Решение по дело №99/2020 на Районен съд - Първомай

Номер на акта: 260015
Дата: 29 декември 2020 г. (в сила от 10 февруари 2021 г.)
Съдия: Спасимир Спасов Здравчев
Дело: 20205340200099
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 29 април 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

№ 260015

 

град Първомай, 29.12.2020 година

 

 

Районен съд - Първомай, първи съдебен състав, в открито заседание на девети юли две хиляди и двадесета година със

Съдия докладчик Спасимир Здравчев

при секретаря Венета Хубенова,

разгледа докладваното от съдията АНД № 99 по описа на Съда за 2020 година и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.

Обжалвано е Наказателно постановление № 121 / 19.03.2020 година на Началника на Районно управление „Полиция“ - Първомай, с което на А.Ш.А., ЕГН **********,***, за нарушение по чл. 16а, ал. 2 от Закона за защита от шума в околната среда (ЗЗШОС) е наложено административно наказание глоба в размер на 500 (петстотин) лева на основание чл. 34а, ал. 1 от същия Закон.

В Жалбата си и в съдебно заседание на въззивната инстанция А.Ш.А. чрез процесуалния си представител адвокат И.С.Д. *** моли Наказателното постановление да бъде отменено, заради недоказаност по несъмнен начин деянието да е извършено от жалбоподателя, а алтернативно, ако се счете, че А.Ш.А. е извършител на нарушението – наказанието да се намали.

Въззиваемата страна – Районно управление на МВР - Първомай – редовно призована чрез Началника, не изпраща представител и не взема становище по Жалбата.

След преценка на събраните по делото доказателства във връзка с направеното оплакване и съобразно задължението си по чл. 314 от НПК във връзка с чл. 84 от ЗАНН в качеството си на въззивна инстанция да провери изцяло правилността на обжалвания акт на наказващия орган, независимо от основанията, посочени от страните, Съдът намира от фактическа и правна страна следното:

Жалбата е депозирана в срока по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН и е процесуално допустима, а разгледана по същество е основателна, но не по изложените съображения.

 

От фактическа страна:

 

За времето от 08:00 до 20:00 часа на 07.03.2020 година полицаи по охрана на обществения ред при РУ на МВР - Първомай А.Р.Ч. (актосъставител) и колегата му Н.П.К. са на смяна дежурен автопатрул (униформени, с отличителни знаци на Полицията по дрехите и автомобила), когато около 14:30 часа получават от дежурния в оперативната част на Управлението сигнал за силна музика в село Виница, община Първомай, област Пловдив, и се отправят към населеното място.

При влизане в селото лесно се ориентират за точното място на събитието, тъй като шумът се чува още оттам, и на улица „***“ № * констатират подредени маси, а на тротоара пред дома – бус с озвучителна уредба и изкарани тонколони, като множество хора празнуват и за музиката се грижи диджей.

Органите на реда са посрещнати от А.Ш.А., който им заявява, че събитието е организирано от него, за отпразнуване на рождения ден на внук му.

Обяснено е на нарушителя, че в промеждутъка между 14:00 часа и 16:00 часа няма право да озвучава и в негово присъствие му е съставен и връчен Акт за установяване на административно нарушение (бланка серия АА № 491306), а музиката е спряна.

Въз основа на Акта е издадено атакуваното Наказателно постановление.

 

Горната фактическа обстановка Съдът приема за безспорно установена изцяло от показанията на разпитания в съдебно заседание на въззивната инстанция актосъставител, които се кредитират като обективни, логични и съответстващи на приетите по съответния по НПК ред писмени доказателства и приложената административнонаказателна преписка.

Не се кредитират от настоящия състав показанията на племенника на жалбоподателя в насока, че той е организатор на тържеството, а думите му – в противовес с останалата доказателствена съвкупност, намира за изказани с цел да оневини неправомерните действия на чичо си с цел избягване на следващата се за тях административнонаказателна отговорност.

 

От правна страна:

 

Въпреки гореизложеното, Наказателно постановление № 121 / 19.03.2020 година следва да се отмени като незаконосъобразно.

За нарушена се сочи разпоредбата на чл. 16а, ал. 2 от ЗЗШОС, съгласно чийто текст се забранява озвучаването на открити площи в зони и територии, предназначени за жилищно строителство, рекреационни зони и територии и зони със смесено предназначение за времето от 14,00 часа до 16,00 часа и от 23,00 часа до 8,00 часа, с изключение на териториите на религиозни храмове, железопътни гари, автогари, аерогари, морски гари и при използването на системи за предупреждение и оповестяване на населението при бедствия, като съгласно чл. 34а, ал. 1 от ЗЗШОС за неизпълнение на тази забрана физическите лица се наказват с глоба от 500 лева до 1000 лева, а на юридическите лица и на едноличните търговци се налага имуществена санкция в размер от 3000 лева до 6000 лева.

Само че и в Акта, и в Наказателно постановление за обстоятелства на нарушението се сочи нерегламентирано поставяне на външни озвучителни тела (тонколони) във времевия прозорец от 14,00 часа до 16,00 часа в територии, предназначени за жилищно строителство, с което се нарушава спокойствието на съседите и съгражданите, и това описание по-скоро води на извод за неспазване на чл. 2, ал. 1, т. 13 от Наредба за чистотата и обществения ред на територията на Община Първомай (приета на основание чл. 21, ал. 2 от ЗМСМА, съгласно преходните и заключителните й разпоредби): За недопускане на действия, противни на добрите нрави и обществения ред се забранява поставянето на външни озвучителни уредби извън туристическите и други жилищни и нежилищни обекти, с което се нарушава обществения ред и спокойствието на гражданите. Но не това нарушение е вменено в отговорност на А.Ш.А., за което по чл. 2, ал. 4 от подзаконовия нормативен акт на виновните физически лица се налага глоба в размер от 250 до 500 лева.

Целта на Закона за защита от шума в околната среда е създаване на здравословни условия на живот на населението и опазване на околната среда от шум, докато тази по Наредбата за чистотата и обществения ред на територията на Община Първомай е създаване на предпоставки за опазването на обществения ред и поддържането на чистотата на територията на Общината.

В случая с поведението си жалбоподателят осъществява нарушение и по Закона, и по Наредбата, но смесването на две законови разпоредби от наказващия орган с частично посочване на съставомерни признаци и от двете нарушения, води до неяснота за какво деяние е подведен под отговорност нарушителят, за да организира адекватна защита на правата си.

Горното е в разрез с императива на чл. 42, т. 4 и т. 5 и чл. 57, ал. 1, т. 5 и т. 6 от ЗАНН за точно описание на нарушението с отбелязване на обстоятелствата по извършването му и подвеждането му под съответната нарушена законова разпоредба, което е съществено процесуално нарушение, ограничаващо правото на защита на наказаното лице и водещо до отмяна на санкционния акт.

Мотивиран от изложеното и на основание чл. 63 от ЗАНН, Районен съд - Първомай, първи съдебен състав

 

РЕШИ:

 

Отменя Наказателно постановление № 121 / 19.03.2020 година на Началника на Районно управление „Полиция“ - Първомай, с което на А.Ш.А., ЕГН **********,***, за нарушение по чл. 16а, ал. 2 от Закона за защита от шума в околната среда е наложено административно наказание глоба в размер на 500 (петстотин) лева на основание чл. 34а, ал. 1 от същия Закон.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – Пловдив в 14-дневен срок от съобщението до страните за постановяването му.

 

Районен съдия:                             (п)              

СЗ