Решение по дело №1996/2020 на Районен съд - Русе

Номер на акта: 260034
Дата: 15 януари 2021 г. (в сила от 11 февруари 2021 г.)
Съдия: Кристиан Бориславов Гюрчев
Дело: 20204520201996
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 16 ноември 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

 Р Е Ш Е Н И Е

 

 

 гр. Русе, 15.01.2021 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

   Районен съд - Русе, трети състав, в публично заседание, проведено на шестнадесети декември две хиляди и двадесета година в състав:

        СЪДИЯ-ДОКЛАДЧИК: Кристиан Гюрчев

при участието на секретаря Дарина И., като разгледа административно наказателно дело /АНД/  № 1996 по описа на съда за 2020 г., за да се произнесе, съобрази следното:

Производството е по реда на чл. 59 и сл. от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

Образувано е по жалба на инж. Б.Ф.Ш. против Наказателно постановление /НП/ № 51/29.09.2020 г., издадено от Директора на РИОСВ-Русе, с което на жалбоподателя на основание чл. 156, ал. 1 от Закона за управление на отпадъците /ЗУО/ е наложено административно наказание „Глоба“ в размер на 2000 лева, за нарушение на чл. 113, ал. 3 във вр. с чл. 156, ал. 1 от ЗУО.

В жалбата се ангажират твърдения за незаконосъобразност на наказателното постановление поради допуснати нарушения на материалните и процесуалните правила. В тази насока се сочи, че в обжалваното постановление не е посочено местоизвършването на нарушението, неправилно е посочена нарушената норма и неправилно е приложена санкционната такава. Според жалбоподателя разпоредбата на чл. 113, ал. 3 от ЗУО е процесуалноправна и има за цел да регламентира материалната компетентност на контролните органи на РИОСВ за издаване на предписания и съставяне на актове за административни нарушения, поради което същата не може да ангажира административнонаказателната му отговорност. Моли обжалваното наказателно постановление да се отмени.

В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, не се явява и не се представлява. Представя писмено становище, видно от което поддържа наведените с жалбата възражения за незаконосъобразност на обжалваното наказателно постановление.

Административнонаказващият орган, редовно призован, представлява се от юрисконсулт Цветелина Тодорова, която пледира, че обжалваното наказателно постановление следва да се потвърди като правилно и законосъобразно.

Районна прокуратура – Русе, редовно призована, не изпраща представител и не ангажира становище.

Жалбата е подадена от процесуално легитимирано лице, по отношение на което е ангажирана административнонаказателна отговорност, подадена е в законоустановения срок по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН – жалбоподателят е получил препис от наказателното постановление на 08.10.2020 г., а жалбата е подадена на 15.10.2020 г., видно от приложеното п.к., касае подлежащо на съдебен контрол наказателно постановление, поради което се явява процесуално ДОПУСТИМА и следва да бъде разгледана по същество относно нейната основателност.

По същество:

Съдът, като съобрази ангажираните от жалбоподателя фактически и правни доводи, прецени събраните по делото доказателства и извърши служебна проверка на обжалваното наказателно постановление съгласно изискванията на чл. 314 от НПК във вр. с чл. 84 от ЗАНН, намира за установено от фактическа и правна страна следното:

От фактическа страна:

При извършена планова проверка 06.07.2020 г. в гр. Исперих на Община Исперих, изпълнител на общинска програма „Сметосъбиране, чистота на населеното място, реки, дерета и прилежащи площи“ и представлявана от инж. Б.Ф.Ш., Д.К. ***, и И.О. – младши експерт в РИОСВ-Русе, са установили нерегламентирани сметища в квартал „Запад“. В тази връзка на инж. Ш. е дадено предписание да представи график в РИОСВ-Русе за почистване на констатираните големи количества отпадъци до 10.07.2020 г. Горепосоченото било обективирано в КП № 46 ДК/06.07.2020 г.

На 10.07.2020 г. инж. Б.Ф.Ш., в качеството му на кмет на Община Исперих, уведомил с писмо с № изх. К-970/10.07.2020 г. и вх. № АО-3004/10.07.2020 г. на РИОСВ-Русе, РИОСВ-Русе че е налице обявена обществена поръчка за закупуване на един брой специализиран камион за сметосъбиране и сметоизвозване на твърди битови отпадъци, след приключването на която и получаването на съответните разрешения, най-късно до месец септември, е следвало да започне извозването на ТБО до РД „Разград“.

На 13.07.2020 г. в сградата на РИОСВ-Русе свидетелката Д.К. установила, че инж. Б.Ш. – в качеството му на кмет на Община Исперих, на 11.07.2020 г. не е изпълнил даденото му с КП № 46 ДК/06.07.2020 г. предписание да представи график за осъществяване на почистването на установените замъсявания със срок за изпълнение 10.07.2020 г., предвид че констатираните отпадъци в квартал „Запад“, пресечка на ул. „Скът“ до Градска пречиствателна станция по път, граничещ със сухо дере с дължина 500 метра, измерена с автомобилен километраж и ширана между 5 и 10 метра в различните части с преобладаващо строителни отпадъци, примесени с битови и автомобилни гуми, са в големи количества. За така констатираното нарушение на чл. 130, ал. 3 от ЗУО свидетелката съставила АУАН № 0002094/14.07.2020 г., като същият бил подписан от жалбоподателя без възражения. В срока по чл. 44, ал. 1 от ЗАНН жалбоподателят представил писмо-възражение с изх. № К-970-11/16.07.2020 г. и вх. № АО3090/16.07.2020 г., в което посочил, че е съставил нарочен график за почистване с условни дати на изпълнение на даденото предписание с оглед неприключилата процедура по обществена поръчка за закупуване на специализирана техника за сметосъбиране.

Въз основа на така съставения АУАН било издадено и оспореното НП, с фактическо описание и правна квалификация на деянието, идентични с тези съдържащи се в АУАН-а, като на жалбоподателя, за така приетия за осъществен състав на административно нарушение на разпоредбата на чл. 113, ал. 3 от ЗУО, на основание чл. 156, ал. 1 от ЗУО било наложено административно наказание „Глоба“ в размер на 2000 лева.

Фактическата обстановка беше установена от съда след преценка на приложените и приобщени към делото по реда на чл. 283 от НПК писмени доказателства – НП № 51/29.09.2020 г., АУАН № 0002094/14.07.2020 г., КП № 46 ДК/06.07.2020 г., писмо с изх. К-970/10.07.2020 г. и вх. № АО-3004/10.07.2020 г. на РИОСВ-Русе, възражение с изх. № К-970-11/16.07.2020 г. и вх. № АО3090/16.07.2020 г. и приложения към него нарочен график за осъществяване почистване на установените замъсявания по КП № 46 ДК/06.07.2020 г., както и събрани гласни доказателства чрез разпит на свидетеля Д.К. – актосъставител, които съдът кредитира изцяло.

От правна страна:

При така установената фактическа обстановка, съдът достигна до следните правни изводи:

Съгласно разпоредбата на чл. 63, ал. 1 във вр. с чл. 84 от ЗАНН във вр. с чл. 314 от НПК в това производство районният съд следва да провери законността на обжалваното НП, т. е. дали правилно е приложен както процесуалния, така и материалния закон, независимо от основанията, посочени от жалбоподателя.

Издадените АУАН и НП не страдат от формалните пороци по чл. 42, съответно чл. 57 от ЗАНН. АУАН е съставен от компетентен актосъставител, спазени са изискванията на чл. 42 от ЗАНН, подписан е и е връчен надлежно на нарушителя. При издаване на НП правилно е определена правната квалификация на деянието, представляваща нарушение на чл. 130, ал. 3 от ЗУО. Обстоятелствената част на АУАН отговаря на обстоятелствената част на НП, като възприетото от фактическа страна деяние правилно е квалифицирано като покриващо състава на административното нарушение. Законосъобразно административнонаказващият орган е приел, че деянието, авторството, вината и наличието на причинна връзка между поведението на задълженото лице и извършеното са безспорно доказани.

Неоснователни са възраженията на жалбоподателят, че в наказателното постановление липсва посочване на място, на което е установено нарушението. В НП и АУАН-а е посочено по ясен и недвусмислен начин, че нарушението, изразило се в неизпълнение на дадените предписания с КП № 46 ДК/06.07.2020 г., а именно представяне в срок в РИОСВ-Русе на график за почистване, тоест това е мястото на настъпване на нарушението. Посоченото не следва да се смесва с направените констатации за допуснати нерегламентирани сметища на територията на Община Исперих, които безспоорно са установени на територията на Община Исперих и сами по себе си представляват нарушения на ЗУО, но АНО е преценил, че вместо да състави директно АУАН следва да предостави възмосност на жалбоподателя да поправи допуснатото нарушение, каквато възможност му е предоставил и законодателят.

На следващо място съдът счита, че жалбоподателят законосъобразно е наказан на основание чл. 156, ал. 1 от ЗУО за нарушение на чл. 113, ал. 3 от ЗУО.

Съгласно чл. 112, ал. 1, т. 1 от ЗУО кметът на общината или оправомощено от него длъжностно лице контролира дейностите, свързани с образуване, събиране, включително разделно, съхраняване, транспортиране, третиране на битови и строителни отпадъци.

Съгласно чл. 113, ал. 3 от ЗУО при констатирани нарушения на задълженията на кметовете на общини по ЗУО, свързани с управлението на отпадъците, директорът на РИОСВ или упълномощено от него длъжностно лице дава задължителни предписания с определен срок за тяхното отстраняване и/или съставя АУАН. Съдът не споделя изложеното от жалбоподателя касателно процесуалноправния характер на разпоредбата и че същата не можело да ангажира административнонаказателната му отговорност. Действително законодателят е уредил възможност за АНО при установено нарушение да състави АУАН или предписание, като преценката е оставена изцяло в дисрецията на АНО. Посоченото не прави нормата процесуална и съответно насочена само към АНО, доколкото в същата е регламентиран и задължителния характер на предписанието за задълженото по чл. 112 от ЗУО лице. В предписанието АНО следва да укаже до кой момент следва отговорното лице да извърши определените действия, като след изтичането на този срок, то той винаги ще е в нарушение.

В процесния случай се установи, че длъжностно лице е констатирало нерегламентирани сметища на територията на Община Исперих и в тази връзка е съставило КП № 46 ДК/06.07.2020 г. със задължителни предписания и срок за тяхното изпълнение – 10.07.2020 г. По делото не се спори, а и видно от приложените писмо с изх. К-970/10.07.2020 г. и писмо-възражение с изх. № К-970-11/16.07.2020 г. от кмета на Община Исперих по безспорен начин се установи, че жалбоподателят не е изпълнил дадените му указания в срок, сочейки като причина за това неприключила обществена поръчка за закупуване на специализирана техника. Следва да се посочи, че предмет на настоящото производство не са дадените предписания, а само дали същите са изпълнени в срок, доколкото при несъгласие с тях жалбоподателят е следвало да ги атакува по друг ред – АПК, и пред друг орган – съответния административен съд. Очевидно това не е сторено и същото е влязло в сила и е обвързало жалбоподателя. Въпреки това и за прецизност, съдът разгледа изложеното възражение за наличие на обективна пречка, възпрепятсвала изпълнението на даденото предписание, като го счита за неоснователно. Съдът отбелязва, че образуването на подобни нерегламентирани сметища в големи размери много рядко се случва в рамките на дни или месеци, а е следствие от системни действия в рамките на години и дори десетилетия. В тази насока при локализирането им местните власти следва да действат в условията на спешност, доколкото същите могат да доведат до екологични катастрофи – замърсяване на почва и водни ресурси, и до застрашаване здравето и живота на гражданите. С оглед на така изложеното е крайно несъстоятелна тезата, че действия следва да се предприемат след приключване на започналата обществена поръчка. Няма пречка до приключване ѝ да се предпиремат дейстивия по премахване на констатираното, а закупената техника да се използва впоследствие при други сходни случай.

От субективна страна деянието е извършено при форма на вината пряк умисъл.

По вида и размера на наказанието:

Правилно е издирена и приложена съответстващата на това нарушение санкционна разпоредба на чл. 56, ал. 1 от ЗУО, като на жалбоподателя за това нарушение е наложено административно наказание Глоба в размер на 2000 лева. Съдът намира, че правилно и в съответствие с изискванията на чл. 27, ал. 2 от ЗДвП размерът на санкцията е индивидуализиран в минималния предвиден в закона размер, доколкото това се явява първо нарушение за жалбоподателя.

Не са налице и предпоставките на чл. 28 от ЗАНН, тъй като нарушението не разкрива белезите на маловажен случай, съгласно легалната дефиниция съдържаща се в чл. 93, т. 9 НК, приложим на основание чл. 11 от ЗАНН. Не се установиха изключителни или многобройни смекчаващи отговорността обстоятелства, въз основа на които да бъде направен извода, за по-ниска степен на обществена опасност на деянието, в сравнение с обикновените случай на нарушение от този вид.

С оглед на гореизложено, съдът приема, че жалбата се явява неоснователна и следва да се остави без уважение, а обжалваното наказателно постановление се потвърди като правилно и законосъобразно.

По разноските:

Процесуалният представител на АНО е направил искане да му се присъдят юрисконсултско възнаграждение. На основание чл. 63, ал. 5 от ЗАНН във вр. с чл. 24 от Наредба за заплащането на правната помощ съдът счита, че същото се явява основателно, поради което жалбоподателят следва да се осъди да заплати на АНО сумата в размер на 100 лева.  

Водим от гореизложеното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът

Р Е Ш И:

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 51/29.09.2020 г., издадено от Директора на РИОСВ-Русе, с което на инж. Б.Ф.Ш. на основание чл. 156, ал. 1 от Закона за управление на отпадъците /ЗУО/ е наложено административно наказание „Глоба“ в размер на 2000 лева, за нарушение на чл. 113, ал. 3 ЗУО, като ПРАВИЛНО и ЗАКОНОСЪОБРАЗНО.

ОСЪЖДА инж. Б.Ф.Ш., с ЕГН: **********, да заплати на РИОСВ-Русе сумата в размер на 100 /сто/ лева, представляваща юрисконсулско възнаграждение.

Решението подлежи на обжалване пред Административен съд – Русе в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

Препис от решението да се връчи на страните!

 

 

СЪДИЯ-ДОКЛАДЧИК: