Решение по дело №2734/2020 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 2582
Дата: 23 декември 2021 г.
Съдия: Величка Атанасова Георгиева
Дело: 20207180702734
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 23 октомври 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 2582

Гр. Пловдив, 23.12.2021 год.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 Административен съд – Пловдив, XIV състав, в публично съдебно заседание на девети септември през две хиляди двадесет и първа година, в състав: 

       АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: ВЕЛИЧКА ГЕОРГИЕВА

 

с участието на секретаря НЕДЯЛКА ПЕТКОВА., като разгледа доклад­ва­ното от съдия Георгиева адм. дело номер 2734 по описа на съда за 2020 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

            Производството е по реда на чл.9б във връзка с чл.4 ал.1 от Закона за местните данъци и такси във връзка с чл.156 и следв. от ДОПК.

Образувано е по жалба на А.К.Т., с ЕГН **********, с адрес: ***, против акт за установяване на задължения по чл.107 ал.3 от ДОПК  № 1847 от 24.06.2020 г., издаден от К.Ч.Ч. – старши ескперт „Данъчни приходи“ в отдел МДТ при Община Раковски, мълчаливо потвърден от началник МДТ към Дирекция МРП при Община Раковски, с която на лицето са установени задъл­жения за такса битови отпадъци  за 2019 г. и за 2020 г. в размер общо на 7998,21 лв. и лихва в размер на 277,82 лв. за всички имоти, посочени в акта.

Твърди се незаконосъобразност на акта, като мотивите за това могат да бъдат систематизирани по следния начин: - имотите, описани в АУЗД се намират извън районите, определени от кмета на Община Раковски за извършване на услугите по сметосъбиране и сметоизвозване, поддържане чистота на териториите за обществено ползване и обезвреждане на битови отпадъци, и извън регулационните граници на населените места, а извън тях няма обособени райони; - не са налице съдове за битови отпадъци; - освен липсата на правно основание, твърди, че липсва фактическо основание, тъй като услугите не са извършвани; - имотите са част от Завод за преработка на битови отпадъци и се замърсяват от ежедневно постъпващите за преработка битови отпадъци, включително и тези от общината; - в района на имотите не се почиства и не се изнася замърсяващия отпадък. Настоява се за отмяна на акта, в пълния му размер. Представят се писмени бележки от адв. М.И. с подробни възражения по фактите и събраните доказателства. Претендират се разноски.

Ответникът по жалбата – началник отдел „Местни данъци и такси“ при Община Раковски, чрез адв. М.Л., намира жалбата за неоснователна е претендира присъждане на разноските по делото. Представя подробна писмена защита по съществото на спора.

Пловдивският административен съд – четиринадесети състав, след като прецени поотделно и в съвкупност събраните в настоящото производ­ст­во доказателства, намира за установено следното:

Жалбата е подадена в рамките на предвидения за това процесуален срок и от лице имащо правен ин­терес от оспорването, в посочените й части е насо­чена срещу подлежащ на съдебен контрол административен акт, след надлежно изчерпан ред за оспорването му пред горестоящия административен орган, ко­ето налага извод за нейната допустимост.

Съобразно представените доказателства по делото се установява, че жалбата на А.Т. до по-горестоящия орган е подадена на 20.07.2020 г., съобщение за изготвянето на АУЗД е получено от жалбоподателя на 06.07.2020 г., видно и от положения датен печат от пощенската служба.

За яснота е необходимо да се посочи, следното:

В чл.4 ал.1 ЗМДТ е предвидено, че установяването, обезпечаването и събирането на местни данъци се извършват от служителите на общинската ад­министрация по реда на ДОПК; обжалването на свързаните с тях актове се из­вършва по същия ред; според ал.3 в производствата по ал.1 служителите на об­щинската администрация имат правата и задълженията на органи по приходите; според ал.5 кметът на общината упражнява правомощията на решаващ орган по чл.152 ал.2 от ДОПК, а ръководителят на звеното за местни приходи в съответ­ната община на териториален директор на Националната агенция за приходите.

Съответно, чл.9б от ЗМДТ изцяло препраща относно реда за установява­нето, обезпечаването и събирането на местните такси по този закон към този по чл.4 ал.1 – 5, както и, такова препращане е сторено и относно обжалването на свързаните с тях актове.

С процесния АУЗД са установени задължения за такса битови отпа­дъци в компонентите – обезвреждане на битови отпадъци в депа и други съоръжения и чистота на териториите за обществено ползване, както и лихви за несвоевременно­то разчитане на тези задължения, всички те за конкретно цитирани периоди, подробно посочени в АУЗД и в решението.

В глава четиринадесета от ДОПК са регламентирани способите за устано­вяване на данъци и задължителните осигурителни вноски, като от тях, за местни­те данъци и такси са приложими два способа: предварително установяване, кое­то се осъществява с акт за установяване на задължение по данни от декларация по чл.107 ал.3 ДОПК, и установяване, което се осъществява с ревизионен акт по чл.108 ДОПК.

В чл.144 ал.1 ДОПК е предвидено, че по реда за обжалване на ревизио­нен акт се обжалват и другите актове, издавани от органите по приходите, до­колкото в този кодекс не е предвидено друго, а според ал.2, разпоредбите на та­зи глава (глава седемнадесета, озаглавена „Общи разпоредби“ от дял трети, озаглавен „Обжалване“) се прилагат в производствата по обжалване, уредени в другите дялове на този кодекс, ако не е предвидено друго.

Въз основа на цитираните законови разпоредби, които намират субсиди­ар­но приложение при установяването на задължения за данък върху недвижи­мите имоти и таксата битови отпадъци, предвид препращащите разпореди на чл.4 ал.1-5 и чл.9б от ЗМДТ и чл.144 ал.1 ДОПК, се налагат следните изводи: за­дълженията за данък върху недвижимите имоти и ТБО могат да се установяват или чрез акт за установяване на задължение по декларация по чл.107 ал.3 от ДОПК, или чрез ревизионен акт по чл.108 от ДОПК; и в двата случая актът под­лежи на задължителен административен контрол, като за случаите, при които задължението е установено с акт по чл.107 ал.3 ДОПК, компетентният горесто­ящ орган (в ДОПК наречен „решаващ орган“) е ръководителят на звеното за ме­стни приходи в съответната община (според чл.4 ал.5 предл. второ от ЗМДТ), а в случаите, при които задължението е установено с ревизионен акт, решаващ орган е кметът на общината (според чл.4 ал.5 предл. първо от ЗМДТ). На об­жалване пред съда подлежи първоначалният административен акт само в част­та, която е обжалвана по административен ред, разбира се, в предвидения за то­ва преклузивен срок, и е мълчаливо потвърдена при това обжалване (чл.156 ал.1, 2 и 3 ДОПК).

Издаденият по реда на чл.107 ал.3 ДОПК акт, какъвто е настоящият случай, може да се обжалва в 14-дневен срок от получаването му пред ръково­дителя на звеното за местни приходи в общината, а при евентуално потвържда­ване на акта – същият може да бъде обжалван пред съответния администрати­вен съд в 14-дневен срок от получаване на решението за потвърждаването му или в срока по чл.156 ал.5 ДОПК при мълчаливо потвърждаване по смисъла на чл.156 ал.4 ДОПК.

В конкретния случай се установява съобразно представените доказателства по делото, че жалбата на А.Т. срещу АУЗД № 1847 от 24-06.2020 г.  до по-горестоящия орган е подадена на 20.07.2020 г., като съобщение за изготвянето на АУЗД е получено от жалбоподателя на 06.07.2020 г., видно и от положения датен печат от пощенската служба. Началникът на отдел „Местни данъци и такси“ при Община Раковски не се е произнесъл с решение по посочения по-горе ред, поради което двумесечният срок за произнасяне изтича на 20.09.2020 г. Жалбата на А.Т. до съда е подадена, но няма поставен датен печат от страна на административния орган. Видно от жалбата, датата, на която е изготвена и е заплатена държавна такса е 13.10.2020 г., а придружителното писмо на Община Раковски датира от 20.10.2020 г. В този случай, макар да не са представени доказателства нито от жалбоподателя, нито от ответника по делото кога точно е била депозирана в Община Раковски процесната жалба, съдът приема, че това е било сторено най-късно на 20.10.2020 г., когато е била окомплектована и изпратена до съда, поради което същата е в срок, съобразно изискването на чл.156, ал.5 ДОПК.

По делото е налична заповед № ДЗ-34 от 17.02.2020 г. на кмета на Община Раковски, с която на основание чл.44 ал.1 т.1 и т.8 и ал.2 от Закона за местното самоуправление и местната администрация, във връзка с чл.4 ал.4 и чл.9б от ЗМДТ лицата: Р.Е.М. на длъжност главен специалист „Събиране и контрол“ при Община Раковски и К.Ч.Ч. на длъжност старши експерт „Данъчни приходи“  при Община Раковски са определени като компетентни органи в да провеждат производствата по установяване, обезпечаване и събиране на местни данъци и такси по закона за местните данъци и такси, и имат правата и задълженията на органи по приходите, съответно на публични изпълнители.

Предвид изложеното, настоящата инстанция намира, че е налице материална компетентност на органа издал оспорения акт.

            От фактическа страна съдът намира за установено следното:

            При извършена служебна проверка за установяване на задълженията за данък върху недвижимите имоти и такса битови отпадъци се установяват задължения за периода от 01.01.2019 г. до 31.12.2020 г., съгласно подадени от жалбоподателя декларации по чл. 14, ал. 1 от ЗМДТ.

Установено е, че А.Т. е собственик на недвижим имот находящ се в с. Шишманци, имот 067001, представляващ ½  ид.ч. от земя с площ - 36600 кв.м., с партиден № ********** 010, придобит с НА 26 т. 22/28.07.2007 г., за който данъчната оценка за ½ ид.ч за 2019 г. и 2020 г. е в размер на 44505.60 лв.; за недвижим имот находящ се в с. Ч., имот 000015, представляващ – 1/2 ид. ч. от земя с площ - 1003 кв.м., с партиден № ********** 007, придобит с НА 26 т. 22/28.07.2007 г., за който данъчната оценка за 1/2 ид.ч. от земя с площ за 2019 г. и 2020 г. е в размер на 1218.40 лв.; за недвижим имот находящ се в с. Ч., имот 000012 представляващ – 1/2 ид. ч. от земя с площ - 1058 кв.м., с партиден № ********** 004, придобит с НА 26 т. 22/28.07.2007 г., данъчната оценка за 1/2 ид.ч. от земя с площ е в размер на 1286.50 лв.; за недвижим имот представляващ – 1/2 ид.ч. от земя с площ - 35320 кв.м., с партиден № ********** 009, находящи се в с. Белозем, имот 000146, придобит с НА № 26 т. 22/28.07.2007 г., за който данъчната оценка за 1/2 ид.ч. от земя с площ за 2019 г. и 2020 г. е в размер на 45209.60 лв.; за недвижим имот, находящи се в с. Ч., имот 000016 , представляващ – 1/2 ид. ч. от земя с площ -2591 кв.м., с партиден № ********** 008, находящи се в с. Ч., имот 000016 , придобит с НА № 26 т. 22/28.07.2007 г., за който данъчната оценка за 1/2 ид.ч. от земя с площ за 2019 г. и 2020 г. е в размер на 3151.90 лв.; за недвижим имот находящи се в с. Ч., имот 000013 , представляващ – 1/2 ид.ч. от земя с площ - 1000 кв.м., с партиден № ********** 005, придобит с НА № 26 т. 22/28.07.2007 г,. за който данъчната оценка за 1/2 ид.ч. от земя с площ за 2019 г. и 2020 г. е в размер на 1216.00 лв.; за недвижим имот находящи се в с. Ч., имот 000014 представляващ - 1/2 ид. ч. от земя с площ -1019 кв.м., с партиден № ********** 006, придобит с НА № 26 т. 22/28.07.2007 г., за който данъчната оценка за 1/2 ид.ч. от земя с площ за 2019 г. и 2020 г. е в размер на 1240.30 лв.; за недвижим имот находящи се в с. Ч., имот 000011, представляващ 1/2 ид.ч. от земя с площ - 1004 кв.м., с партиден № ********** 003, придобит с НА № 26 т. 22/28.07.2007 г., за който данъчната оценка за 1/2 ид.ч. от земя с площ за 2019 г. и 2020 г. е в размер на 1220.90 лв.;

за недвижим имот, находящ се в с. Шишманци, имот 067017, представляващ -1/2 ид. ч. от земя с площ - 140378 кв.м., 1/2 ид. ч. от производствен обект ремонтна работилница с РЗП - 1782 кв.м., ½ ид. ч. от производствен обект битови услуги с РЗП - 2913 кв.м., 1/2 ид. ч. от др. нежилищен обект подстанция с РЗП - 1416 кв.м., 1/2 ид. ч. от производствен обект с РЗП - 1404 кв.м., 1/2 ид. ч. от производствен обект склад с РЗП - 864 кв.м., 1/2 ид.    ч.от произовдствен обект депо локомотивно с РЗП - 432 кв.м., 1/2 ид. ч. от производствен обект административна с РЗП - 2536 кв.м., 1/2 ид.ч. от производствен обект с РЗП - 905 кв.м., 1/2 ид. ч. от производствен обект с РЗП - 1972 кв.м., 1/2г ид. ч. от производствен обект с РЗП - 317 кв.м., 1/2 ид. ч. от производствен обект с РЗП - 3522 кв.м., 1/2 ид. ч. от производствен обект с РЗП - 162 кв.м., 1/2 ид. ч. от производствен обект с РЗП - 72 кв.м., 1/2 ид. ч. от производствен обект с РЗП - 220 кв.м, 1/2 ид. ч. от производствен обект с РЗП - 480 кв.м., 1/2 ид. ч. от производствен обект с РЗП - 260 кв.м., 1/2 ид. ч. от производствен обект с РЗП - 500 кв.м., с партиден 6611Н10145, придобит с НА № 26 т. 22/28.07.2007 г., за който:

За 2019 г. данъчната оценка на: ½ ид.ч. от земя с площ - 140378 кв.м. е 165309.10 лв.; ½ ид.ч. производствен обект ремонтна работилница с РЗП -1782 кв.м. е 37557.00 лв.; '/2 ид.ч. производствен обект битови услуги с РЗП - 2913 кв.м. е 58770.20 лв.; 1/2 ид.ч. др. нежилищен обект подстанция с РЗП - 1416 кв.м е 28841.40 лв.; ½ ид.ч. производствен обект с РЗП - 1404 кв.м. е  28021.90 лв.; 1/2 ид.ч. производствен обект склад с РЗП - 864 кв.м е 17244.30 лв.; ½ ид.ч. производствен обект депо локомотивно с РЗП - 432 кв.м е 8718.70 лв.;  1/2 ид.ч. производствен обект административна с РЗП - 2536 кв.м е 54722.90 лв.; 1/2 ид.ч. производствен обект с РЗП - 905 кв.м е 17458.40 лв.; 1/2 ид.ч. производствен обект с РЗП - 1972 кв.м е - 40166.20 лв.; 1/2 ид.ч. производствен обект с РЗП - 317 кв.м. е 4594.90 лв.; 1/2 ид.ч. производствен обект с РЗП - 3522 кв.м. е  75343.50 лв.; 1/2 ид.ч. производствен обект с РЗП - 162 кв.м. е 3121.70 лв.; ½ ид.ч. производствен обект с РЗП - 72 кв.м.е 1340.50 лв.; 1/2 ид.ч. производствен обект с РЗП - 220 кв.м. е 8192.00 лв.; ½ ид.ч. производствен обект с РЗП - 480 кв.м. е - 9776.80 лв.; ½ ид.ч. производствен обект с РЗП - 260 кв.м. е 1269.80 лв.; 1/2 ид.ч. производствен обект с РЗП - 500 кв.м. е - 9309.10 лв., като данъчната основа върху която се определя данък недвижим имот и такса битови отпадъци е в размер на 569758.44 лв.

За 2020 г. данъчната оценка на: ½ ид.ч. от земя с площ - 140378 кв.м. е  165309.10 лв.; ½ ид.ч. производствен обект ремонтна работилница с РЗП -1782 кв.м. е 37278.10 лв.; 1/2 ид.ч. производствен обект битови услуги с РЗП - 2913 кв.м. е 58333.80 лв.; 1/2 ид.ч. др. нежилищен обект подстанция с РЗП - 1416 кв.м е  28627.30 лв.; ½ ид.ч. производствен обект с РЗП - 1404 кв.м. е 27813.90 лв.; ½ ид.ч. производствен обект склад с РЗП - 864 кв.м е 17116.20 лв.; 1/2 ид.ч. производствен обект депо локомотивно с РЗП - 432 кв.м е 8653.90 лв.; ½ ид.ч. производствен обект административна с РЗП - 2536 кв.м е 54316.50 лв.; 1/2 ид.ч. производствен обект с РЗП - 905 кв.м е 17328.80 лв.;, 1/2 ид.ч. производствен обект с РЗП - 1972 кв.м е 39867.90 лв.; 1/2 ид.ч. производствен обект с РЗП - 317 кв.м. е 4553.50 лв.; ½ ид.ч. производствен обект с РЗП - 3522 кв.м. е 74784.00 лв.; ½ ид.ч. производствен обект с РЗП - 162 кв.м. е 3098.50 лв.; 1/2 ид.ч. производствен обект с РЗП - 72 кв.м.е 1330.60 лв.; ½ ид.ч. производствен обект с РЗП - 220 кв.м. е 8131.10 лв.; 1/2 ид.ч. производствен обект с РЗП - 480 кв.м. е 9704.20 лв.; ½ ид.ч. производствен обект с РЗП - 260 кв.м. е 1251.10 лв. и 1/2ид.ч. производствен обект с РЗП - 500 кв.м. е 9239.90 лв., като данъчната основа върху която се определя данък недвижим имот и такса битови отпадъци е в размер на 566738.44 лв.

Установява се, че жалбоподателят собственик на недвижим имот находящ се в с. Шишманци, имот 067016, представляващ – 1/2 ид.ч. от земя с площ - 147109 кв.м., 1/2 ид. ч. от производствен обект с РЗП - 40262 кв.м., 1/2 ид. ч. от производствен обект с РЗП - 1260 кв.м., 1/2 ид.     ч. от производствен обект с РЗП - 864 кв.м., 1/2 ид.ч. от друг нежилищен обект столова с РЗП - 930 кв.м., 1/2 ид. ч. от производствен обект с РЗП - 228 кв.м., с партиден № 5801314426012, придобит с НА № 26 т. 22/28.07.2007 г.

Представени са доказателства за учредяване на безвъзмездно вещно право на ползване върху недвижим имот с № 81, т.67/14.10.2009 г., от който се установява, че е учредено безвъзмездно в полза на Община Пловдив вещно право на ползване за срок до приключване действието на договор за обществена поръчка от 14.07.2003 г., сключен между Община Пловдив и ДЗЗД „Консорциум Екологичен завод" - гр. Пловдив върху УПИ I, идентичен с ПИ № 067016 с площ от 147109 кв.м. с предназначение: Друг промишлен терен. Правото на ползване е учредено за недвижимия имот - земя.

Органът се е позовал на чл. 11, ал.3 ЗМДТ при учредено вещно право на ползване данъчно задължен е ползвателят, а въз основа на чл. 14 ал. 1 т. 2 от Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услугите на територията на Община Раковски, такса битови отпадъци се дължи от ползвателя - при учредено право на ползване. Прието е в този смисъл, че данък недвижим имот и такса битови отпадъци за 1/2 ид.ч. от земята с площ от 147109 кв. се дължи от ползвателя Община Пловдив. Посочено е, че за находящите с в имота сгради, подробно описани, данък недвижим имот и такса битови отпадъци се дължат от собственика, съобразно притежаваната от него 1/2 ид. част.

Въз основа на посоченото за 2019 г. е установена данъчна оценка на: ½ ид.ч. производствен обект ремонтна работилница с РЗП - 40262 кв.м. в размер на 923977.90 лв.; за ½ ид.ч. производствен обект битови услуги с РЗП - 1260 кв.м. е 28149.60 лв.; за 1/2ид.ч. др. нежилищен обект подстанция с РЗП - 864 кв.м е  18777.10 лв.; за 1/2 ид.ч. производствен обект с РЗП - 930 кв.м. е 18854.00 лв.; за 1/2 ид.ч. производствен обект склад с РЗП - 228 кв.м е 5010.50 лв.

Посочено е, че данъчната оценка за собствената на жалбоподателя 1/2 ид.ч. от сградите, находящи се в имот № 067016 е в размер на 994769.10 лв., съответно таква е и данъчната основа за определяне на данъка и ТБО.

Съответно за 2020 г. данъчната оценка на 1/2 ид.ч. производствен обект ремонтна работилница с РЗП - 40262 кв.м. е в размер на 917116.70лв.; ½ ид.ч. производствен обект битови услуги с РЗП - 1260 кв.м. е 27940.60 лв.; 1/2 ид.ч. др. нежилищен обект подстанция с РЗП - 864 кв.м е 18637.70 лв.; 1/2 ид.ч. производствен обект с РЗП - 930 кв.м. е 18714.00 лв.; 1/2 ид.ч. производствен обект склад с РЗП - 228 кв.м е 4973.30 лв.

Посочено е, че данъчната оценка за собствената на жалбоподателя 1/2 идеална част от сградите, находящи се в имот № 067016 е в размер на 987382.30 лв., съответно таква е и данъчната основа за определяне на данъка и ТБО.

Няма спор по делото относно начислените данък върху недвижимите имоти за процесните години, а само по отношение на определените като дължими ТБО, поради което и установяванията в АУЗД относно дължимите данъци по имоти не следва да бъдат коментирани.

Относно ТБО се установява, че задълженията на жалбоподателя са в размер на 7998,21 лв. и лихва за просрочие от 277,82 лв. общо и съобразно всеки от имотите, посочени в таблиците на АУЗД –л.12 гръб до л.15 съответно по години.

По делото се изслуша съдебно- техническа ескпертиза, която след прегледа на документите по делото, посещение на Община Раковски, Отдел "ТСУ", Сектор "Кадастър и регулации" и след проучване на кадастралните карти на с.Шишманци, с.Ч. и с.Белозем, вещото лице е установила следното:

-          Процесиите имоти №067017 и №037016 се намират в землището на с.Шишманци, а според кадастралната карта на с.Шишманци имотите имат идентификатори съответно 83380.67.17 и 83380.67.16. И двата имота са с начин на трайно ползване "За друг вид производствен, складов обект" и се намират в земеделска територия, и извън границите на действащия регулационен план за урбанизираната територия на с.Шишманци, одобрен със заповед №АБ-190/27.11.1985г. Вещото лице посочва, че за тези имоти е одобрен отделен ПУП - ПРЗ със заповед №АБ-90/16.12.2003г. За имот № 06716 е отреден УПИ I - Завод за преработка на твърди битови отпадъци, а за имот № 067017 е отреден УПИ II - СРЗ.

-          Шестте имота, собственост на жалбоподателя в землищата на с.Ч.,  се намират извън урбанизираната територия на населеното място, за която е одобрен регулационен план със заповед №173/26.10.1987г.

-           Имотът на жалбоподателя в с.Белозем се намира извън урбанизираната територия на населеното място, за която е одобрен регулационен план със заповед №АБ-45/20.08.1992г. За този имот и имот №067001 в с.Шишманци са имоти, отредени за промишлени нужди по стар Ген.план на Стоманолеярен завод - с.Шишманци, който към момента на експертизата не е открит в архива на общината. Вещото лице посочва, че двата имота са представлявали обща ЖП-линия, разрешавана и строена преди десетки години с прилежащите й площи и към настоящия момент като отреждане представляват урбанизирана територия извън строителните граници на двете населени места.

-          По отношение на обстоятелството дали Община Раковски извършва почистване на пътищата, представляващи част от имот №067017, по които преминават сметовозите на Община Раковски, за да достигнат до имот №067016, в който е приемният бункер на Завода за преработка на битови отпадъци, вещото лице е посочила,  че относно маршрутите на сметовозите за територията на с.Шишманци е приложена схема л.44 по делото, отразяваща маршрутен график за сметосъбиране и сметоизвозване за 2019г. и 2020г. От същата обаче не може да се установи дали сметовозите са минавали през имот №067017, за да  достигнат имот №067016, тъй като тя отразява само маршрути преди мястото на разтоварване. От действащия регулационен план, посочен в експертизата, и от кадастралната карта, където сградите са отразени с тяхното функционално предназначение е видно, че депото за ТБО се намира в имот № 067012, отреден за УПИ III - Депо за пр. на тв. битови отп., който е публична общинска собственост на Община Пловдив; Входният портал на завода, където се намира и сградата - кантар за входящи отпадъци за завода за преработка, се намират в имот №067017, отреден за УПИ II - СРЗ; Приемният бункер на депото за разтоварване на отпадъците е в имот №067016, отреден за УПИ I - Завод за преработка на твърди битови отпадъци. Експертизата посочва също, че маршрутът на сметовозите вътре в двата имота, ако се предвижда такова движение от кантара до приемния бункер, следва да се организира от собствениците на двата имота и не е предмет на разпореждане на кмета на Община Раковски.

-          В архива на Отдел "Екология" на Община Раковски вещото лице е установила наличие на протоколи за отчитане на извършена работа от фирмата "РТК"ООД, осъществяваща сметосъбиране, транспортиране и сметопочистване на територията на общината, която е избрана с обществена поръчка. Според наличните протоколи за отчитане на извършена работа за 2019г. и 2020г. /л.46-л.113 по делото/, поддържане на чистотата е извършвано за всички имоти, обхванати от описаните територии в решенията на общинския съвет и заповедите на кмета на общината. Според вещото лице протоколите описват тези територии общо за райони на обслужване и периоди от време и от тях не могат да се изведат данни за отделни имоти или улици и пътища, като не могат да се отделят пътищата, по които се движат сметовозите. Тъй като в двете заповеди на кмета на Община Раковски, отнасящи се за 2019г. и 2020г. /л.28 и л.29 по делото/ са описани граници: "Включват се всички улици, обществено - обслужващи обекти, търговски обекти и всички други обекти и предприятия в изброените населени места на територията на Община Раковски, влизащи в строителни, регулационни и извънрегулационни граници, на които са им предоставени съдове за смет и всички урегулирани поземлени имоти, извън урбанизираните територии на изброените селища.", пътищата на сметовозите следва да са част от изредените територии, предмет на извършваните услуги. В заповедите, под т.З от видовете услуги е включено "Почистване на уличните платна, площадите, алеите, парковете и другите територии от населените места, предназначени за обществено ползване". Кратността на почистването е съгласно т.III от двете заповеди: за с.Белозем - 1 път седмично, за с.Шишманци и с.Ч. - 2 пъти месечно. Посочва, че данни за конкретните служители, извършващи услугите по договора между Община Раковски и фирмата "РТК"ООД не се намират по делото, но са представени трудови договори /л.222-302/ и ведомости за заплати /л.114-221/ на наетите от кметове на кметства на селата служители, повечето от които са с длъжност "чистач- хигиенист" и "работник по чистота".

-          Установено е също от експертизата, че на територията на Община Раковски съществува депо за твърди битови отпадъци, въведено в експлоатация с разрешение за ползване № СТ-05-1302/03.11.2009г., издадено от зам. началника на ДНСК /л.383 по делото/. Депото функционира и в него се приемат за третиране неопасни битови отпадъци. Посочва се и като налична и Инсталация за биологично разграждане по закрит способ. И двете се намират на територията на с.Шишманци, Община Раковски. Между Община Раковски и Община Пловдив, за процесиите години са налични два договора за предаване и третиране на битови отпадъци, генерирани на територията на Община Раковски. Договор №19 ДГ 283/21.03.2019г. е със срок от 01.01.2019г. до 31.12.2019г. /л.386-389 по делото/, а Договор № 20 ДГ 226/06.04.2020г. е със срок до 31.12.2020г. /л.390-394/. По делото са приложени от ответника фактури за извършено плащане съгласно клаузите на договорите /л.395-444/.

-          За определяне границите на районите, вида на извършваните услуги по чл.62 от ЗМДТ в съответния район и честотата на сметоизвозване на Община Раковски, кметът на Община Раковски е издал заповед №ДЗ-205/30.10.2018г. за 2019г. /л.28 по делото/ и заповед №ДЗ-210/30.10.2019г. за 2020г. /л.29 по делото/, а управлението на отпадъците в Община Раковски за двете процесии години става по решения на Общински съвет Раковски, който определя и ТБО по населени места съответно с решение №733, взето с протокол №46/19.12.2018г. на Общински съвет Раковски - за управление на отпадъците през 2019г. /л. 17-21/ и решение №27, взето с протокол №3/18.12.2019г. на Общински съвет Раковски - за управление на отпадъците през 2020г. /л.22-27/.В решенията на общинския съвет ТБО е определена за недвижимите имоти в строителните граници на населените места и за имотите, които не са включени в строителните граници на населените места, но са урегулирани по ЗУТ. Посочва се в експертизата, че и в двете решения е подходено индивидуално към Завода за преработка на отпадъци, намиращ се в УПИ I, ПИ №067016 в с.Шишманци, като предвид спецификата му, таксата се определя за услугите по поддържане чистотата на териториите за обществено ползване съгласно таблиците по т.2.1 от решението.

-          Експретизата посочва, че имоти №067001, №067016 и №067017 в с.Шишманци са извън регулационните граници на населеното място, но последните два №067016 и №067017 представляват застроени имоти, урегулирани по смисъла на ЗУТ с одобрен ПУП - ПРЗ със заповед №АБ-90/1б.12.2003г. Констатира се, че същите попадат в границите на обслужваните райони съгласно заповедите на кмета. От решението на общинския съвет по т.2.2. става ясно, че имот №06716, за който е отреден УПИ I - Завод за преработка на твърди битови отпадъци, такса следва да се изисква само по компоненти 2 и 3.

-          Имот №067001 представлява незастроен имот, урегулиран заедно с имот №000146 в с.Белозем с отреждане за промишлени нужди по стар Генплан на Стоманолеярен завод - с.Шишманци, който към момента не може да се открие в архива на общината. Въпреки че имотът по кадастралната карта е с променен НТП "За селскостопански, горски, ведомствен път", а не както преди това в КВС -"ЖП линия -Индивидуално застрояване" и трайно предназначение на имота в урбанизирана територия /сега и двата -земеделска територия/, двата имота са представлявали обща ЖП-линия, разрешавана и строена преди десетки години с прилежащите й площи и към настоящия момент вещото лице посочва, че като  отреждане представляват урбанизирана територия извън строителните граници на двете населени места. В Община Раковски няма данни генплана на Стоманолеярен завод - с.Шишманци /който не се намира в архива в момента/ да е изменян с отделяне на имот №067001 от урегулирания поземлен имот, в който са отредени двата поземлени имота. Посочва се, че имотът следва да се приеме, че все още е част от урегулиран поземлен имот.

-          За имот №000146 в с.Белозем е посочено, че е извън регулационните граници на населеното място, но представлява застроен с ЖП-линия имот, за който няма регулационен план в архива на общината и не може да се цитира УПИ, за който имотът да е отреден. В кадастралната карта на с.Белозем той е отразен като ПИ с идентификатор 03620.3.146 по КК с НТП "За линии на релсов транспорт" в земеделска територия. Заедно с имот №067001 от землището на с.Шишманци, двата имота са представлявали ЖП-линия, изградена като отклонение на север от главната ЖП-линия София - Бургас, построена за целите на преди работещия стоманолеярен завод в с.Шишманци като индустриален клон, обслужван от БДЖ, извозващ суровини, готова продукция и работници. В последствие, след откриване на завода за ТБО в с.Шишманци, ЖП-линията е предвидена за извозване на отпадъци от други населени места към завода по железен път, но в момента не се използва. Според вещото лице двата имота - имот №067001 по КВС на с.Шишманци и имот №000146 по КВС на с.Белозем са имоти, отредени за промишлени нужди по стар Генплан на Стоманолеярен завод - с.Шишманци, който към момента не може да се открие в архива на общината. В Община Раковски няма данни генплана на Стоманолеярен завод - с.Шишманци /който не се намира в архива в момента/ да е изменян така, че да е премахнат урегулирания поземлен имот, в който са отредени двата поземлени имота. Имотът следва да се приеме, че все още е част от урегулиран поземлен имот.

-     Относно имоти №№ 000011, 000012, 000013, 000014, 000015, 000016 в с.Ч., вещото лице посочва, че са извън регулационните граници на населеното място - представляват съоръжения на хидромелиоративното строителство - резервоари. В Община Раковски няма данни относно времето на изграждане на резервоарите, нито информация за реда на разрешаването им. Няма данни те да са били предвиждани с ПУП, за тях да са обособявани урегулирани поземлени имоти или да са издавани строителни книжа.

Изготвена е и съдебно-счетоводна експертиза, която след преглед на събраните по делото доказателства установява, че през процесиите години 2019г. и 2020г. Община Раковски е извършвала разходи за сметосъбиране и сметоизвозване за кметствата на територията, на които попадат имотите на жалбоподателя А.К.Т., включени в АУЗД № 1847 от 24.06.2020 г. - с. Шишманци, с. Белозем, с. Ч., които разходи са установени в аналитична отчетност за дейностите възложени, извършени и отчетени чрез обществена поръчка на „РТК"- ООД по Договор за обществена поръчка за услуга № 476 / 27.08.2018г. с „РТК"- ООД, ЕИК ********* - гр.Е.П., обл.София.

През процесиите 2019 г. и 2020 г. Община Раковски е извършвала разходи за сметосъбиране и сметоизвозване на битови отпадъци за кметствата в Община Раковски, в т.ч. генерирани от имоти на територията на Кметства с. Шишманци, с. Белозем, с. Ч..

Община Раковски е извършвала през процесиите 2019г. и 2020г. по отношение на кметство с. Шишманци разходи за услугата обезвреждане на битови отпадъци в депа или други съоръжения , като е заплащала дължимите към Община Пловдив отчисления по ЗУО по издадени фактури.

При начислението на такса смет /такса битови отпадъци незастроените урегулирани имоти на територията на Община Раковски, съгласно чл. 14а, ал.2 от Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услугите на Община Раковски се освобождават от компонента - такса „сметосъбиране и сметоизвозване" . Посочва, че за имотите на жалбоподателя, които не са застроени ( от № 1 до № 8 в АУЗД) начислението на такса смет е съгласно чл. 14а, ал.2 от Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услугите на Община Раковски е извършено по следните отделни компоненти на таксата за битови отпадъци /ТБО/:             за услуга за поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване; за услуга за обезвреждане на отпадъците в съоръжения за преработка.

Вещото лице е посочила, че при начисляване на задълженията по процесния АУЗД са приложени приетите промили по всеки един от компонентите на таксата за битови отпадъци, съгласно по решение № 733 взето с протокол № 46 / 19.12.2018г. от редовно заседание на Общински съвет- Раковски за 2019 г. и съгласно по решение № 27 взето с протокол № 3 / 18.12.2019г. от заседание на Общински съвет- Раковски за 2020г.

По делото от страна на ответника и в съответствие с указанията на съда се представиха с молба от 26.11.2020г.: договор за обществена поръчка № 476/ 27.08.2018 г. с „РТК“ ООД за услуга с предмет „Организирано събиране и транспортиране на битови отпадъци и биоразградими отпадъци, генерирани от жилищните и нежилищни имоти на територията на Община Раковски; машинно метене и машинно миене на благоустроените улици и територии за обществено ползване в Община Раковски "; маршрутен график за сметосъбиране и сметоизвозване в Кметство с. Шишманци - валиден за 2019 и 2020 г.; справка за вида, броя и местоположението на съдовете за битови отпадъци за кметство с. Шишманци за 2019 и 2020 г.; протоколи за извършена работа за 2019 и 2020 г., ведно с Приложения - Таблица № 1 (по видове - количество брой съдове, кратност и извозен общ тон отпадъци, със съответната сума) и Таблица № 2 (по разстояние, тон. със съответната сума); ведомости за заплати за 2019 г. и за 2020 г. за Кметства с. Шишманци, с. Ч. и с. Белозем, с информация за служителите от звено „Чистота"; трудови договори и допълнителни споразумения за работници на длъжност „Чистота" към Кметства с. Белозем - 6 служители, с. Шишманци - 4 служители и с. Ч. - 2 служители; длъжностни характеристики на служителите на длъжност „Чистота"; аналитична отчетност на видовете разходи към бюджетна дейност „Чистота" в Община Раковски за 2019 г. и 2020 г. - по 3 броя: по чл. 66 ал. 1 т. 1 от ЗМДТ (Закупуване на съдове за битови отпадъци), по чл. 66 ал. 1 т. 2 от МЗДТ (Събиране и транспорт на ТБО), по чл. 66 ал. 1 т. 4 от ЗМДТ (Поддържане и чистота на териториите за обществено ползване), ведно със справка - опис на разходите; рекапитулация на всички начисления на служителите от Звено „Чистота", обслужващи Кметство с. Ч., с. Белозем, с. Шишманци; платежни нареждания - за платените разходи за 2019 г. и 2020 г. по Договор за сметосъбиране и сметоизвозване; нотариален акт за покупко-продажба на недвижим имот, вписан в Служба по вписвания Пловдив - акт № 26 т. 22/21.03.2007 г.; нотариален акт за учредяване на безвъзмездно вещно право на ползване върху недвижим имот, вписан в Служба по вписвания Пловдив - Акт № 81 т. 67 от 14.10.2009 г.; разрешение за ползване № ОТ-05-1302/03.11.2009 г. относно строеж „Завод за преработка на ТБО" и „Депо за отпадъци" - с Шишманци, общ. Раковски, обл. Пловдивска; скица на ПИ с идентификатор № 83380.67.16 и № 83380.67.17; договор № 19ДГ283/21.03.2019 г. за приемане на битови отпадъци за третиране на обект „Депо за неопасни отпадъци и Инсталация за биологично разграждане по закрит способ - с. Шишманци, общ. Раковски; договор 20ДГ226/ 16.04.2020 г. за приемане на битови отпадъци за третиране на обект „Депо за неопасни отпадъци и Инсталация за биологично разграждане по закрит способ - с. Шишманци, общ. Раковски; платежни нареждания за платени суми по фактури за Община Пловдив - по периоди - за обработените отпадъци през 2019 г. и 2020 г., както и тези с молба от 16.02.2021 г.: разпечатки от интернет сайта на Община Раковски от дати 30.10.2018 г. и 30.10.2019 г., отразяващи публикуването на заповеди № ДЗ205/ 30.10.2018 г. и заповед № ДЗ210 от 30.10.2019 г., както и два броя констативни протоколи от посочените дати за поставяне на тези заповеди на информационното табло в сградата на Община Раковски.

По делото се изслушаха и св. показания на свидетелите Л.Т.Ш. – главен експерт по екология в Община Раковски и А.А.А. – кмет на с. Шишманци за процесния период.

В показанията си пред съда св. Шопова твърди, че заводът за преработка на отпадъци се намира в имот 067016 в с. Шишманци, непосредствено до завода в същия имот се намира и депото, в което след като се преработят отпадъците, като това, което не може да се преработи, отива за депониране. Този завод и това депо обслужват от Община Раковски. Отпадъците, които се събират от общината се извозват до завода, съгласно сключен договор между Община Пловдив и Община Раковски. Посочва, че като се събират и извозват отпадъците и влизат в завода, минават през кантар, тегли се отпадъка и се издава кантарна бележка, която се отчита в общината. Посочва, че за другите имоти на г-н Т. знае, че има такива на територията на община Раковски, в кметствата с. Шишманци, с. Ч. и с. Белозем, част от тях за застроени, други не, но са урегулирани поземлени имоти. За тези селища честотата за 2019-2020 г. на сметосъбиране и сметоизвозване за с. Шишманци е 2 пъти в месеца, за с. Ч. също, а в с. Белозем – 1 път седмично. Дейността по поддържане чистотата на териториите за обществено ползване включвала точно това. Изпълнявала се от работници, назначени към общината и кметствата, които са на трудов договор, тъй като площите, които поддържат били доста, ползвали ресурсите на различни програми, които се представяли в национален мащаб – назначаване на допълнителни работници, които също са включени в поддръжката – метене на улици, площади, тротоари, паркове, градини. След почистване, се събирали в чували и се слагали в контейнерите за битови отпадъци, а сметовозът по график минавал, събирал и ги откарвал в завода. Посочва, че участва в изготвянето на план-сметката, а  за завода дейността му била третиране на отпадъци, като той бил предмет на разглеждане при общински съвет и план-сметката. Вземали специално решение, с което освобождават от първите пера на сметосъбиране и сметоизвозване и депониране и го облагали само с чистота, тъй като отпадъкът е на всички. Посочва, че заводът се намира в непосредствена близост до жилищната зона, до жилищни блокове, общежитието, сградите на пътища и кариери. Посоча, че в този район има поставени съдове – до общежитието и жилищните блокове, съвсем близо. При поставяне на съдовете не се изготвят документи, но има списък на местата, на които са разположени, за да знае сметовоза къде да минава. Посочва, че изрична точка за поставен в съд в завода няма – съдовете са в близост до завода се могат да се ползват от всички прилежащи физически и юридически лица. Конкретен съд за завода няма, тъй като е освободен от такса и за това.

Свидетелят А.А. посочва, че от 2018 г. е кмет на с. Шишманци, Община Раковски. Посочва, че почистването на териториите за обществено ползване той го организирам. Имало трима работници на постоянен договор плюс по програма от 2019-2020 г. и работниците от 14-дневните за временна заетост. С тях организира почистването на селото – обществени сгради, паркове, оборки се правели, метели, което се извършвало ежедневно, а той като кмет го контролира. Посочва, че сметта се събира в контейнерите се изхвърля Знае, че за с. Ч. и с. Белозем се процедира по същия начин. Виждал е сметопочистването на площите, но с. Ч. и с. Белозем са по-големи села и се правело с повече хора.

Въз основа на събраните по делото доказателства, съдът намери жалбата за основателна, предвид следното.

При така установеното и в изпълнение на задълженията си по чл.168 ал.1 във връзка с чл.146 от Административнопроцесуалния кодекс, за служебна проверка на обстоятелствата, съдът констатира, че административният акт е издаден от компетентен орган и в съответната форма, при спазване на процесуалноправните разпоредби по издаването му, но неправилно е приложен материалният закон за част от имотите, предмет на установените задължения за ТБО. В тази връзка по делото е представена заповед № ДЗ-34 от 17.02.2020 г., видно от която К.Ч.Ч. – старши експерт „Данъчни приходи“ при Община Раковски е упълномощена от кмета на Община Раковски да осъществява производство по установяване, обезпечаване и събиране на местни данъци и такси по ЗМДТ, като за посочените производства по ДОПК, има правата на органи по приходите, а в производствата по обезпечаване на данъчни задължения – на публичен изпълнител.

Посоченото по-горе относно приложимостта на разпоредбите на ДОПК, съотнесено към конкретиката на настоящия казус налага да се приеме, че производството по установяване на задълженията за ТБО по отношения на жалбоподателя за притежаваните от него имоти, е по реда за установяването им предвиден в чл.107 ал.1 - 4. Посоченият нормативен текст в своите алинеи предвижда, че, когато органът по приходите установява размера на дължимия данък или осигурителната вноска въз основа на подадена от задълженото лице декларация, задължението подлежи на внасяне в срока, предвиден в съответния закон като неговият размер се съобщава на задълженото лице. По искане на последното органът по приходите издава акт за установяване на задължението в 30-дневен срок от искането. Акт може да се издаде и служебно при установяване на несъответствие между декларираните данни и данните, получени от трети лица и организации, след като е изчерпан редът по чл.103 от ДОПК, както и когато не е подадена декларация или задължението не е платено в срок и не е извършена ревизия. 

Съгласно нормата на чл.66, ал.1 ЗМДТ дейностите по предоставяне на услугите по чл. 62 включват:  1. събиране на битовите отпадъци и транспортирането им до инсталации и съоръжения за третирането им, както и осигуряване на съдове за събиране на битовите отпадъци, с изключение на разделното събиране, предварителното съхраняване и транспортирането на битовите отпадъци, попадащи в управлението на масово разпространени отпадъци по Закона за управление на отпадъците – за услугата по чл. 62, т. 1; 2. третиране на битови отпадъци, необхванати в управлението на масово разпространените отпадъци, както и проучване, проектиране, изграждане, поддържане, експлоатация, закриване и мониторинг на депата за битови отпадъци и/или други инсталации или съоръжения за оползотворяване и/или обезвреждане на битови отпадъци – за услугата по чл. 62, т. 2; 3. поддържане на чистотата на уличните платна, площадите, алеите, парковите и другите територии от населените места и селищните образувания в общината, предназначени за обществено ползване – за услугата по чл. 62, т. 3.

Съгласно чл. 63, ал.1 ЗМДТ Такса за битови отпадъци се заплаща за извършвани от общината услуги по чл. 62 на територията на общината, а според ал.2 Видът на предлаганите услуги по чл. 62 на територията на общината, както и честотата на събиране и транспортиране на битовите отпадъци се определят със заповед на кмета на общината и се обявяват публично до 31 октомври на предходната година.

Така със заповед № ДЗ-205/30.10.2018 г. издадена от кмета на Община Раковски, на основание чл. 63 ал. 2 ЗМДТ за определяне районите за предоставянето на услугите по чл. 62 ЗМДТ за периода 2019 г., са определени границите на районите, в които общината организира събиране и извозване на битовите отпадъци. Със заповед № ДЗ-210/30.10.2019 г. издадена от кмета на Община Раковски, на основание чл. 63 ал. 2 ЗМДТ за определяне районите за предоставянето на услугите по чл. 62 ЗМДТ за периода 2020 г., са определени границите на районите, в които общината организира събиране и извозване на битовите отпадъци.

1.По отношение на имотите в с.Ч..

Съдът кредитира изготвената съдебно-техническа експертиза, с която се установява статута на отделните имоти, за които е определена такса за битови отпадъци, в това число и по отношение на установеното от нея за шестте имота в землището на с.Ч.. Както се посочи по-горе в изложението, за тези имоти №№ 000011, 000012, 000013, 000014, 000015, 000016 в землището на с.Ч., са извън регулационните граници на населеното място - представляват съоръжения на хидромелиоративното строителство - резервоари, но в Община Раковски няма данни относно времето на изграждане на резервоарите, нито информация за реда на разрешаването им.Също така няма данни тези имоти да са били предвиждани с ПУП, за тях да са обособявани урегулирани поземлени имоти или да са издавани строителни книжа. Въз основа на посоченото действително се установява, че тези имоти не попадат в границите на населеното място на с.Ч., нито са урегулирани по смисъла на ЗУТ.

Съгласно представените по делото заповед № ДЗ-210/30.10.2019 г. и № ДЗ-210/30.10.2019 г. на кмета на Община Раковски, издадени на основание чл. 63 ал. 2 ЗМДТ за определяне районите за предоставянето на услугите по чл. 62 ЗМДТ за периода 2019г., съответно за 2020г. /л.28 и л.29 по делото/ е предвидено в т.2 ,че за населените места на територията на Община Раковски, в които се извършват услугите по раздел I в т.1, т.2 и т.3 (имат се предвид трите компонента – бел ред.) – с.Белозем, с.Стряма, с.Момино село, с.Шишманци, с.Ч., с.Болярино, границите включват: всички улици, обществено обслужващи обекти, търговски обекти и всички други обекти и предприятия в изброените населени места на територията на Община Раковски, влизащи в строителни, регулационни и извънрегулационни граници, на които са им предоставени съдове за смет, и всички урегулирани поземлени имоти, извън урбанизираните територии на изброените селища. В цитираните заповеди е посочена честотата на извозване. В заповедите е посочено още, че на основание чл.62 и чл.63, ал.1 от ЗМДТ е предвидено, че таксата за ползване на депо за битови отпадъци, както и за поддържане чистотата на териториите за обществено ползване на населените места заплащат всички данъчно задължени лица по смисъла на чл.11 от ЗМДТ.

От установителната част на АУЗД е видно, че на данъчно задълженото лице за имотите в землището на с. Ч. са установени задължения само за поддържане чистотата на териториите за обществено ползване и за такса за ползване на депо за обезвреждане на отпадъците.

В тази връзка по делото са представени писмени доказателства за посочените два компонента, а именно трудови договори и допълнителни споразумения към тях на назначените работници на длъжност „хигиенист“ със задължения за почистване на териториите за обществено ползване, както и ведомости за заплати за 2019 г. и за 2020 г. за кметство с. Ч., с информация за служителите от звено „Чистота“. По делото са представени протоколи за отчитане на извършена работа от фирмата "РТК"ООД, осъществяваща сметосъбиране, транспортиране и сметопочистване на територията на общината, която е избрана с обществена поръчка и въз основа на договор № 476 от 2.07.2018 г. със срок на договора 48 месеца. Според тези протоколи за отчитане на извършена работа за 2019г. и 2020г. /представени на л.46-л.113 по делото/, поддържане на чистотата е извършвано за всички имоти, обхванати от описаните територии в решенията на общинския съвет и заповедите на кмета на общината. Представени са и доказателства за организиране обезвреждане на отпадъците, съгласно договори с Община Пловдив за депониране на отпадъци, съответно за 2019 г. и за 2020 г. и представени фактури по извършените услуги за всеки месец от 2019 г. и 2020 г.

Не са представени доказателства, нито се твърди от ответника, че да тези имоти на жалбоподателя са предоставени съдове за битов отпадък.

При това положение първото изискване за това имотите да попадат в определените райони за предоставяне на услугите не е спазено, а именно това на чл.62, ал.3 от ЗМДТ – недвижимият имот, за който се заплаща таксата, да бъде в рамките на района, определен от кмета на общината.

Тук е мястото да се посочи също, че съгласно чл. 3, ал. 2 от Закона за административно-териториалното устройство на Република България "населено място" е исторически и функционално обособена територия, определена с наличието на постоянно живеещо население, строителни граници или землищни и строителни граници и необходимата социална и инженерна инфраструктура. Следва да се има предвид и чл. 18, ал. 1 от с. з., съгласно който територията на населеното място е селищната територия, определена от строителните му граници, и извънселищната територия, определена от границите на землището. Чл. 7, ал. 1 от ЗУТ сочи, че урбанизираните територии са населените места и селищните образувания и изброява видовете територии съобразно основното им предназначение, дадено с общия устройствен план (ОУП). Съгласно разпоредбата на чл. 7, ал. 1 от ЗУТ според основното им предназначение, определено с концепциите и схемите за пространствено развитие и общите устройствени планове, териториите в страна са: урбанизирани (населени места и селищни образувания), земеделски територии, горски територии, защитени територии, нарушени територии за възстановяване, територии, заети от води и водни обекти, и територии за транспорт. Съгласно чл.8, ал.1 конкретното предназначение на поземлените имоти се определя с подробния устройствен план и може да бъде: урбанизирани територии или в отделни поземлени имоти извън тях - за жилищни, общественообслужващи, производствени, складови, курортни, вилни, спортни и развлекателни функции, за озеленени площи и озеленени връзки между тях и териториите за природозащита, за декоративни водни системи (каскади, плавателни канали и други), за движение и транспорт, включително за велосипедни алеи и за движение на хора с увреждания, за техническа инфраструктура, за специални обекти и други. Т. е. предвид и формулировката на нормата на чл. 10, ал. 1 от ЗМДТ, облагаеми ще са имотите, попадащи в строителните граници на населените места, в т. нар. селищна територия или урбанизирана територия по смисъла на чл. 8, ал. 1 от ЗУТ.

Каза се по-горе, че тези имоти не попадат в урбанизираната територия на с.Ч., както и че не са урегулирани.

На второ място не се установява по категоричен начин изпълнението на услугата почистване на териториите на населените места за имотите на жалбоподателя в землището на с.Ч..

Съгласно чл. 63, ал. 1 от ЗМДТ за имоти, намиращи се извън районите, в които общината е организирала събиране и извозване на битови отпадъци, се събира такса за ползване на депо за битови отпадъци и/или за поддържането на чистотата на териториите за обществено ползване. Съгласно разпоредбата на чл. 71, ал. 2 ЗМДТ такса не се събира, когато услугата не се предоставя, а тежестта на доказването лежи на административния орган.

Съдът намира за недоказано по делото реалното предоставяне на услугата "поддържане на чистотата на територии за обществено ползване" спрямо процесните имоти в с.Ч., за да е дължима в конкретния случай такса битови отпадъци. Наличието на решение на общинския съвет по чл. 66, ал. 1 ЗМДТ и на заповед на кмета по  чл. 63, ал. 2 ЗМДТ не доказват предоставянето на услугите. С други думи когато услуга не се предоставя, такса не се дължи, защото, за да възникне задължение за плащане на услугата, е необходимо тя да е реално престирана. Административният орган е представил писмени доказателства, посочени по-горе, сочещи наличие на кадрови и технически ресурси за организирането и осъществяването на услугата, но те обикновено сочат извършени дейности по почистване в границите на населеното място. Не са ангажирани доказателства за фактическото изпълнение на услуга по поддържане на чистотата на територии за обществено ползване в районите, извън строителните граници на с. Ч., където попадат имотите на жалбоподателя, и за които е обявено, че такава услуга ще се предоставя. Тъй като са извън регулация процесните имоти, такива доказателства биха могли да бъдат данни за почистване на нерегламентирани сметища, за почистване на пътищата при снеговалеж и т.н., т.е. доказателства за извършвана дейност извън границите на населеното място.

Относно третият компонент от ТБО - за обезвреждане на битови отпадъци в депа или други съоръжения законово предвидената възможност да не се заплаща такса за този компонент е само когато няма такова депо. Беззспорно в случая, с надлежни писмени доказателства е установено наличието на изградено и функциониращо в района депо. Съдът намира обаче, че е в противоречие  с духа и целта на закона съберането на такса за обработване на битови отпадъци в депо, когато спрямо имотите на жалбоподателя в с.Ч. не се предлага и не се осъществява услуга по сметосъбиране и сметоизвозване, а видно и от мотивите по-горе – почистване на територии за обществено ползване, тъй като не се генерира битов отпадък, който следва да бъде обработен в тези съоръжения.

Предвид посоченото, за тези имотите в землището на с.Ч. АУЗД е незаконосъобразен и следва да бъде отменен в частта, в която се установява ТБО в размер на 46,68 лв. за 2019 г. и лихва от 3,84 лв. и в размер на 46,66 лв. за 2020 г. или общо в размер на 97,18лв. и лихва от 3,84лв.

2.По отношение на имота на жалбоподателя в с.Белозем.

За същия се установява, че се намира извън урбанизираната територия на населеното място, но за която е одобрен регулационен план със заповед №АБ-45/20.08.1992г. За този имот, отреден за промишлени нужди представлява част от ЖП-линия, разрешавана и строена преди десетки години с прилежащите й площи и към настоящия момент като отреждане представлява урбанизирана територия извън строителните граници на населеното място. ЖП-линията е предвидена за извозване на отпадъци от други населени места към завода по железен път, но в момента не се използва. Според вещото лице двата имота - имот №067001 по КВС на с.Шишманци и имот №000146 по КВС на с.Белозем са имоти, отредени за промишлени нужди по стар Генплан на Стоманолеярен завод - с.Шишманци, който към момента не може да се открие в архива на общината. В кадастралната карта на с.Белозем е отразен като ПИ с идентификатор 03620.3.146 по КК с НТП "За линии на релсов транспорт" в земеделска територия.

Съгласно цитираните вече № ДЗ-210/30.10.2019 г. и № ДЗ-210/30.10.2019 г. на кмета на Община Раковски, издадени на основание чл. 63 ал. 2 ЗМДТ за определяне районите за предоставянето на услугите по чл. 62 ЗМДТ за периода 2019г., съответно за 2020г. /л.28 и л.29 по делото/ е предвидено в т.2 ,че за населените места на територията на Община Раковски, в които се извършват услугите по раздел I в т.1, т.2 и т.3 (имат се предвид трите компонента – бел ред.) – с.Белозем, с.Стряма, с.Момино село, с.Шишманци, с.Ч., с.Болярино, границите включват: всички улици, обществено обслужващи обекти, търговски обекти и всички други обекти и предприятия в изброените населени места на територията на Община Раковски, влизащи в строителни, регулационни и извънрегулационни граници, на които са им предоставени съдове за смет, и всички урегулирани поземлени имоти, извън урбанизираните територии на изброените селища. В цитираните заповеди е посочена честотата на извозване, а на основание чл.62 и чл.63, ал.1 от ЗМДТ е предвидено, че таксата за ползване на депо за битови отпадъци, както и за поддържане чистотата на териториите за обществено ползване на населените места заплащат всички данъчно задължени лица по смисъла на чл.11 от ЗМДТ.

С АУЗД за този имот са определени задължения за ТБО по два от компонентите - за поддържане чистотата на териториите за обществено ползване и за такса за ползване на депо за обезвреждане на отпадъците. В тази връзка по делото са представени писмени доказателства за посочените два компонента, а именно трудови договори и допълнителни споразумения към тях на назначените работници на длъжност „хигиенист“ със задължения за почистване на териториите за обществено ползване, както и ведомости за заплати за 2019 г. и за 2020 г. за кметство с. Белозем, с информация за служителите от звено „Чистота“.  По делото са представени протоколи за отчитане на извършена работа от фирмата "РТК"ООД, осъществяваща сметосъбиране, транспортиране и сметопочистване на територията на общината, която е избрана с обществена поръчка и въз основа на договор № 476 от 2.07.2018 г. със срок на договора 48 месеца. Според тези протоколи за отчитане на извършена работа за 2019г. и 2020г. /представени на л.46-л.113 по делото/, поддържане на чистотата е извършвано за всички имоти, обхванати от описаните територии в решенията на общинския съвет и заповедите на кмета на общината. Представени са и доказателства за организиране обезвреждане на отпадъците, съгласно договори с Община Пловдив за депониране на отпадъци, съответно за 2019 г. и за 2020 г. и представени фактури по извършените услуги за всеки месец от 2019 г. и 2020 г.

От представеното по делото заключение на СТЕ се установява, че този имот е урегулиран, тъй като представлява ЖП път. Предвид това обстоятелство, същият, макар и извън населеното място, попада в заповедта на кмета за определяне на териториите, макар и да не е предоставен в случая съд за смет, като се има предвид спецификата на самия имот.

Представените доказателства относно почистването на териториите за обществено ползване обаче съдът намира за недостатъчни, за да се установи по категоричен начин, че услугата по почистване на територите за обществено ползване по отношение на този имот са били осъществени. Както съдът спомена по-горе по отношение на имотите в землището нас.Ч., и този имот е извън ганиците на населеното място, поради което за доказване на извършване дийности следва да се представят доказателства било за почистване на нерегламенирани сметища извън населеното място или за почистването на пътища от сняг или изхвърлени отпадъци и т.н. Такива не са представени.

Относно третият компонент от ТБО - за обезвреждане на битови отпадъци в депа или други съоръжения законово предвидената възможност да не се заплаща такса за този компонент е само когато няма такова депо. В случая, с надлежни писмени доказателства е установено наличието на изградено и функциониращо в района депо. Съдът намира обаче, че в случая в противоречие  с духа и целта на закона е съберането на такса за обработване на битови отпадъци в депо, когато спрямо имота на жалбоподателя в с.Белозем, урегулиран за ЖП път не се предлага и не се осъществява услуга по сметосъбиране и сметоизвозване, а видно и от мотивите по-горе – почистване на територии за обществено ползване, тъй като не се генерира битов отпадък, който следва да бъде обработен в тези съоръжения.

Предвид посоченото, за имота в землището на с.Белозем съдът намира, че така определената такса за битови отпадъци по двата компонента АУЗД е незаконосъобразна и следва да бъде отменена. Същата се установява в размер на 54,25 лв. за 2019 г. и лихва от 4,48лв. и в размер на 135.63 лв. за 2020 г. или общо в размер на 189,88лв. главница и лихва от 4,48лв.

3.По отношение на имотите на жалбоподателя в с.Шишманци.

Установява се от събраните доказателства, че имоти №067001, №067016 и №067017 в с.Шишманци са извън регулационните граници на населеното място, като имот №067016 и №067017 представляват застроени имоти, урегулирани по смисъла на ЗУТ с одобрен ПУП - ПРЗ със заповед №АБ-90/1б.12.2003г. Същите попадат в границите на обслужваните райони съгласно заповедите на кмета, цитирани по-горе в изложението. Специално място е предвидено в решението на общинския съвет по т.2.2. за имот № 06716, за който е отреден УПИ I - Завод за преработка на твърди битови отпадъци, съгласно което такса следва да се изисква само по компоненти 2 и 3.

С АУЗД по отношение на имот №067017 в с.Шишманци е определена ТБО по трите компонента, включително сметосъбиране и сметоизвозване, за имот № 067016 са определени ТБО само по компонента -  поддържане чистотата на териториите за обществено ползване, а за имот №067001 са определени ТБО само по компонентите - поддържане чистотата на териториите за обществено ползване и за такса за ползване на депо за обезвреждане на отпадъците.

Във връзка с поддържане чистотата на териториите за обществено ползване и за такса за ползване на депо за обезвреждане на отпадъците за трите имота в Шишманци, по делото са представени трудови договори и допълнителни споразумения към тях на назначените работници на длъжност „хигиенист“ със задължения за почистване на териториите за обществено ползване, както и ведомости за заплати за 2019 г. и за 2020 г. за кметство с. Шишманци, с информация за служителите от звено „Чистота“. Съдът кредитира св. показания на св. А. относно осигуряването на работници за извършването на дейността по поддържане на чистотата на териториите за обществено ползване, които кореспондират с писмените доказателства в този смисъл.

От изготвеното по делото заключение на СТЕ, по отношение на имот №067001 се установи, че по КВС на с.Шишманци имотът е представлявал част от ЖП-линия с прилежащи територии около нея, която е продължение на ЖП-линията Белозем - Шишманци, посочено и за имот №000146 от землището на с.Белозем. Посчила, е в КВС на с.Шишманци, начинът на трайно ползване на имот №067001 е бил вписан като "ЖП линия - Индивидуално застрояване" и трайно предназначение на имота в урбанизирана територия с площ 36,6 дка. В кадастралната карта на с.Шишманци този имот има идентификатор 83380.67.1, площ 36 598 кв.м., начин на трайно ползване "За селскостопански, горски, ведомствен път" и се намира в земеделска територия.

Предвид посоченото, съдът намира, че за този имот, макар и попадащ в урбанизирана територия, съответно в заповедите на кмета за определяне на туритории, не следва да не начислява ТБО и по двата определени в АУЗД компонента, тъй като от една страна се установява, че имотът се намира в земеделска територия с отреждане за „линии на релсов транспорт, съответно за „стопански, горски, ведомствен път“. Освен това не са представени доказателства, от които да е видно, че е налице почистване на териториите за обществено ползване извън населеното място на с.Шишманци в аспекта на посоченото по отношение на имота в с. Белозем - почистване на пътища от сняг, нерегламентирани сметища и т.н. Горното определя от своя страна и отмяна на АУЗД по отношение на третия от компонентите за този имот  - таксата за ползване на депо за обезвреждане на отпадъците, тъй като при липса на предоставени контейнери и неизвършвана дейност по сметосъбиране и сметоизвозване, както и липсата на доказателства за почистване на териториите за обществено ползване, съгласно казаното по-горе, на практика няма отпадък, който да бъде обезвреждан.

В представените решения на Общински съвет Раковски № 733 и №27, съответно за 2019 г. и за 2020 г. за приемане на план-сметката по дейностите по управление на отпадъците за общината и от заповеди за определяне на територите под т.3 от видовете услуги е включено „Почистване на уличните платна, площадите, алеите, парковете и другите територии от населените места, предназначени за обществено ползване", а по т.III "Сметоизвозване“, като предвидената кратност е за с.Белозем - 1 път седмично, за с.Шишманци и с.Ч. - 2 пъти месечно.

Съдът посочи в изложението и наличните по делото доказателства за организиране обезвреждане на отпадъците, съгласно договори с Община Пловдив за депониране на отпадъци, съответно за 2019 г. и за 2020 г. и представени фактури по извършените услуги за всеки месец от 2019 г. и 2020 г.

Относно начисления ТБО в частта сметосъбиране в имот № 067017  по делото са представени доказателства – справка за вида, броя и местоположението на съдовете за битови отпадъци в кметство с.Шишманци за периода 2019-2020 г., в това число на Завода за преработка на отпадъци 1 брой тип „Бобър“ /л.45/. Посочени са останалите фирми, на които са представени такива контейнери, а на населението – индивидуални кофи.

По делото са приложени и множество доказателства за сметосъбирането и сметоизвозването на отпадъците в Община Раковски, съгласно сключен договор с „РТК“ ООД – гр. Е.П., включващи протоколи за извършена работа по месеци за времето от 2019 г. и 2020 г., таблици за извършените транспортни разходи по сметоизвозване, фактури за извършваните услуги  /л.306 и сл./ ведомости за заплати на общината, за същия период на дружеството с назначени работници по чистота.

Съдът не кредитира св.показания на св. Л.Ш. в частта относно липсата на поставен контейнер на Завода за преработка на отпадъци, тъй като съгласно посочените по-горе писмени доказателства /л.45 по делото/ се установява, че такъв е бил поставен. Останалите съдът кредитира, като същите кореспондират със събраните по делото доказателства относно заявените обстоятелства.

Съдът намира, че следва да кредитира и изводите на в.л. по допусната съдебно-счетоводна експертиза, тъй като същата не противоречи на събраните по делото доказателства и установява, че за процесните години от страна на Община Раковски са извършвани разходи за сметосъбиране и сметоизвозване и за поддържане чистотата на териториите за обществено ползване, тъй като останалите спорни въпроси по дължимостта на ТБО за всеки от конкретните имоти са от компетентността на съда.

От заключението на вещото лице относно имот № 067017 и заявеното от него в о.з.:“Сметовозът отива на кантара, който е пред имот 17. Там се изтегля количеството, което носи. След това трябва да стигне до приемния бункер. Кантарът е видимо, където е входният портал през имот 17. Сметовозът има два варианта – потегря от юг или от север на юг през сградите, за да достигне но имот 16, за да достигне до бункера. Няма техническа грешка. Не мога да кажа от къде са минавали сметовозите. В момента минават от там, от където ги насои лицето, което след разтоварване им казва от къде да минават или да заобикалят всички сгради, или да се върнат през общинския терен от юг. За 2019 г. и 2020 г. не може  да знаем от къде са минавали. Има два варианта и сао свидетели могат да кажат.“, съдът намира, че не е доказано по делото от страна на жалбоподателя, че в имот № 067017 се извършват част от дейностите на Завода за преработка на отпадъци. Не е установено и по категоричен начин камионите, извозващи боклука, да минават точно от там, за да се приеме, че този имот попада в предвидените с решенията на общинския съвет особено третиране на Завода за преработка на отпадъци по отношение на дължмите такси. Нещо повече, от скицата на вещото лице е видно, че в имот № 067017 се намират и други стопански сгради, чието предназначение не е установено да се използва за нуждите на Завода за преработка на отпадъци.

Предвид изложеното съдът приема, че услугата по сметосъбиране и сметоизвозване по отношение на имот № 067017 е безспорно предоставяна от Община Раковски, поради което следва да потвърди издадения АУЗД в частта относно установените задължения.

Относно възраженията на процесуалния представител на жалбоподателя, че Заводът за преработка на битови отпадъци е освободен от държавна такса, по делото не се представиха такива доказателства. Освен това обстоятелството дали имотите на жалбоподателя, през които минават сметовозите се почистват, няма отношение към компонента почистване на териториите за обществено ползване, тъй като териториите на тези имоти не представляват част от териториите за обществено ползване.

Все в тази връзка обаче по делото, макар и налични трудови договори, ведомости за заплати, доказателства от страна на ответника, посочени по-горе, не се представиха конкретни данни за почистването на териториите на урегулираните имоти, находящи се извън населеното място на с.Шишманци – доказателства за почистване на нерегламентирани сметища, за почествани пътища от сняг и изхвърлени боклуци и т.н. на територията на община Раковски и землището на с.Шишманци. Поради това съдът намира, че по отношение на компонента чистота на териториите за обществено ползване, извършването на услугата не беше доказана.

Поради това АУЗД ще следва да бъде потвърден единствено в частта относно имот № 067017 по компоненти сметосъбиране и сметоизвозване в размер на 1994,14 лв. за 2019 г. и 1133,48 лв. за 2020 г., както и за такса за ползване на депо за обезвреждане на отпадъците в размер на 284,88 лв. за 2019 г. и в размер на 850,11 лв. за 2020 г., ведно с дължимата лихва за 2019 г., която се установява в размер на посочената в АУАН от 216,23 лв., тъй като върху главницата от 2279,02 /сбор от 1994,14 +284,88 за периода от 01.07.2019 г. до 24.06.2020 г./ изчислената лихва е в размер на 227,90лв., а предвид принцина в ДОПК за невлошаване положението на жалбоподателя, следва лихвата да остане непроменена.

По отношение на втория компонент както за имот № 067017 и № 067016 в пълна степен важи казаното по горе в изложението  - не са представени доказателства, от които да е видно, че е налице почистване на териториите за обществено ползване извън населеното място на с.Шишманци - почистване на пътища от сняг, нерегламентирани сметища и т.н., за да се приеме, че такава услуга е била извършена реално. Поради това и АУЗД следва да се отмени в частта относно начислен ТБО по този компонент за имот № 067017 в размер на 341,86 лв. за 2019 г. и 850,11 лв. за 2020 г.и за имот № 067016 в размер на 596,87лв. за 2019 г. и 1481,08 лв. за 2020 г.

Предвид изхода от спора на страните следва да се присъди възнаграждение съразмерно. За жалбоподателя не се представя списък с разноски, не се сочи и размер на авдокатски хонорар. Установяват се разходи в размер на 160 лв – 10 лв. за ДТ и 150 лв. депозит за вещо лице. От ответника се сочат разноски в размер на 1200 лв, съгласно представен списък.

Поради това на жалбоподателя ще следва да се присъди съразмерно сумата от 111,75 лв., а на ответника се дължат разноски в размер на 361,85 лв.

            Водим от горното, Административен съд – Пловдив, XIV състав,

 

Р  Е  Ш  И :

 

ОТМЕНЯ акт за установяване на задължения по чл.107 ал.3 от ДОПК № 1847 от 24.06.2020 г., издаден от К.Ч.Ч. – старши ескперт „Данъчни приходи“ в отдел МДТ при Община Раковски, мълчаливо потвърден от началник МДТ към Дирекция МРП при Община Раковски, в частта, в която на А.К.Т., с ЕГН **********, с адрес: ***, са установени задъл­жения за такса битови отпадъци  за 2019 и 2020 г. в размер на 3796,19 главница и лихви.

ОТХВЪРЛЯ жалбата на А.К.Т., с ЕГН **********, с адрес: ***, против акт за установяване на задължения по чл.107 ал.3 от ДОПК № 1847 от 24.06.2020 г., издаден от К.Ч.Ч. – старши ескперт „Данъчни приходи“ в отдел МДТ при Община Раковски, мълчаливо потвърден от началник МДТ към Дирекция МРП при Община Раковски, в частта, с която с която на А.К.Т. са установени задължения за имот № 067017 по компоненти сметосъбиране и сметоизвозване в размер на 1994,14 лв. за 2019 г. и 1133,48 лв. за 2020 г., както и за такса за ползване на депо за обезвреждане на отпадъците в размер на 284,88 лв. за 2019 г. и в размер на 850,11 лв. за 2020 г., ведно с дължимата лихва за 2019 г. в размер на 216,23 лв., или общо в размер на 4478,84лв.

ОСЪЖДА А.К.Т., с ЕГН **********, с адрес: *** да заплати на Община Раковски сумата от 649,50лв. /шестотин черитидесет и девет лева и петдесет стотинки/ разноски по делото.

ОСЪЖДА Община Раковски да заплати на А.К.Т., с ЕГН **********, с адрес: ***, сумата от 73,40лв./ седемдесет и три лева и четиридесет стотинки/ разноски по делото.

            Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховен административен съд в четиринадесетдневен срок от съобщаването му с препис за страните.

 

 

                                    АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: