и координацията на дейностите по управление…“ 

Твърдението, че Община Балчик е възложила на външен експерт дейността/услугата „Финансово управление“, предвидена като допустим разход в Анекс Е, не се подкрепя от заявената услуга, представляваща предмет на Договор № 272/23.05.2020г., в чл.1 и чл.2 от същия, а именно Управление на проект „Синергия на природата и културата- потенциал за развитие на трансграничния регион“, финансиран по Програма Интеррег V-А Румъния-България 2014-2020г., съобразно Предложението на изпълнителя за изпълнение на поръчката, съдържащо се в Приложение 2 към заявление за участие, представено на л.195 и сл. от делото. В Предложението на изпълнителя  по договор № 272/2020г. са включени всички дейности, съдържащи се в обявената обществена поръчка и които могат да бъдат квалифицирани като услуга по цялостно управление  на проекта.

Размерът на ФК е определен съобразно предвиденото от 100 %  в т.2 от Приложение № 2 към чл.2, ал.3 от Наредбата за посочване на нередности, представляващи основания за извършване на ФК по реда на ЗУСЕСИФ, във вр. с чл.70, ал.1, т.3 от ЗУСЕСИФ.

В случая при изчисляване на основата на финансовата корекция е изваден собственият принос на бенефициера.

По изложените съображения съдът намира жалбата за неоснователна и като такава същата следва да бъде отхвърлена.

Разноски

Предвид изхода на делото претенцията на жалбоподателя за присъждане на разноските по делото е неоснователна. С оглед чл.143, ал.4 от АПК основателна е претенцията за разноски на ответника, на когото следва да се присъдят направените разноски за юрисконсултско възнаграждение, дължими по силата на чл.78, ал.8 от ГПК във вр. с чл.144 от АПК, определени в минималния размер от 100 лева и разноските за превод на документи от 79,20 лева по представен списък и доказателства за извършването им.

Мотивиран така и на основание чл. 172, ал.1 от АПК,  Административен съд – Добрич

 

Р   Е   Ш   И  :

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Община Балчик срещу Решение № РД-02-14-963/02.11.2020 г. по проект с рег. № ROBG 422 „Синергия на природата и културата- потенциал за развитие на трансграничния регион“, финансиран по Програма Интеррег V-А Румъния-България 2014-2020г. с партньор Община Балчик, издадено от Д.Г. - директор  на Дирекция „Управление на териториалното сътрудничество“ към МРРБ и ръководител на националния орган, с което е определена финансова корекция в размер на 100 % или 19 599, 80 лева без ДДС от стойността на допустимите разходи по Договор за обществена поръчка № 272/23.05.2019 г. на стойност 20 000 лева без ДДС, с изпълнител Сдружение с нестопанска цел „Европейски институт по културен туризъм „Еврика““.

ОСЪЖДА Община Балчик да заплати на Министерството на  регионалното развитие и благоустройството сумата от 179,20 лева, представляващи разноски за юрисконсултско възнаграждение и разноски за превод на документи.

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва с касационна жалба в 14 /четиринадесет/ дневен срок от съобщаването му на страните пред Върховен административен съд на РБ.   

 

 

                  АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: