Град
Сливен, 04.02.2021 год.
В
ИМЕТО НА НАРОДА
Административен Съд – Сливен в закрито
заседание на четвърти февруари две хиляди двадесет и първа година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
СТЕЛА ДИНЧЕВА
като разгледа докладваното от съдия ДИНЧЕВА адм. дело № 380 по описа за 2020 година съобрази следното:
Производството е по реда на чл. 147, ал. 3 от ДОПК.
Образувано е по постъпила жалба от Б.Г.Д. ***
против решение № 132/31.07.2020 год. на Директора на ТД на НАП Бургас, с което
е оставена без разглеждане жалбата на Д. срещу АУЗ №
П-02002019216917-135-001/03.04.2020 год. и административното производство по
жалбата е прекратено.
В оспорването се твърди, че жалбата на лицето
срещу АУЗ № П-02002019216917-135-001/03.04.2020 год. е подадена в законоустановения срок видно от датата на пощенското
клеймо-27.05.2020 год. Прави се искане съдът за отмени обжалваното решение и да
се даде възможност на лицето да се защити.
Административният орган Директорът на ТД на
НАП Бургас чрез пълномощник в писмена молба по делото изразява становище, че
жалбата на лицето срещу решение № 132/31.07.2020 год. на Директора на ТД на НАП
Бургас е просрочена, тъй като същото е връчено на 12.08.2020 год., а жалбата е
подадена на 08.10.2020 год.
Административен съд Сливен след като прецени
поотделно и в съвкупност събраните в настоящото производство доказателства
намира за установено следното:
Жалбата срещу решението е преценена като допустима съгласно определение №
721/20.01.2021 год. постановено по адм.д. № 476/2021
год. по описа на ВАС, VIII отделение,
поради което съдът намира, че следва да извърши преценка относно нейната
основателност.
Разгледана по същество жалбата е основателна.
От фактическа страна съдът намира за
установено следното:
С обжалваното решение № 132/31.07.2020 год.
на Директора на ТД на НАП Бургас административният орган е оставил без
разглеждане жалба вх.№ 94-С-56/01.06.2020 год. по описа на ТД на НАП Бургас
подадена срещу АУЗ № П-02002019216917-135-001/03.04.2020 год. и е прекратил
административното производство по делото като е приел, че същата е подадена
след законоустановения срок. За да постанови акт в
този смисъл органът е приел, че АУЗ № П-02002019216917-135-001/03.04.2020 год.
е връчен на задълженото лице на 08.04.2020 год. видно от обратната разписка.
Съобразно чл.22, ал.6 от ДОПК срокът за обжалване започва да се брои от
09.04.2020 год. и изтича на 22.04.2020 год. Съгласно чл.3, ал.2 от Закона за мерките
и действията по време на извънредното положение обявено с решение на Народното
събрание от 13.03.2020 год. и за преодоляване на последиците, за срока от
13.03.2020 год. до отмяна на извънредното положение спират да текат давностните и други срокове, предвидени в нормативните
актове, с изтичането на които се погасяват или прекратяват права или се
пораждат задължения за частноправните субекти с изключение на сроковете по НК и
ЗАНН. Отмяната на извънредното положение е обявено на 13.05.2020 год. Директорът
на ТД на НАП Бургас счита, че срокът за обжалване на АУЗ №
П-02002019216917-135-001/03.04.2020 год. започва тече от 14.05.2020 год. и
изтича на 27.05.2020 год. – сряда присъствен ден. Жалбата срещу акта е подадена
на 29.05.2020 год. видно от пощенското клеймо, поради което същата се явява
просрочена. Като е приел това административният орган е оставил жалбата без
разглеждане и е прекратил административното производство.
При така установената фактическа обстановка,
настоящият състав на Административен съд – Сливен намира следното от правна
страна.
Оспореното решение е издадено от компетентен
органи, в изискуемата се форма и при спазени административнопроцесуални
правила за това.
За разрешаването на настоящия административноправен спор следва да бъде съобразено, че
действително на 24.03.2020 год. е обнародван Закон за мерките и действията по
време на извънредното положение обявено с
решение на Народното събрание от 13 март 2020 год. като му е придадено обратно
действие – от 13.03.2020 год. и с разпоредбата на чл. 3, т. 1 са спрени
процесуалните срокове по съдебните производства, с т. 2 давностните
и други срокове, предвидени в нормативни актове, с изтичането на които се
погасяват или прекратяват права или се пораждат задължения за частноправните
субекти, с изключение на сроковете по Наказателния кодекс и Закона за административните нарушения и наказания, а с
т. 3 – сроковете за изпълнение на
указания, дадени от административен орган в административно производство на
страна или участник.
Съгласно чл.4 от Закона за мерките и
действията по време на извънредното
положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 год.
"Удължават се с един месец от отмяната на извънредното
положение: 1. сроковете, определени в закон, извън тези по чл. 3, които изтичат
по време на извънредното положение и са
свързани с упражняване на права или изпълнение на задължения на частноправни
субекти; 2. действието на административните актове, което е ограничено със срок
и изтича по време на извънредното
положение. ".
Действително, на пръв поглед е налице
припокриване на текстовете на чл. 3, т. 2 и чл. 4, т. 1 /в редакцията ДВ, бр.
28 от 2020 год. в сила от 13.03.2020 год./, в частта, в която първата
разпоредба /чл. 3, т. 2/ предвижда спиране на други срокове, предвидени в нормативни актове, с изтичането на
които се погасяват или прекратяват права или се пораждат задължения за
частноправните субекти за срока от 13 март 2020 г. до отмяната на извънредното положение, а втората разпоредба /чл.
4, т. 1/ предвижда удължаване с един месец от отмяната на извънредното положение сроковете, определени в
закон, извън тези по чл. 3, които изтичат по време на извънредното положение и са свързани с упражняване на права или
изпълнение на задължения на частноправни субекти. От една страна обаче, е
налице разлика между спиране и удължаване на срокове, а от друга, дори и да е
било налице такова припокриване, то същото е отстранено с приемането на Закона
за изменение и допълнение на Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на
Народното събрание от 13 март 2020 год. /ДВ, бр. 34 от 2020 год. в сила от 09.04.2020 год./, където текстът
"други срокове" е отменен и по отношение на сроковете, определени в
закон, извън тези по чл. 3, свързани с упражняване на права или изпълнение на
задължения за частноправни субекти, които изтичат по време на извънредното положение, липсва предвидено
спиране, а е налице единствено и само удължаване,
съгласно останалата да действа разпоредба на чл. 4, ал. 1. Или срокът на жалбоподателя за обжалване на АУЗ №
П-02002019216917-135-001/03.04.2020 год. връчен на 08.04.2020 год. започва да
тече от 09.04.2020 год., когато влиза в сила промяната. На тази дата обаче все
още е в сила извънредното положение,
поради което приложение следва да намери отново разпоредбата на чл. 4, ал. 1,
съгласно която се удължават с един месец
от отмяната на извънредното положение
сроковете, определени в закон извън тези по чл. 3, които изтичат по време на извънредното положение и са свързани с
упражнявате на права или изпълнение на задължения на частноправни субекти.
При това положение съобразявайки текстовете
на чл. 3 и чл. 4 от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на
Народното събрание от 13 март 2020 год. и за преодоляване на последиците /Загл. доп. – ДВ, бр. 44 от 2020 год. в сила от
14.05.2020 год./ се навежда единствения възможен извод, а именно, че чл. 3, т.
1 касае само процесуалните срокове по съдебни, арбитражни и изпълнителни дела,
т. 2 касае давности срокове, т. 3 – сроковете в
административните производства, но не всички, а само тези, които са за
изпълнение на указания, докато чл. 4 урежда всички останали срокове, определени
в закон, извън тези по чл. 3, които изтичат по време на извънредното положение и са свързани с упражняване на права или
изпълнение на задължения на частноправни субекти, към които срокове без
всякакво съмнение следва да бъде отнесен и срокът по чл. 106, ал. 2 от ДОПК.
С оглед на всичко изложено до тук следва да
се приеме, че депозираната на 29.05.2020 год. жалба срещу АУЗ №
П-02002019216917-135-001/03.04.2020 год. е в предвидения в чл. 106, ал. 2 от ДОПК срок, тъй като АУЗ е връчен на 08.04.2020 год. и
14-дневният срок за неговото обжалване е изтичал на 22.04.2020 год., т. е. по
време на извънредното положение, което е
отменено считано от 14.05.2020 год., съответно на основание чл. 4, ал. 1 от Закона за мерките и действията по
време на извънредното положение, обявено
с решение на Народното събрание от 13 март 2020 год. и за преодоляване на
последиците /Загл. доп. – ДВ, бр. 44 от 2020 год. в сила от
14.05.2020 год./, срокът, който е изтичал на 22.04.2020 год. следва да се счита
за продължен до 14.06.2020 год.
/един месец след отмяната на извънредното положение/, а жалбата срещу акта,
както вече се посочи, е депозирана на 29.05.2020
год., т. е. в законоустановения срок.
Като не е съобразил горепосочените
обстоятелства при постановяване на оспореното решение административният орган е
постановил един неправилен административен акт. Оспореното решение на директора
на ТД на НАП Бургас ще следва да се отмени и преписката да се върне на органа за
произнасяне по същество.
Във връзка с гореизложеното Административен
съд Сливен на основание чл.147, ал.3 от ДОПК
О П Р Е
Д Е Л И
ОТМЕНЯ решение № 132/31.07.2020 год. на Директора на ТД на
НАП Бургас, с което е оставена без разглеждане жалбата на Д. срещу АУЗ №
П-02002019216917-135-001/03.04.2020 год. и административното производство по
жалбата е прекратено.
ВРЪЩА административната преписка на Директора на ТД на НАП Бургас
за произнасяне по същество по жалбата против АУЗ №
П-02002019216917-135-001/03.04.2020 год.
Определението не подлежи на обжалване.
СЪДИЯ