Решение по дело №704/2020 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 676
Дата: 14 септември 2020 г.
Съдия: Георги Господинов Петров
Дело: 20207150700704
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 25 юни 2020 г.

Съдържание на акта

Gerb osnovno jpegРЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПАЗАРДЖИК

 

 

 

 

РЕШЕНИЕ

 

 

          676 / 14.9.2020г.

 

 

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ПАЗАРДЖИКХІ състав в открито заседание на двадесет и шести август през две хиляди и двадесета година в състав:

                       

ПРЕДСЕДАТЕЛ : ДЕСИСЛАВА КРИВИРАЛЧЕВА

ЧЛЕНОВЕ :           ГЕОРГИ ПЕТРОВ  

                                  ХРИСТИНА ЮРУКОВА

 

при секретаря ТОДОРКА СТОЙНОВА и участието на прокурора СТОЯН ПЕШЕВ, като разгледа докладваното от съдия Петров к.н.а. дело № 704 по описа на съда за 2020 год., за да се произнесе взе предвид следното:

 

І. За характера на производството, жалбите и становищата на страните:

 

1. Производството е по реда на Глава Дванадесета от Административно процесуалния кодекс във връзка с чл. 63, ал. 1, изр. второ от ЗАНН.

 

2. Образувано е по касационна жалба на Д.П.Г., ЕГН:**********,***, срещу Решение № 306 от 20.05.2020г., постановено по а.н.дело №415 по описа на Районен съд Пазарджик за 2020 г., с което е потвърдено Наказателно постановление №19-1006-005087 от 10.01.2020г. на Началник на група в Сектор „Пътна полиция“ към Областна дирекция на МВР, гр. Пазарджик, съответно с което на Д.П.Г. за нарушение по чл.6, т. 1 от Закона за движението по пътищата, на основание чл. чл. 183, ал. 5, т. 1 от Закона за движението по пътищата е наложено административно наказание глоба в размер на 100,00лв. и е оставено без уважение искането за присъждане  в тежест на ОДМВР, Пазарджик на сторените от Г. разноски за процесуално представителство в размер на 300,00лв.

Поддържаните касационни основания са, че атакуваният съдебен акт е постановен в противоречие с приложимия материален закон и при допуснати съществени нарушения на съдопроизводствените правила, т.е. касационни основания по чл. 348, ал. 1, т. 1 и т. 2  от НПК, вр. чл. 63, ал. 1 от ЗАНН.

Възразява се, че в случая първоинстанционния съд не обсъдил и съобразил всички факти и обстоятелства по делото. Счита се, че в случая е нарушено правилото, според което специалният закон, отменя (замества) общия, като е прието, че процесното деяние следва да се квалифицира като нарушение по чл. 6, т. 1 от ЗДвП, вместо по чл. 120, ал. 1, т. 1 от ЗДвП

Иска се отмяна на постановеното съдебно решение и съответно, отмяна на потвърденото с него наказателно постановление.

 

3. Ответната Областна дирекция на МВР, гр. Пазарджик, не взема становище по основателността и допустимостта на касационната жалба.

 

4. Участвалият по делото прокурор, представител на Окръжна прокуратура Пазарджик дава заключение, че в случая осъществяването на административното нарушение е несъмнено установено, поради което жалбата е неоснователна.

 

ІІ. За допустимостта :

 

5. Жалбата е подадена в рамките на предвидения за това преклузивен процесуален срок и при наличието на правен интерес, поради което същата се явява ДОПУСТИМА.

 

ІІІ. За фактите :

 

6. Районен съд Пазарджик е бил сезиран с жалба, предявена от Д.Г.  срещу НП №19-1006-005087 от 10.01.2020г. на Началник на група в Сектор „Пътна полиция“ към ОДМВР, гр. Пазарджик, съответно с което за нарушение по чл.6, т. 1 от ЗДвП, на основание чл. чл. 183, ал. 5, т. 1 от ЗДвП, е наложено административно наказание глоба в размер на 100,00лв. Същото е издадено въз основа на Акт за установяване на административно нарушение серия АА № 385599 от 16.12.2019г., съставен от С.А.В., на длъжност мл. автоконтрольор в Сектор „Пътна полиция“ към ОДМВР, гр. Пазарджик. Обективираните в акта констатации се свеждат до следното:

На 16.12.2019г., в 09:40часа, в гр. Пазарджик на бул. „България“, Д.Г., като водач на лек автомобил „Фолксваген Таурег“, с рег. №РА8680АС, собственост на „Лизингова къща – Пазарджик“ ООД, преминава при червен сигнал на нормално работеща, трисекционна светофарна уредба, като извършва нарушение, изразяващо се в „… не съобразява поведението си със светлинните сигнали…“

Деянието е квалифицирано, като нарушение по чл. 6, т. 1 от ЗДвП., б. „а“, предл. второ от  Наредба № Н-32 от 16.12.2011 г. за периодичните прегледи за проверка на техническата изправност на пътните превозни средства. Посочено е, че акта е съставен на 15.08.2019г., след приключване на комплексна проверка по сигнал № 50-00-646 от 17.07.2019г.

Акта е връчен на адресата на 16.12.2019г., при условията на отказ да бъде подписан. Г. е вписала в акта, че „… имам възражения и ще ги напиша в тридневен срок…“.

Възраженията са депозирани с вх. № 100600-23932 от 18.12.2019г. В тях е заявено, че при управление на лекият автомобил на 16.12.2019г., Г. е преминала през пешеходна пътека през Математическа гимназия, непосредствено преди подаване на сигнал с жълта светлина от светофара. На възражението е отговорено с Писмо № 100600-375 от 07.01.2020г., в което Началник Сектор „Пътна полиция“ е посочил, че не са налице данни за прекратяване на административно наказателното производство.

Съставени са били докладни записки от С.А.В. ; от посочения в акта свидетел С.С.Л.и от инспектор Г.Б., последната във връзка с постъпилите възражения от Г..

 

7. Описаните в АУАН факти, обстоятелства и правна квалификация на деянието са изцяло възприети от наказващия административен орган, като на основание чл. 178а, т. 7, т. 2 от Закона за движението по пътищата е наложено процесното административно наказание глоба в размер на 50,00лв.

 

8. В хода на първоинстанционното съдебното производство е разпитан служителят съставил акта за установяване на административно нарушение и посочения в него свидетел Люцканов, които са пояснили обстоятелствата при които е била извършена проверката и установено нарушението.

Представена е била справка за нарушител/водач Д.Г., от която е видно, че по отношения на нея, не са били издавани наказателни постановления(с изключение на процесното). Съставени са били три електронни фиша.

Представена е била и Заповед № 81212 – 515 от 14.05.2018г. на Министъра на вътрешните работи с която са определени органите по осъществяване на контролна дейност по ЗДвП.

 

9. За да потвърди Наказателното постановление, районния съд е приел, че акта за установяване на административно нарушение и наказателното постановление, са издаден въз основа на точно установени факти и правилно приложение на материалния закон, като не са допуснати нарушения на административно производствените правила.

Съдът е възприел становището на жалбоподателя, че неспирането на забранен сигнал на пешеходен светофар съставлява нарушение по чл. 120, ал.1, т.1 от ЗДвП, който състав е специален по отношение на възприетия общ чл.6, т.1 от ЗДвП, но е посочил, че отпадането на  административно наказателната отговорност е възможно, когато деянието въобще не съставлява административно нарушение, жалбоподателят не е автор на приписаното му нарушение или той не е действал виновно. Непрецизната квалификация, изразяваща се във възприемане на тази по общия, а не по специалния състав не съставлява съществено процесуално нарушение, доколкото тя сама по себе си,  не води до ограничаване на възможността за реализиране на правото на защита, а то в случая е напълно гарантирано, тъй като са изложени всички обстоятелства относно елементите от състава на възприетото нарушение, включително време и място на извършване,  възприетата квалификация е съответна на словесното описание на нарушението, а процедурата по изготвяне,    предявяване и връчване на административните актове е надлежно спазена. Посочено е също така, че възприетото в акта и в НП  преминаване на червен (забранителен ) сигнал на светофарната уредба е напълно съответно на възприетия цифров израз на правната квалификация по чл.6 т.1 от ЗДвП, тъй като става напълно ясно, че водачът не е съобразил поведението си със задължението да не се преминава на червен светлинен сигнал.

 

ІV. За правото :

 

10. Според, чл. 6, т. 1, от ЗДвП, участниците в движението, съобразяват своето поведение със сигналите на длъжностните лица, упълномощени да регулират или да контролират движението по пътищата, както и със светлинните сигнали, с пътните знаци и с пътната маркировка

Съобразно чл. 183, ал. 5, т. 1 от ЗДвП, наказва се с глоба 100 лв. водач, който преминава при сигнал на светофара, който не разрешава преминаването.

 

11. В рамките на тази материално и административно наказателно правна уредба, по отношение на възраженията, възведени в обстоятелствената част на първоначалната жалба, които всъщност са и възражения, поддържани пред касационната инстанция, районният съд е изложил подробни и задълбочени мотиви. Фактите по делото са обсъдени по отделно и в тяхната съвкупност. Съобразени са в пълнота както писмените доказателства, така и събраните гласни доказателства по делото.

Въз основа на правилно и еднозначно установените факти, са направени обосновани изводи относно приложението както на материалния, така и на процесуалния закон.

В пълнота са обсъдени въпросите относно приложението на правилата установени в чл. 415в от КТ, във връзка с възможността, да бъде приложена санкция, различна от тази определена в чл. 415, ал. 1 от КТ.

Както фактическите констатации, така правните изводи, формирани от първостепенния съд, се споделят напълно от настоящата инстанция при условията на чл. 221, ал. 2 от АПК. Това прави излишно тяхното повтаряне.

 

12. По отношение на поддържаните касационни доводи, трябва да се отбележи следното :

Според чл. 120, ал. 1, т. 1 от ЗДвП, когато преминаването на пешеходците през пешеходна пътека се регулира с пътен светофар или от регулировчик, водачът на пътно превозно средство е длъжен, при подаване на сигнал, който забранява преминаването - да спре пред пешеходната пътека. Ясно е, че това е специфична хипотеза на общото правило за поведение, възведено в чл. 6, т. 1, от ЗДвП, налагащо участниците в движението да съобразяват своето поведение със светлинните сигнали за регулиране на движението.

Необходимо е обаче да се съобрази обстоятелството, че именно нарушаването на описаното общо формулирано правило за поведение, установено в чл. 6, т. 1, от ЗДвП е обявено с разпоредбата на чл. 183, ал. 5, т. 1 от ЗДвП за наказуемо с административно наказание, налагано по административен ред, тоест това точно правило, а не специфичното му проявление очертано в чл. 120, ал. 1, т. 1 от ЗДвП е възведено в състав на административно нарушение.  Явно тази е причината, осъщественото от Г. деяние да бъде квалифицирано от контролния и административно наказващия орган, като нарушение на  чл. 6, т. 1, от ЗДвП. В този смисъл, в случая не е допуснато съществено нарушение на административно производствените правила и неправилно приложение на материалния закон, както правилно е преценил районния съд.

При това положение, следва да се приеме, че обжалвания съдебен акт е валиден и законосъобразен.

 

Ето защо, Съдът

 

Р  Е  Ш  И :

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 306 от 20.05.2020г., постановено по а.н.дело №415 по описа на Районен съд Пазарджик за 2020 г.

 

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ :                   /П/                   

 

 

ЧЛЕНОВЕ :              1./П/

                                   

                                    

                                     2./П/