Решение по дело №462/2022 на Районен съд - Смолян

Номер на акта: 243
Дата: 13 октомври 2022 г. (в сила от 13 октомври 2022 г.)
Съдия: Райна Русева
Дело: 20225440100462
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 20 май 2022 г.

Съдържание на акта


РЕШЕНИЕ
№ 243
гр. Смолян, 13.10.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – СМОЛЯН в публично заседание на тридесети
септември през две хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:Райна Русева
при участието на секретаря Татяна Кишанова
като разгледа докладваното от Райна Русева Гражданско дело №
20225440100462 по описа за 2022 година
За да се произнесе, взе предвид следното:
Предмет на делото са предявените искове от ищеца с правното основание на чл.178,
ал.1, т.3 вр. с чл.187 от ЗМВР и чл.86 от ЗЗД, срещу ответника Главна Дирекция "****"
за осъждане на ответната страна да му заплати сумата от 1885,18 лева - главница,
представляваща допълнително възнаграждение за положен от него и незаплатен нощен
труд за периода от 01.05.2019г. до 30.04.2022г., ведно със законната лихва от датата на
подаване на исковата молба в съда до окончателното изплащане на сумата, както и
270,09 лева обезщетение за забава върху неизплатеното възнаграждение за положен
нощен труд.
В съдебно заседание исковете се поддържат чрез процесуалния представител на
ищеца - адв.О.
За ответната страна не се явява представител в съдебно заседание. С внесения в срока
по ГПК отговор от ответника исковете се оспорват .
Съдът, след преценка на изложеното в исковата молба, отговора, становищата в
съдебно заседание, и като обсъди събраните по делото писмени доказателства, както и
заключението по назначената съдебно- счетоводна експертиза, намира исковете за
ОСНОВАТЕЛНИ по следните съображения:
По делото няма спор, че ищецът работи при ответника по служебно
правоотношение. От заключението по назначената съдебно- счетоводна експертиза се
установява, че за процесния период 01.05.2019г. - 30.04.2022 г. А. К. е изпълнявала
служебните си задължения при работа със статут на държавен служител по смисъла на
чл. 142, ал. 1, т. 1 от ЗМВР, като на смени, всяка с продължителност от 12 часа,
съгласно изготвени месечни графици при сумирано отчитане на работното време.
В заключението се сочи, че за процесния период е действала Наредба № 81213-
776/29.07.2016 г./в сила от 02.08.2016 г./, Наредба № 8121з-908/02.08.2018 г. и Наредба
№ 8121 з-1353/15.12.2020 г. за реда за организацията и разпределянето на работното
1
време, неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното работно
време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните служители в
Министерството на вътрешните работи.
Вещото лице дава заключение, че за процесния период от 01.05.2019 г. до 30.04.2022
г. А. Д. К. е положил общо 1432 часа нощен труд, както следва:
за периода 01.05.2019 - 31.12.2019 г. - 310 часа нощен труд;
за периода 01.01.2020 -31.12.2020 г. - 536 часа нощен труд;
за периода 01.01.2021 - 31.12.2021 г. - 458 часа нощен труд;
за периода 01.01.2022 - 30.04.2022 г. - 128 часа нощен труд.
При извършената справка на документите, представени от РД „****“ гр. Смолян
вещото лице е констатирало, че на А. Д. К. е заплатен положеният нощния труд, без
същите часове нощен труд да бъдат превръщани в дневни, съгласно чл.9, ал.2 от
НСОРЗ.
Размерът на отработените часове нощен труд, след приравняването им по
методологията в „Наредба за структурата и организацията на работната заплата” - чл.9,
ал.2 е 1637 часа. Разликата в часовете отработен нощен труд, след приравняването им
по Наредбата е 205 часа.
За процесния период ищецът основната заплата за длъжността, която заема А. Д. К.
е променяна, както следва:
от 01.01.2019г. до 09.01.2020г.- 890.00 лв.
от 10.01.2020г. до 31.12.2020г. - 979.00 лв.
от 01.01.2021 г. до 30.04.2022г. - 1 126.00 лв.
Извънредният труд за служителите на МВР се заплаща с 50 на сто увеличение
върху основното месечно възнаграждение.
Според заключението по ССчЕ общата сума на неначислените и неизплатени
възнаграждения за положен нощен труд за периода от 01.05.2019 г. до 30.04.2022 г.,
преизчислен, съгласно „Наредба за структурата и организацията на работната заплата”
за А. Д. К. е 1 885.18 лева.
Размерът на законната лихва за забава, дължима за всеки тримесечен период върху
сумата за разликата между положения нощен труд и преизчисления, съгласно „Наредба
за структурата и организацията на работната заплата”, изчислен от 01-во число на
месеца, следващ тримесечието за което се отнася до 20.05.2022 г./датата на завеждане
па исковата молба/, е 270.09 лева.
Съгласно чл.188, ал.2 от ЗМВР държавните служители, които полагат труд за
времето от 22 и 6 часа се ползват със специалната закрила на Кодекса на труда. В ал.2
на чл.9 от Наредба за структурата и организацията на работната заплата е предвидено,
че при сумирано изчисляване на работното време нощните часове се превръщат в
дневни с коефициент, равен на отношението между нормалната продължителност на
дневното и нощното работно време, установени за подневно отчитане на работното
време за съответното работно място.
В разпоредбата на чл.176 от ЗМВР е установено, че брутното месечно
възнаграждение на държавните служители на МВР се състои от основно месечно
възнаграждение и допълнителни възнаграждения, като съгласно чл.178,ал.1,т.3 от
ЗМВР сред предвидените допълнителни възнаграждения е и допълнително месечно
възнаграждение за извънреден труд.
Нормалната продължителност на работното време на държавните служители в МВР
2
е 8 часа дневно и 40 часа седмично при 5-дневна работна седмица, съгласно чл.
187,ал.1 от ЗМВР. Разпоредбата на чл.187,ал.3 от ЗМВР регламентира, че работното
време на държавните служители се изчислява в работни дни - подневно, а за
работещите на 8-, 12- или 24-часови смени - сумирано за тримесечен период.
Според ал.10 на чл.187 от ЗМВР редът за организацията и разпределянето на
работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън
редовното работно време, режимът на дежурство, времето за отдих и почивките за
държавните служители по чл. 142, ал. 1, т. 1 и ал. 3 се определят с наредба на
министъра на вътрешните работи.
Съгласно чл.31,ал.2 от Наредба № 8121з407/11.08.2014г. при сумирано отчитане на
отработеното време общият брой часове положен труд между 22, 00 и 6, 00 ч. за
отчетния период се умножава по 1,143. В Наредби № 8121з-592/25.05.2015г. и №
8121з-776/29.07.2016г., както и в издадената впоследствие Наредба № 8121з-
36/07.01.2020г., в сила от 10.01.2020г., Наредба № 8121з-1174/21.10.2020г. и Наредба
№ 8121з-1353/15.12.2020г., в сила от 01.01.2021г. липсва изрична регламентация за
преизчисляване на нощния труд в дневен. С изменението на ЗМВР, обнародвано в ДВ
бр.60/07.07.2020г., в сила от 11.07.2020г. в чл.187,ал.1 от ЗМВР е предвидено, че
нормалната продължителност на работното време през нощта е 8 часа за всеки 24-
часов период.Нощен е трудът от 22.00 часа до 6.00 часа.Приета е нова ал.4 на чл.187,
според която при сумирано изчисляване на работното време нощните часове се
превръщат в дневни, с коефициент равен на отношението между нормалната
продължителност на дневното работното време към нормалната продължителност на
работното време през нощта по ал.1 или с коефициент 1.
Съгласно разясненията в т. 23 на Тълкувателно решение № 6/06.11.2013 г. на
ОСГТК на ВКС, в МВР има служители, назначени по трудови договори и такива по
служебно правоотношение, като тези от втората група са държавни служители по
смисъла на ЗДСл и общият закон намира субсидиарно приложение по отношение на
тях. Същото следва да е относимо и за служителите по чл.142,ал.1,т.1 от ЗМВР.
Съгласно цитираната по- горе разпоредба на чл.179,ал.1 от ЗМВР, на държавните
служители се изплащат допълнителни възнаграждения за полагане на труд през нощта
от 22,00 до 6,00 ч. В тази връзка и в разпоредбата на чл. 188, ал. 2 ЗМВР е
регламентирано, че държавните служители, които полагат труд за времето между 22,
00 и 6, 00 ч., се ползват със специалната закрила по Кодекса на труда. Предвид тези
разпоредби, съдът намира, че следва субсидиарно да се приложи КТ и чл.9,ал.2 от
Наредбата за структурата и организацията на работната заплата, съгласно която при
сумирано изчисляване на работното време, нощните часове се превръщат в дневни с
коефициент, равен на отношението между нормалната продължителност на дневното и
нощното работно време, установени за подневно отчитане на работното време за
съответното работно място,т.е. приложим е коефициентът 1,143.
Или, положеният от ищеца нощен труд подлежи на възмездяване чрез
преизчисляването му с коефициент 1,143.
При това, следва да се вземе предвид заключението на вещото лице относно размера
на дължимото възнаграждение. Ако се изключи приложението на правилата на КТ и
издадените въз основа на него подзаконови нормативни актове с оглед горните доводи,
би довело до различно прилагане на правилата, касаещи извънредния труд спрямо
държавния служител в МВР и спрямо работниците и служителите, чиито
правоотношения се уреждат от правните норми на Кодекса на труда и Наредбата за
структурата и организацията на работната заплата. Следва да се посочи също, че
съгласно разпоредбата на чл.67, ал.3 от ЗДСл минималните и максималните размери на
основните заплати по нива и степени, размерите на допълнителните възнаграждения по
3
ал. 7, т. 1 – 5, както и редът за получаването им се определят с наредба на
Министерския съвет и не могат да бъдат по-ниски от определените в трудовото
законодателство. Изхождайки от изложените по- горе доводи, съдът намира, че
исковете подлежат на уважаване съобразно приетото по делото заключение по
назначената съдебно- счетоводна експертиза и исковете да се уважат. Съгласно
методологията по Наредбата за структурата и организацията на работната заплата
отработените часове нощен труд се превръщат в дневни, според заключението по
ССчЕ, според което общия размер на неначислените и неизплатени възнаграждения за
положен нощен труд за процесния период на ищеца е 1 885,18 лева, а лихвата е
изчислена в размер на 270,09 лева. По делото ответникът не твърди, нито е представил
доказателства за заплащане на ищеца на дължимото допълнително възнаграждение за
положения през исковия период нощен труд в установения от експертизата размер. В
посочения размер следва да се уважат претенциите на ищеца, ведно със законната
лихва върху главницата, считано от датата на предявяване на иска до изплащане на
вземането.
Ответната страна прави възражение за прекомерност на адвокатското
възнаграждение, претендирано от ищеца при положение, което съдът намира за
неоснователно. Ищецът претендира заплащане на такива разноски в размер на 400,00
лева, които не надвишават установения размер в Наредбата за минималните размери на
адвокатските възнаграждения и подлежат на присъждане.
Ще следва ответникът да бъде осъден да заплати по сметка на РС-Смолян държавна
такса върху уважените искове в размер на 125,40 лева, както и разноски за вещо лице в
размер 150,00 лева, които са изплатени от бюджета на съда.
По горните мотиви, съдът
РЕШИ:
ОСЪЖДА ГЛАВНА ДИРЕКЦИЯ „****”- МВР гр.*****, да заплати на А. Д. К.,
ЕГН**********, с адрес ******, сумата в размер на 1 885,18 лева [1]допълнително
възнаграждение за положен и незаплатен нощен труд за периода от 01.05.2019г. до
30.04.2022г., ведно със законната лихва от датата на подаване на исковата молба в съда
20.05.2022г.. до окончателното изплащане на сумата, както и 270,09 лева- обезщетение
за забава върху неизплатеното възнаграждение за положен нощен труд за периода от
01.07.2019г. до 20.05.2022г.
ОСЪЖДА ГЛАВНА ДИРЕКЦИЯ „****”- МВР гр.*****, да заплати на А. Д. К.,
ЕГН**********,направените съдебни разноски по делото за заплатено адвокатско
възнаграждение в размер на 400,00 лева.
ОСЪЖДА ГЛАВНА ДИРЕКЦИЯ „****”- МВР гр.****, да заплати по сметка на
Районен съд- Смолян държавна такса върху уважените искове в размер на 125,40 лева,
както и разноски за вещо лице по назначената съдебно- счетоводна експертиза в размер
на 150,00 лева.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Окръжен съд- Смолян в двуседмичен
срок, считано от връчването му на страните.
Съдия при Районен съд – Смолян: _______________________
4