Решение по дело №441/2020 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 55
Дата: 25 февруари 2021 г.
Съдия: Бойка Михайлова Табакова Писарова
Дело: 20207240700441
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 30 декември 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е 

 

гр. Стара Загора, 25.02.2021 година

 

                          В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

 

Старозагорският административен съд, в публично съдебно заседание на  единадесети февруари две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

                                                           Председател:    БОЙКА ТАБАКОВА

 

Ч                                                                                                                                        Членове:          ИРЕНА ЯНКОВА

                                                                                         РАЙНА ТОДОРОВА

 

при секретаря  Минка Петкова

и с участието на прокурора  Румен Арабаджиков

като разгледа докладваното от  съдия  БОЙКА ТАБАКОВА к.а.н. дело № 441 по описа  за 2020 г., за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл.208 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/, във връзка с чл.63, ал.1, изр. второ  от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.

 

     Образувано е по касационна жалба на Регионална дирекция за национален строителен контрол /РДНСК/ гр.Стара Загора чрез процесуалния му представител юрисконсулт Р. против Решение № 260171 от 09.11.2020г., постановено по АНД № 1559/2020 г. по описа на Районен съд Стара Загора, с което е отменено Наказателно постановление /НП/ СЗ-9/ 02.04.2020 г., издадено от Началника на РДНСК гр.Стара Загора. В касационната жалба се съдържат оплаквания за незаконосъобразност на решението като постановено в нарушение на материалния закон и съществени нарушения на процесуалните правила – отменителни основания по чл. 348, ал. 1, т. и т. 2 НПК във връзка с чл.63, ал.1, изр. второ от ЗАНН. Оспорва се изводът на съда, че е допуснато съществено процесуално нарушение на чл.57, ал.1, т.5 от ЗАНН като не е посочено коя дата наказващият орган приема за дата на нарушението и дали възприема фактическия извод на актосъставителя относно датата на одобряване на констативния акт, съответно извършване на нарушението. Касаторът поддържа становище, че дори да е допуснато процесуално нарушение то не е от категорията та съществените.  Обосновава и вътрешна противоречивост в мотивите на съдебното решение относно възприетото изпълнителното деяние, тъй в началото на акта е посочено, че се състои в съставяне на констативен акт обр.15, а по-нататък -  в одобряване на констативен акт. Касаторът поддържа, че в АУАН и НП не се сочи одобряване на констативен акт. Въз основа на подробно изложени съображения е направено искане за отмяна на обжалваното решение и връщане на делото за ново разглеждане от друг състав на съда и алтернативно искане за произнасяне по съществото на спора и потвърждаване на НП СЗ-9/ 02.04.2020 г., издадено от началника на РДНСК ЮИР или връщане на делото за ново разглеждане от друг състав на районния съд.

 

       Ответникът Ж.Н.Т. *** с представен писмен отговор оспорва касационната жалба като неоснователна. Намира решението за правилно и законосъобразно, споделяйки доводите за липса на посочена дата на извършване на вмененото административно нарушение, тъй като не се доказало, че на нарушението е извършено на датата на подписване на констативния акт обр.15 на 26.09.2019г. Твърди, че при издаване на НП са допуснати и други процесуални нарушения, които го опорочават до степен незаконосъобразност – непълно и неясно описана фактическа обстановка, неспазени срокове по чл.34 от ЗАНН, неправилна правна квалификация на деянието и неясен диспозитив. Предвид изложеното моли решението на районния съд да бъде потвърдено.

 

       Представителят на Окръжна прокуратура – Стара Загора дава заключение, че касационната жалба е неоснователна. Предлага решението на районния съд да бъде оставено в сила.

 

        Касационният състав на съда, след като обсъди събраните по делото доказателства, наведеното от жалбоподателя касационно основание, доводите и становищата на страните и като извърши на основание чл.218, ал.2 от АПК служебна проверка на валидността, допустимостта и съответствието на обжалваното съдебно решение с материалния закон, намира за установено следното:

 

Касационната жалба е подадена в срока по чл. 211, ал. 1 АПК, вр. чл. 63, ал. 1 ЗАНН и от надлежна страна, за която съдебното решение се явява неблагоприятно, поради което е процесуално допустима.

 

   Разгледана по същество, жалбата е основателна.

 

        Районен съд Стара Загора е отменил  като незаконосъобразно НП СЗ-9/ 02.04.2020 г., издадено от началника на РДНСК гр.Стара Загора, с което на ответника по касация Ж.Н.Т. *** въз основа на съставен АУАН № СЗ-6/ 11.02.2020г на основание чл.239, ал.1, т.2 от ЗУТ е наложено наказание „глоба“ в размер на 300 лв. за нарушение на 233 от ЗУТ.  Като административно нарушение са преценени обстоятелствата,  че инженер Ж.Т. в качеството си на управител на „Т 7 КОНСУЛТ“ ЕООД – дружество-консултант в строителството на строеж „Реконструкция, модернизация и въвеждане на мерки да енергийна ефективност за сградата на ОДЗ № 58“Звездица“ – етапно; I етап…“, находящ се в УПИ I-детски комбинат и коо, кв.647а по плана на гр.Стара Загора, в гр.Стара Загора на 26.09.2019г по местонахождение на строежа е съставил Констативен акт обр.15 за строежа, като представляващ дружеството-консултант, в несъответствие с изпълнения строеж по отношение спазване изискванията на чл.169, ал.1 и ал.3 от ЗУТ за безопасност в случай на пожар, а именно на кота 0,00 и на кота +2,80 не са монтирани самозатварящи се врати с необходимата огнеустойчивост ЕI-60 на посочени конкретно помещения. Такива врати са предвидени в одобрения инвестиционен проект в работна фаза, чест „Архитектурна“ и част „Пожарна безопасност“. Липсата им на място нарушава изискването на чл.46, ал.11 т.1 във връзка с чл.32, ал.3 и чл.22, ал.4 от Наредба № Iз-1971/ 2009г за строително-техническите правила и норми за осигуряване на безопасност при пожар, а съставянето на констативен акт за съответствие на строежа с изискванията за пожарна безопасност е в нарушение на чл.7, ал.3, т.15, б.“в“ от Наредбата за съставяне на актове и протоколи по време на строителството. Нарушението е установено на 30.12.2019г при провеждане на ДПК.

 

 За да отмени НП, съдът е изложил съображения, че обжалваният акт не отговаря на императивните изисквания на чл.57, ал.1, т.5 от ЗАНН, тъй като не е посочено на коя дата наказващият орган приема, че инженер Т. е одобрил процесния констативен акт в нарушение на законовото изискване, произтичащо в посочените в НП като нарушени разпоредби, респективно на коя дата е извършено конкретното административно нарушение. Според въззивната инстанция такава дата е спомената в НП, но само като посочена в АУАН при възпроизвеждане на съдържанието му – срещу кого и за какво е съставен без по-нататък да става ясно дали наказващият орган възприема фактическия извод на актосъставителя относно датата на одобряване на констативния акт.  Без обсъждане на останалите оплаквания в жалбата, както и на събраните по делото доказателства и определеното наказание, обжалваното НП е отменено с довод за неговата формална незаконосъобразност.

 

Касационният състав на Административен съд Стара Загора  намира, че постановеното от районния съд съдебно решение е неправилно.

 

Деянието, за което е привлечен към отговорност инженер Т. в качеството му на управител на дружество-консултант в строителството, е за съставяне на Констативен акт обр.15 за строеж „Реконструкция, модернизация и въвеждане на мерки да енергийна ефективност за сградата на ОДЗ № 58“Звездица“ – етапно; I етап…“ в гр.Стара Загора в нарушение на изискванията за безопасност в случай на пожар. Съгласно разпоредбата на  23, ал2., т.1 от Наредба № 28 31.07.2003г за въвеждане в експлоатация на строежите в Република България и минималните гаранционни срокове за изпълнени строителни и монтажни работи, съоръжения и строителни обекти, управителят на лицето, упражняващо строителен надзор, се наказват по чл. 233 ЗУТ, ако не подлежат на по-тежки наказания по ЗУТ и други закони, ако  се установи несъответствие на изпълнения строеж със съставените актове и протоколи по време на строителството и/или със съставения окончателен доклад, което е от съществено значение за доказване съответствието на строежа с действащите норми и с правилата за изпълнение на строителните и монтажните работи и за спазване изискванията към строежите по чл. 169, ал. 1 и 3 ЗУТ.  Член 233 от ЗУТ регламентира отговорност за нарушения на този закон /извън изрично посочените/, на приетите от Министерския съвет, съответно издадените от министрите актове по неговото прилагане и другите правила и нормативи по проектирането и строителството, както и на решенията и предписанията, основани на тях, с налагане на наказание глоба от 100 до 500 лв., ако по друг закон не е предвидено по-тежко наказание.  

 

С оглед така очертаната нормативна уредба при формулировката на административното нарушение не е допуснато констатираното от районния съд нарушение на чл.57, ал.1, т.5 от ЗАНН. Предвид характера на вмененото деяние „съставяне на констативен акт обр.15“ /а не „одобряване на констативен акт“/ изрично и ясно на страница 3 от НП е обозначена датата 26.09.2019г като задължителен реквизит на санкциониращия акт и то отделно от датата на установяване на нарушението на 30.12.2019г. Несъстоятелен е  мотивът, че в НП тази дата е спомената само при възпроизвеждане съдържанието на АУАН № СЗ-6/ 11.02.2020г без описание на описание на факти и обстоятелства, които органът е приел като релевантни за наличието на съставомерно от обективна и субективна страна деяние. Изложението, съставляващо мотивната част на НП, съдържа приетото за установено от наказващия орган и описание на нарушението с посочване на обстоятелствата по чл.57, ал.1, т.5 от ЗАНН.   При тази установеност категорично не е налице неяснота дали наказващият орган възприема фактическия извод на актосъставителя относно датата на вмененото противоправно деяние. Дали тази дата кореспондира с повдигнатото обвинение и с обективната действителност е въпрос на материална законосъобразност на НП, която не е коментирана в обжалвания съдебен акт. В тази връзка несъстоятелно се поддържа от ответника, че изводът за формална незаконосъобразност на НП е правилен, защото не е доказано, че нарушението е извършено на датата на подписване на констативния акт обр.15 на 26.09.2019г.

 

Не са налице и останалите поддържани от ответника доводи за процесуални пороци на НП. Сроковете по чл.34 от ЗАНН се изчисляват съобразно отразеното в НП и съобразно конкретно посочените дати безспорно са спазени. Фактическата обстановка е пълно и ясно описана – естеството на нарушението съставяне на  констативен акт обр.15 на 26.09.2019г в несъответствие с изпълнения строеж относно монтирани самозатварящи се врати с необходимата огнеустойчивост ЕI-60 на конкретни помещения.  Установяване наличието или липсата на такива врати към определена дата отново е преценка по съществото на спора извършено ли е вмененото нарушение. Дадената правна  правна квалификация на деянието съответства на възприетата от наказващия орган фактическа обстановка. Въпрос на доказване пред съда е дали описаните факти отговарят на действителността, респективно за това се следва разглеждане на спора по същество. Диспозитивът на НП съдържа санкционната законова норма и не може да се разглежда отделно от неговата мотивна част, където са посочени кореспондиращите й нарушени правни норми.

 

При изведеното точно и ясно описание от фактическа и правна страна на извършеното нарушение по ЗУТ, нарушителят несъмнено има обективна възможност да разбере кое негово деяние е прието за противоправно по смисъла на чл.6 от ЗАНН, при което правото му на защита не е накърнено по никакъв начин. С оглед изложеното и при неоснователност на твърденията за пороци в административнонаказателната процедура настоящата инстанция намира, че при издаване на НП не са допуснати съществени процесуални нарушения, обуславящи отмяната му. Същото напълно отговаря на императивно изискуемото съдържание по чл.57, ал.1, т.5 и 6 от ЗАНН. 

 

    Предвид изложеното касационното оплакване за постановяване на обжалваното решение при съществени процесуални пороци е основателно. Старозагорският районен съд е допуснал нарушение на разпоредбата на чл.63, ал.1 от ЗАНН. Съгласно посочената норма районният съд разглежда делото по същество. В изпълнение на това императивно процесуално правило, което е израз на принципите по чл.13 и чл.14 от НПК за служебното начало в административнонаказателния процес, съдът следва да се произнесе по спора като събере всички относими и допустими доказателства, направи им задълбочен анализ и изложи съображения по релевантните фактически обстоятелства и приложимите спрямо тях правни норми, включително по наведените в жалбата възражения срещу НП. По аргумент от разпоредбите на чл.313 и чл.314, ал.1 от НПК, субсидиарно приложими в съдебния административнонаказателен процес по силата на препращащата норма на чл.84 от ЗАНН, въззивният съд следва да провери изцяло правилността на НП, независимо от основанията, посочени от страните. Районният съд не е изложил никакви други мотиви, освен приетите по-горе за неправилни, нито е изложил съображения какви факти намира за установени по спора. При наличието на забрана за нови фактически установявания в касационната инстанция липсата на такива изводи не позволява да се извърши проверка на решението по реда на чл.218, ал.2 от АПК.

 

   С оглед изложените съображения съдът намира, че обжалваното решение следва да бъде отменено, а делото върнато за ново разглеждане от друг състав на Районен съд Стара Загора, при което да се изложат мотиви кои факти се приемат за установени, въз основа на кои доказателства и какви правни изводи следват от тях въпросите относно извършване на нарушението, вината и индивидуализацията на наказанието.

 

   Водим от горното и на основание чл. 221, ал.2, предл. първо от АПК, Старозагорският административен съд

 

 

Р     Е     Ш     И     :

 

 

         ОТМЕНЯ Решение № 260171 от 09.11.2020г., постановено по АНД № 1559/2020 г. по описа на Районен съд Стара Загора, с което е отменено Наказателно постановление № СЗ-9/ 02.04.2020 г., издадено от Началника на РДНСК гр.Стара Загора.

 

         ВРЪЩА делото за ново разглеждане от друг състав на районния съд.

 

  Решението не подлежи  на обжалване и протестиране.

 

 

                                             ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

                                                       ЧЛЕНОВЕ: 1.      

 

                                                                            2.