Решение по дело №5051/2019 на Районен съд - Варна

Номер на акта: 282
Дата: 17 февруари 2020 г. (в сила от 3 юни 2020 г.)
Съдия: Мария Бончева
Дело: 20193110205051
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 6 ноември 2019 г.

Съдържание на акта

 

РЕШЕНИЕ

 

 

                                                                 

                                     Година 2020                             Град Варна

 

 

                                                      В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

Варненският районен съд                            двадесет и девети  състав

На  тринадесети февруари                      Година две хиляди и  двадесета

В публично заседание в следния състав:

                                                                                                               

                                                                          Съдия  Мария Бончева

 

Секретар    Калинка Димитрова

като разгледа докладваното от съдията

НАХД № 5051 по описа на съда за 2019г.,

за да се произнесе взе предвид следното:

 

           Производството е с правно основание чл.59 и сл. от ЗАНН. Образувано е по жалба на Мирослав Андонов Марков, като представляващ "Л. " ЕООД срещу НП № 23-0000540/09.10.2019 г., издадено от Началник на Областен отдел "АА" гр. Варна, с което за нарушение на чл. 87а ал.2 изр.2 от Наредба № 33/03.11.1999 г. на МТ на  "Л. " ЕООД е наложено административно наказание: ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ в размер на 200 лева на осн. чл. 105, ал. 1 от Закона за автомобилните превози.

        В жалбата се моли за отмяна на НП, като се сочи, че при издаване му са допуснати нарушения на императивните изисквания на чл.42, т.4 и чл.57, ал.1, т.5 от ЗАНН. Отделно от това се изтъква неправилно приложение на санкционната норма от страна на АНО. Визират се съображения и за липса на съставомерност на деянието, както и за приложението на чл.28 от ЗАНН.

          В съдебно заседание въззивното дружество се представлява от своя процесуален представител, който поддържа жалбата и моли за отмяна на НП на изложените в жалбата съображения.

          Възиваемата страна, редовно уведомена, изпраща представител, който оспорва жалбата и моли НП да бъде потвърдено на аргументите посочени в писменото становище, с което преписката е изпратена във ВРС.

          С оглед събраните по делото доказателства, съдът прие за установено от фактическа страна следното:

         През месец юли 2019г, служители на ОО“АА“-Варна, сред които и св.Й. извършили комплексна проверка на транспортната документация на дружеството превозвач "Л." ЕООД. В хода на проверката било констатирано, че на 08.09.2018г. в с.Каменар, обл.Варна, ул. "Хан Тервел" № 13, транспортното предприятие "Л." ЕООД не е осигурило правилното използване на тахографския лист поставен в 11:40ч. на 07.09.2018г.  в монтирания аналогов тахограф в транспортно средство с ДК № В4641ВК. В следствие на което гореспоменатия тахографски лист не е вписана датата на която приключва използването му. С превозното средство е извършен обществен превоз на товари попадащ в обхвата на Регламент (ЕО) № 561/15.03.2006г., видно от пътен лист сер. ВА № 558860/ 07.09.2018г. на посочения товарен автомобил попадащ в обхвата на Регламент ЕО561/2006.

         При тази констатация, един от проверяващите инспектори –Й. счел, че дружеството е извършило нарушение на чл. 32, пар.1, изр.2, предл.2 от Регламент на ЕС №165/2014г.,  и съставил срещу него АУАН. Актът бил предявен на упълномощено от представляващия дружеството лице, което се запознало със съдържанието му и го подписало без възражения. Възражения не постъпили и в срока по чл.44, ал.1 от ЗАНН.

         В последствие въз основа на така съставения АУАН било издадено и обжалваното понастоящем НП на Началника на Областен отдел „Автомобилна администрация” –гр.Варна, в което били възприети изцяло фактическите и правните констатация дадени от актосъставителя.

        Наказателното постановление било връчено лично на упълномощеното от представляващия дружеството лице. В законоустановения 7-дневен срок, чрез Началника на Областен отдел „Автомобилна администрация” –гр.Варна, въззивното дружество депозирало жалба срещу горепосоченото НП.

        Описаната фактическа обстановка се установява и потвърждава от събраните по делото доказателства, а именно писмените доказателства - преписката по АНП, вкл.АУАН, заповеди, тахографски лист, пътни листи, справки от ТД на НАП , извадки от регистър на ОО „АА“, покана, приемо-предавателни протоколи, констативен протокол за извършена комплексна проверка и др., които съдът кредитира изцяло като достоверни и непротиворечиви.

         Съдът, предвид становището на страните и императивно вмененото му задължение за цялостна проверка на издаденото наказателно постановление относно законосъобразността му, обосноваността му и справедливостта на наложеното административно наказание, прави следните правни изводи:

        Жалбата е процесуално допустима, подадена е в срок от надлежна страна –лице спрямо което е издадено атакуваното НП, в установения от закона 7-дневен срок от връчване на НП и пред надлежния съд – по местоизвършване на твърдяното нарушение. Поради това жалбата е допустима и следва да бъде разгледана по същество.

        Наказателното постановление е издадено от компетентен орган- Началника на Областен отдел „Автомобилна администрация” –гр.Варна, съгласно заповед № РД-08-249/15.05.2015г. на Министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията. АУАН също е съставен от компетентно лице- инспектор в Областен отдел „Автомобилна администрация” –гр.Варна.

         АУАН и издаденото въз основа на него НП  са съставени в сроковете по чл.34,ал.1 и 3 от ЗАНН.

         При цялостна проверка на атакуваното НП, съдът достигна до извод за основателност на жалбата и наличие на основания за отмяна на НП, поради допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, довели до нарушаване правото на защита на обвинения субект, както и поради неправилно приложение на закона.

         На първо място в обстоятелствената част на акта и НП липсва опсание в достатъчна степен на нарушението вменено на въззивника както и обстоятелствата при които е било извършено. Посочено е че на определена дата - 08.09.2018год. в с. Каменар обл.Варна въззивникът не бил осигурил правилното използване на тахографски лист. Какво обаче е следвало да направи въззивника на визираната в НП дата, как и по какъв начин е следвало да осигури правилното попълване на тахографски лист от водача на посоменото МПС, от акта и НП не става ясно. Вмененото деяние се осъществява чрез бездействие, като АНО не е посочил конкретните действия, които е следвало да бъдат осъществени от дружеството превозвач. Съдът намира, че е налице съществено процесуално нарушение по прилагането на чл. 57, ал.1, т.5 ЗАНН поради непълно описание на нарушението, което е основание за отмяна на НП, като аргументите наведени в жалбата се споделят от настоящия състав. Посоченото по-горе нарушение на процесуалните правила е съществено такова и е достатъчно основание за отмяна на НП процесуално основание, тъй като води до грубо нарушаване правото на защита на въззивника. Същият е лишен от възможността да разбере в извършването на какво точно нарушение е обвинен, при какви приети за установени факти, за да

         От друга страна доколкото с НП отговорността на въззивника е ангажирана за нарушаване нормата на чл.32, §1 от Регламент 165/2014год. съдът след преценка на събраните по делото доказателства счете, че НП е издадено и в нарушение на материалния закон по следните съображения:

         Съгласно цитираната по-горе норма от регламента транспортните предприятия и водачите осигуряват правилното функциониране и използване на дигиталните тахографи и на картите на водача. Когато транспортните предприятия и водачите използват аналогови тахографи, те осигуряват правилното им функциониране и правилното използване на тахографските листове. 

         Смисълът вложен в израза: „транспортното предприятие осигурява правилното функциониране на аналоговите тахографи и правилното използване на тахографските листи“ се извежда от нормата на чл.33 от регламента, озаглавен „Отговорност на транспортните предприятия“. От тази разпоредба става ясно, че отговорността на превозвача за правилното използване на тахографите и тахографските листи се свежда до това: 1/ да осигурят на техните водачи подходящо обучение и инструктаж относно правилното функциониране както на дигиталните, така и на аналоговите тахографи; да провеждат редовни проверки, за да се уверят, че техните водачи използват правилно тахографите и да не предоставят на техните водачи никакви преки или непреки стимули, които биха могли да насърчат злоупотребата с тахографи; 2/ да издават достатъчно на брой тахографски листове на водачите на превозните средства, оборудвани с аналогов тахограф, като вземат предвид както факта, че тахографските листове са лични по своя характер, така и продължителността на експлоатационния срок на уредите и евентуалното задължение за заменяне на тахографските листове, които са повредени или са били иззети от оправомощен служител на контролен орган; да издават на водачите само листове по одобрен образец, подходящ за използване в уреда, монтиран в превозното средство; 3/ да съхраняват тахографските листове и разпечатките, когато разпечатките са направени с цел спазване на член 35, в хронологичен ред и в четлива форма най-малко една година след тяхното използване и да издават копия на съответните водачи при искане от тяхна страна; да издават копия на данните, извлечени от картите на водача, на съответните водачи при искане от тяхна страна, както и разпечатки на хартиен носител на тези копия; да представят или предават при поискване от страна на оправомощен служител на контролен орган тахографските листове, разпечатките и извлечените данни.

         В обобщение, отговорността на превозвача за правилното функциониране на тахографите и правилното използване на тахографските листи по смисъла на чл.32, ал.1 във връзка с чл.33 от Регламент /ЕС/ №165/2014 се изразява в: осигуряване на подходящо обучение и инструктаж за правилното функциониране на тахографите, предоставяне на достатъчен брой тахографски листи по одобрен образец, съхранение на тахографските листи най-малко една година след тяхното използване.

         От своя страна, отговорността на водача на превозното средство за правилното функциониране на тахографа и правилното използване на тахографските листи по смисъла на чл.32 от Регламент /ЕС/ №165/2014 трябва да се разглежда в светлината на чл.34 озаглавен „Използване на карти на водача и тахографски листи“ и чл.37 озаглавен „Процедура при неизправни уреди“ от същия регламент. Нормата на чл.34 от регламента вменява на водача следните задължения: 1/ Не може да изважда тахографските листи или картата на водача  преди края на дневното работно време, освен ако има специално разрешение за това. Тахографският лист или картата на водача не могат да бъдат използвани за по-дълъг период от време от този, за който са предназначени. 2/ Да  пази по подходящ начин тахографските листове и картите на водача и да не използва замърсени или повредени тахографски листове или карти на водача. 3/ Когато в резултат на отсъствие от превозното средство водачът не е в състояние да използва тахографа, с който превозното средство е оборудвано да вписва ръчно четливо и без зацапване необходимите данни в тахографския лист или ръчно да въвежда данни в дигиталния тахограф. 4/ Да осигурява поставянето на неговата карта на водача в правилния вход на тахографа. 5/ Да нанася необходимите изменения в тахографските листове, така че съответната информация да бъде регистрирана в тахографския лист на водача, който действително управлява превозното средство. 6/ Да осигурява съответствието на часовото време, регистрирано върху тахографския лист, с официалното време в държавата на регистрация на превозното средство. 7/ Всеки водач на превозно средство, оборудвано с аналогов тахограф, въвежда следните данни върху своя тахографски лист: а) в началото на използването на тахографския лист — своето фамилно и собствено име; б) датата и мястото, където започва използването на тахографския лист, и датата и мястото, където приключва използването; в) регистрационния номер на всяко превозно средство, което е определено за водача, както в началото на първото пътуване, регистрирано върху тахографския лист, така и впоследствие в случай на смяна на превозното средство по време на използването на тахографския лист; г) показанието на сумиращия брояч за изминатото разстояние: 1.г) в началото на първото пътуване, регистрирано върху тахографския лист; 2.г) в края на последното пътуване, регистрирано върху тахографския лист; 3.г) в случай на смяна на превозното средство по време на работния ден — показанието на брояча на първото определено за водача превозно средство и показанието на следващото превозно средство; д) часът на всяка смяна на превозно средство.

         Следователно, отговорността е на водача в случай  на невписване на датата на приключване на използване на тах. лист. И след като това задължение не е вменено в отговорност на транспортното предприятие, то не може да бъде наказвано за неговото неизпълнение.

         На следващо място, на дружеството е наложено наказание на основание чл. 105, ал.1 от ЗАвтП. Посочената правна норма има следното съдържание - За нарушения на този закон и на подзаконовите нормативни актове, издадени въз основа на него, с изключение на изискванията за превоз на опасни товари, за които не е предвидено друго наказание, се налага наказание глоба или имуществена санкция 200 лв. В конкретния случай липсва констатирано нарушение на Закона за автомобилните превози или издадени въз основа на него подзаконови нормативни актове. И в АУАН и в НП е установено нарушение на чл.32, §1 от Регламент 165/2014год.. Нарушения на  Регламент 165/2014год. не са посочени като наказуеми в чл. 105 от ЗАвтП, поради което и не подлежат на санкциониране по този ред. Безспорно спазването на регламент 165/2014год. от страна на превозвача е вменено в негово задължение с нормата на чл.78, ал.1, т.2 от ЗАвтП и точно за това нарушение, във връзка с конкретна норма от регламента /доколкото нормата на чл.78, ал.1, т.2 от ЗАвтП е бланкетна/ следва да бъде наложена санкция при наличие на предпоставките за това.

В разпоредбата на чл.32, §1, изр.2, предл.2 от Регламент /ЕПС/ №165/2014г. е предвидена „отговорност“ за превозвачите да осигурят правилното функциониране и използване на дигиталните тахографи и картите на водача, т.е. да обезпечат техническата изправност. В разпоредбата на чл.33 от Регламент /ЕПС/ №165/2014 г. е предвидено, че транспортните предприятия носят отговорност по отношение на обучението и инструктажа относно правилното функциониране на дигиталните и аналоговите тахографи. Транспортните предприятия следва да обезпечат обучението на водачите, правилното функциониране на тахографите, съхраняването на тахографските листове и разпечатки. Отговорността за „употребата“ /„експолатацията“/ на самия тахограф или карта на водача е на самия водача, тъй като той осъществява превоза на стоката, негова е отговорността да попълни данните в тахографа, да отрази километрите преди тръгване и в края на превоза, както и да попълни датата на извършване на превоза. Задължение на транспортното предприятие е да обезпечи безпроблемното функциониране и употреба от страна на водачите, както и  обучение на последните по използването на аналоговия тахограф или карта на водача. Водачът е този, който управлява превозното средство, поради което негова е отговорността за правилното експлоатиране на тахографа. В този смисъл законодателят е предвидил отговорността за ползването на тахографския лист за период по-дълъг от време, за който са били предвидени, да бъде понесена от водача в разпоредбата на чл.34, §1, изр.последно от Регламент /ЕПС/ №165/2014 г.

         С оглед на изложеното до тук съдът намира, че  атакуваното наказателно постановление е незаконосъобразно и  като такова следва да бъде  отменено.    

       

         Водим от горното и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН, съдът

 

                                              Р  Е  Ш  И :

 

         ОТМЕНЯ НП № 23-0000540/09.10.2019 г., издадено от Началник на Областен отдел "АА" гр. Варна, с което за нарушение на чл. 87а ал.2 изр.2 от Наредба № 33/03.11.1999 г. на МТ на "Л. " ЕООД е наложено административно наказание: ИМУЩЕСТВЕНА САНКЦИЯ в размер на 200 лева на осн. чл. 105, ал. 1 от Закона за автомобилните превози.

          ОСЪЖДА Областен отдел "АА" в ГД“АИ“ гр.Варна  да заплати на "Л. " ЕООД сторените разноски в размер на 300.00лева, на осн. чл.63 ал.3 от ЗАНН.

          Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му пред Административен съд-Варна по реда на АПК .

         След влизане в сила на съдебното решение, административно- наказателната преписка  да се върне на наказващия орган по компетентност.

 

                                     РАЙОНЕН СЪДИЯ: