Определение по дело №2604/2023 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 2844
Дата: 27 ноември 2023 г.
Съдия: Милена Маринова Дичева
Дело: 20237180702604
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 20 октомври 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

 

 

РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ

logo

 

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

№ 2844/27.11.2023г.

гр. Пловдив, 27 ноември  2023 г.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЛОВДИВ, I отделение,  XI с.,

в закрито заседание на двадесет и седми ноември през две хиляди двадесет и трета  година,  в състав:

 

     Председател:  Милена Несторова - Дичева  

                                                         

като разгледа  адм. дело № 2604  по описа за 2023 г., взе предвид следното:

 

Производството по делото е образувано по жалба на „Самир къмпани“АД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление гр.Пловдив, бул.“Шести септември“№112А, ет.5, офис 17, представлявано от Х Н. К., чрез адв.М., против РА № Р 16001623000037-091-001/28.06.2023 г., потвърден с решение № 357/15.09.2023 г. на директора на Д“ОДОП“ гр.Пловдив.

С молба вх.№ 22751/14.11.23 г. е направено искане за спиране изпълнението на оспорения РА на основание чл.157 от ДОПК с доводи, че задължението по него е обезпечено чрез налагана на възбрана върху недвижим имот, представляващ офис, находящ се в гр.Пловдив, бул.“Шести септември“ №112А, ет.5, офис 117.

В становище за ответната страна на юр.Мехмед по повод направеното искане за спиране се сочи, че за обезпечаване на установените с РА задължения на жалбоподателя с ПНПОМ е наложена възбрана на недвижим имот негова собственост. ПНПОМ и това за продължаване на срока му са влезли в сила, вписани са в СВ гр.Пловдив и върху имота няма тежести. Видно от така представеното становище така направеното обезпечение – възбрана на недвижим имот с балансова стойност 64 950 лева покрива задълженията по РА.

Съдът като прецени доводите по искането, становището по него за ответната страна и представените с него доказателства, намира искането за спиране изпълнението на РА за основателно по следните съображения:

В разпоредбата на чл. 157, ал. 1 от ДОПК е посочено, че обжалването на ревизионния акт пред съда не спира неговото изпълнение. В алинея втора от същия текст е посочено, че изпълнението може да бъде спряно от административния съд по искане на жалбоподателя, като искането може да се прави само за частта на ревизионния акт, която е обжалвана пред съда. В алинея трета са изброени доказателствата, които следва да бъдат приложени към искането - за направеното обезпечение в размер на главницата и лихвите, а когато не е наложено обезпечение, искането трябва да съдържа предложение за обезпечение в същия размер.

Нормата на чл. 157, ал. 1 от ДОПК се явява изключение от общото правило, че подадената жалба срещу издаден административен акт спира неговото изпълнение. Нормата цели защита на фиска, както и осуетяване възможността ревизираният данъчен субект да се разпореди с имуществото си преди да се пристъпи към изпълнение на установеното с РА задължение. От своя страна, издаденият ревизионен акт е годно изпълнително основание – аргумент от разпоредбата на чл. 209, ал. 1 и 2 от ДОПК и същият подлежи на принудително изпълнение, независимо от това дали е обжалван или не. Наред със защита на фиска, с цел защита интересите и на ревизираното лице, законодателят в разпоредбата на чл. 153 от ДОПК, е предвидил условията и предпоставките, при наличието, на които може да се спре изпълнението на ревизионния акт, към които изрично препраща нормата на чл. 157, ал. 3 от ДОПК.

Съгласно разпоредбата на чл. 157, ал. 2 от ДОПК, изпълнението на ревизионния акт може да се спре по искане на жалбоподателя, искане за спиране на изпълнението може се прави само за частта на ревизионния акт, която е обжалвана пред съда, то се подава до съда, пред когото делото е висящо, като към него се прилагат доказателствата за направеното обезпечение в размера на главницата и лихвите към датата на подаване на искането, а в случаите, когато не е наложено обезпечение, искането трябва да съдържа предложение за обезпечение в същия размер. Компетентен съд е съдът, пред когото делото е образувано по жалба срещу РА, който спира изпълнението на ревизионния акт, ако представеното обезпечение е в пари, безусловна и неотменяема банкова гаранция или държавни ценни книжа и е в размера по ал. 3. В разпоредбата на чл. 153, ал. 5 от ДОПК пък е предоставена възможност в останалите случаи, решаващият орган/ или съдът да извърши преценка съобразно представеното, съответно предложеното обезпечение и  да спре изпълнението.

От така очертаните правни разпоредби е видно, че предпоставките за спиране изпълнението на ревизионен акт в хода на съдебното обжалване са - издаден ревизионен акт, с който са установени задължения на субекта, същият да е обжалван по съдебен ред, искането да се отнася само до частта от ревизионния акт, който е обжалван по съдебен ред, към същото да са приложени доказателства за наложено обезпечение или предложение за обезпечение в същия размер, съдебна фаза по обжалването на ревизионния акт и компетентен да се произнесе по искането е съдът - административен, пред когото делото е висящо. В конкретния случай така изброените предпоставки са налице.

Наложеното  обезпечение - възбрана върху недвижим имот на длъжника не е от изброените в чл. 153, ал. 4 от ДОПК при което съдът не е длъжен да спре изпълнението задължително, а съобразно разпоредбата на чл. 153, ал. 5 от ДОПК вр. чл. 157, ал. 3 ДОПК следва да извърши преценка обхващаща както въпроса дали размерът на обезпечението е достатъчен да покрие подлежащите на предварително изпълнение задължения, така и дали видът на обезпечението гарантира в максимална степен публичния интерес, т. е. до колко обезпечението е подходящо и обезпечава сигурното и бързо събиране на публичните задължения. Законът не регламентира критериите, по които следва да се извърши преценката дали предложението е подходящо, но най-общо тя следва да се съсредоточи по въпроса дали направеното, съответно предложеното обезпечение гарантира в максимална степен правото на държавата да получи удовлетворение на вземането, установено с ревизионния акт - а именно дали длъжникът е единствен собственик, има ли привилегировани кредитори - дали върху активите има наложени ипотеки или особени залози, има ли други наложени възбрани върху същите имоти в полза на други кредитори или за обезпечаване на задължения по други подлежащи на изпълнение актове, както и налице ли са факти и обстоятелства, които биха направили трудно събирането на установените задължения, така че да не бъде защитен в максимална степен интереса на държавата. При тази преценка административният съд се ръководи от принципа на съразмерност на наложените обезпечителни мерки с обжалваното данъчно задължение по РА, както и от принципа за бързо и ефективно евентуално принудително събиране на публичните вземания.

В случая, от събраните доказателства и  съобразявайки становището, дадено за приходната администрация, е видно, че срещу жалбоподателя е издаден РА, задълженията по него са напълно покрити с наложената възбрана, възбраненият имот няма тежести. Наложеното обезпечение е в състояние да покрие размера на главницата и лихвите към датата на подаване на искането за спиране изпълнението на ревизионния акт. С оглед на това, настоящата съдебна инстанция намира, че обезпечението съответства на обезпечителната нужда и безспорно наложеното обезпечение следва да доведе  до спиране изпълнението на ревизионния акт.

Ето защо  и на основание чл. 157, ал. 4 ДОПК, съдът

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

СПИРА изпълнението на РА № Р 16001623000037-091-001/28.06.2023 г., потвърден с решение № 357/15.09.2023 г. на директора на Д“ОДОП“ гр.Пловдив.

 

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред ВАС в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                           Административен съдия: