Решение по дело №233/2020 на Административен съд - Ловеч

Номер на акта: 203
Дата: 29 декември 2021 г. (в сила от 29 декември 2021 г.)
Съдия: Мирослав Вълков Вълков
Дело: 20207130700233
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 14 май 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

 

 

 

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

                                                    №........

 

   гр. Ловеч, 29.12.2021 г.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ЛОВЕЧ в публично заседание на деветнадесети юли две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

                                                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ: МИРОСЛАВ  ВЪЛКОВ

 

при секретаря Антоанета Александрова, като разгледа докладваното от съдия Вълков  адм. дело № 233/2020 г., за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административно процесуалния кодекс (АПК) във връзка  с чл. 40, ал.1 от Закона за достъп до обществена информация (ЗДОИ).   

 Образувано е по жалба от  Х.С.В. с ЕГН ********** с адрес ***  чрез адвокат Т.Т. *** с адрес за призоваване: ***  срещу частичен отказ за предоставяне на достъп до обществена информация на Кмета на община Приморско по подадено заявление от В. на 18.02.2020 г.(17.02.2020 г. след края на работното време)

В жалбата се твърди, че е получено решение  за предоставяне на достъп до обществена информация и последващ отговор, в които се съдържа част от търсената информация, но не е отговорено на въпросите по т. 5.

По делото е постъпило становище от Кмета на община Приморско, в което е посочено, че е изготвено Решение № 114/02.03.2020 г., с което на заявителката  е предоставен достъп до исканата обществена  информация  и на основание чл. 28 ал. 2 от ЗДОИ и чл. 61 ал. 1 от АПК, решението е съобщено и връчено с обратна разписка лично  на В. на 05.03.2020 г. (лист 22 от делото). С разпореждане от 15.07.2020 г.  е изискано становище от жалбоподателката. Тя е представила такова с вх. №  3674/05.10.2020 г. на АдмСЛ чрез пълномощник, в което е посочила, че оспорения отказ е незаконосъобразен, тъй като е налице отказ от страна на община Приморско по отношение на въпросите по т. 5, който според В. следва да бъде отменен и преписката да бъде върната на Кмета на община Приморско за ново произнасяне. Претендира се присъждане на направените разноски в размер на десет лева държавна такса за образуване на административно дело, както и на адвокатско възнаграждение на основание чл. 38, ал. 2 от Закона за адвокатурата в размер на петстотин лева. 

Жалбоподателката Х.С.В. – редовно призована – не се явява и не се представлява в съдебно заседание. С допълнителна писмена молба чрез пълномощник поддържа жалбата. Моли да бъде отменен частичния отказ на община Приморско и да се задължи да представи търсената информация. Претендира присъждане на разноски за държавна такса и адвокатско възнаграждение.

Ответникът по делото – Кметът на община Приморско – редовно призован – не се явява и не се представлява.

От доказателствата по делото се установява, че Х.В. е подала по електронен път на 17.02.2020 г. в 18:20 ч. до Кмета на община Приморско заявление за достъп до обществена информация с  посочени в пет точки конкретни въпроси, като е посочила електронен адрес, на който да й бъде предоставена  исканата информация.

Заявлението за достъп до обществена информация от Х.В. е подадено на електронен адрес obschtina_primorsko@mail.bg и е заведено в деловодната система на община Приморско с вх. № 95-00-241/18.02.2020 г.

С писмо изх. № 94-00-1293/07.04.2020 г. Кметът на община Приморско е предоставил на заявителката исканата информация, обективирана в Решение № 114/02.03.2020 г., което е връчено на жалбоподателката по пощата на 05.03.2020 г., което е видно от представеното известие за доставяне.

По делото са представени Правила за предоставяне на достъп до обществена информация, утвърдени от Кмета на община Приморско. Според тези правила достъпа до обществена информация се предоставя въз основа на писмено заявление или устно запитване. Заявлението се счита за писмено и в случаите, когато е направено по електронен път на ел.адрес obschtina_primorsko@mail.bg. В тези случаи не се изисква подпис съгласно изискванията на Закона за електронния документ и електронните удостоверителни услуги. Получените по електронен път заявления в извън работно време се регистрират в деловодната система от технически сътрудник на Кмета на община Приморско в първия работен ден след постъпването им. В случая жалбоподателката е подала заявление за достъп до обществена информация по електронен път в извън работно време на посочения сайт на община Приморско. То е получено в общината и е регистрирано на следващия работен ден.

При така установената фактическа обстановка съдът намира следното от правна страна:

Жалбата е процесуално допустима като подадена от надлежно легитимирана страна в законоустановения срок пред местно компетентния административен съд. Разгледана по същество е основателна.

Според правилото на чл.38 от ЗДОИ задълженият субект е длъжен изрично да се произнесе в законоустановения срок по подаденото пред него заявление за достъп до обществена информация с решение за предоставяне или за отказ от предоставяне на достъп до исканата обществена информация и да уведоми писмено заявителя за своето решение.

С оглед характера на обществените отношения, които урежда приложимия материален закон (предмета и целта на закона) и при изричните разпоредби на чл.28, ал.2, чл.34, чл.38 и чл.39 от ЗДОИ за формата и съдържанието на решението, както и за връчването му, е налице императивна законова разпоредба, която изисква и задължава субектите по чл.3 от закона да се произнесат писмено по заявленията за предоставяне на достъп до обществена информация.

В случая Кметът на община Приморско в законоустановения срок е издал писмено решение, с което от формална гледна точка е предоставил на заявителя исканата  информация, но не и тази по т.5. При издаването на акта не са нарушени съществено специалните административнопроизводствени правила, регламентирани в ЗДОИ, Актът е издаден в изискуемата писмена форма и е подписан  от неговия издател.

Съдът намира, че при издаване на решението си административният орган е нарушил материалния закон, което води до незаконосъобразност на акта в оспорената му част.

По въпросите, поставени в т.5 от заявлението на Х.В. в решението на задължения субект изобщо липсва отговор, което формира мълчалив отказ за предоставяне на исканата информация. Ако не са сключвани договори с адвокати за събиране на задълженията за ДНИ за 2014 г, това е следвало изрично да се посочи. Ако такива договори са сключвани, информацията за това следва да се предостави по начин и обем, регламентирани в закона. Разпоредбата на чл.28, ал.2 от ЗДОИ задължава органите или изрично определените от тях лица да се произнесат с решение за предоставяне или за отказ от предоставяне на достъп до исканата обществена информация, като липсата на писмен отговор по един или повече въпроси от заявлението представлява мълчалив отказ, който е недопустим по специалния ЗДОИ.

Жалбоподателката Х.В. се е възползвала от възможността, която й предоставя разпоредбата на чл.24, ал.2 от ЗДОИ да отправи писмено заявление по електронен път на адреса на електронната поща на община Приморско. При подадено заявление по електронен път на  интернет страницата на община Приморско, АО е бил сезиран с надлежно искане по ЗДОИ, поради което за него е възникнало задължение за произнасяне . Налице е изрично писмено заявление за достъп до обществена информация, подадено от Х.В. до задължен субект по чл.3, ал.1 от ЗДОИ, по което е дължимо издаването на писмено решение, с което или да се предостави исканата информация в заявения обем, или да се постанови мотивиран писмен отказ.

По изложените съображения съдът счита, че е налице мълчалив отказ за произнасяне по въпросите, формулирани в т.5 от заявлението за достъп до обществена информация, който е незаконосъобразен поради противоречие с разпоредбата на чл.38 от ЗДОИ. Частичният отказ следва да бъде отменен, а административната преписка да бъде върната на задължения субект за писмено произнасяне. При новото произнасяне актът следва да бъде постановен от компетентния за това орган по чл.3 от ЗДОИ във връзка с чл.28, ал.2 от ЗДОИ, в предвидената писмена форма – решение, което да съдържа посочените в чл.34, съответно чл.38 от ЗДОИ реквизити, и при спазване на предвидената в Глава ІІІ на ЗДОИ процедура за предоставяне на достъп до обществена информация. По т.5 от заявлението, ако не са сключвани договори с адвокати за събиране на задълженията за ДНИ за 2014 г., това следва изрично да се посочи. Ако такива договори са сключвани, информацията за това следва да се предостави по начин и обем, регламентирани в закона.

При този изход на спора е основателна претенцията на жалбоподателката за възстановяване на направените по делото разноски за внесена държавна такса в размер на 10 лева, за което следва да се осъди ответника.

Съдът намира за основателно и искането за заплащане на адвокатско възнаграждение на адвоката на оспорващата. Съгласно чл.38, ал.2 от Закона за адвокатурата (ЗА) адвокатът, оказал на страната безплатна правна защита има право на адвокатско възнаграждение в размер, определен от съда, което съдът присъжда на адвоката. Правото на адвоката да окаже безплатна адвокатска помощ на лице по чл.38, ал.1, т.3, предл. второ от ЗА е установено със закон. В тази хипотеза адвокатът сам определя кои лица са от кръга на неговите близки, на които оказва безплатна адвокатска помощ. Принадлежността към нея е предоставена на преценката на адвоката, за което е достатъчно да се представи сключен със страната договор за правна защита и съдействие, в който изрично се посочи както в случая, че договореното възнаграждение е безплатно на основание чл.38, ал.1, т.3, предл. второ от ЗА. В договора за безплатна правна помощ, страните са приели за безспорно установено помежду си, че клиентът е „близък“ на адвоката по смисъла на цитираната разпоредба. Налице са основанията за присъждане на адвокатско възнаграждение – своевременно заявена претенция и представен договор за безплатна адвокатска помощ със съответното отбелязване. В този смисъл е и константната практика на Върховния административен съд  – Определение № 12909 от 02.10.2019г.  по адм. д. № 10210/2019г., V о.; Определение № 9790 от 25.06.2019г. по адм. д. № 13677/2017г., V о.; Определение № 5550 от 12.04.2019г.  по адм. д. № 7892/2018г., III о.

 Във връзка с изложеното следва да се осъди ответника да заплати на адв. Т. възнаграждение за оказаната от него безплатна адвокатска помощ на основание чл.38, ал.3 от ЗА, определено в размер на петстотин лева на основание разпоредбата на чл.8, ал.3 от Наредба № 1/2004г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения, според която за процесуално представителство, защита и съдействие по административни дела без определен материален интерес, извън случаите по ал.2, възнаграждението е 500 лв. Делата по ЗДОИ не попадат в случаите, регламентирани в ал.2, поради което следва да се присъди адвокатско възнаграждение в размера, предвиден в чл. 8, ал.3 от Наредба № 1/2004г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения.

По изложените съображения и на основание чл. 172, ал.2, предл. второ и чл.173, ал.2 от АПК във вр. с чл.41, ал.1 от ЗДОИ, съдът

 

 

Р  Е  Ш  И :

 

ОТМЕНЯ частичния отказ на Кмета на община Приморско да се произнесе по т.5 от заявление за достъп до обществена информация, подадено на 18.02.2020 г. от Х.С.В. с ЕГН ********** и адрес ***.

ИЗПРАЩА административната преписка на Кмета на община Приморско за писмено произнасяне по т.5 от Заявление за достъп до обществена информация, подадено на 18.02.2020 г. от Х.С.В., съобразно мотивите на настоящото решение  в срока по чл.28, ал.1 от ЗДОИ – 14-дневен от получаването й.

ОСЪЖДА община Приморско да заплати на Х.С.В. с ЕГН ********** и адрес ***, направените разноски за внесена държавна такса за образуване на административно дело в размер на 10 (десет) лева.

ОСЪЖДА община Приморско да заплати на адв. Т.Т. *** сумата от 500 (петстотин) лева, представляваща адвокатско възнаграждение за оказана в настоящото производство безплатна помощ на основание чл.38, ал.2 от ЗА.

Решението е окончателно и не подлежи на касационно обжалване съгласно  чл.40, ал.3 от ЗДОИ.

Препис от него да се изпрати на страните.

 

 

                                                                        АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: