№ 32
гр. ****, 31.01.2022 г.
РАЙОНЕН СЪД – ****, V-ТИ СЪСТАВ, в публично заседание на
тридесет и първи януари през две хиляди двадесет и втора година в следния
състав:
Председател:Никола Д. Дойчев
при участието на секретаря П.Х.Д.
Сложи за разглеждане докладваното от Никола Д. Дойчев Гражданско дело
№ 20213130101775 по описа за 2021 година.
На именното повикване в 09:15 часа се явиха:
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
МОЛИТЕЛЯТ ДИРЕКЦИЯ “СОЦИАЛНО ПОДПОМАГАНЕ”, гр. **** , редовно
призована, се представлява от социален работник И.И., представя заповед № 0305-РД01-
0008/04.01.2022 г. на Директора на ДСП ****, с която е оправомощен да представлява
Дирекцията пред съда и същевременно оправомощеният представя писмено становище на
Директора на ДСП-****, което съдържа становище по същество на спора.
ЗАИНТЕРЕСОВАНАТА СТРАНА СТ. Л. Г., редовно призована, чрез назначения
от съда особен представител адв. А.П. – АК ***, се явява лично, доведена от Р. и И.Г. Явява
се адв. А.П. АК-***, редовно назначена за процесуален представител.
ЗАИНТЕРЕСОВАНАТА СТРАНА Л. Ц. Г. , нередовно призована, призовката е
върната в цялост. Посоченият адрес е посетен на 11.01.2022г. и на 18.01.2022г. Залепени са
известия- призовката не е потърсена. Разпитвани са много роми за, но никой не познава Л.
Ц. Г.. По сведение на пълнолетен Б.Ф.Б., живеещ на ул. „****“ № 22, търсената Л. Ц. Г. не
живее на посочения адрес. Не я познава. Съдът е извършил служебна справка в НБД адреса
съвпада с адреса по призовката.Извършена е и служебна справка в НАП за сключени на
трудови договори от майката, също липсват действащи такива с оглед призоваване по
месторабота.
ЗАИНТЕРЕСОВАНАТА СТРАНА ЮСМ. АД. АЛ., редовно призована, не се
явява.
ЗАИНТЕРЕСОВАНАТА СТРАНА АС. ЮС. АЛ., редовно призован, не се явява.
ЗАИНТЕРЕСОВАНАТА СТРАНА Р. Х. Г., редовно призована, се явява лично.
ЗАИНТЕРЕСОВАНАТА СТРАНА И.А.Г., редовно призован, се явява лично.
1
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
СЪДЪТ сне самоличността на явилите се приемни родители, съобразно
представените лични карти.
СТРАНИТЕ поотделно: Да се даде ход на делото.
АДВ.П.: Също считам, че няма пречки по хода на делото, въпреки не редовното
призоваване.
СЪДЪТ намира, че не са нА.це процесуални пречки по хода на делото, независимо
от нередовното призоваване на майката на детето. С оглед бързото решаване на въпроса
относно настаняването на детето в приемно семейство и обезпечаване на неговия интерес
ход на делото следва да бъде даден. Липсва друг адрес, обявен от НБД население, както и
регистриран трудов договор за евентуално призоваване на майката по месторабота, поради
което
О П Р Е Д Е Л И:
ДАВА ХОД НА ДЕЛОТО
СЪДЪТ помолва детето да излезе от залата с един от приемните родители.
СЪДЪТ докладва делото съобразно проекта за доклад, обективиран в Определение
№ 7 от 04.01.2022 г.
СОЦИАЛЕН РАБОТНИК: Поддържам молбата, така както е предявена. Нямам
допълнения към исковата молба. Нямам възражения по проекто-доклада моля, да бъде приет
за окончателен.
АДВ. П.: Уважаеми Господин Председател , считам, че молбата е допустима, нямам
възражения по доклада по основателността на молбата, ще изразя становище след
изслушване и събиране на всички доказателства по делото. Приложените към молбата
писмени доказателства намирам за необходими и допустими за изясняване на истината по
молбата.
СЪДЪТ намира, че проекта за доклад следва да бъде обявен за окончателен, до
колкото липсват възражения в тази насока и съдът не констатира служебно непълноти и
грешки поради което на основание чл. 146 от ГПК
2
О П Р Е Д Е Л И:
ОБЯВЯВА изготвения с Определение № 7 от 04.01.2022 г. проект за доклад за
окончателен, като същият да се счита за неразделна част от съдебния протокол.
СОЦИАЛЕН РАБОТНИК: Да се приемат писмените доказателства, представени с
молбата.
АДВ. П.: Да се приемат писмените доказателства, представени с молбата.
СЪДЪТ, за да се произнесе по направените в молбата искания намира, че до
събиране в рамките на настоящото производство следва да бъдат допуснати процесуално
допустимите, относими към предмета на делото и необходими с оглед изясняване на
действителните фактически обстоятелства по делото по смисъла на чл. 146, ал. 4 ГПК
доказателства.
Ето защо и на основание чл. 148 ГПК
О П Р Е Д Е Л И
ПРИЕМА И ПРИОБЩАВА като писмени доказателства по делото, представените с
исковата молба заверени за вярност копия на писмени документи, както следва: Заповед №
ЗД/Д-В-ВД-031/24.11.2021г.; Социален доклад от Дирекция „Социално подпомагане“ –****;
Удостоверение за раждане издадено въз основа на акт за раждане № 171/17.05.2011г.;
Решение № 62/13.04.2021г. на РС-****; Заповед № 03-РДПС-0017 от 05.04.2018г., както и
представените в днешното с.з. заповед № 0305-РД01-0008/04.01.2022 г. на Директора на
ДСП ****; писмено становище на Директора на ДСП-**** № ПР/ Д-В-П/6-001/17.01.2022г. .
СЪДЪТ пристъпи към изслушване на заинтересованата страна.
ЗАИНТЕРЕСОВАНАТА СТРАНА И.А.Г.:
На въпроси на съда: Живеем в с *** в собствен дом, в къща. Нямаме други деца, за
които да се грижим. С. е единственото дете, за което се грижим. В момента със С. ставаме
трима, нашите деца са големи и са си отделно, те си имат деца. Жена ми и аз сме
пенсионери по болест. Дохода ни от пенсията и социалните е около 900-1000лв.
3
Отопляваме се с дърва и въглища и радиатор, ползваме радиатор при С. нощно време. С. си
има своя стая срещу нашата, защото искаме да я наблюдаваме постоянно.
На въпрос на особения представител: Детето е при нас от края на октомври, по-точно
от 24.11.2021г. или общо два месеца. На детето са му насаждани такива мисли, че ще и
намерят богат мъж и ще чака всичко на готово. Няма много желание да учи опитваме се да я
стимулираме. Отива с желание на училище, но тя не учи с другите деца, те си учат
материала, а на нея и дават някакви задачи, защото да се занимават с нея и с другите деца
няма да може. Ние се опитваме да и помагаме. Гледаме да наваксаме това което е изтървала.
Тя не знаеше азбуката, азбуката научихме, числата научихме, събиране и изваждане до
десет. Едновременно гледаме и новия материал, те са взели и умножение с 1-2 и 10 и
деление, и гледаме едновременно и това. Гледаме да помагаме да наваксаме сега научи
азбуката, тя не я знаеше преди това, да умножава и да дели. Имаме трудност с четенето.
Повече общува с жена ми.
Едно нещо веднъж го разправя по един начин, а после по друг. Говори за минА. неща, къде е
била с кого. Тя казва, че се е хранила в някакъв ресторант, обикаляла го е това е явно когато
е била с майка си изглежда. Питам я дА. знае, какво е сервитьор, тя казва че знае от
ресторанта, питА. са я дА. е гладна и са и давА. да яде.
ЗАИНТЕРЕСОВАНАТА СТРАНА Р. Х. Г.:. Детето е от 24.11.2021г. при нас, става
два месеца и една седмица. Отношенията ни са, че тя е свикнала по съвсем друг начин на
живот, при мене малко, нА. искаме да влезем в такт с учение, с дисциплина, с хигиена най-
вече с хранене. От нея никаква помощ не искам, искам да знае да чете, да смята, да пише да
и помогна в това отношение. Мъчим се, но е много трудно, с навиците, което тя си е
изградила до сега, сутрин събуждането за училище е с желание, но като се върне, като я
питам какво е, що е, тя казва:“ Какво те интересува“ и аз каквото трябва научавам от
госпожите за държанието. Като кажем че ще четем лоша ставам, да пишем също лоша
ставам. Свикнала е на салами, кренвирши, рядко се спира на някоя храна. Иначе за
хигиената е долу-горе добре. Свикнала е по съвсем друг начин, ако я оставя цял ден е пред
екрана. И аз понякога викам, спря тока, и тя реагира, че е спрял ток, като е угаснал
телевизора. Аз и казвам от толкова до толкова часа дай да четем, малко почивка и голямо
междучасие караме. После и казвам дай сега да пишем и да смятаме, дай с нещо друго да се
занимаваме, и тя вика стига. Тя не ни харесва това го казва, защото сме били възрастни.
Искала млади хора. Със снахата са много-добре, с една нейна млада учителка са много-
добре, само малко по така е към моята възраст. Мисля, че ще стане ама трудничко.
Обяснявам й какво е живота, какво и предстои, трябва да има първоначална представа.
Казвам документи ще подписваш и викам ще трябва да знаеш за къде, какво. Четем всяко
изречение и се връщаме да обясняваме дума по дума какво е значението, питам я дА. го
разбира. Каквото се изисква от мен абсолютно всичко правим.
На въпроси на особения представител: Има трудности, но въпреки тях имам
желание да отглеждам детето. Затова съм станала приемен родител, просто да спасяваме,
4
преди това сме имА. и други две деца братче и сестриче. Те бяха много добре, все още си
поддържаме връзка, нищо че са на друго място. Същото желание имаме и към С. да се
грижим за нея и да и помогнем. Тя е момиче, виждаме живота накъде е и що е, може би тя е
свикнала на по-свободен живот. Свикнала е да ходи тук там, стана два месеца, както с
корона вируса така и с училището ни на нея не можем да и позволим да излезе, не я пускаме
никъде сама. Мъжът ми я води с колата до спирката, предаваме я на автобуса, там си има
госпожа, която ги придружава и обратно се връща с автобуса и ние си я вземаме обратно.
Никъде не я пускаме сама, макар и наблизо да е брат й, тя винаги е с нас. Никъде не бих я
пуснала сама. Готова съм да поема трудността с отглеждането на С..
СЪДЪТ на основание чл.15, ал. 1 ЗЗДет.
О П Р Е Д Е Л И:
ПРИСТЪПВА към изслушване на детето СТ. Л. Г., ЕГН, като помоли всички
присъстващи да напуснат залата, с изключение на социалния работник. В залата остава само
социалния работник.
Детето СТ. Л. Г.: Добре съм. Днес не си спомням в колко станах. Втори клас съм. От
два месеца съм в това семейство. Добре се чувствам. Да ходя на училище. Ходим на място в
училището. Помагат ми, понякога ми се карат. Добре съм при тях. Не харесвам там яденето.
Харесвам кренвирши. Ям боб, но не ми харесва, повече искам кренвирши. Тя направи една
супа леща, която не ми хареса. Аз съм самичка, но ходя да видя братчето ми, то живее в
друго приемно семейство в същото село. Чувствам се добре там. Страх ме е когато ми се
карат.
Детето СТ. Л. Г. напуска залата.
Съдът покани страните да влязат в залата.
Социален работник: Искам да поясня, че детето сега започна да говори на
български, защото в предишното приемно семейство се е говорило предимно на турски или
на цигански език, и малко трудно се сеща за думите на български
Съдът запозна страните с изявленията на детето във връзка с неговото изслушване от
съда.
5
Страните заявиха, че нямат други доказателствени искания.
Съдът, като взе предвид поведението на страните намира, че са нА.це предпоставките
за приключване на съдебното дирене и даване ход на устните състезания, поради което и на
основание чл. 149 ал. 1 от ГПК,
ОПРЕДЕЛИ
ПРИКЛЮЧВА СЪДЕБНОТО ДИРЕНЕ
ДАВА ХОД ПО СЪЩЕТСВО
СОЦИАЛЕН РАБОТНИК: Господин Съдия, по отношение на детето СТ. Л. Г., бе
издадена заповед от Директора на ДСП –**** 24.11.2021г. С която бе прекратено
настаняването и в приемното семейство на Ю. и А.А. от с. ***, общ. **** и детето бе
настанено в тук присъстващото приемно семейство от с. ***, общ. ****. Причината за
предприемане на тази административна мярка, бе че предходното приемно семейство
имаше здравословни проблеми, не бяха в състояние да се грижат за децата, които бяха
настанени в него. А единствения родител на детето, неговата майка Л.Ц. Г. се намира в
трайна невъзможност да полага грижи за детето. С това дете Социални служби са почнА.
работа през месец 02.2021г. Тогава е получен спешен сигнал, че С. и две нейни сестри се
намират в къща в с.***, без родителски надзор, без грижи. Това се случва месец февруари
зимно време и децата са оставени без храна, без отопление. Наложило се е спешно да бъдат
настанени в приемно семейство, това в с. ***. На 23.11.2021г. същото приемно семейство е
заявило, че не може да полага повече грижи за детето, тъй като приемната родителка е
получила инсулт. Приемния родител е посещавал процедури в помощно заведение и не са
били в състояние да полагат повече грижи за деца. Към момента няма възможност детето да
се върне в биологичното семейство. Майката съжителства с мъж, който не е биологичния
баща на С., всичките и деца са изведени и се намират в приемни семейства. Майката и
нейния съжител нямат постоянна работа, често сменят своето съжителство, което е причина
и да не могат да се призоват. Въпреки не възможната си да полагат грижи за детето, майката
Л.Г. има желание детето да се върне при нея. Докато са били в приемното семейство в с. ***
са провеждани срещи с майката, не винаги е имала възможност да се яви на тези срещи
посочвайки, че е имала финансови причини и не е можела да дойде в гр. ****. Миналата
година месец декември, това е след като сме настанили детето в това приемно семейство,
проведохме една среща с майката, тя писмено заяви желание детето да се върне при нея. Тъй
като по него време Л.Г. живееше в гр. *** и исках проучване да се направи от Дирекция
Социално подпомагане гр. ***, относно възможностите й да полага грижи за детето.
Установено е, че тя няма необходимия родителски капацитет насочено е към социална
услуга, през месец 09.2021г. Тази социална услуга е за шест месеца, тоест февруари и март
6
месец ние ще получим становище, относно нейните родителски качества и възможности да
полага грижи за детето. Предвид всичко това, моля да постановите решение с което да
прекратите настаняване на детето в приемното семейство на Ю. и А.А. и да постановите
мярка закрила, настаняване на детето в тук присъстващото приемно семейство за срок от 1
година, считано от датата на влизане на решението в сила.
АДВ. П.: Господин Съдия, аз считам, че от събраните по делото доказателства, в това
число и изслушване на приемното семейство и от разговора с детето, намирам молбата за
изцяло основателна. Считам, че в интерес на детето да бъде прекратено предходното
настаняване на детето при друго приемно семейство, поради настъпили медицински
проблеми в това семейство. И искането за настаняване на детето в срок от 1 година при
семейството на Р. и И.Г. е основателно. Проведох разговор с детето, то също сподели и
пред мен, че има самостоятелна стая, добре обзаведена, няма нужда от нищо. Добре се
грижат за него приемното семейство. Единствената ми препоръка и към двамата е, тогава
когато се правят забележки, а такива разбира се, че са необходими, възрастта е такава, детето
сега създава навици, просто да бъдат малко по-деликатни, тогава когато детето има нужда
от напътствия. Иначе каза, че се чувства добре. С оглед на липсата на други близки и
роднини, при които да бъде настанено детето, а и предвид и невъзможността биологичната
майка да се грижи за него. Настаняването на детето при приемното семейство е изцяло
основателно и в негов интерес. Разбира се и колегата сподели, че ще продължават работата
и разговорите с биологичната майка. Така, че в периода от 1 година ще бъде ясно дА.
наистина ще има резултат от тези срещи, и дА. евентуално, ще се наложи ново
продължаване на това настаняване. В този смисъл молбата е изцяло основателна.
ЗАИНТЕРЕСОВАНАТА СТРАНА Р. И И. /по отделно/ Желаем за се грижим за С.
и моля за решение в този смисъл да бъде настанена при нас да се грижим за нея.
СЪДЪТ, като взе предвид, че делото е изяснено, на основание чл. 149, ал. 2 ГПК
обявява устните състезания за приключили и посочва, че ще обяви решението си в
законоустановения срок.
ПРОТОКОЛЪТ е изготвен в съдебно заседание, което приключи в 9,48 ч.
Съдия при Районен съд – ****: _______________________
Секретар: _______________________
7