Р
Е Ш Е
Н И Е
№196/4.11.2021г.
04. 11. 2021г.
гр. Ямбол
В
ИМЕТО НА НАРОДА
Ямболският административен съд, в
публично заседание на двадесет и първи октомври две хиляди двадесет и първа
година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:ДИМИТРИНКА СТАМАТОВА
ЧЛЕНОВЕ: ВЪЛКО ДРАГАНОВ
ВАНЯ СТОЯНОВА
при секретаря Стефка Панайотова и с
участието на прокурора Рени Лефтерова, като разгледа докладваното от В.
Стоянова адм.
д. № 255 по описа за 2021 година, за да се произнесе, взе предвид
следното:
Производството
е административно и е образувано по реда на чл. 185, ал. 2 от АПК, вр. чл. 186, ал. 2 и чл. 16, ал. 1, т. 1 от АПК, по протест
на М.К.– Прокурор при Районна прокуратура, гр. Ямбол, срещу Наредба за
изменение и допълнение на Наредбата за определяне на размера на местните данъци
в община Ямбол, приета с Решение № XХІІI-22 от 24.04.2021 г. на Общински съвет
– Ямбол.
В протеста се сочи,
че приетата
на 22.04.2021 г. Наредба за изменение и допълнение на наредбата за определяне
размера на местните данъци в община Ямбол, се състои от четири параграфа, като
по същество се изменя § 2 от Наредба за изменение на наредбата за определяне
размера на местните данъци в община Ямбол, приета с Решение № XIV-5/26.11.2020
г., който след изменението гласи следното: „Настоящата Наредба влиза в сила,
считано от 01.01.2021 г.“. Преди това изменение същия
параграф гласял, че Наредбата (приетата с Решение № XIV-5/26.11.2020 г.) влиза
в сила от деня на обнародването й чрез разгласяването й в местно печатно
издание, което е станало на 10.12.2020 г.
В протеста се
акцентува, че Наредбата за изменение на
наредбата за определяне размера на местните данъци в община Ямбол, приета с
Решение № XIV-5/26.11.2020 г., е протестирана от
Районна прокуратура-Ямбол пред Административен съд-Ямбол. С Решение № 82 от
26.04.2021 г. по адм.д. № 44/2021 г. на
Административен съд-Ямбол тази
наредба е отменена. Решението на Административен съд-Ямбол се обжалва от
Общински съвет- Ямбол пред Върховния административен съд. Към настоящия момент
Решение № 82 от 26.04.2021 г. по адм.д. № 44/2021 г.
на Административен съд-Ямбол не е влязло в сила. Делото пред Върховния
административен съд е насрочено за 25.01.2022 г.
За яснота в протеста се сочи, че в § 2
от Заключителните разпоредби към Наредбата, приета с Решение № XIV-5/26.11.2020 г., е посочено, че същата влиза в сила
от деня на
обнародването ѝ чрез разгласяването
ѝ в местно печатно издание. А от публикувания на сайта на община Ямбол актуален текст
на Наредбата, същата е в сила от 10.12.2020 г., с оглед на
което в протеста се твърди, че така приетото изменение противоречи на нормативен акт от по-висока степен, а именно - на чл. 1, ал.
4 от Закона
за местните данъци и такси (ЗМДТ), съдържащ забрана за изменения в приетите от общинския съвет размер и
начин на определяне на местните данъци в течение на годината. По тези
съображения е отменена Наредбата за изменение на Наредбата за определяне размера на местните
данъци в община Ямбол, приета с Решение № XIV-5 от 26.11.2020 г.,
като както е посочено по-горе в момента делото е висящо във ВАС.
Междувременно,
Общински съвет-Ямбол приел Наредба за изменение и допълнение на наредбата за
определяне размера на местните данъци на територията на община Ямбол, приета с
Решение № ХХІІІ-22 от 22.04.2021 г. Според § 2 от Заключителните й разпоредби
Наредбата (тази приета на 22.04.2021 г.) влиза в сила от деня на обнародването
й чрез разгласяването й в местно печатно издание, което е станало на 10.05.2021
г., с публикуването й във вестник „Глас“, бр. 11 (618) от 10.05.2021 г.
Наредбата е достъпна и на интернет страницата на общината, като в самото
заглавие в скоби е отбелязано, че последното изменение на Наредбата за
определяне размера на местните данъци на територията на община Ямбол е с
Решение от 22.04.2021 г. и това изменение е в сила от 10.05.2021 г.
Изводите изложени в протеста са: така приетата Наредба за
изменение и допълнение на наредбата за определяне размера на местните данъци на
територията на община Ямбол, приета от Общински съвет-Ямбол с Решение № ХХІІІ-22
от 22.04.2021 г., противоречи на нормативен акт от по-висока степен. Същата
противоречи на чл. 1, ал. 4 от ЗМДТ, съгласно който не се допускат изменения в
приетите от общинския съвет размер и начин на определяне на местните данъци в
течение на годината. Аргументи: Наредбата, приета с Решение № ХХІІІ-22 от
22.04.2021 г. от Общински съвет-Ямбол, както беше посочено по-горе е влязла в
сила на 10.05.2021 г. В същото време тя изменя § 2 от Наредба за изменение на
наредбата за определяне размера на местните данъци в община Ямбол, приета с
Решение № XIV-5/26.11.2020 г., според който последната наредба (тази приета на
26.11.2020 г.) влиза в сила, считано от
01.01.2021 г. Наредбата, приета с Решение №
XIV-5/26.11.2020 г., от своя страна изменя чл. 16, ал. 2 от Наредбата за
определяне размера на местните данъци на територията на община Ямбол, което
изменение се изразява в увеличение размера на дължимия данък при възмездно
придобиване на имущество и при замяна. На практика по този начин предвиденото
увеличение на размера на дължимия данък в чл. 16, ал. 2 от Наредбата за
определяне размера на местните данъци на територията на община Ямбол е станало
в текущата година - 2021 г., предвид това, че Наредбата за изменение и
допълнение на наредбата за определяне размера на местните данъци на територията
на община Ямбол, приета от Общински съвет-Ямбол с Решение № ХХІІІ-22 от
22.04.2021 г., е влязла в сила на 10.05.2021 г.
Намира
още, че изменението в § 2 от Наредба за изменение на наредбата за определяне
размера на местните данъци в община Ямбол, приета с Решение № XIV-5/26.11.2020
г., че тази наредба влиза в сила, считано от 01.01.2021
г., прието с Наредбата, приета с Решение № ХХІІІ-22 от 22.04.2021 г., влязла в
сила на 10.05.2021 г., придава именно обратно действие на нормативен акт
противоречи на още един нормативен акт от по-висока степен, а именно чл. 14,
ал. 1 от Закона за нормативните актове. В случая нито има изрична разпоредба за
това, нито в ЗМДТ, въз основа на който е приета Наредбата, има предвидена
обратна сила. Напротив, както беше посочено по-горе съгласно чл. 1, ал. 4 от ЗМДТ не се допускат изменения в приетите от общинския съвет размер и начин на
определяне на местните данъци в течение на годината.
По изложените
съображения, изводът в протеста е, че цялата Наредба за изменение и допълнение
на наредбата за определяне размера на местните данъци на територията на община
Ямбол, приета с Решение № ХХІІІ-22 от 22.04.2021 г. противоречи на чл. 1, ал. 4
от ЗМДТ, както и на чл. 14, ал. 1 и ал. 2 от ЗНА и е незаконосъобразна.
В изпълнение на чл. 188 от АПК настоящото
оспорване е съобщено чрез обявление в „Държавен вестник“, бр. 81 от 28.09.2021
г.
В съдебно заседание за вносителят на протеста се явява
прокурор от ЯРП-Веска Василева го поддържа, като иска съдът да отмени Наредба за
изменение и допълнение на наредбата за определяне размера на местните данъци на
територията на община Ямбол, приета с Решение № ХХІІІ-22 от 22.04.2021 г. като противоречащ
на чл. 1, ал. 4 от ЗМДТ, както и на чл. 14, ал. 1 и ал. 2 от ЗНА, с присъждане на разноските по делото.
Ответната страна - Общински съвет, гр.
Ямбол, своевременно и редовно призована, се представлява от М.К. - Началник
отдел „Правни дейности“ в община Ямбол, която застъпва тезата за
неоснователност на подадения протест и иска отхвърлянето му. Допълнително
представя писмен отговор, в който сочи подробни съображения в подкрепа на
изразеното становище, като е заявена и претенция за разноски за юрисконсултско възнаграждение.
Представителят на Окръжна прокуратура -
Ямбол пледира за основателност на протеста и иска той да бъде уважен.
След цялостна преценка на събраните по
делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, ЯАС в настоящия си
състав приема за установена следната фактическа обстановка:
С Предложение на кмета на община Ямбол с
рег. № 2801-07768 от 14.04.2021г. по описа на община Ямбол, регистрирано на
същата дата във входящия регистър на Общински съвет - Ямбол под вх. № В-0216, е
отправено предложение до Общинския съвет за приемане на Наредба за изменение на
Наредбата за определяне размера на местните данъци в община Ямбол със следното
съдържание:
Приема Наредба за
изменение и допълнение на наредбата за определяне размера на местните данъци на
територията на община Ямбол (приета на V заседание на Общински съвет-Ямбол,
проведено на 15.02.2008 г., изм. и доп. VI/13.03.2008г., XVI/30.01.2009г.,
XLIII/24.01.2011г., V/29.12.2011г., XVI/19.12.2012г., ХХ1Х/27.12.2013г, доп.реш. XV-2/29.12.2016r., изм. и доп. с Решение №
XLI-2/31.01.2019г., в сила от 06.02.2019 г.).
Параграф 1: Параграф 2 от Заключителните
разпоредби към Наредбата, приета с решение ХІV -5/26.11.2020г.
се изменя по следния начин : Параграф 2. Настоящата Наредба влиза в сила
считано от 01.01.2021г.
В заключителните разпоредби е посочено,
че настоящата наредба се издава на основание чл. 1, ал. 2 от ЗМДТ, чл. 21, ал.
2 от ЗМСМА, чл. 79 от АПК, а в пар. 3 е посочено, че влиза в сила от деня на разгласяването й
в местно печатно издание.
Към предложението е приложена Справка по
чл. 26, ал. 5 от ЗНА с рег. № 2801-07725/14.04.2021
г., за постъпилите предложения във връзка с общественото обсъждане на Наредба
за изменение на Наредбата за определяне размера на местните данъци в община
Ямбол, обявено на 29.03.2021 г. с Обявление рег. № О-0130, като предложения
няма постъпили.
Така внесеното от кмета на общината
предложение е разгледано на проведено заседание на ПК ЗОРПК, на което комисията
приема предложението с 5 гласа „за“,
1 глас „против“ и 0 гласа „въздържал се“ (Протокол № 20 от 15.04.2021г.) Впоследствие, предложението за изменение
на Наредбата с горепосоченото съдържание е внесен за обсъждане в Общински съвет
– Ямбол, който със свое решение по т. 22 от дневния ред на проведеното на 22.04.2021
г. редовно заседание, (взето с 35 гласа
„за“, 7 гласа „против“ и 0 гласа „въздържал се1“),
на основание чл. 21, ал. 2 от ЗМСМА, чл. 79 от АПК и чл. 9 и чл. 1, ал. 2 от ЗМДТ, приема Наредба за изменение и допълнение на Наредбата за определянето
размера на местните данъци на територията на община Ямбол, (приета на V
заседание на Общински съвет–Ямбол, проведено на 15.02.2008 г., изм. и доп.
VІ/13.03.2008 г., ХVІ/30.01.2009 г., ХLІІІ/24.01.2011 г., V/29.12.2011 г.,
ХVІ/19.12.2012 г., XXIX/27.12.2013 г., доп. реш. XV-2
/29.12.2016 г., изм. и доп. с Решение № ХLІ-2/31.01.2019 г., в сила от
06.02.2019 г.), със следното съдържание: „§ 1: § 2 от заключителните разпоредби
към наредбата, приета с Решение ХІV -5/26.11.2020г.
се изменя по следния начин: § 2: Настоящата Наредба влиза в сила считано от 01.01.2021г. Заключителни разпоредби : Настоящата наредба се
издава на основание чл. чл. 1, ал. 2 от ЗМДТ, чл. 21, ал. 2 от ЗМСМА, чл. 79 от АПК и е приета от Общински съвет Ямбол. § 3 Настоящата наредба влиза в сила от
деня на обнародването й чрез разгласяването й в местно печатно издание.“
При така
изяснената фактическа обстановка и след проверка на оспорения административен
акт съобразно чл. 192а от АПК, съдът прави следните правни изводи:
Протестът, като подаден от Прокурор при
Районна прокуратура-Ямбол, (осъществяващ
правомощието си по чл. 16, ал. 1, т. 1 от АПК и по чл. 186, ал. 2 от с.з.,
което не е обвързано с преклузивен срок съгласно чл.
187, ал. 1 от АПК), и срещу
подзаконов нормативен акт по смисъла на чл. 75, ал. 1, вр.
с чл. 76, ал. 3 и чл. 79 от АПК, (подлежащ на
съдебен контрол за законосъобразност съгласно изричната разпоредба на чл. 185
от АПК), е процесуално допустим.
Разгледан по същество, протестът е и ОСНОВАТЕЛЕН.
Наредбата
за определяне размера на местните данъци на територията на община Ямбол е
издадена на основание чл. 1, ал. 2 от ЗМДТ, приета е на V заседание на Общински
съвет–Ямбол, проведено на 15.02.2008 г., последно изменена на основание чл. 21, ал. 2 от ЗМСМА, чл. 79 от АПК и чл. 1, ал. 2 от ЗМДТ
с Решение № ХІV-5 от 26.11.2020 г., което изменение е в сила от 10.12.2020 г.; същата е
действащ подзаконов нормативен акт и към настоящия
момент е достъпна на интернет страницата на общината .
Общинският
съвет като орган на местно самоуправление на територията на община Ямбол решава
самостоятелно въпросите от местно значение, които законът е предоставил в
неговата компетентност. По силата на чл. 76, ал. 3 от АПК, вр.
чл. 8 от ЗНА и чл. 21, ал. 2 от ЗМСМА, в изпълнение на предоставените му
правомощия, той е овластен да издава административни
актове, сред които и нормативни административни актове под формата на наредби,
чието изменение, съобразно разписаното в чл. 79 от АПК, се извършва с изрична
разпоредба на последващ нормативен акт, какъвто е и
настоящият случай. Наредбата, с която е изменен текст
от предходно приетата наредба, е приета при спазване на изискванията за кворум
и мнозинство, предвидени в чл. 27, ал. 2 и ал. 3 от ЗМСМА; спазени са и
специфичните правила преди внасянето за обсъждане и приемане на измененията да
бъде проведено обществено обсъждане на проекта за изменение в съответно
регламентираните срокове. С оглед на това съдът счита, че е налице валидно
приет подзаконов нормативен акт от орган с предоставена обща компетентност по
чл. 21, ал. 2 от ЗМСМА и специална по чл. 1, ал. 2 от ЗМДТ при спазване на
установената в закона процедура.
При
проверката за съответствие на оспорената Наредба с материалния закон съдът
констатира, че същата е приета в разрез с императивната разпоредба на чл. 1,
ал. 4 от ЗМДТ. Цитираната норма забранява изменения в приетия от общинския
съвет размер и начин на определяне на местните данъци в течение на годината.
Именно такъв е и настоящият случай.
Хронологично
: на редовно проведено на 26.11.2020 г. свое заседание Общински съвет - Ямбол е
приел изменения в Наредбата за определяне на размера на местните данъци в
община Ямбол, като
променил съдържанието на досегашния чл. 16, ал. 2 от подзаконовия нормативен
акт. По същество измененията се изразяват
в увеличение размера на дължимия данък при възмездно придобиване на имущество и
при замяна, като ОбС определил неговия нов размер към
максимално установения с чл. 47, ал. 2 от ЗМДТ такъв, а именно - 3 на сто върху
оценката на прехвърляното имущество, съответно - върху оценката на имуществото
с по-висока стойност. Видно от текста на действащата наредба, достъпна на сайта
на общината, приложена и в приобщената по делото преписка по издаването
ѝ, Наредбата, приета с Решение XIV-5/26.11.2020 г., влиза в сила от деня
на обнародването ѝ чрез разгласяването ѝ в местно печатно издание
(§ 2 от Заключителните разпоредби), като в самото заглавие в скоби е
отбелязано, че последното изменение на Наредбата за определянето размера на
местните данъци на територията на община Ямбол е с Решение № ХІV-5/26.11.2020
г. и това изменение е в сила от 10.12.2020 г. Изложеното недвусмислено сочи на
извод, че така приетото изменение касае размера на дължимия данък за текущата
2020 г., за която вече е определен друг по-нисък размер, което, с оглед
разписаната в чл. 1, ал. 4 от ЗМДТ забрана за това, е недопустимо. В подкрепа
на този извод са и предприетите от вносителя на предложението действия по
промяна на вече влязлата в сила Наредба за изменение – предмет на съдебен контрол
в настоящото производство, който е внесъл Предложение рег. № 2801-07768 от
14.04.2021 г. пред компетентния орган – Общински съвет - Ямбол, с искане
последният да приеме изменение и на § 2 от ЗР на действащата Наредба, гласящо,
че същата влиза в сила, считано от 01.01.2021 г. В
този смисъл приетото от Общински съвет - Ямбол изменение се явява материално
незаконосъобразно като противоречащо на норма от по-висок ранг – чл. 1, ал. 4
от ЗМДТ. С решение № 82
от 26.04.2021 г. по адм.д. № 44/2021 г. на ЯАС е отменена Наредбата за
изменение на наредбата за определяне размера на местните данъци в община Ямбол,
приета с Решение № XIV-5/26.11.2020. Постъпила е касационна жалба и
делото е насрочено във ВАС за 25.01.2022г.
При невлязло в сила съдебно решение, адм.
орган е приел друго решение с което по същество резултатът, който се постига с
това решение е същия като с отменената
наредба, по която както се посочи няма влязло в сила съдебно решение по
оспорването й.
В
заключение, изменението в § 2 от Наредба за изменение на наредбата за
определяне размера на местните данъци в община Ямбол, приета с Решение № ХХІІІ-22
от 22.04.2021 г., влязла в сила на 10.05.2021 г ., с който е прието, че
изменението на наредбата, приета с Решение № XIV-5/26.11.2020 г., влиза в сила,
считано от 01.01.2021 г., придава именно обратно
действие на нормативен акт. В случая нито има изрична разпоредба за това, нито
в ЗМДТ, въз основа на който е приета Наредбата, има предвидена обратна сила.
Напротив, както беше посочено по-горе съгласно чл. 1, ал. 4 от ЗМДТ не се
допускат изменения в приетите от общинския съвет размер и начин на определяне
на местните данъци в течение на годината.
Наредбата
за изменение и допълнение на наредбата за определяне размера на местните данъци
на територията на община Ямбол, приета от Общински съвет-Ямбол с Решение № ХХІІІ-22
от 22.04.2021 г., противоречи на още един нормативен акт от по-висока степен, а
именно чл. 14, ал. 1 от Закона за нормативните актове /ЗНА/, според който обратна
сила на нормативен акт може да се даде само по изключение, и то с изрична
разпоредба, съответно противоречи и на ал. 2 на същия член - „обратна сила на
нормативен акт, издаден въз основа на друг нормативен акт, може да се даде само
ако такава сила има актът, въз основа на който той е издаден“.
По изложените съображения ЯАС в
настоящия си състав намира, че протестът е основателен и Наредбата за изменение
на Наредбата за определяне на размера на местните данъци в община Ямбол, приета
с Решение № ХХІІІ-22 от
22.04.2021
г. на Общински съвет–Ямбол, следва да бъде отменена.
При
този изход на спора и с оглед изричното искане от вносителя на протеста,
ответникът по оспорването следва да бъде осъден да възстанови направените от
Районна прокуратура – Ямбол разноски в размер на 20 лева, представляващи
заплатена такса за обнародване на оспорването в „Държавен вестник“.
Водим
от горното, ЯАС, на основание чл. 193, ал. 1 от АПК,
Р Е Ш
И :
ОТМЕНЯ Наредба за изменение и допълнение на Наредбата за определяне
на размера на местните данъци в община Ямбол, приета с Решение № XХІІI-22 от
24.04.2021 г. на Общински съвет – Ямбол.
ОСЪЖДА Общински
съвет - Ямбол да заплати в полза на Районна прокуратура-Ямбол направените по
делото разноски в размер на 20 (двадесет) лева.
Решението подлежи на
касационно обжалване пред ВАС в 14–дневен срок от съобщаването му.
Решението, съгласно чл. 194
от АПК, да се обнародва по начина, по който е бил обнародван актът.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:/п/не се чете ЧЛЕНОВЕ:1./п/не се
чете
2./п/не се
чете