Р Е Ш Е Н И Е
№
24.01.2020г., град ПЛЕВЕН
В ИМЕТО НА НАРОДА
Плевенски районен съд, дванадесети наказателен състав, в публично заседание на девети декември през две хиляди и деветнадесета година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: АСЕН ДАСКАЛОВ
Секретар: ДАНИЕЛА ТОДОРОВА
като разгледа докладваното от съдия ДАСКАЛОВ АНД №2454 по описа за 2019 – та година и на основание доказателствата по делото и Закона, за да се произнесе взе предвид следното:
ПРОИЗВОДСТВО по реда на чл. 59 ал. 1 ЗАНН
С Наказателно постановление №236/08.11.2019г. ***НА О.П. на И.К.А. ЕГН: **********
е наложено административно наказание на основание чл.42 ал.2 от НАРЕДБА № 2 за
опазване на околната среда в О.П. – глоба в размер на 500 /петстотин/ лева, за
извършено нарушение на чл.39 вр.чл.35 от същата НАРЕДБА.
Срещу така издаденото наказателно постановление (НП), санкционираното лице
е подало жалба до РАЙОНЕН СЪД - ПЛЕВЕН. Посочва,
че е недоволен от така издаденото НП, тъй като не само, че е наказан с глоба в
размер на 500 лева, но и от страна на общинските власти са му причинени вреди
върху репатрираното МПС.
В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, се явява лично.
Поддържа жалбата и пледира за отмяна на Наказателното постановление по изложените
в жалбата съображения, т.е. във връзка с нанесени щети върху преместеното от
страна на общинските власти, превозно средство.
За ответната страна – О.П. - се явява надлежно упълномощен юрисконсулт,
който оспорва жалбата. Счита издаденото Наказателно постановление за
законосъобразно и правилно, поради което пледира да бъде потвърдено.
Жалбата е подадена от оправомощена страна и в срока по чл.59 ал.2 ЗАНН,
поради което се явява допустима.
След като обсъди събраните по делото доказателствени материали поотделно и
в тяхната съвкупност, Съдът намира за установено следното:
Административнонаказателното производство е започнало със съставяне на Акт
за установяване на административно нарушение (АУАН) № 16-ИУМПС/18.10.2019г. от
страна на Х.И.Х. – инспектор при О.П. в присъствието на свидетеля Р.Р.Т. и
нарушителя – И.К.А.. Съставен е за това, че на 07.10.2019г. не е изпълнил
Предписание № 81/ 15.08.2019 г. за преместване чрез изоставянето на ИУМПС: вид
– лек автомобил, марка ***, ***, ***, рег. номер ***, на улично платно на ***срещу *** –
нарушение по чл.39 вр.чл.35 от НАРЕДБА № 2 за опазване на околната среда в О.П.
Нарушителят не е направил възражения при съставяне на АУАН; не е представил такива
и по реда, и в срока по чл.44 ал.1 ЗАНН.
Административнонаказващият орган изцяло е възприел изложената от страна на
актосъставителя фактическа обстановка. На тази основа, издал обжалваното
Наказателно постановление, с което на И.К.А. ЕГН: ********** е наложено
административно наказание на основание чл.42 ал.2 от НАРЕДБА № 2 за опазване на
околната среда в О.П. – глоба в размер на 500 /петстотин/ лева, за извършено
нарушение на чл.39 вр.чл.35 от същата НАРЕДБА.
Актът за установяване на административно нарушение е съставен и обжалваното
Наказателно постановление – издадено, от компетентни лица /л.19 от делото/. В
хода на административнонаказателното производство обаче са допуснати съществени
нарушения на процесуалните правила.
На първо място – по неясен начин, както в АУАН, така и в НП е отбелязано
твърдяното време на извършване на нарушението. Съобразно чл.39 от НАРЕДБА № 2
за опазване на околната среда в О.П. /по-нататък ще бъде именувана
„НАРЕДБАТА“/, „При констатирано нарушение
на чл.35, собствениците на ИУМПС са длъжни да ги предоставят на указаните места
в двуседмичен срок след връчване на Предписание за преместване по Образец -
Приложение № 3.“. Следователно, цитираната правна разпоредба предвижда на
нейния адресат да предприеме дължимото поведение в определен срок – две
седмици, считано от датата на връчване на Предписание по образец. В случая,
описанието на нарушението и обстоятелствата, при които се твърди, че е извършено,
не съдържат посочване на какъвто и да било срок, а единствено дата
/07.10.2019г./, чието значение, само по себе си е неясно.
На второ място, налице е и друга неяснота в обстоятелствената част както на
АУАН, така и на НП. В съставения Акт се сочи, че нарушителят не е изпълнил
определеното Предписание „…за преместване
чрез изставянето на ИУМПС“, а в НП – че не е изпълнил определеното
Предписание „…за преместване (чрез
изоставяне) на ИУМПС…“. За какво предписание чрез изоставяне/изоставянето
става въпрос, не е ясно, а именно това е поведението, за което се твърди, че И.К.
е предприел, в нарушение на НАРЕДБАТА.
От изложеното дотук е видно, че са налице неясноти във връзка със
задължителни реквизити на АУАН и НП, съответно по чл.42 т.3 и 4, чл.57 ал.1 т.5 ЗАНН. Нарушенията на процесуалните правила са съществени, тъй като ограничават
нарушителя в това да узнае за какво нарушение, въз основа на кои факти и
обстоятелства, е ангажирана административнонаказателната му отговорност.
Ето защо Съдът намира, че обжалваното НП се явява незаконосъобразно и като
такова, следва да бъде отменено, без да бъде разглеждан по същество правния
спор. За пълнота на настоящия съдебен акт обаче, нека бъде отбелязано, че
Наказателното постановление се явява и неправилно. В тази връзка Съдът отчете,
че липсват основания да бъдат лишени от доверие показанията на разпитаните по
делото свидетели Х.И.Х., Р.Р.Т. и ***; напротив, същите се преценяват като добросъвестно
дадени и се кредитират. От същите показания, както и от представените по делото
писмени доказателства – препис от Предписание №81/15.08.2019г. /л.5 от делото/,
Констативен протокол №28/07.10.19г. /л.9 от делото/, справки за валиден
периодичен технически преглед и за сключена застраховка „Гражданска
отговорност“ на автомобилистите /л.12 – 13 от делото/ се установява, че на
07.10.2019г., определена от страна на КМЕТ на О.П. Комисия по чл.38 от
НАРЕДБАТА е издала становище за предаване на л.а. „*** ***“ с рег.№***, за
последващо рапетриране; за същия автомобил е изяснено, че не е преминал
съответен годишен технически преглед, както и че няма сключен и действащ
Договор за задължителна застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите.
Следва обаче да бъде обърнато внимание, че – както беше изтъкнато и по-горе –
дължимото съобразно чл.39 поведение за собствениците на ИУМПС, следва да бъде
предприето в двуседмичен срок от връчване на съответното Предписание. Видно от
представения по делото препис от Предписание №81/15.08.2019г., същото не е
подписано от страна на И.К.А. и следователно – не му е било връчено; в тази
насока са и показанията на свидетелите Х. и ***, които разказват, че
Предписанието е било залепено на предното стъкло на процесния автомобил. Също
така следва да бъде подчертано, че с Разпореждането за насрочване на делото, от
страна на административнонаказващия орган са изискани всички необходими за
изясняване на обективната истина доказателствени материали, като от О.П. е
постъпило становище, че административнонаказателната преписка е представена в
цялост и не са налице други, относими към делото, доказателствени материали /л.28
от делото/. Следователно, такива, удостоверяващи връчване на Предписание
№81/15.08.2019г., също не са налице – и такова връчване, не е било извършено.
Що се отнася до споменатото залепване на предно стъкло на автомобила, същото
очевидно не може да се счита за редовно връчване - най-малкото защото, в
обсъжданата НАРЕДБА не е предвиден такъв ред за връчване; отделно от това, при
положение, че се касае за предполагаемо ИУМПС, очевидно не може да се разчита
собственикът редовно да следи състоянието на същото, наличието на стикери и
др.подобни, т.е. подобен начин на връчване, нито е надежден, нито – уместен,
нито – е в състояние да удостовери валидно връчване. В този смисъл, доколкото административнонаказателната
отговорност по чл.42 ал.2 от НАРЕДБАТА е изцяло обвързана от неизпълнението в
срок на даденото Предписание, а този срок, от своя страна, тече от връчването
на същото Предписание, то липсата на валидно връчване, изключва обективната
съставомерност на деянието по чл.42 ал.2 от НАРЕДБАТА. Такъв е и настоящия
случай, още повече, че посочената в АУАН и НП дата на извършване на нарушението
– 07.10.2019г., също е неясна, а и в нейно потвърждение не се събраха никакви
доказателствени материали - освен цитирания по-горе Констативен протокол
№28/07.10.19г., който обаче не удостоверява момента на изтичане на срока по чл.39
от НАРЕДБАТА /който така или иначе, няма как да започне да тече, при липсата на
връчване/, а техническото състояние на проверявания автомобил, към 07.10.2019г.
Следователно, по делото не се събраха доказателства за извършено нарушение от
страна на И.К.А. по чл.39 вр.чл.35 от НАРЕДБАТА, включително – на 07.10.2019г.
Жалбоподателят е административно наказан за нарушение, което не е извършил,
т.е. – неправилно е приложен материалният закон.
Водим от горното и на основание чл.63
ал.1 ЗАНН, Съдът
Р
Е Ш И :
ОТМЕНЯ КАТО НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО Наказателно постановление №236/08.11.2019г. ***НА О.П. с което на И.К.А.
ЕГН: ********** е наложено административно наказание на основание чл.42 ал.2 от
НАРЕДБА № 2 за опазване на околната среда в О.П. – глоба в размер на 500
/петстотин/ лева, за извършено нарушение на чл.39 вр.чл.35 от същата НАРЕДБА.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Административен съд –
Плевен, в 14 - дневен срок от съобщението до страните, че е изготвено.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: